Miele G 4960 Vi Vaatwasser

Na dagelijks gebruik nu bij opstart error code F78 (Storing in de circulatiepomp).Daarbij ook geen water toevoer.
Bij meeting krijgt de pomp geen voeding net als het waterslot. Bij opstart pompt hij water weg en stopt. Na time-out knipperen alle indicatie lampjes met daar bij een biep.
Inmiddels het control board uitgenomen (ELP 5651-A, Datum: 23-03-'16) maar geen visuele defecten gevonden (geen verbrande of heet geworden componenten). De vaatwasser is slechts 5 jaar oud.
Verder onderzoek zonder schema wordt lastig. mijn vraag is of iemand een schema heeft van het control board en/of de vaatwasmachine.
Mogelijke hints zijn ook welkom (er is geen water lekkage etc.).

Vaatwasser al opengemaakt onderaan? Print op circulatie pomp, waterlekkage op print?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 29 januari 2022 15:23:11 (16%)

De vaatwasser al opengemaakt aan de onderkant. Circulatiepomp nog niet nauwkeurig bekeken dus ook geen printplaat gevonden op de pomp. Zal eens in detail bekijken. Wel de spanning op de kabel gemeten. Er komt bij aanschakelen geen 220Vac aan op de pomp. De 220Vac wordt doorgeschakeld via aparte relais module die wordt aangestuurd door controle printplaat (neem ik aan).

Post eens wat fotos van de onderzijde vaatwasser. Print beide zijden.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 29 januari 2022 15:47:40 (31%)

Inmiddels de pomp gedemonteerd. De printplaat ziet er, volgens mij, ongeschonden uit. Ook nergens water te zien. Wat wel opvalt is dat de pomp as enigszins stroef loopt. Misschien verbeelding maar toch……. Eigenlijk ziet het geheel er wel goed uit.

Ziet er nog als nieuw uit de onderzijde, is een frequentie gestuurde circulatie pomp.
De stuurprint bovenaan ook beide zijden nagezien?
Stroef draaien kan een mogelijkheid zijn voor foutmeldingen.

Ik heb beide prints met vergrootglas nagekeken en zie niets abnormaals. Morgen een vrije dag (verjaardag :9 ) en maandag maar weer verder zien. Dan meteen eens naar de as kijken of hij soepeler kan lopen. Tot zo ver enorm bedankt. :)

F78 geeft aan dat de circulatiepomp niet draait volgens dat de elektronica uitstuurt.
Zou de lagering inwendig in de pomp kunnen zijn, je gaf al aan dat de pomp stroef draait. Lagers zullen te zwaar lopen.
Uit elkaar halen en lagers nazien?

Wel vlug na amper 5jaar al defecte machine.

Lijkt mij ook erg snel. Zal het in detail moeten bekijken of daar misschien iets mis is. Vraag is natuurlijk of de lagertjes vervangen kunnen worden. Nogmaals bedankt. Het help me weer vooruit.

Pompen kan je volledig uit elkaar halen edoch losse lagers is een helaasje.. Je kan een ander defect exemplaar op de kop tikken en die lagers overzetten?? Is een heeeeele dure pomp!!

Speciale lagers misschien, niet te verkrijgen?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 29 januari 2022 19:20:09 (28%)

Als het geen standaard lager maat is heb ik een probleem. Maandag, of misschien toch morgen, zal ik het hopelijk weten. Ik houd iedereen op de hoogte.

Inmiddels de pomp uit elkaar gehaald (zie foto's). Volgens mij zijn het normale lagertjes die in de handel verkrijgbaar zijn. Probleem is dat ik het schoepenrad er niet af kan krijgen zonder schade. Het kan zijn dat de rubber keerring (net onder het schoepenrad) de weerstand bij het ronddraaien veroorzaakt. Die ga ik proberen gangbaar te maken om dan het geheel weer te monteren om te zien of de vaatwasser weer wil draaien. Als de uitkomst negatief is zit er niets anders op dan Miele er bij te roepen.

Deze avond zet ik de vaatwassser weer in de keuken voor de ultieme test (op dit moment staat hij in de garage waar ik geen water toevoer heb).
Fingers crossed.

gelukkig dat je hem heb kunnen demonteren!! OK deze heeft standaard lagers IDD maar die zien er nog goed uit. schoep zit er niet opgeschroefd?? ( draad is links als je geluk heb maar kan ook een gesmolten as verbinding zijn)

Ik heb de schoep er niet af kunnen krijgen maar heb inmiddels ook niet meer het gevoel dat het aan de lagers zou kunnen liggen.
De vaatwasser is weer opgebouwd en vertoond nog steeds dezelfde error code F79.
Uiteindelijk dan toch maar om assistentie gevraagd.

En je motor krijgt wel de benodigde spanningen?? Er zit een zekeringetje op moederprint (rood tonnetje) is die nog heel?? als dat nog OK is, dan is de communicatie tussen motor en moederprint niet aanwezig, dat heb ik nog gevonden

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 1 februari 2022 18:58:59 (66%)

Het zou best kunnen dat ik een zekering over het hoofd heb gezien (probleem als je geen schema hebt).
Ik ga, op uw aanwijzing, de controller nog eens demonteren. Bedankt voor de input.

Zekering zijn die ronde bruine dingen, schema van de print is niet te vinden hoor.

Er was inderdaad een zekering defect. Inmiddels vervangen door eenzelfde type/waarde maar lost het probleem niet op. Het is ook niet zeker of de “nieuwe” zekering nog heel is. Om hem te meten moet je hem er namelijk uithalen. Voor mij is het nu wachten op Miele helaas.

Zal duur gevalletje worden als er een print moet vervangen worden.

[Bericht gewijzigd door fabrice op woensdag 2 februari 2022 20:52:16 (43%)

jerome

Golden Member

En als de motor oorzaak is dat de printzekering tript, wordt dat beiden vervangen. Zal duurder komen dan een nieuw niet-Miele toestel.

Ik zal waarschijnlijk een interessante discussie krijgen met Miele. Een machine van 5 jaar oud.???

De eindtrappen op die stuurprint van die pomp gaan in kortsluiting liggen en die blazen die zekering op. De kans is vrij groot dat met zo'n nieuw printje (mocht je een sloper pomp vinden) en een nieuwe zekering de machine weer werkend hebt.
stuurprint + circulatiepomp kost je ex voorrijkosten en lonen sowieso meer dan een nieuwe. De G4960 was uiteindelijk een instapmodel...