Leds nu wél of niet zonder Weerstand aan te sluiten!?

Overal lees ik weer tegenstrijdige antwoorden.. Ook hier op t forum lees ik van sommigen dat t niet nodig is, anderen roepen weer dat t absoluut moet.. Maar nergens is echt een uitleg te vinden.

Tuurlijk, een enkele led sluit je altijd aan met een weerstand om de spanning te verdelen. Maar als ik 4 Leds met een spanningsval van 3,5V aansluit op een spanningsbron van 12V dan zie ik het probleem eigenlijk niet?
3,5V spanningsval gedeeld door een gemiddelde stroom van 20mA geeft een weerstand van 175 ohm. Het zou dan toch geen probleem moeten zijn 4 Leds in serie aan te sluiten op 12V?

Toch lees ik veel dat er altijd een stroombegrenzer aanwezig moet zijn omdat een Led eigenlijk gewoon een diode is.. Dit weet ik..
Maar hoe weet ik dan wat voor een weerstand ik moet plaatsen bij een serieschakeling van 4 Leds die in principe precies optellen tot de volledige voedingsspanning (zelfs iets teveel, en ze kunnen evt zelfs nog tot max 4V)?? Want dan zal de spanning zich ook gaan verdelen over de weerstand en zullen de leds dus nog minder spanning krijgen..
En, diodes hebben immers toch een 'vaste' weerstand voor lage frequenties?

Kunnen we dit nu eens voor altijd uit de wereld helpen? :)

weerstand altijd toepassen.
Je kan de weerstand berekenen
door de voedingsspanning te nemen en door het aantal leds x spanningsval van af te trekken en dit rest getal, wat dus positief moet zijn, door de gewenste stroom te delen. Voorbeeld 4 rode leds op 12 Volt met een stroom van 20mA geeft:

12 - (4x1,6v) = 5,6 V delen door 0,02 = 280 Ohm.

rode led ~ 1,6 V
groene led ~ 2,2 V
blauwe led ~ 3 V

Weerstand kan alleen worden weggelaten indien deze is aangesloten in een circuit met een stroombegrenzing van 20mA of minder.

Gebruik je geen weerstand dan is het zo gedaan met de LED. De levensduur zal enorm teruglopen.

Edit:
Er is ook al eens een weerstand calculator voor led's gepost op CO

Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm

Juist willie.. Maar je zou dan dus altijd moeten zorgen dat je onder de Vs blijft, en niet erboven zit of precies erop..

Als ik dus 7 leds aan wil sluiten kan ik het in dit geval onmogelijk met 1x4 en 1x3 maar moet ik dus met 2x2 en 1x3 gaan werken..

Maar dat zou dan wel eventueel parallel kunnen die 2x2 natuurlijk, en die 2 takken dan aan 1 half zo kleine weerstand hangen..

Laten we eens een misverstand uit de wereld helpen:

LED's zijn stroomgestuurd en niet spanningsgestuurd.

Wat houdt dit in?

Als je een LED aansluit op een spannningsbron van precies de Vf (de drempelspanning van de LED) dus in jouw voorbeeld 3,5V die 1A kan leveren dan zal die spanningsbron ook 1A leveren omdat niets hem "tegenhoud"
De LED fungeert als kortsluiting en zal zeer kort en erg helder (door)branden.

De LED heeft nl. minimaal 3,5V nodig om te kunnen werken, maar heeft voldoende aan zeg 20mA. Je geeft dat ding dus een factor 50 te veel stroom!

Bereken nu eens de stroombeperkende weerstand waarmee je een spanningsbron ombouwt tot een stroombron.

bijv. 5V @ 1A voeding.
LED met Vf van 3,5V @ 20mA

Je zet de weerstand in serie met de LED, dus kun je de restspanning over de weerstand na de LED berekenen:

Vr = V - Vf
Vr = 5 - 3,5 = 1,5V

De weerstand krijgt dus 1,5V te verwerken en moet de stroom kunnen beperken tot 20mA

V = I x R --> R = V / I
R = 1,5 / 0,02 = 75 Ohm

Dus een weerstand van 75 Ohm maakt in dit geval van een 5V spanningsbrom een 20mA stroombron voor je LED met Vf 3,5V.

Beetje duidelijk zo?!

May The Force be with you...

Ik denk dat de TS dit ook wel begrijpt.
Wat hij zich afvraagt is, wat als je een voeding van 7 Volt gebruikt om 2 blauwe leds met een Vf van 3,5 volt te voeden.

De 2 blauwe leds in serie hebben dan precies een spanningsval van 7 volt, en dan is een stroom begrensende weerstand niet meer toe te passen (in mijn ogen).

Je zou dan de 2 leds parallel kunnen zetten, maar dan moet je elke led wel een eigen weerstand geven (de reden mag bekend zijn neem ik aan).

Ik zit met een vergelijkbaar probleem met de backlighting van een lcd-schermpje. Die bestaat uit groen/gele leds die een Vf hebben van 12 volt. Aangezien het schermpje in een pc zit ingebouwd, beschik ik over maximaal 12 volt... Hoe zou ik een stroom begrenzing moeten inbouwen in dit geval?

Bedankt The Force, maar idd snapte ik het grootste gedeelte al wel..

Al was het me niet helemaal duidelijk dat leds dus echt stroomgestuurd zijn en dus niet in staat zijn zelf de stroom ook maar enigzins te begrenzen op de optimale sterkte.

En Chris,
Hoe ik het nu opgelost heb ik door 2x2 leds parallel te zetten met een weerstand die de helft zo groot is.. Als je 2 leds in serie zet heb je in mijn geval 7V en 20mA nodig.. Zet je er 2x2 parallel dan heb je dus 7V en 40mA nodig.. De stroom verdeelt zich toch gelijk hier, dus je kunt de parallel geschakelde leds prima aan 1 weerstand knopen die daarop berekend is lijkt mij zo..

Maar idd, als je dus precies 7 volt spanningsval hebt bijvoorbeeld, dan kun je met die weerstand dus eigenlijk niets meer..

Helemaal klopt het ook niet, je kunt een LED laten branden op een vaste spanning, mits die nauwkeurig genoeg is. De I/U-curve van een LED is niet oneindig stijl, het valt in principe te mikken. Helaas hangt die preciese spanning ook nog af van temperatuur en verschilt het per LED (zelfs binnen 1 productiebatch), dus gemakkelijk is het zeker niet.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 27 april 2005 21:41:58 schreef Chris Hogevonder:
Ik denk dat de TS dit ook wel begrijpt.
Wat hij zich afvraagt is, wat als je een voeding van 7 Volt gebruikt om 2 blauwe leds met een Vf van 3,5 volt te voeden.

De 2 blauwe leds in serie hebben dan precies een spanningsval van 7 volt, en dan is een stroom begrensende weerstand niet meer toe te passen (in mijn ogen).

Dat klopt inderdaad. Het is dus ook van belang om in te zien dat er een deel van de voedingsspanning "over" moet blijven om de weerstand te kunnen plaatsen. Vandaar mijn ietwat uitgebreide verhaal...

Je zou dan de 2 leds parallel kunnen zetten, maar dan moet je elke led wel een eigen weerstand geven (de reden mag bekend zijn neem ik aan).

Inderdaad, niets meer aan toe te voegen...

Ik zit met een vergelijkbaar probleem met de backlighting van een lcd-schermpje. Die bestaat uit groen/gele leds die een Vf hebben van 12 volt. Aangezien het schermpje in een pc zit ingebouwd, beschik ik over maximaal 12 volt... Hoe zou ik een stroom begrenzing moeten inbouwen in dit geval?

Werkt die oplossing met een FET dan niet? Of laat die te weinig spanning over op de lijn naar de backlights? (Ben dus niet zo goed bekend met de werking van FET's, vandaar...)
Trouwens, weet je zeker dat er intern geen stroomregeling zit?

May The Force be with you...

Dat zou misschien wel werken, maar dan moet die FET schakeling wel 240mA kunnen leveren.
Voor zover ik na kan gaan, zit er geen stroomregeling in de backlight van het display...

Overigens is die FET-schakeling wel een mooie oplossing als je geen zin hebt om te rekenen en 15mA genoeg is.

free_electron

Silicon Member

stroomsturing. yeah. resistors are for whimps !
pwm convertor die stroom door leds meet.

geen weerstanden = geen dissipatie = groter rendement.

leds van voeding via mosfet naar grond. daar een kleine sense weerstand (uitrekenen zodat er 1.2 volt over valt bij de stroom die je door de leds wilt sturen. dus bij 20milliampere ( witte leds) word R = 60 ohm : pak 56 ohm. ) het enige wat je verliest is 24 milliwatt door de weerstand. ( stroom maal spanning erover )

circuitje met schakelende regelaar en klaar is kees.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 28 april 2005 10:21:47 schreef free_electron:
stroomsturing. yeah. resistors are for whimps !
pwm convertor die stroom door leds meet.

Mooie oplossing hoor. Echter diverse maars
* hoog niveau gewenst van ontwerper
* ontwikkelings kosten
* ruimte
* voor een simpel ledje dat continue brandt zonder fading beetje overkill

Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm