[NL] Bruine fasedraad en zwarte schakeldraad omgedraaid in inbouwschakeling?

Beste allen,

Op dit moment vervang ik een Dimschakelaar voor gloeilampen naar een wisselschakelaar die ik enkelpolig ga gebruiken (omdat ik led Hue lampen ga gebruiken). Het is een huurwoning waar ik pas net ben ingetrokken.

Bij het vervangen van de armatuur kwam ik er al achter dat zwart en blauw waren omgedraaid (bij de vorige armatuur zat dus zwart aan blauw, en blauw aan zwart). Dit heb ik op de juiste manier teruggehangen (dus omgedraaid naar blauw aan blauw en zwart aan zwart). Ik neem aan dat blauw gewoon de nuldraad is.

Nu ik de dimmer opende, zag ik dat de bruine draad (fase, neem ik aan) aan de sinus ingang zat; de zwarte draad zat op de L. Voor de zekerheid heb ik een foto toegevoegd.

Nu twijfel ik hoe ik dit in mijn wisselschakelaar moet aansluiten. (Ik weet dat overbruggen ook gewoon zou moeten kunnen, maar dat heeft niet mijn oorkeur in deze huurwoning.)

Ik wilde het voor de zekerheid even vragen voordat ik alle spanning er weer op zet. Er zit overigens nog een andere dimmer naast in het frame, die laat ik denk ik zitten. Ik ga er vanuit dat dit geen kwaad kan? Hier zit het waarschijnlijk ook 'verkeerd'.

(Overigens maakte de oude dimmer ook een zoemend geluid, en "flikkerde" de lichtjes een beetje. Dit kan zowel liggen aan LEDs die aan de gloeilampdimmer hingen, maar dit kwam zelfs voor wanneer de dimmer volledig open stond. Wellicht dat de omgedraaide fase/schakeldraad hier de oorzaak van waren?)

Groeten!

[Bericht gewijzigd door damdam8 op vrijdag 28 januari 2022 21:50:17 (11%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hallo, welgekomen op dit forum! Het komt er misschien op aan of dit over België gaat dan wel over Nederland. Uw taal klinkt nogal zuidelijk, en ook de verzorgde spelling laat veronderstellen dat je Vlaming bent. Even bevestigen?

Ten gronde ben ik niet zo zeker of ik de vraag wel goed begrijp. Voor een verlichtingscircuit mag het onderscheid tussen fase en neuter toch niet zoveel uitmaken, dacht ik?

Overigens: is dit wel een schoolvraag? Lijkt me eerder iets voor de rubriek "high voltage", misschien wil een vriendelijke moderator dat wel rechtzetten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het gaat om een schakelaar in een Amsterdams appartement :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

:) :)

(en die vriendelijke moderator zou dan gelijk een [NL] kunnen toevoegen in het onderwerp... waarvoor dank!)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 28 januari 2022 22:13:39 (92%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Kruimel

Golden Member

Hoe maakt het uit in welk land dit is? De kleuren zijn toch al best een tijd hetzelfde in Europa? :?

In elk geval is het geen probleem, als de fase en nul pas in het armatuur zijn omgedraaid merk je daar vrij weinig van. Voor dergelijke gebruikers worden de draden niet verschillend behandeld. Dat gaat wel uitmaken als je het hebt over eerder in de installatie of waar er meer fases aanwezig zijn.

Voor een dimmer net zo, die zit namelijk in serie met de last en kan zo dus ook niet zien aan welke kant de belasting aangesloten zit. Wel gek dat ze allebei verkeerdom aangesloten zitten, want netjes is het niet.

al zo vaak gezien dat dimmers verkeerdom aangesloten zitten, bij gloeilampen gaat dat vaak gewoon goed. tot er led komt en er allerhande geknipper komt. vaak zet men de dimmer aan de verkeerde kant van een wisselschakeling, de dimmer moet aan de lampzijde gezet worden, 3x zwart..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

@Testman
Ik zou niet weten hoe die dimmer het verschil kan zien ... Jomanda dimmers?

@damdam8,
Als je het netjes wilt doen zet je de fase op de 'P' aansluiting van je schakelaar, en de zwarte op een van de overgebleven klemmen (bij gira de klem recht er onder)

De P klem heeft meestal een afwijkende kleur of er staat domweg "P" bij.

Maar andersom werkt het ook gewoon, net zoals die dimmer nu gewoon werkt.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 28 januari 2022 23:25:12 (10%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 28 januari 2022 22:25:01 schreef Kruimel:
Hoe maakt het uit in welk land dit is? De kleuren zijn toch al best een tijd hetzelfde in Europa? :?
[...]

Sinds wanneer? In B is het heel gewoon dat L rood is en N blauw. Als schakeldraad maakt het niet uit of je zwart, wit, geel, paars, bruin, ... of wat anders gebruikt. Zo lang het maar geen blauw en geel/groen is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 28 januari 2022 23:24:42 schreef Sine:
@Testman
Ik zou niet weten hoe die dimmer het verschil kan zien ... Jomanda dimmers?

@damdam8,
Als je het netjes wilt doen zet je de fase op de 'P' aansluiting van je schakelaar, en de zwarte op een van de overgebleven klemmen (bij gira de klem recht er onder)

De P klem heeft meestal een afwijkende kleur of er staat domweg "P" bij.

Maar andersom werkt het ook gewoon, net zoals die dimmer nu gewoon werkt.

zien niet nee, maar dat de voeding eerst op de uitgang van de triac komt en door de filterspoel, schakelaar naar de last is niet de juiste weg. met gloeilampen meestal geen punt, maar wel met led.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Eh... dan zit je nog steeds de helft van de tijd verkeerd. Het blijft wisselspanning. 'De voeding' is uiterst ambigu.

Maar goed... Een vriend van mij kocht een huis. Lampen op hangen. Er komt 2x blauw uit het plafond. Toch brandt er een lamp op. En gelukkig is het een zwevend plafond waar alleen 2 veters uit het sauswerk steken. :)

Kleuren standaard? Eh... niet echt. Dat verschilt van land tot land. Idem met draaddikte. De natuurkunde bij onze oosterburen werkt duidelijk anders: daar kan zomaar 16A door een stukkie 1.5mm2. Dat 'doen' we in NL niet.

Die omgedraaide draden maakt in principe geen moer uit. Een 'probleem' is dat een triac een houdstroom heeft. Als je LED bagger te weinig stroom trekt, dan blijft de triac eens ontstoken niet 'aan'. Vandaar dat er bij gloeilamp dimmers ook altijd een minimaal vermogen voor de belasting gespecificeerd is. Soms kun je daar een beetje mee smokkelen als het een dimmer voor inductieve lasten is ('halogeen dimmer'; van oudsher met een trafo). Die triac krijgt een serie van ontsteek pulsen om te voorkomen dat de triac onbedoeld in sper gaat als de stroom door 0 gaat agv. het faseverschil tussen stroom en spanning agv. 'spoel'. Soms heb je de mazzel dat het spul dan voldoende in geleiding is om eea. een soort van dimbaar te maken.

[Bericht gewijzigd door EricP op zaterdag 29 januari 2022 08:25:30 (84%)

Kruimel

Golden Member

Dat het verwisselen van de polen problemen geeft met LED vind ik wel apart, maar zou zeker kunnen. Ik kan me voorstellen dat een triac dimmer last krijgt van dV/dt triggering door capacitieve koppeling naar draden in de buurt, en dat het dan uitmaakt of de triac voor of na de spoel zit. Hoe en wanneer dat gebeurt zou ik niet kunnen voorspellen.

Op 28 januari 2022 23:27:29 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Sinds wanneer? In B is het heel gewoon dat L rood is en N blauw. Als schakeldraad maakt het niet uit of je zwart, wit, geel, paars, bruin, ... of wat anders gebruikt. Zo lang het maar geen blauw en geel/groen is.

Ok, I stand corrected...

Desondanks was het in deze context wel duidelijk exact wat de situatie was toch? De titel alleen maakt al wel duidelijk welke draden welke functie hebben.

Volgens mij was de keuze voor bruin=fase, blauw=nul en geel/groen=aarde een poging van de EU om binnen Europa eenheid te krijgen.
Verder was het handig om binnen NL van groen en rood af te komen omdat kleurenblinden dat verschil nauwelijks zien.
Maar blijkbaar is na 50 jaar nog niet iedereen om.

bprosman

Golden Member

Bij een gloeilamp armatuur (schroefdraad) zit er ook nog een veiligheidsaspect aan. Je wil de Fase op de onderste aansluiting hebben en de Nul op de schroefdraad ivm de kans op aanraking.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat principe houd ik ook altijd aan. Maar ik heb ook wel meegemaakt dat mensen me verbaasd aankeken, zo van: waar maak je je druk om?

Een gloeilamp zorgt er wel voor dat je de schroefdraad niet aanraakt als ie aanstaat. Als de schakelaar dan netjes in de fase zit is er ook geen probleem als ie uitstaat.

Ondertussen hebben we een mensenleven lang staande schemerlampen gehad met een steker, en een enkelpolige schakelaar.
Daar moet toch 25% van de tijd de fase op de schroefdraad gestaan hebben met de lamp uit, en toch is het niemand ooit opgevallen.

Het gevaar valt denk ik wel mee...

EricP

mét CE

Het gevaar valt denk ik wel mee...

Ik heb zomaar het idee dat je daar gelijk in hebt...

evelo

Golden Member

Verplichtingen in België:

Beschermingsgeleider moet geel/groen zijn en mag niet gebruikt worden als actieve geleider.

Als er een nul aanwezig is in de installatie én er is een (licht)blauwe geleider aanwezig dan moet je die geleider voorbehouden voor de nul.

Voor de rest doe je wat je wil volgens goed vakmanschap.