Als zendamateur blijft het mij gek in de oren klinken maar hou de keyfob eens tegen je hoofd.
Is niet heel raar als je bedenkt dat je lichaam als antenne (director of reflector) of als aarde kan mee (of soms ook tegen) kan werken.
Portofoons werken ook beter als je een porto in de hand houd, dan dat je hem bijvoorbeeld op tafel hebt staan.
De sprietantenne op een portofoon is ook zo zo berekend dat hij het beste afstraalt als je hem in de hand houd. Je lichaam (werkend als kunstaarde van een gp antenne) is dan capacitief gekoppeld aan het chassis van de portofoon.
Dit gaat redelijk op voor frequenties onder de 500MHz. Daarboven worden antennes erg klein en is het makkelijker om dipool antenne achtige constructies te gebruiken in plaats de gp achtige constructies. In telefoons vind je dit meer, Een lichaam in de buurt van een telefoon of andere zender op 1 Ghz of meer heeft dan weer een heel ander soort van invloed.
Maar de positie van het lichaam t.o.v. het zendende apparaat maakt hoe dan ook veel uit.
.2 wat is een super regeneratieve ontvanger
Een zuinige (financieel) ontvangst techniek om met heel weinig onderdelen veel resultaat te behalen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Regeneratieve_ontvanger
Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat nu nog wordt gebruikt. Het systeem heeft best wel wat nadelen ook. En onderdelen zijn tegenwoordig zo goedkoop dat het om die reden echt niet nodig meer is. Maar ik heb nog nooit zo'n keyfob ontvanger gezien. Dus misschien gebruiken ze i.d.d. een ontvanger volgens het reflex principe.
hoe voeg ik selectiviteit toe?
als er reverse engineered moet worden: wat dan? De hw of het verzonden bericht?
Uitpluizen hoe de hele ontvanger werkt en dan aanpassingen verzinnen om hem beter te maken. Lijkt mij de achter deur uit.
wat is een pré selector?
Een (smal) bandfilter dat alleen het benodigde frequentie gebiedje doorlaat en de rest blokkeert. Als je vergelijkt met een audio verhaal dan haal je een luisterend persoon uit een zaal vol met geroezemoes en zet je hem in een apart kamertje met maar een paar mensen. De persoon kan dan ineens wel een aantal gesprekken volgen terwijl hij eerst alles wel kon horen maar daar niets van kon volgen.
Ik denk eigenlijk dat je hier praktisch weinig mee kan.
Eerst eens kijken of je deze problemen altijd al had of is het ineens opgedoken? In het laatste geval is er dus gewoon iets stuk dat je kunt repareren.
Waren die problemen er altijd al dan is het denk ik ermee leren leven. Je zou misschien nog kunnen proberen de ontvangst antenne iets te verbeteren door een andere montage plek te zoeken ofzo. In de ontvanger zelf gaan prutsen lijkt mij een vrij lastige weg. Het zou zomaar kunnen dat de hele ontvanger in het blokje van de antennevoet zit en dat de (antenne) kabel alleen een voeding en een data signaal naar de boordcpu stuurt.
Hahaha, the prince of darkness ligt je weer dwars.
Nooit last van. Gewoon dat ding ruilen voor een series 3. Die doet het bij mij al 50 jaar prima.
Ik vind de moderne auto's eigenlijk steeds onmogelijker worden. De techniek is echt fantastisch. Super comfortabel enzo. Maar het is net als met computers, er is altijd wel een dingetje dat niet of niet goed werkt waardoor de hele auto het weer niet doet. Ik zie tenminste best veel problemen en bij alle merken auto's veroorzaakt door stomme frutsels die eigenlijk weinig of niets met het hele rijden te maken hebben. Motoren zijn veel betrouwbaarder en beter geworden. Bij100.000 km was een motor meestal op. Tegenwoordig is dat eerder 1000.000 geworden. Maar die betrouwbaarheid wordt weer teniet gedaan door die stomme frutsels altijd stuk moeten gaan. Eigenlijk hebben we dus niets gewonnen wat betrouwbaarheid betreft.
[Bericht gewijzigd door
Ex-fietser
op zaterdag 29 januari 2022 12:45:35
(10%)