Marantz PM 510 DC geen geluid

Hoi! Ik heb ter herstelling een Marantz PM 510 DC (bouwjaar begin de jaren 80') op de werkbank staan. Bij het inschakelen licht het aan/uit lampje op en hoor je het protectie relais aantrekken maar verder doet hij niets (zelfs geen ruis of brom). Ik ben nog niet gestart met het zoeken naar de fout want ik vind nergens een geschikt schema. Daar ik maar sporadisch iets herstel (zie ook mijn vroegere posts) ben ik zonder schema redelijk verloren. Uiteraard ken ik wel het principe en de werking van een versterker. Iemand die dergelijk schema in zijn bezit heeft of weet waar ik een schema kan vinden? Ik wil er wel bij vermelden dat ik al heel wat zoekwerk heb verricht op het internet maar helaas niets heb gevonden :-(! Het zou prachtig zijn mocht iemand me willen / kunnen helpen. Ook tips wat de eventuele fout zou kunnen zijn zijn uiteraard welkom (het relais heb ik wel al gecontroleerd en dat lijkt ok)! Alvast bedankt voor de tijd en de moeite! Grtz.

RAAF12

Golden Member

De PM 500 lijkt veel op de PM 510. Via het schema is te zien of dat bij de versterker zo is. https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/pm500.shtml
De PM 510 DC zag ik alleen tegen betaling ter download staan.

Hoi Raaf
Heel erg bedankt voor je input . Het schema voor de PM500 had ik reeds gevonden maar ik was niet zeker of dat hetzelfde zou zijn als dat van de PM 510. Enfin , ik zal het er maar mee moeten doen :) ;(. De PM500 is een 50 Watt versterker terwijl de PM510 een 65 Watt versie is. Ik had dezelfde vraag ook op het marantzforum.nl geplaatst maar de reactie daar is 0,0 :'( ! Redelijk teleurstellend!
Nu ik uw aandacht heb , enig idee in welke richting ik zou moeten zoeken (ook op deze vraag op het marantzforum geen enkele reactie). Het is raar dat er op geen enkel kanaal ook maar iets te horen is. Alle tips (ook van andere pro's) zijn welkom. Grtz

Misschien is het ook wel handig dat ik het schema post :) ! Grtz

Stap 1 is het meten van de voedingsspanningen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Stap 2 is testen of koptelefoonaansluiting werkt.

Dat is ook toevallig ik heb 2 weken geleden het zelfde probleem met een PM700 gehad. Je moet maar eens de weerstanden R727 R729 R728 R730 nameten of deze niet verlopen zijn, deze zijn 270 ohm. Ook zou ik de weerstanden R743 R745 R744 R746 nameten deze zijn bij de PM 700 390 ohm Succes er mee.

ohm pi : bedankt voor je reactie. Had weer eens weinig tijd maar de koptelefoontest heb ik deze morgen toch gedaan. Ook in de koptelefoon hoor je totaal niets. Ook geen ruis of brom. Op deze manier kan ik wel uitsluiten dat er iets mis is met de keuzeschakelaars voor de speakers (ik vermoed dat dat het opzet was?). Nog ideeën?
Roland Van Leusden : dat ga ik asap doen. De zekeringen zijn alvast ok en aangezien de aan / uit LED het doet en ook de VU meter ledjes even oplichten bij het inschakelen van de versterker is er zeker spanning aanwezig op bepaalde stukken van de printen.
TV-GD :inderdaad toevallig :) . Ga ze morgen uitmeten (ik zit nu op mijn werk). Kwam er bij uw versterker ook totaal geen geluid uit de luidsprekers? Waren de weerstanden kortgesloten of juist oneindig? Ik vermoed dat een kleine afwijking van de weerstanden er toch niet zou voor zorgen dat er totaal niets meer te horen is (eerder vervorming ofzo). Of vergis ik me? Los daarvan : hartstikke bedankt voor je tijd en je moeite en voor de tip.
Grtz aan allen!

Had inderdaad helemaal geen geluid er liep ook geen ruststroom in beide kanalen. De weerstanden nemen in weerstand toe er was een weerstand met een waarde van 2 megaohm. Wel moet de ruststroom en de dc balans opnieuw worden afgeregeld.

Update! Gisteren eindelijk de tijd gevonden om eens langer naar de versterker te kijken dan 10 minuten. Om het mezelf makkelijk te maken eerst de weerstanden gezocht die bij de versterker van TV-GD defect waren. Jullie geloven het nooit maar de weerstanden R743 , R744 , R745 en R746 (zie schema en foto) geven heel afwijkende waarden! De weerstanden uit solderen en opnieuw meten. Resultaat : R743 = 35kOhm ipv 390ohm , R744 = 753kohm ipv 390ohm , R745 = 206kohm ipv 390 en R746 = 120Mohm ipv 390ohm! Deze ga ik dus alvast vervangen. Deze namiddag ga ik ook nog R727 , R728 , R729 en R730 controleren. Gouden tip van TV-GD _/-\o_ (al ga ik nog niet te vroeg victorie kraaien , want er kan natuurlijk nog een en ander stuk zijn). Grtz

En het kan nog gekker :) ! Na controle van de weerstanden R727 tot R730 (op aangeven van TV-GD) blijken die ook allemaal een afwijkende waarde te hebben. Normaal zou de waarde telkens 270 ohm moeten zijn maar na het uit solderen van de weerstanden kom ik aan 3,5kohm / 505ohm / 1,8kohm en 3kohm. Deze moeten dus ook vervangen worden. Daar een mens aan zichzelf zou beginnen twijfelen heb ik random nog wat weerstanden uit de voorversterkers getest en die bleken (zelfs in circuit) ongeveer de juiste waarde te hebben. Iemand enig idee waarom net deze weerstanden gesneuveld zijn? Op het schema de defecte weerstanden van 270ohm (blauw) en de defecte weerstanden van 390ohm (rood , en op het schema staat er 10ohm maar het zijn wel degelijk weerstanden van 30ohm) . Grtz

De versterker is gemaakt voor 220V. We zitten nu op 230V en soms nog flink wat hoger.
De secundaire spanning van de trafo wordt dus navenant hoger en de dc spanningen ook. Vanwege de hogere stromen krijgen juist de weerstandjes met relatief lage waarde het te warm.
Kan je de versterker op "240" instellen?

Op 1 februari 2022 09:57:52 schreef Thunderace:
En het kan nog gekker :) ! Na controle van de weerstanden R727 tot R730 (op aangeven van TV-GD) blijken die ook allemaal een afwijkende waarde te hebben. (...) Iemand enig idee waarom net deze weerstanden gesneuveld zijn?

Door deze weerstanden loopt een relatief grote stroom voor de aansturing van de drivertrap . Denk dat deze weerstanden qua vermogen overbelast worden, dus adviseer ik je ze te vervangen door een iets zwaarder type.

Op 1 februari 2022 09:57:52 schreef Thunderace:
Op het schema ... de defecte weerstanden van 390ohm (rood , en op het schema staat er 10ohm maar het zijn wel degelijk weerstanden van 30ohm)

Het lijkt erop dat ook deze weerstanden overbelast worden. Het zijn veiligheidsweerstanden, dus die kan je niet zomaar vervangen door iets zwaardere 10Ω 390Ω weerstanden, dus gewoon laten zitten.Foutje in schema.
De defecte 390Ω weerstanden zullen wel vervangen moeten worden, maar daar zou ik als het even kan toch de originele types in zetten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 1 februari 2022 21:25:30 (18%)

Op het schema staat dat de waarde van R743 t/m R746 10 ohm is, deze weerstanden waren in de PM 700 390 ohm dus dat kopt niet op het schema

Zonnepaneeltje : dat is misschien een goed idee :) ! Er zit alvast een spanningscarrousel op de versterker die nu ingesteld staat op 220V (zie foto). Ik heb dus de mogelijkheid om hem op 240V te zetten. De spanning in mijn huis is 223V (wat meevalt) maar er zijn plaatsen in België waar dat inderdaad al dicht bij de 230V zit! Bedankt voor het meedenken!
ohm pi : ik ben inderdaad aan het overwegen om alle defecte weerstanden te vervangen door 1/2 watt types ipv de 1/4 watt weerstanden die nu gebruikt worden. Het enige wat me tegenhoud is dat ik de 1/4 weerstanden heb liggen en dat ik de 1/2 weerstanden moet gaan halen bij de elektronica winkel en die is niet bij de deur :-)!
Bedankt voor je input!
TV-GD : klopt! Op het schema zijn R743 tot en met 746 aangeduid met 10 ohm maar in de versterker zitten op die plaatsen wel degelijk 390 ohm weerstanden. Het schema dat ik op het internet gevonden heb is er één voor de Marantz PM 500 en de Marantz PM 700. Een schema van de Marantz PM 510 (zoals er één op mijn werkbank staat) heb ik nergens gevonden (of ik moest er stevig voor betalen). Grtz Chris

Op 2 februari 2022 10:23:44 schreef Thunderace:
ohm pi : ik ben inderdaad aan het overwegen om alle defecte weerstanden te vervangen door 1/2 watt types ipv de 1/4 watt weerstanden die nu gebruikt worden. Het enige wat me tegenhoud is dat ik de 1/4 weerstanden heb liggen en dat ik de 1/2 weerstanden moet gaan halen bij de elektronica winkel en die is niet bij de deur :-)!

Je kan twee weerstanden van 560Ω parallel zetten. Dan kom je uit op 280 Ω. Daarna wel de ruststroom controleren en eventueel goed zetten.
Ook de 390Ω weerstanden kan je vervangen door twee weerstanden in serie of parallel. Je kan ze beter origineel houden, want het zijn veiligheidsweerstanden volgens het onbetrouwbare schema.

ohm pi : ik heb voldoende weerstanden van 390ohm en 270ohm van 1/4 watt in mijn hobby kot liggen om de klus te klaren maar ik dacht van "zwaardere" types (1/2 watt) te steken voor de veiligheid. Wist echter niet dat er zoiets als veiligheidsweerstanden bestonden. Zo zie je maar , een mens is nooit te oud om bij te leren :) ! Het is ook zo dat die weerstanden het ongeveer 40 jaar hebben vol gehouden en dat ze dus wel correct berekend zullen zijn. Als er niet te veel in de weg komt zal ik misschien deze namiddag al aan het solderen slaan! Bedankt voor je input!

Normaal sneuvelt een weerstand bij grote overbelasting met veel rook en soms ook vuur. Een veiligheidsweerstand sneuvelt bij overbelasting ook, maar dan zonder rook- en vuurverschijnselen. Na sneuvelen is vaak aan de buitenkant niks te zien, of er is een klein zwart (brand) puntje te zien. In een schema staat bij die weerstand vaak een driehoekje met uitroepteken getekend.

Op 3 februari 2022 11:46:22 schreef Thunderace:
Het is ook zo dat die weerstanden het ongeveer 40 jaar hebben vol gehouden en dat ze dus wel correct berekend zullen zijn.

Als je er verse 1/4 watters erin zet, dan zullen die ook wel ongeveer zo'n 40 jaar uithouden.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 3 februari 2022 20:17:51 (30%)

Deze avond de 8 defecte weerstanden vervangen en ... EUREKA! Er komt geluid uit de koptelefoon (nog geen luidsprekers aangesloten). Echter komt het rechterkanaal een eind achter (is ook te zien op de VU meter) :'( . Het geluid aan de linkerkant klinkt ook niet "koosjer" maar dat wijd ik aan het feit dat ik een tuner zonder antenne als signaalbron gebruik. Zou het kunnen dat de ruststroom (opmerking van TV-GD en ohm pi) hier de oorzaak van is? Andere reden? Moet zeggen dat ik nog nooit de ruststroom heb afgeregeld. Kan iemand me vertellen hoe ik dit aanpak? Alvast bedankt voor de tijd en de moeite! Grtz en een fijn weekend!

Je kan J701 en J702 met elkaar verbinden. Beide kanalen zouden dan precies hetzelfde moeten klinken. Als er geen servicedocumentatie is, dan zou ik de ruststroom op ca 10mV over de 0,33Ω weerstand afregelen. Geen luidspreker aansluiten en zonder signaal op de ingang.

Hallo, deze morgen terug wat tijd gevonden om verder te werken aan de versterker. Eerst eens de RCA kabel afkomstig van de tuner gewisseld aan de input van de versterker (rechts naar links en links naar rechts). Geen verandering : het rechter kanaal komt nog steeds achter! Tip ohm pi: eens J701 met J702 verbonden door middel van een draad met krokodillenklemmen (zie geel op het schema). Nu heb ik in mijn koptelefoon zowel links als rechts hetzelfde geluidsniveau. Als ik het goed begrijp bewijst dit dat de voorversterker en eindversterker ok zijn? Een paar vragen over het afregelen van de ruststroom. Geen luidspreker aansluiten en zonder signaal op de ingang begrijp ik :) ! Aangezien er maar twee instelpotmeters in de voorversterker zitten (zie R741 en R742 die rood omcirkeld zijn) veronderstel ik dat ik die moet gebruiken? Moet ik de meetpennen van mijn voltmeter over ieder weerstand plaatsen (zie R763 tot R766 die blauw omcirkeld zijn)? Moet er over ieder weerstand 10mV staan? Hopelijk is mijn Ohmeron MT 488 B meettoestel nauwkeurig genoeg ;(!? Ik vind niets terug in de servicedocumentatie maar misschien kan TV-GD me verder helpen? Hij heeft blijkbaar al de ruststroom en dc balans (wat ik ook niet ken ;() afgeregeld van een zo goed als gelijkaardige versterker! Alvast bedankt aan ohm pi voor zijn input!

Op 7 februari 2022 17:51:00 schreef Thunderace:
Tip ohm pi: eens J701 met J702 verbonden door middel van een draad met krokodillenklemmen (zie geel op het schema). Nu heb ik in mijn koptelefoon zowel links als rechts hetzelfde geluidsniveau. Als ik het goed begrijp bewijst dit dat de voorversterker en eindversterker ok zijn?

Alles wat op het schema staat is in orde. De 'fout' zit in de electronica ervoor

Een paar vragen over het afregelen van de ruststroom. Geen luidspreker aansluiten en zonder signaal op de ingang begrijp ik :) !

correct!

Aangezien er maar twee instelpotmeters in de voorversterker zitten (zie R741 en R742 die rood omcirkeld zijn) veronderstel ik dat ik die moet gebruiken?

Correct!

Moet ik de meetpennen van mijn voltmeter over ieder weerstand plaatsen (zie R763 tot R766 die blauw omcirkeld zijn)? Moet er over ieder weerstand 10mV staan? Hopelijk is mijn Ohmeron MT 488 B meettoestel nauwkeurig genoeg ;(!?

Het zijn inderdaat de blauw omcirkelde weerstanden die ik bedoel en je moet ze inderdaad afregelen met R741 en R742.

Ik vind niets terug in de servicedocumentatie maar misschien kan TV-GD me verder helpen? Hij heeft blijkbaar al de ruststroom en dc balans (wat ik ook niet ken ;() afgeregeld van een zo goed als gelijkaardige versterker! Alvast bedankt aan ohm pi voor zijn input!

Misschien is het beter om niets aan de ruststroom te doen. Je hebt het sneller verkl**t dan precies goed gezet. Als je de servicedocumentatie hebt, dan zou daar toch iets daarover in moeten staan.
Wacht toch maar TV-GD af.

Bedankt voor de reactie ohm pi! Het heeft inderdaad weinig zin om te beginnen regelen als de fout daar toch niet zit! Ik ga verder moeten zoeken (filter , equalizer , ...) waar het dan wel mis gaat in het rechter kanaal. Enig idee waar ik het meeste kans maak! Ga voor de zekerheid toch eens een CD speler aansluiten om te zien of ik hetzelfde voorheb. Als dat niet zo is dan ligt het aan de tuner ingang! Heb nog eens in de servicedocumentatie gekeken en toch gevonden hoe de voorversterker moet afgeregeld worden (zie bijlage). Tussen de emitters van Q725 en Q727 en de emitters van Q726 en Q728 moet 14mV staan en dat moet afgeregeld worden met R741 en R742.Grtz

Op 7 februari 2022 20:02:29 schreef Thunderace:
...
Tussen de emitters van Q725 en Q727 en de emitters van Q726 en Q728 moet 14mV staan en dat moet afgeregeld worden met R741 en R742.Grtz

Daar heb je wat aan. Ik heb toch te hoog gegokt.

Ik ga verder moeten zoeken (filter , equalizer , ...) waar het dan wel mis gaat in het rechter kanaal. Enig idee waar ik het meeste kans maak! Ga voor de zekerheid toch eens een CD speler aansluiten om te zien of ik hetzelfde voorheb. Als dat niet zo is dan ligt het aan de tuner ingang!

Dat is wel de manier om de fout te vinden.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 7 februari 2022 21:22:59 (37%)