Range Rover P38 bj1999 key fob booster/filter

High met Henk

Special Member

Nu al 3x gehad dat de Range Rover op een plekje staat en moeilijk op slot gaat en niet meer van slot gaat..

Dan denk je natuurlijk: gebruik de sleutel in slot en prima-de-lux.. ik kan naar binnen.
Klopt. Ik zit dan droog. Starten is echter iets heel anders!!!!!
De IMO moet de sleutel gezien hebben, anders geeft hij de ECU niet vrij. Ik kan dus niet starten!!!

Nu heb ik dit een keer gehad bij Damen Shipyards in Schiedam
Bij Ahoy Rotterdam
En vandaag bij Kooiman shipyard in Zwijndrecht.

In de eerdere 2 gevallen de ANWB gebeld en 1e keer: man probeert en plop: ineens doet de keyfob het wel.
2e keer werd ik door ANWB teruggebeld voor details en tijdens gesprek; plop ineens doet hij het weer

Vandaag weer ANWB gebeld...
En terwijl ik wacht komt er een man tegenover mij met een bestelbus die zijn keyfob gewoon tegen het raam een paar keer moet proberen voor zijn auto open gaat...

Ik denk: dat is raar, dus vraag om opheldering..
"Owh, dat is de kraan die hier stoort, is altijd zo"

Wegenwacht komt en stel voor om de auto net de hoek om te slepen. Achter de loods komt het signaal niet..

Dus net de hoek om. Druk de keyfob in en plop, en ik kan starten.

Moraal mijn zend signaal is te zwak of de ontvangst discrimineert niet genoeg...

Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Heb nu totaal al ca 5 uur wachttijd vanwege dit probleem...

Gaat om BJ 1999 range Rover P38 4.6 HSE

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Als zendamateur blijft het mij gek in de oren klinken maar hou de keyfob eens tegen je hoofd.

Ik heb zelf een Nissan NATS systeem (433,92MHz) wat af en toe haperde als ik ergens op bezoek was. De bewoner aldaar adviseerde mij om het kastje tegen m’n hoofd te houden. Die is koekkoek dacht ik terwijl ik de sleutel naar m’n hoofd bewoog en vervolgens op het knopje drukte, verbaasd was ik dat het werkte.

Het is geen garantie maar je hebt locatie waar je weet dat het stoort en waar je het eens kunt testen.

Zie ook deze link ik heb het niet geverifieerd maar de man schijnt te zijn verbonden aan éen of andere uni.

rudig76

Golden Member

Hier word het fenomeen ook besproken, maar een goede kant en klare oplossing vond ik niet.
Ze verwijzen soms naar slechte knoppen in je sleutel maar dat klinkt niet gelijk aan jou probleem.

https://www.landyzone.co.uk/land-rover/p38-keyfob-locking-unlocking-pr…

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
GJ_

Moderator

Op 28 januari 2022 21:20:30 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Als zendamateur blijft het mij gek in de oren klinken maar hou de keyfob eens tegen je hoofd.

Dat werkt inderdaad als het om afstanden gaat ja. Voor het starten heb je toch dat zendertjes niet nodig? Alleen het transpondertje in je fob.

High met Henk

Special Member

Lees mijn post...

Het is typisch Engels, dus wijkt af van de standaard.
Je hebt de keyfob echt nodig om voor X tijd ook je transponder te activeren in de auto. Zit een dubbele check op: de keyfob EN de transponder.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 29 januari 2022 10:01:08 schreef High met Henk:
Het is typisch Engels,..

Hahaha, the prince of darkness ligt je weer dwars.

Die 433MHz ontvangertjes zijn best vaak simpele superregeneratieve ontvangers zonder veel selectiviteit.

Je zou kunnen zien of je een losse ontvanger kan vinden, de boel kan reverse engineeren, en als het bij jou ook een superreg is, een preselector er op kan zetten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

Op 29 januari 2022 10:45:38 schreef Ledlover:
Die 433MHz ontvangertjes zijn best vaak simpele superregeneratieve ontvangers zonder veel selectiviteit.

Je zou kunnen zien of je een losse ontvanger kan vinden, de boel kan reverse engineeren, en als het bij jou ook een superreg is, een preselector er op kan zetten.

Kun je dit ook naar jip-en-janneke taal omzetten?
.1 weet ik niet of dit 433 is
.2 wat is een super regeneratieve ontvanger
.3 hoe voeg ik selectiviteit toe?
.4 hoe kom ik aan een losse ontvanger? Er is in de auto een antenne module en een BECM. Verder doet de teller partij nog iets..
.5 als er reverse engineered moet worden: wat dan? De hw of het verzonden bericht?
.6 wat is een pré selector?

Ofwel ik ben geen HF goeroe.....

Op 29 januari 2022 10:43:27 schreef GJ_:
[...]Hahaha, the prince of darkness ligt je weer dwars.

Dit zou Bosch moeten zijn... Maar lijkt idd Lucas...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Volgens mij zit er links onder het dashboard een Lucas kast die zowel de keyfob ontvanger is en centrale vergrendeling regelt, startmotor klem 50 etc. Volgens mij zit daar ook een antenne draadje aan die zit soms mee gewikkeld met de kabelboom en dat kan de slechte ontvangst veroorzaken.
Met een Defender zit het iedergeval zo.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Als zendamateur blijft het mij gek in de oren klinken maar hou de keyfob eens tegen je hoofd.

Is niet heel raar als je bedenkt dat je lichaam als antenne (director of reflector) of als aarde kan mee (of soms ook tegen) kan werken.

Portofoons werken ook beter als je een porto in de hand houd, dan dat je hem bijvoorbeeld op tafel hebt staan.
De sprietantenne op een portofoon is ook zo zo berekend dat hij het beste afstraalt als je hem in de hand houd. Je lichaam (werkend als kunstaarde van een gp antenne) is dan capacitief gekoppeld aan het chassis van de portofoon.

Dit gaat redelijk op voor frequenties onder de 500MHz. Daarboven worden antennes erg klein en is het makkelijker om dipool antenne achtige constructies te gebruiken in plaats de gp achtige constructies. In telefoons vind je dit meer, Een lichaam in de buurt van een telefoon of andere zender op 1 Ghz of meer heeft dan weer een heel ander soort van invloed.

Maar de positie van het lichaam t.o.v. het zendende apparaat maakt hoe dan ook veel uit.

.2 wat is een super regeneratieve ontvanger

Een zuinige (financieel) ontvangst techniek om met heel weinig onderdelen veel resultaat te behalen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Regeneratieve_ontvanger

Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat nu nog wordt gebruikt. Het systeem heeft best wel wat nadelen ook. En onderdelen zijn tegenwoordig zo goedkoop dat het om die reden echt niet nodig meer is. Maar ik heb nog nooit zo'n keyfob ontvanger gezien. Dus misschien gebruiken ze i.d.d. een ontvanger volgens het reflex principe.

hoe voeg ik selectiviteit toe?
als er reverse engineered moet worden: wat dan? De hw of het verzonden bericht?

Uitpluizen hoe de hele ontvanger werkt en dan aanpassingen verzinnen om hem beter te maken. Lijkt mij de achter deur uit.

wat is een pré selector?

Een (smal) bandfilter dat alleen het benodigde frequentie gebiedje doorlaat en de rest blokkeert. Als je vergelijkt met een audio verhaal dan haal je een luisterend persoon uit een zaal vol met geroezemoes en zet je hem in een apart kamertje met maar een paar mensen. De persoon kan dan ineens wel een aantal gesprekken volgen terwijl hij eerst alles wel kon horen maar daar niets van kon volgen.

Ik denk eigenlijk dat je hier praktisch weinig mee kan.

Eerst eens kijken of je deze problemen altijd al had of is het ineens opgedoken? In het laatste geval is er dus gewoon iets stuk dat je kunt repareren.

Waren die problemen er altijd al dan is het denk ik ermee leren leven. Je zou misschien nog kunnen proberen de ontvangst antenne iets te verbeteren door een andere montage plek te zoeken ofzo. In de ontvanger zelf gaan prutsen lijkt mij een vrij lastige weg. Het zou zomaar kunnen dat de hele ontvanger in het blokje van de antennevoet zit en dat de (antenne) kabel alleen een voeding en een data signaal naar de boordcpu stuurt.

Hahaha, the prince of darkness ligt je weer dwars.

Nooit last van. Gewoon dat ding ruilen voor een series 3. Die doet het bij mij al 50 jaar prima.

Ik vind de moderne auto's eigenlijk steeds onmogelijker worden. De techniek is echt fantastisch. Super comfortabel enzo. Maar het is net als met computers, er is altijd wel een dingetje dat niet of niet goed werkt waardoor de hele auto het weer niet doet. Ik zie tenminste best veel problemen en bij alle merken auto's veroorzaakt door stomme frutsels die eigenlijk weinig of niets met het hele rijden te maken hebben. Motoren zijn veel betrouwbaarder en beter geworden. Bij100.000 km was een motor meestal op. Tegenwoordig is dat eerder 1000.000 geworden. Maar die betrouwbaarheid wordt weer teniet gedaan door die stomme frutsels altijd stuk moeten gaan. Eigenlijk hebben we dus niets gewonnen wat betrouwbaarheid betreft.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 29 januari 2022 12:45:35 (10%)

Als de ontvanger een kant en klare module is a la garagedeuropener, dan kan je de antenneleiding onderbreken en als eerste een LC kring op 433MHz of iets dergelijks toevoegen. Mogelijk met een buffertrapje er tussen.
Je zult op de printplaten moeten neuzen om te zien of je iets dergelijks tegenkomt. Om te voorkomen dat je je auto onklaar maakt zou ik dat dus doen op sloopprints.

Vrij veel van die ontvangertjes waren superregs. Daarom waren er in de jaren 90 ook af en toe problemen met garagedeuropeners als een zendamateur zijn legale stukje frequentiegebied gebruikte met een flink (maar legaal) vermogen.
Modules zoals deze: https://uk.farnell.com/rf-solutions/am-hrr3-433/rf-module-receiver-am-…

Inmiddels zijn we een paar decennia verder en de techniek is nu wat geraffineerder, en zijn er in die form factor ook gewone superheterodynes te krijgen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

Nee is niet iets recents dus, maar legde pas na 3e keer dit probleem in 2 jaar een verband ....

En ik heb ook 2x etc en een Defender. Daar speelt dit niet. Maar om daarmee nu 40 a 50 k per jaar te rijden....

Hier hebben we een BECM onder de rechter stoel.. (body electronic control module)
Die lult via 3 draadjes met een kastje achterin bij hoedenplank rechts en daar zit een antenne draad aan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Helpt een nieuwe batterij ook niet? (hoe sterker het signaal, hoe minder last je hebt van achtergrondstoring)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zou het kunnen dat die kraan een draadloze afstandbediening heeft op 433MHz? Ik heb dat wel eens gezien bij loopkatjes, maar dit is natuurlijk een compleet ander kaliber kraan. Je zou het een SDR dongle kunnen kijken wat er op die band gebeurd; als ik het goed heb is de regel op 433MHz dat je met een klein vermogen een klein deel van de tijd mag zenden. Wellicht worden die regels grof overtreden?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

@ sparky: die kans acht ik heel groot, maar ik heb geen SDR...

@arco: bij Ahoy heb ik nieuwe batterijen gekocht en gestoken... Maar dat doe ik ca 3x per jaar al.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
KGE

Golden Member

Op 29 januari 2022 18:29:56 schreef SparkyGSX:
Zou het kunnen dat die kraan een draadloze afstandbediening heeft op 433MHz? Ik heb dat wel eens gezien bij loopkatjes, maar dit is natuurlijk een compleet ander kaliber kraan. Je zou het een SDR dongle kunnen kijken wat er op die band gebeurd; als ik het goed heb is de regel op 433MHz dat je met een klein vermogen een klein deel van de tijd mag zenden. Wellicht worden die regels grof overtreden?

Die kraan besturingskastjes zenden met grote regelmaat uit, zodra het signaal namelijk stopt, stopt veiligheidshalve ook de kraan direct (net als bij het bedienen van de noodstop)
Jaren geleden eens zo'n apparaat onder handen gehad en ik kon het signaal met de Baofeng gewoon ontvangen.

Zou het kunnen dat die kraan een draadloze afstandbediening heeft op 433MHz?

Ja dat kan, maar met kleine vermogens.

Grotere vermogens worden ook gebruikt tot 600mW. Maar dan op andere frequenties waar ook een machtiging voor benodigd is. Op de 433 MHz vind je dat niet. 433 MHz wil je ook niet gebruiken voor serieuze kranen omdat de 433 tegenwoordig een grote ruisbult geworden is. Een beetje wat de 27 MHz vroeger was. Met serieuze kranen bedoel ik kranen die vanaf 30 tot een 1000 ton kunnen tillen.

Die kraan besturingskastjes zenden met grote regelmaat uit

Dat klopt. Er komt een continue stroom telegrammen uit die kraanzenders en vaak ook uit de ontvangers. In veel gevallen is het bidirectioneel verkeer. Kranen kunnen ook in verschillende tijdsloten zitten. Ze schreeuwen dus nooit door elkaar heen. Maar wachten netjes tot het kanaal vrij is om hun telegrammetje rond te bleren. En als geen telegrammetje langskomt valt het systeem in een nood uit. Dat is iets anders dan een knalharde noodstop. Bij sommige systemen wil je dat niet. Geeft zo'n grote dreun als er 20 ton omlaag dondert omdat er een hefmagneet uitvalt.

High met Henk

Special Member

Deze kraan serieus genoeg???

Ik stond op de plek van de zwarte bus...
Rechts voor zie je de hoek van de loods. Net daar voorbij werkte het ding prima...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Semtexx

Golden Member

Ik ken het systeem van deze auto niet goed genoeg om een specifiek advies te geven, maar ik ken de problematiek met andere auto's ook; waarbij wij (toen ik nog bij Bosch Car Service werkte) onze klanten geholpen hebben.

De transponder uit de sleutel hebben we op de ontvanger getaped en het geheel in een klein blikje teruggeplaatst. Een Purol doosje volstaat soms al afhankelijk van hoe groot de ring is.

Dat de auto dan met elke sleutel te starten is, wordt door klanten voor lief genomen. Met een P38 uit 1999 zou ik als eigenaar dat risico wel durven nemen.

Dat de afstandsbediening door bouwkranen, "krijsende" chinese weerstations met lege batterijen en andere stoordingen niet werkt verandert daardoor niet. Als de nood aan de man komt, kom je met de sleutel binnen en sta je in ieder geval niet te tobben met starten.

Onlangs een vergelijkbaar akkefietje gehad met mijn Octavia uit 2017. Die heeft keyless entry en geen contactslot. Daar werd de sleutel zelfs in de auto niet meer herkend. Dan sta je écht lelijk te kijken. De sleutel heel precies in de juiste positie tegen de stuurkolom moeten houden en toen bij gratie Gods ging het....

EricP

mét CE

Afgezien van de afstandsbediening, kan het natuurlijk ook zomaar een FO zijn met een EMC probleempje (ergens wat corrosie bij een 'EMC wartel' ofzo) of een lasapparaat waar een kap af ligt (omdat we daar mee bezig zijn) wat 'breed spectrum' om zich heen staat te brullen.

Als die ontvanger dan zo 'luxe' is dat die nog een stukje AGC heeft (zou het?), dan kan iets wat elders in het spectrum zit (maar hard genoeg is) de gain al zover dicht drukken dat jouw fob er niet meer doorheen komt.

Ik kom vrij regelmatig op een werf. Inmiddels laat ik daar geen radio keur meer doen. Altijd gez**k met DSC-test-calls die niet werken (je hoort 'm eruit gaan, maar er komt geen antwoord). En dan maakt het niet uit of bootje droog of in het water ligt. Een paar km verderop is ook een mooi plekje om nog een dag te liggen, makkelijk zooi aan boord etc. en daar werkt het wel gewoon. Geen idee wat er dwars zit. Wat mij betreft: probleem opgelost.

Zou je als noodoplossing misschien een soort van kooi van Faraday kunnen creëren met een autohoes/zonnehoes/reddingsdeken waar metaalfolie in is verwerkt...?

High met Henk

Special Member

Dat laatste idee bevalt me wel!

Simpel en doeltreffend....
Stukje alu folie. Draadje eraan. Dat tegen chassis.
En vervolgens binnen die alu folie de zender en ontvanger..

Dat snap ik zelfs!!

@semtexx: dat is als alleen de sleutelring niet werkt en die truc ken ik. De sleutelring transponder doet het prima. Dat is de 2e check.

Het gaat om de 1e check en dat is: doe de auto open met de keyfob.. die faalt.

@ericp: met de marifoons en nautische apparatuur hebben wij eigenlijk geen probleem. Zeker niet met DSC calls

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 31 januari 2022 10:06:03 (12%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???