Pioneer versterker - Surround sound

Goedenavond,

Ik ben een redelijke leek op audio gebied en heb een vraagje over surround sound. Ik heb een Pioneer VSX-933 versterker, die ik tot vandaag met 2 front zuil speakers en 1 center speaker heb aangesloten.

Omdat mijn gehoor niet super goed is, heb ik 2 achter speakers erbij gekocht en vandaag aangesloten. Ik heb de MCACC configuratie doorlopen, waarbij de versterker zichzelf instelt. alle speaker geven herrie genoeg bij de test.

nu wil ik uiteraard graag zoveel als mogelijk alle speakers gebruiken, maar dat lukt me niet zo goed. Als ik de knop surround op de afstandbediening indruk krijg ik bij het beluisteren van de radio geluid over de voor en achter speakers (niet de center speaker) maar het is achter erg zacht.

Als ik als bron de tv instel, dan krijg ik wel muziek, maar geel gesproken geluid te horen.

samengevat:
De center speaker laat zicht totaal niet horen
De achter speakers bij tv luisteren doen het niet (in surround mode)
De achter speakers klinken erg zacht.

Als ik in stereo luister klinken de voor speakers gewoon heel goed en het volume is ook normaal.

Iemand tips hoe e.e.a. te optimaliseren?

Ik denk dat dit "by design" is; normaal dus.
De achterspeakers zijn bedoeld om een ruimtelijk effect te creëren; bij gebruik van "Dolby Surround" en een gewoon stereosignaal als input zullen ze "zacht" meedoen.

Kun je je versterker ook op "6 ch stereo" oid zetten? Dan gaan alle speakers even luid.

Plan B is om de versterker handmatig in te stellen en de achterspeakers zo luid mogelijk in te stellen.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Daarop voortbordurend:
Op de meeste surroundversterkers kun je twee paar frontluidsprekers aansluiten (net als bij de meeste stereoversterkers), dat lijkt me in dit geval een beter plan.
Dan een modus als "3-ch stereo" kiezen om de centerspeaker ook mee te laten doen.

Wat ik van Pioneer versterkers weet is dat ze verdraait moeilijk in te stellen zijn en dit model is een 7.2 versterker die op vele manieren in te stellen is. Bij een tv als bron wordt de spraak door de centerspeaker gestuurd en de rest van de speakers verzorgen het achtergrond geluid. De geluidsuitvoerinstellingen van de tv zijn ook bepalend en dat maakt het juist instellen nog gecompliceerder want als die instellingen niet kloppend zijn en bijvoorbeeld op 2ch stereo staat worden maar twee signalen naar de versterker uit gestuurd en in surroundmodus wordt het signaal over alle aangesloten luidsprekers verdeeld. Als de tv meerdere opties voor de geluidsuitvoer heeft zoals dolby of meer kanaalsuitvoer dan daarvoor kiezen in de hoop dat de centerspeaker ook aangestuurd wordt.

nu wil ik uiteraard graag zoveel als mogelijk alle speakers gebruiken, maar dat lukt me niet zo goed. Als ik de knop surround op de afstandbediening indruk krijg ik bij het beluisteren van de radio geluid over de voor en achter speakers (niet de center speaker) maar het is achter erg zacht.

Ik heb de VSX-c300 en bij deze kan wat jij wil gewoon niet. Dolby surround (bij mij met vijf speakers heb je alleen maar als je ook een dolby surround geluidsbron hebt. Dat kan een tv (met optisch kabeltje) of dvd blueray ofzo zijn. Dan moet de tv wel afgestemd zijn op een kanaal dat is afgestemd op een dolby programma.

Als er geen dolby is kun je mijn versterker wel instellen dat hij dubbel stereo weergeeft. De center speaker doet het dan niet. Er zijn veel instel modes maar alle speakers tegelijk aan gaat niet behalve met dolby surround. Dat dolby surround is eigenlijk ook alleen bedoeld voor cinema effecten. Dus met een film erbij. De center speaker dient ook om de aandacht van de luisterende kijker de goede kant op te richten. Het geluid van een spreker komt ook van de plek waar je die spreker op het scherm ziet. Als je dat omdraait krijg je een heel raar effect. Wordt je draaierig van.

Mijn versterker was oorspronkelijk uitgerust met vijf kleine luidsprekerboxjes en een subwoofer. Als je dan een film kijkt heb werkelijk een fantastisch geluid. Maar muziek luisteren 'gewoon stereo dus' viel zwaar tegen. Ik heb toen de twee kleine boxjes van het hoofd kanaal vervangen door twee zuilen van jamo en dan heb je wel mooi geluid in gewoon stereo. De subwoofer zet ik dan wel uit. Met subwoofer erbij is het geluidsbeeld raar.

In de versterker zitten eigenlijk vijf versterkers (monoblocks) die worden aangestuurd door ingewikkeld stuk electronica waarin ook dolby surround wordt gedecodeerd. Als dat dolby er is dan. Oude films hebben het vaak niet. Verder een zesde kanaal waarop ik de actieve subwoofer kan aansluiten.

Semtexx

Golden Member

Ik heb een Onkyo, en daar staat het beschreven in de gebruiksaanwijzing dat dit niet kan. Met de functie "all channel stereo" is nog altijd de centerspeaker uitgeschakeld.

Ik ken de exacte specificatie van DTS/Digital/Prologic niet; maar als ik dit vergelijk met het verhaal van mijn "voorgangers" klinkt het alsof het niet bedoeld is zo te werken.