Thevenin spanning berekenen

Dag iedereen,

Ik heb een schakeling met een spanningsbron en 4 weerstanden. Nu wil ik de thevenin spanning berekenen tussen vrij lastige punten(+ en -) (zie foto).

Ik kan de verschillende wetten wel combineren (Kirchoff, stromen in een knooppunt, etc) maar ik weet niet hoe ik hier het best te werk gaan..

Kan iemand mij hierbij wegwijs maken?

Alvast bedankt!

Wat veel huiswerk...

Wat weet je, 2 maal, van de onbelaste spanningen?
Wat weet je van de uitgangsweerstand, of nu eigenlijk de bron impedantie van de twee spanningen?

Dan weet je toch alles....

Huh? Wat heb je met bronweerstanden te maken? In de "rekenen met weerstanden" oefening krijg je toch gewoon dezelfde spanning?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, ik zat al verder. Met "alles" bedoelde ik ook de kortsluitstroom etc. maar die wordt helemaal niet gevraagd. Die vraag komt volgende week :)

Of met het tempo van het posten van z'n huiswerk van de TS... vanmiddag. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_Th%C3%A9venin Met de info die je hier vindt kun jij je "raadsel" vast en zeker oplossen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 januari 2022 13:35:04 schreef pilotyoyo:
Nu wil ik de thevenin spanning berekenen

Alleen de spanning?

Wel, ik zou zeggen - en als het een schoolvraag zou zijn, zou dit bijna voorzeggen zijn -:

  • Kies een punt en noem dat 'nul' (de onderkant, bijvoorbeeld)
  • Bereken de ene spanning (ten opzichte van die nul)
  • Bereken de andere spanning (idem)
  • Het verschil tussen de twee berekende spanningen is het gevraagde spanningsverschil
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat FET zegt, zo simpel is het.
Straks komt waarschijnlijk de volgende vraag: wat is de Thevenin weerstand. Iets lastiger, maar niet onoverkomelijk.

Frederick E. Terman

Honourable Member

- En de theveninweerstand?
- Wel, eenvoudig Uo/Ik, toch?
- Voilà. Meet nu die van het lichtnet, en - als je daarna nog zin hebt - van deze accubatterij.
;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik vraag me af : wat is het verschil tussen de spanning berekenen tussen de twee gegeven punten en de thevenin spanning berekenen tussen die twee punten..?

Ik zie het niet, en ook niet wat thevenin er mee te maken heeft.

Thevenin is geen spanning, maar een methode om een reeks spanningsbronnen en weerstanden te vervangen door een spanningsbron en een serieweerstand en aldus de schakeling te vereenvoudigen en doorzichter te maken. Daar bepaal je de spanning van de Thevenin-vervangbron door de belasting los te koppelen, maar er hangt er hangt hier gewoon geen belasting aan... dus Thevenin spanning is = de spanning en de Thevenin techniek kan dus op stal blijven.

volgende stap gaat zijn vervang alle weerstanden door één serieweerstand met de thevenin spanning als bron, maar das hier dus gewoon de spanning tussen die twee punten. of zou het als strikvraag bedoeld zijn?

Ik ga eerst maar even afwachten wat de topicstarter van de gegeven antwoorden vindt.

Op 29 januari 2022 22:37:07 schreef Frederick E. Terman:
- En de theveninweerstand?
- Wel, eenvoudig Uo/Ik, toch?
- Voilà. Meet nu die van het lichtnet, en - als je daarna nog zin hebt - van deze accubatterij.
;)

en ik die dacht dat vuurwerk in NL verboden was :-)

vergeten

Golden Member

En WAT is je uitkomst, of mogen we dat niet weten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Tuurlijk mag jij dat weten.

Het antwoord is 0.5 V!

Op 30 januari 2022 00:32:37 schreef pilotyoyo:

Het antwoord is 0.5 V!

Ofwel ben ik echt nog niet wakker, ik heb toch een ander resultaat? :S

(Bij nader inzien, is R4, 9 Ohm of 3 Ohm?)

[Bericht gewijzigd door 60204 op zondag 30 januari 2022 10:39:17 (10%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ha KlaasZ,

Als je de UTH weet kan je de onbekende terug rekenen !
Met het antwoord van @TS kom ik op 9 Ω :P
Of dat de bedoeling is / was weet ik niet maar het hoort wel bij elkaar.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
vergeten

Golden Member

Op 30 januari 2022 00:32:37 schreef pilotyoyo:
Tuurlijk mag jij dat weten.

Het antwoord is 0.5 V!

En je denkt serieus dat dat goed is? :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hhm, het was niet de bedoeling om verwarring te zaaien.

Als R4 3 Ω is, meen ik dat @TS het correct heeft.
Ik had bij R4 9 Ω gelezen, en had hierdoor een ander resultaat.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik moest ook even kijken, maar maakte er toch 3 ohm van. Daarmee kom ik ook op 0,5 V.
Maar, @TS: zijn de + en − zoals aangegeven? Of andersom, zodat het antwoord negatief zou uitvallen?

Op 30 januari 2022 13:25:58 schreef electron920:
Met het antwoord van @TS kom ik op 9 Ω :P

Ik niet. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Ik snap de discussie over R4 "is het een negen of een drie" nie!

Het is een negen!
In beide stroomkringen loopt 1A dit kan je uit het hoofd! (als het goed is) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik snap het hele probleem niet.

R1 = 1 Ohm, R4 = 9 Ohm, R2 = 3 Ohm, R3= 7 Ohm.
Er is een spanningsbron 10 Volt. Een spanningsbron heeft geen inwendige weerstand en de spanning is belast of onbelast 10 volt.
Je kunt dan simpel de spanningen over de weerstanden uitrekenen.
Als je uitgaat van de minpool van de spanningsbron, dan staat op het knooppunt van de twee linkse weerstanden 9/10x 10 volt.
Op het knooppunt van de twee rechtse weerstanden staat 7/10 x 10 Volt.
Als je dat uitgerekend hebt, hun je de spanningen gewoon van elkaar aftrekken en je hebt de uitkomst.
Toch?
0,5 V is het in elk geval niet.

dijkmane

Golden Member

zo zie ik het ook.
beide takken zijn 10 ohm en door beide loopt dus 1A.
heb je dus 9V over R4 en 7V over R3.
verschil is 2V

heb je geen theorema van Thevenin of wetten van Kirchhoff voor nodig toch ?

In no Sense, Nonsense