Speciale trafos voor afzuigkappen?

Beste forumleden,
Ik heb al menig probleem kunnen oplossen door het forum te doorzoeken echter nu breek ik toch echt mijn (beperkte eletronica kennis) hoofd over het volgende:

1. 1 van mijn twee afzuigkappen werkt niet meer (geen lampen, geen motor). Na wat controle bleek de trafo doorgebrand te zijn. Zie foto, een TCI PTF 60 2C.

2. Ik heb vervolgens een standaard 12VAC halogeen trafo gekocht voor paar eurootjes...Werkte niet...

3. Vervolgens nog 2 andere geprobeerd, werken niet. Geen enkel leven.

4. Nu heb ik de trafo van mijn tweede afzuigkap (die nog gewoon werkt) gebruikt....Alles werkt weer.

5. Mijn conclusie: trafo is kaduuk maar een nieuwe halogeentrafo is blijkbaar niet de oplossing of van hetzelfde type als orginele trafo.

Vraag 1: is de TCI PTF 60 2c een speciaal type trafo??? En welke zou ik dan als vervanging moeten gebruiken?

Vraag 2: uit nieuwsgierigheid: klopt het dat de trafo niet alleen de lampen voedt maar ook het printplaat zelf (voor schakelen van relais? Op trafos staat echter 12VDC op terwijl trafo AC als uitgang heeft...).

Dank voor jullie input

Dit is een elektronische trafo, heb je foto's van beide transformatoren. Dan kunnen we zien of deze gelijkwaardig zijn.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

veel elektronische halogeen trafo's gaan zonder last gewoon uit. de elektronica op de print is te weinig last dus gaat een andere trafo plat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, de minimale last zat ik ook aan te denken. De oorspronkelijke trafo geeft 20w aan als minimum. De nieuwe trafo was minimaal 10w, dus ben ik er van uit gegaan dat dat geen probleem zou moeten zijn.
Nieuwe trafo: TCI halogeentrafo 12V 60W Pico Wolf

Arco

Special Member

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat die voeding kapot is?
Lijkt me eerder dat er wat anders op die print om zeep is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 januari 2022 20:56:55 schreef Arco:
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat die voeding kapot is?
Lijkt me eerder dat er wat anders op die print om zeep is...

Zoals ik aangaf in mijn 1e bericht, heb ik twee identieke afzuigkappen. Ik heb de trafo van de nog werkende afzuigkap uitgewisseld en toen deed de kapotte afzuigkap het weer...Bovendien was op de printplaat vd trafo een duidelijke brandplek te zien.

Op 26 januari 2022 18:45:46 schreef Smallrepairs:
Dit is een elektronische trafo, heb je foto's van beide transformatoren. Dan kunnen we zien of deze gelijkwaardig zijn.

Dit is de nieuwe. De oude transformator zie je in mijn eerdere post

Arco

Special Member

Lijkt me een gewone standaard trafo, zou moeten werken.
Kan zijn dat de frequentie aan de uitgang een stuk hoger is met de nieuwe, dan zou vervangen van de elco door een low-esr type kunnen helpen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 januari 2022 23:36:15 schreef Arco:
Lijkt me een gewone standaard trafo, zou moeten werken.
Kan zijn dat de frequentie aan de uitgang een stuk hoger is met de nieuwe, dan zou vervangen van de elco door een low-esr type kunnen helpen...

@Arco
Dus de uitgaande 24VAC frequentie kan varieren per electronische trafo? Waarom wordt dan dat niet gespecificeerd? Blijkbaar heeft het invloed op de rest van de componenten.

EricP

mét CE

Dus de uitgaande 24VAC frequentie kan varieren per electronische trafo? Waarom wordt dan dat niet gespecificeerd? Blijkbaar heeft het invloed op de rest van de componenten.

Waarom zou je dat specificeren? Zo'n 'trafo' is primair bedoeld om een paar gloeilampjes op te laten branden. Die malen er er niet om.

Blijkbaar misbruikt - jouw redenatie volgend - de afzuigkappenfabrikant zo'n trafo als 'voeding' voor de rest (wat ik op zich al een raar verhaal vindt, gezien de minimale belasting).

Dat gezegd hebbende... Op het stukje print, zie ik 3 relais. Het lijken er 2 aan de 'in' kant te zijn en 1 aan de 'uit' kant. Die relais worden met gelijkspanning gestookt. Het staat erop. De vrijloop dioden zijn te zien. Er lijkt niks van 'gelijkrichting' te zien op deze PCB. Conclusie: de 'trafo' voedt dit geheel niet (direct). En gezien de PCB layout (wat ervan zichtbaar is...), lijkt het ook niet voor de hand liggend dat de trafo 'voeding' is voor de motor.

Ofwel: zou het kunnen dat er iets anders aan de hand is? Het ligt voor de hand om aan te nemen dat dit trafootje alleen voor verlichting verantwoordelijk is, en dat er een ander probleem is wat 'niet werken' veroorzaakt.

Waarom het dan met die 'uit de andere' wel werkt? Dat kan zomaar een toevalstreffer zijn. Relais wat niet wil, breuk in de print die nu ff net wel contact maakt.

Wat wijsheid is? Nou, eerst maar eens ff meten: krijgt de boel primair wel spanning? en traces volgen: wat hangt er achter die 'trafo' (cq. wat is ervan afhankelijk) en past dat bij de symptomen?

Op 31 januari 2022 09:06:11 schreef EricP:
[...]Waarom zou je dat specificeren? Zo'n 'trafo' is primair bedoeld om een paar gloeilampjes op te laten branden. Die malen er er niet om.

Blijkbaar misbruikt - jouw redenatie volgend - de afzuigkappenfabrikant zo'n trafo als 'voeding' voor de rest (wat ik op zich al een raar verhaal vindt, gezien de minimale belasting).

Dat gezegd hebbende... Op het stukje print, zie ik 3 relais. Het lijken er 2 aan de 'in' kant te zijn en 1 aan de 'uit' kant. Die relais worden met gelijkspanning gestookt. Het staat erop. De vrijloop dioden zijn te zien. Er lijkt niks van 'gelijkrichting' te zien op deze PCB. Conclusie: de 'trafo' voedt dit geheel niet (direct). En gezien de PCB layout (wat ervan zichtbaar is...), lijkt het ook niet voor de hand liggend dat de trafo 'voeding' is voor de motor.

Ofwel: zou het kunnen dat er iets anders aan de hand is? Het ligt voor de hand om aan te nemen dat dit trafootje alleen voor verlichting verantwoordelijk is, en dat er een ander probleem is wat 'niet werken' veroorzaakt.

Waarom het dan met die 'uit de andere' wel werkt? Dat kan zomaar een toevalstreffer zijn. Relais wat niet wil, breuk in de print die nu ff net wel contact maakt.

Wat wijsheid is? Nou, eerst maar eens ff meten: krijgt de boel primair wel spanning? en traces volgen: wat hangt er achter die 'trafo' (cq. wat is ervan afhankelijk) en past dat bij de symptomen?

@ERicp: dank voor je toevoeging. Ik heb hier ook een tijdje over zitten puzzelen. De relais hebben idd 12DC als stuurspanning maar waar komt deze 12DC dan vandaan? Mijn conclusie was dat deze van de 12VAC komt en dat deze op het bord omgezet wordt in DC...maar nogmaals, ben geen expert

EricP

mét CE

Jij hebt de rest van de spulletjes daar liggen, dus als iemand kan beoordelen waar die DC vandaan kom, dan ben jij het.
Op het stukkie PCB wat je laat zien, zit niks wat ik herken als 'hiermee kunnen we wisselspanning gelijkrichten'. Daarmee ligt dat vooralsnog niet voor de hand. Tenzij er natuurlijk nog een handje zooi op de onderkant zit. Maar dan had je dat neem ik aan wel laten zien.

Het zou enkelzijdige gelijkrichting kunnen zijn want er zitten een zwarte diode en een elko op. En de diode zit vlakbij de 12V AC aansluiting.

EricP

mét CE

Eens. Maar... Dan zit je nog steeds ff met de minimale load van de 'trafo'. Of je zou moeten kunnen garanderen dat 'aan' (voor de trafo) ook altijd betekent dat de motor loopt. Dan ontkom je eigenlijk niet aan een 'harde' schakelaar. Waarmee het nut van de relais ook min of meer vervalt. Kan, maar is het voor de hand liggend?

Die trafo is bedoeld voor 1 of 2 of 3 lampen van 20 Watt. Er staat niet expliciet op dat er een minimale belasting nodig is.
Het zou dus kunnen dat de originele trafo niet moeilijk doet over een lage belasting en de nieuwe trafo wel.

Arco

Special Member

Op de oude trafo staat "min. 20W" en op de nieuwe "min. 10W"...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De 230 voeding zit op de print en zal de trafo via een relais inschakelen. Heb je niet per ongelijk de in en uitgang van de nieuwe trafo om gewisseld.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 31 januari 2022 13:11:15 schreef Zonnepaneeltje:
Die trafo is bedoeld voor 1 of 2 of 3 lampen van 20 Watt. Er staat niet expliciet op dat er een minimale belasting nodig is.
Het zou dus kunnen dat de originele trafo niet moeilijk doet over een lage belasting en de nieuwe trafo wel.

Dat zou idd hetgeen verklaren tot nu toe

Op 31 januari 2022 14:52:37 schreef Hunebedbouwer:
De 230 voeding zit op de print en zal de trafo via een relais inschakelen. Heb je niet per ongelijk de in en uitgang van de nieuwe trafo om gewisseld.

Nee...de in- en uitgang zijn goed aangesloten en doorgemeten.

Tevens, de trafo wordt niet geschakeld door het relais. Deze staat altijd op spanning aan de ingangszijde. De twee relais schakelen m.i. de wikkelingen op de motor obv stuurstroompje van 12DC.

Aangezien de printplaat geen trafo bevat om de 230AC om te vormen naar 12DC, vermoed ik dat de trafo de printplaat met 12AC voedt en dat deze wordt gelijkgericht naar 12DC (volgens suggestie van @Zonnepaneeltje met diode en elco) waarmee de relais worden gevoed als stuurstroom.
Een deel vd 12VAC wordt vervolgens gebruikt voor lampjes met daarin een schakeling opgenomen. Eea wordt volgens bijgevoegde bedieningspaneel aangestuurd.

Ik heb twee nieuwe trafo geprobeerd. Deze werken niet...bediening geheel dood.....Dit kan te maken met minimale belasting. Echter, ook de oude trafo had minimale belasting nodig......Waarom zou dat dan wel werken??

Andere oorzaak volgens @Arco: de uitgangsfrequentie kan anders zijn vd nieuwe trafo waardoor de elco niet goed functioneert...Daar heb ik geen kaas van gegeten...Blijkbaar kunnen trafo andere uitgangsfrequenties hebben...

Op 31 januari 2022 15:52:52 schreef Marc___:
[...]

Nee...de in- en uitgang zijn goed aangesloten en doorgemeten.

Tevens, de trafo wordt niet geschakeld door het relais. Deze staat altijd op spanning aan de ingangszijde. De twee relais schakelen m.i. de wikkelingen op de motor obv stuurstroompje van 12DC.

Aangezien de printplaat geen trafo bevat om de 230AC om te vormen naar 12DC, vermoed ik dat de trafo de printplaat met 12AC voedt en dat deze wordt gelijkgericht naar 12DC (volgens suggestie van @Zonnepaneeltje met diode en elco) waarmee de relais worden gevoed als stuurstroom.
Een deel vd 12VAC wordt vervolgens gebruikt voor lampjes met daarin een schakeling opgenomen. Eea wordt volgens bijgevoegde bedieningspaneel aangestuurd.

Ik heb twee nieuwe trafo geprobeerd. Deze werken niet...bediening geheel dood.....Dit kan te maken met minimale belasting. Echter, ook de oude trafo had minimale belasting nodig......Waarom zou dat dan wel werken??

Andere oorzaak volgens @Arco: de uitgangsfrequentie kan anders zijn vd nieuwe trafo waardoor de elco niet goed functioneert...Daar heb ik geen kaas van gegeten...Blijkbaar kunnen trafo andere uitgangsfrequenties hebben...

Je kan om te proberen een 12V/20 W halogeenlampje erbij aansluiten. Werkt het dan wel?

EricP

mét CE

Die trafo is bedoeld voor 1 of 2 of 3 lampen van 20 Watt. Er staat niet expliciet op dat er een minimale belasting nodig is.

Eh... wel...

Het zou dus kunnen dat de originele trafo niet moeilijk doet over een lage belasting en de nieuwe trafo wel.

Dat klinkt steeds waarschijnlijker. Buiten spec misbruikt.. En bij deze kan dat blijkbaar.

Ook waardeloos als het ding altijd onder spanning staat. Neem de laatste suggestie van zonnepaneeltje maar eens ter harte.
Als het dan wel werkt, moet je dus op zoek naar iets wat het ook zonder load doet (om nou continu 20W te dissiperen om de 'trafo' wakker te houden is ook weer zoiets :).

Op 31 januari 2022 16:52:24 schreef Zonnepaneeltje:
Je kan om te proberen een 12V/20 W halogeenlampje erbij aansluiten. Werkt het dan wel?

Goed idee, ga ik binnenkort proberen!

Het werkt weer!

Ik heb nog een andere trafo geprobeerd. Zie bijlage. De boel werkt weer!

Het lijkt er toch sterk op dat het te maken heeft met de minimale belasting die de trafo aan kan. Van deze trafo kan ik geen ondergrens vinden maar er staat wel dat deze geschikt is voor lage voltage halogeen...dus wellicht beter in staat om aan de ondergrens vh vermogen te werken.

Het gekke is...deze trafo is duurder dan gewone trafo en wordt in combinatie met afzuigkappen gebruikt.....Bosch Siemens, Neff...

Dus toch aparte trafo's voor bepaalde afzuigkappen???

Anyhow, dank iedereen voor het meedenken!

Dit is zo te zien een gewikkelde trafo, da eerst een elektronische. Deze zal ook een stuk zwaarder zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?