Miele W210 draait niet

CO-ers,
ik heb hier een Miele W21O wasmachine ( sturing EDPL1000) die niet wil draaien . Bij "pompen en centrifugeren " komt na een minuutje fout F53 .

* Tacho nagemeten (238 Ohm) OK
* Tacho gemeten vanop stekker print : OK
* motorbekabeling door gemeten : OK
* andere motor geprobeerd / NOK
* print gedemonteerd en aandachtig bekeken : alles ziet er vrij normaal
uit
* IGBT nagemeten : met multimeter lijkt deze OK (G23N60)

Toch verdenk ik de IGBT ( motor doet helemaal niets)
Iemand iedeeën /advies ?
Alvast bedankt .

Jan

Volgens mij zit er nog een relais tussen voor de veiligheid.

Ik vermoed een draadbreuk doordat de schokbrekers verrot waren...

Miele W210? onbekend model
Met koolborstels, of frequentie sturing?
Print al eens geswitched ter nazicht?

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 25 januari 2022 19:18:09 (22%)

Het is een WDA 210 , sorry .
Motor met koolborstels .

alle kabels uitgemeten vanop de stekkers aan de module .
Deze blijken allen OK .

Jan

jerome

Golden Member

Op 25 januari 2022 13:34:51 schreef maus0611:
Volgens mij zit er nog een relais tussen voor de veiligheid.

2 relais denk ik. 1 igbt kan de motor niet L-R doen draaien, dat gebeurt zeker al met een relais, als het er geen 2 zijn. Dan kan er nog een derde zijn die eerst inkomt alvorens de igbt gaat schakelen en bij toestellen met hoog centr. toerental is er dan nog de relais die de statorwikkeling moet herschakelen voor + 1200n/min. Als ts ook geen relais hoort inkomen bij een poging tot draaien kan de 12V lijn van de voeding defect zijn. De 5V zal er wel zijn, want de processor werkt.

Vermoedelijk drive module defect bij een WDA210

@smd
Wat bedoel je juist met drive module ?

Jan

Onderin zit een print, via achterzijde te benaderen, daarop zit de besturing van de 3 Ph motor en die is niet OK.. Kan relais zijn zoals aangegeven maar kan rustig ook de IGBTs zijn.

Er werd aangehaald dat het een motor met koolborstels is, dus geen frequentie gestuurde motor.

Hier enkele foto’s van de module .
Jan

jerome

Golden Member

Stel dat de igbt stuk is, dan verwacht ik bijna altijd max toerental van de motor. Je hoort ook niet de relais die de omkeerbeweging maken aantikken? Scherpe fotos van de componentzijde zeggen veel meer dan wat we nu zien

Neen ,
Ik hoor geen relais schakelen .

Jan

jerome

Golden Member

Als je een programma start gaat eerst even de afvoepomp lopen. Doet die dat ook niet? Dat bruin rond dingetje op foto 1 naast de koelvin is toch geen zekering?

Pomp gaat idd draaien .
Na enkele minuten stopt deze .
Daarna gebeurt er niets meer , tot zoemer gaat en F53 op scherm komt .

Jan

Enkele metingen gedaan .
Tussen - van de gelijkrichter en collector van de IGBT meet ik 313 VDC.
Als ik machine start en ik meet tussen de - van de gelijkrichter en de emitter van de IGBT dan meet ik niets .
Dus ofwel is IGBT stuk ofwel wordt deze niet aangestuurd .
Als test zou ik een bruggetje kunnen leggen tussen C en E . Motor zou dan op volle kracht moeten draaien maar dan weet ik nog niet wat er juist mis is .
Alternatief is om IGBT te bestellen maar ook dit blijkt niet zo evident .
Iemand een adres om deze als particulier snel te pakken te krijgen?

Jan

jerome

Golden Member

Als geen relais schakelen kan de motor niet draaien. C en E verbinden zal een dermate piek veroorzaken dat de contacten van relais kunnen vastbranden. Denk dat je beter bent met een kleine gloeilamp van gelijkrichter + naar C van igbt. Een koelkast of ovenlampje gaat niet stuk op 300V. E van igbt zal aan min van gelijkrichter zijn verbonden via een zeer lage sense weerstand (stroommeting). Controleer alle weerstanden, en zeker de 2 grote naast de koelvin. Waarom geen fotos van de onderkant van het bord? Zorg ervoor dat fotos het venster max vullen. Dat kijkt vlotter.

Ik heb ondertussen motor nog eens uitgemeten vanaf de stekker op de module. Alles ok .
Dan heb ik gemeten tussen gate en emitter . Na het pompen komt daar 0,28 VDC .
IGBT wordt dus aangestuurd .
Ik denk dan toch dat deze stuk is .
De 2 realiseren in het motorcrrcuit hebben beide wisselcontacten . De ene voor links/rechts , de andere voor wassen/ centrifugeren. Daarom denk ik dat er niet persé een relais moet aangestuurd zijn .
In bijlage enkele foto’s.

Jan

Normaal relais met dubbel wisselcontact voor omkeren draaizin en een relais voor veldomschakeling zwieren bij toerental >1200rpm.

Al koelvin gedemonteerd? Niks te zien?

Bij terugplaatsen koelvin goed opletten dat de isolatie plaatjes terug correct worden gemonteerd!

[Bericht gewijzigd door fabrice op vrijdag 28 januari 2022 19:39:31 (23%)

Nee , niets te zien .
Ik heb ook de spanning gemeten tussen - van gelijkrichter en Emitter .
Daar heb ik geen spanning hoewel de Gate gestuurd wordt met 0,28 VDC .
Daarom denk ik toch IGBT .

Jan

Hoezo? Als de gate maar 0,28V krijgt blijft de IGBT uit.

OK een lekkere standaard configuratie, gelukkig! FF test om motor/ bedrading uit te sluiten: Haal snaar los van motor / trommel. sluit de C en E kort van IGBT. Zet machine aan en motor moet dan naar vollast gaan. Indien er niets gebeurt is omkeer relais defect..

jerome

Golden Member

Op 28 januari 2022 18:31:47 schreef JanEB:
Ik heb ook de spanning gemeten tussen - van gelijkrichter en Emitter .
Daar heb ik geen spanning

Natuurlijk niet. E hangt aan min van de gelijkrichter.
Je staart je blind op die igbt omdat je al veel gelezen hebt dat er bij Miele vaak igbt's uitknallen, maar dat gaat dan telkens om bordjes voor brushless motoren. Kan me niet voorstellen dat jouw igbt, die 60A pulsed aankan, zo gewoon maar stuk gaat. Daar gaat eerst een motor met wikkelsluiting of een doorgesleten bekabeling aan vooraf. Als geen relais schakelen zal de motor nooit draaien. Is er 12V waar die moet zijn? De igbt driver gebruikt ook 12V.