Miele W210 draait niet

@Jerome
Ik zou denken dat E van de IGBT naar de motor gaat . Is dit niet zo ?
(als C aan de + van de gelijkrichter hangt dan kan E toch niet aan de - hangen zou ik denken)
Wat de 12 V betreft : ik ga deze proberen te meten (weet nog niet waar deze te meten) maar omdat pomp wel werkt en alle relais 12v zijn ga ik ervan uit dat de 12v OK gaat zijn .

Jan

IGBT kort gesloten. Motor draait niet . Ik zie wel een klein vonkje als ik C en E kort sluit . Er vloeit dus wel stroom.

Om terug te komen op E aangesloten op - van gelijkrichter. Als ik dit meet op de print dan klopt dit .
Maar als C van de - komt dan sluit je de gelijkrichter toch kort .
Ik dacht dat bijgevoegd schema ook hier van toepassing was en de PWM de IGBT was .
Klopt dit dan niet ?

Jan

jerome

Golden Member

Volgens het schema zit C aan de + en komt - via de motorwikkelingen op E.
Dat is uitzonderlijk omdat het de drive nodeloos ingewikkelder maakt.

Ondertussen toch iets gevonden mat fout doet zich nog voor.
Slecht contact in motorstekker (zie foto).
Na dit hersteld te hebben nog steeds dezelfde fout .
Echter . Als ik nu E en C even kort sluit gaat de motor wel draaien.
Vervolgens de IGBT los gesoldeerd en getest en deze blijkt ok .
Mijn volgend idee is dat Gate dus niet aangestuurd wordt .
Maar waarom niet ?

Thermisch contact geeft toch nog door van de print naar de motor?
11/1 en 11/2 naar de print.
Componenten die gate aansturen na te meten?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 29 januari 2022 15:17:25 (12%)

Fabrice,
Als thermocontact van motor onderbroken is dan krijgt gelijkrichter geen spanning.
Als ik IGBT dan kort leg zou motor niet draaien.
Dus dat lijkt me wel ok .
Alle stekkers nog eens heel goed bekeken. Deze lijken allemaal ok .

Als je kortsluit en motor gaat wel draaien dan heb je een probleem OF dat IGBT geen vermogen levert (met test wel ok?)of dat je relais contacten niet zuiver zijn.. Deze printen gaan eerst draaien in ruststand relais, daarna gaan relais pas schakelen.

27 Ohm weerstand in Gate leiding nog heel??

IGBT getest door deze los te solderen en vervolgens de gate te sturen met 9v.
De C E verbinding wordt dan laagohmig . Lijkt dus ok .
27 Ohm weerstand is ok .
Waar beetje verder staat er een andere weerstand die verbrand lijkt ( opschrift moeilijk te lezen: 10R0) Zou dit 1.0 Ohm geweest zijn ?

jerome

Golden Member

Kijk datasheet wat die 16pin smd ic moet doen en waar en welke spanning die nodig heeft. Wat staat er op dat "d pak" component en wat is zijn functie.
In het begin van dit topic werd gevraagd of 12V aanwezig is. "no answer"
edit: 10R0 = 10 Ohm calculator

[Bericht gewijzigd door jerome op zaterdag 29 januari 2022 19:47:17 (13%)

IC heb ik opgezocht. Zijn 8 diodes . Geen Vcc aanwezig .
Wat betreft de 12 V ik weet echt niet waar ik die zou kunnen meten ( daarom had ik IC opgezocht maar deze heeft dus geen Vcc) Maar omdat pomp wel werkt en alle relais 12v relais zijn denk ik wel dat de 12 v ok is .

Jan

jerome

Golden Member

Heeft dat ic geen naam? of is dat een geheim :-).
Als de 10 Ohm stuk is, de sot23 aangelanden ook.

[Bericht gewijzigd door jerome op zaterdag 29 januari 2022 19:53:49 (35%)

jerome

Golden Member

Op 29 januari 2022 19:46:42 schreef JanEB:
IC heb ik opgezocht. Zijn 8 diodes . Geen Vcc aanwezig .

Hoe is dat nu mogelijk! Je werkt tegen op deze manier. ULN is een driver. pen 8 is - en 10,11,12,13,14,15,16 zijn +, maar dan wel met het relaisspoel in serie. Op meerendeel van die punten zou 12V moeten over staan. Vast staat dus als de 10R0 oneindig meet er een aantal smd componenten vervangen gaan moeten worden. Je gaat nu wat lay-out moeten instuderen, want ik verwacht dat ook een poort van ULN gebruikt gaat worden om de igbt driver te bedienen. Dus alle componenten afgaande ULN tot aan de gate. Een schema ga je nooit vinden, dus zelf in kaart brengen is de boodschap.

Sorry Jerome, dat was niet mijn bedoeling.
Veel te snel gekeken daarstraks ( op telefoon).
Mijn fout natuurlijk. Bedankt om dit recht te zetten .

10R0 is IDD 10 ohm weerstand.. Meestal wat kleins qua transistors en mogelijk ULN IC vervangen. Meet alles na, kan misschien alleen het Weerstandje wezen..

Transistors errond blijken ok .
Condensator die ernaast staat niet … denk ik .
Ik meet over deze component ( condensator denk ik toch) 16 Ohm .
Zelfde als ik deze los soldeer .
Maar is het een condensator en wat is de waarde ? ( zie foto)

Enigste wat je kan doen is een vergelijkbare condensator rondom op de print te verwijderen en op capaciteit te kunnen meten. Deze condensatortjes kunnen van wel 100 pF TM 10 uF wezen... En ja, dit komt wel eens voor met die bruine condensatortjes..

En als ik deze er zou af laten ?
Zou dit kwaad kunnen ?
Heb dit vroeger nog eens gedaan bij een condensator die in kortsluiting lag en werkte perfect .
Jan

Nee zou ik niet doen. condensatortje kan gebruikt worden als HF stopper, oftewel om rimpel te voorkomen. Of voor oscillatie verschijnselen tegen te gaan Of als ontkoppel Ctje..

SUCCES !
Vandaag de piepkleine condensator geleverd en op print gesoldeerd.
Machine doet het weer !
Bedankt allemaal voor jullie hulp, advies en geduld .

Jan

PS :toch vreemd dat zo'n klein condensatortje stuk gaat en er bijna voor zorgt dat machine naar de schroothoop gaat .

En bossen van TVs ook.. is een veel voorkomend euvel met deze Ctjes