Pioneer versterker - Surround sound

Goedenavond,

Ik ben een redelijke leek op audio gebied en heb een vraagje over surround sound. Ik heb een Pioneer VSX-933 versterker, die ik tot vandaag met 2 front zuil speakers en 1 center speaker heb aangesloten.

Omdat mijn gehoor niet super goed is, heb ik 2 achter speakers erbij gekocht en vandaag aangesloten. Ik heb de MCACC configuratie doorlopen, waarbij de versterker zichzelf instelt. alle speaker geven herrie genoeg bij de test.

nu wil ik uiteraard graag zoveel als mogelijk alle speakers gebruiken, maar dat lukt me niet zo goed. Als ik de knop surround op de afstandbediening indruk krijg ik bij het beluisteren van de radio geluid over de voor en achter speakers (niet de center speaker) maar het is achter erg zacht.

Als ik als bron de tv instel, dan krijg ik wel muziek, maar geel gesproken geluid te horen.

samengevat:
De center speaker laat zicht totaal niet horen
De achter speakers bij tv luisteren doen het niet (in surround mode)
De achter speakers klinken erg zacht.

Als ik in stereo luister klinken de voor speakers gewoon heel goed en het volume is ook normaal.

Iemand tips hoe e.e.a. te optimaliseren?

Ik denk dat dit "by design" is; normaal dus.
De achterspeakers zijn bedoeld om een ruimtelijk effect te creëren; bij gebruik van "Dolby Surround" en een gewoon stereosignaal als input zullen ze "zacht" meedoen.

Kun je je versterker ook op "6 ch stereo" oid zetten? Dan gaan alle speakers even luid.

Plan B is om de versterker handmatig in te stellen en de achterspeakers zo luid mogelijk in te stellen.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Daarop voortbordurend:
Op de meeste surroundversterkers kun je twee paar frontluidsprekers aansluiten (net als bij de meeste stereoversterkers), dat lijkt me in dit geval een beter plan.
Dan een modus als "3-ch stereo" kiezen om de centerspeaker ook mee te laten doen.