DD spoel metaaldetector schema vraag

Uitlijning van beide spoelen heb nog niet bekeken
ga ik nog doen.

Heb nu alles goed staan maar bereik 2 euro munt is net 10 cm
dat mij te weinig waar nu aan ligt geen idee.

Heb de Tx spoel goed op max sinus afgesteld met de condensatoren
tussen Tx spoel en massa.

Toen de Rx spoel over de TX gelegd en dan de condensatoren
tussen de Rx en massa op max sinus

Daarna de Tl081 er weer tussen gezet en de uitgang tl081 hoorbaar gemaakt toen de spoel Rx zo afgesteld dat je net geen geluid hoor.

En deze weer aan gesloten op de arduino

Het bereik van de tx spoel als ik deze van de rx spoel hou is bijna 1 meter dus vermogen is ook genoeg.

En toch is de detectie niet echt goed 20 euro cent heb ik nu op 15 cm
zie wel dat de rx sinus niet mooi rond loopt boven in bij de tx wel zou dit het probleem zijn ?

Maakt het nog uit als ik meer wikkelingen in de rx spoel zou toepassen om de gevoeligheid te versterken of heeft dit geen zin ?
Dan kan ik altijd nog de condensator tussen de spoel aanpassen voor de
juiste frequentie

De oppervlakte bepaalt de flux en daarmee de gevoeligheid.

Het aantal wikkelingen bepaalt de zelfinductie en die de afstemcondensator moet je dan aanpassen voor resonantie.

De bronimpedantie voor de ontvanger verandert en dat kan wel invloed hebben. De aanpassing moet zodanig zijn dat er geen ruis t.g.v. misaanpassing dominant wordt. Maar dat is alleen van belang wanneer je tot de grens gaat om met zo min mogelijk vermogen een goede gevoeligheid te bereiken. In bijna alle ontwerpen is de verhouding uitgezonden signaal t.o.v. ongewenst ontvangen signaal bepaald door de koppeling van de spoelen; mechanisch bepaald dus.

Toch wel interessant om te onderzoeken met hoe weinig zend-signaal je een Euro-munt op 15 cm afstand kunt detecteren.

--------------

Mijn kleinzoon Julian heb ik deze vraag voorgelegd. (We zijn ook een metaaldetector aan het bouwen.)

"Julian kan een twee-Euro munt detecteren op 15 cm. Op welke afstand kan hij een een-Euro munt detecteren?"
Hij zit in groep 8 en dacht dat hij voldoende informatie had....

Op 31 januari 2022 21:56:44 schreef vraag1:
Maakt het nog uit als ik meer wikkelingen in de rx spoel zou toepassen om de gevoeligheid te versterken of heeft dit geen zin ?
Dan kan ik altijd nog de condensator tussen de spoel aanpassen voor de
juiste frequentie

Je bent volgens mij nu al lang genoeg bezig om daar zelf op te antwoorden en wat houdt u tegen om eens te proberen om bv 10 a 20lussen extra in serie te leggen, zoveel werk is dat nu ook niet.
DAT is experimenteren.

Verwacht ook geen wonderen van die metaalzoeker, het is een hobbyontwerp en 20cent vinden op 15cm is al een goede prestatie.

Ons probleem is dat we niet weten wat je gemaakt en gemeten hebt.
Je zult het toch alleen moeten oplossen en ik denk dat je al genoeg info hebt gekregen via links en video's om er iets van te maken.

Je bent eigenlijk verkeerd begonnen voor uw eerste metaalzoeker, een ontwerp zonder Arduino of controller ware beter geweest, maar dat is mij gedacht.

LDmicro user.

Brightnoise vermogen is 8 vpp op de scope meer vermogen heb je niet nodig kan tot 20 vpp gaan maar maakt niks uit.
Heb dit regelbaar gemaakt.

Ben ook bezig met de tgsl detector maar dan de tx en met de rx spoelen 180 wikkelingen 0.30mm bij 44 wikkelingen 0.5mm diameter 21 cm in D vorm.
precies zo afgesteld als op de voorbeelden (heb nu een scope met 2 kanalen) dus ook de 14.5khz 16.2 khz heb ik de spoel afgesteld met de juiste condensatoren tussen de spoelen.

Als ik dan meet is de afstand 20 cent , iets van 5 cm meer dus ook niet echt super zie filmpjes dat het makkelijk 30 cm haal waar dat in zit vraag me nog steeds af.

Op deze forum is heel veel te vinden https://radioskot.ru/forum
over metaal detectors met google translate is goed te doen

rob040

Golden Member

Op 31 januari 2022 22:17:39 schreef Brightnoise:
Mijn kleinzoon Julian heb ik deze vraag voorgelegd. (We zijn ook een metaaldetector aan het bouwen.)

Welk ontwerp bouwen jullie?

@rob040: geen bestaand ontwerp. We ontwerpen "on the fly". Wat we tegenkomen verwerken we in het ontwerp. Op dit moment is de uitgang 5 kHz en gewoon een luidsprekertje die het ontvangen signaal weergeeft met max. 50 mW.

rob040

Golden Member

Leuk hoor. :-)
Echt pionieren en leren...

Een goede metaal detector kan 1 euro munt minimaal 30 cm max 40 cm halen dus ook bij u werkt ook nog niet zo als het moet Brightnoise

@Vraag1, met zo'n detector ben je hier eigenlijk niet veel, als je voor een nagel of bierschijfje telkens 40cm diep moet graven dan zal de goesting rap over zijn, maw er zit teveel brol in onze gronden.

1euromunt op 15 a 20cm is meer dan genoeg en afhankelijk van waar je met die detector wilt gaan werken.
Op het strand is 40cm nog te doen voor de rest werkt dat niet.

LDmicro user.

Is het al iemand opgevallen dat er in de video (9:33) een andere (nauwkeurige rail to rail) opamp met redelijk weinig ruis wordt gebruikt en dus niet de goedkope tl081 met totaal andere eigenschappen? Wellicht maakt dat het verschil... Ik ben net begonnen met dit project met een losse atmega328, het kan wel even duren voor ik metingen kan doen aangezien ik deze opamp niet op voorraad heb/chinese post tegenwoordig erg traag is.

rob040

Golden Member

TS gebruikt de NE5534, wat heb jij gespot in het filmpje?

Volgens mij is dat de mcp602 heb deze ook niet maar schijnt beter te zijn of een OP 07 of
Deze info komt uit rusland heb daar veel info gelezen op het forum wat ik hier heb gezet.
Die hebben echt veel ervaring met bouwen en nabouwen
Beide ic,s heb ik ook niet du kan je het ook niet zeggen

Brightnoise welke rx gebruik je nu ?

@Vraag1:
TX is een nu een BC548 op 9 volt bij 20 mA. En RX zijn 3 transistoren achter elkaar met een klasse-A eindtrap op 30 mA in een 30 Ohm speakertje die de 5 kHz van de zender gewoon laat horen. Het moet ook met een enkele Li-Ion cel kunnen en dat is nu de uitdaging hier. En een potentiometer om te nullen, want dat verbuigen van de spoel is niet zo elegant. Dus 4 * BC548 in totaal. Maar niet demo-waardig (nog).

Een tussenresultaat. Niet het beste, maar pakweg dezelfde gevoeligheid met veel minder componenten en heel snel in elkaar te zetten. Gebaseerd op de zelfinductie variatie: een zwevingsoscillator of BFO metaaldetector. Dus een enkele spoel.

Wanneer de spoel een gegeven is qua oppervlakte ligt de gevoeligheid vast, onafhankelijk van de frequentie. De zelfinductie verandert maar weinig door een munt in de nabijheid te brengen, maar op de 15e harmonische (middengolf, rond 200 meter) is die zwevingsfrequentie verandering goed hoorbaar. Je hebt wel een ontvanger met een BFO nodig. Of de oscillator moet afstembaar worden gemaakt (buigen aan de spoel; plus en min 4 kHz op 100 kHz), zodat een aanwezig MG-signaal als BFO-hulp kan dienen.

Je verdient niets in gevoeligheid met die hogere harmonische, maar de 100 kHz is een prettige frequentie voor de gevoeligheid voor munten. En de relatieve verandering van de frequentie is op 1,5 MHz beter waarneembaar.

Uiteindelijk zal het hier toch een pulse induction metaaldetector worden (Russian Pirate genoemd op internet). Zonder computer in ieder geval.
https://creativetech1010.blogspot.com/2020/05/long-range-russian-pirat…

Oke snap het deze Russian Pirate heb ook gezien op youtube
of deze echt goed werkt zie niet zo op het filmpje

Ga zelf de Rx uit proberen op deze schema ze zeggen dat de mcp602
veel beter werkt dan als geen rail to rail model ic

Als dit werkt ga dit model bouwen heb alles wel liggen :)

Heb van dit model ook wat testen gezien en die zijn goed

@vraag1

Het blijft ook in dit ontwerp het principe van 2 spoelen die qua koppeling bijna genuld zijn. Dus de koppelfactor moet nagenoeg nul zijn. De gevoeligheid van zo een systeem wordt niet beter dan "een muntje van 1 euro op 15 cm" detecteren. Dat neem ik terug.

Ook met de "Russian pirate PI" detector lukt het mij niet om de gevoeligheid veel beter te krijgen. Wat mensen op YouTube laten zien tot 40 cm is onder ideale omstandigheden: op de werktafel.

De moeilijkheid zit hem in het nullen van de restsignalen: fase en amplitude moeten correct genuld kunnen worden. Dat zijn alvast twee afregelingen. Die kunnen automatisch eventueel. En dan is er nog het probleem dat op de harmonische frequenties toch een restsignaal verschijnt. Een low-pass filter moet er in. Of synchrone detectie (dat laatste schema heeft dat geloof ik). Er is bijna geen complete nulling mogelijk. En wanneer je met je hand bij een van de spoelen komt verandert de fase weer.

De oplossing voor maximale gevoeligheid moet toch liggen bij een continue meelopende (automatische) nulling, met een beetje traagheid. Dan past de gevoeligheid zich ook automatisch aan wanneer de bodemgesteldheid verandert. En wanneer je stil staat, dus niet beweegt, kun je na een seconde niets meer meten. De automatische aanpassing zorgt daarvoor. Bewegen van de spoel zorgt er voor dat er weer metaal gedetecteerd kan worden.
----------------------
En wanneer ik nu, met deze gedachten, het laatste schema nog een bekijk zie ik dat het hier zo opgelost is: synchrone detectie, nul en negentig graden, automatische nulling,.... Misschien is dit wel het beste van alle ideeën!

En dat schema daarvoor: daar zie ik nu ook nul en negentig graden en synchrone detectie. Langzaam maar zeker ga ik begrijpen wat anderen al lang hebben bedacht......
----------------------
Een leuk experiment, maar ik krijg de goede gevoeligheid nog niet stabiel (reproduceerbaar) voor elkaar.

Ja denk de laatste schema ook het beste is zal nog even verder zoeken hoe de test is met deze als er wat in de grond ligt.
wat het bereik is.

De andere schema met de pic die werkt ook goed dat zag ik op youtube dus onder de grond test met een munt.

Deze schema schijnt de laatste model te wezen

Deze schema werkt prima een gouden ring klein model
detecteert hij goed op 30 cm heb deze nu eindelijk de print klaar:)

rob040

Golden Member

Ah, mooi te horen dat het je uiteindelijk gelukt is. :) De aanhouder wint...
Het schema is een postzegeluitvoering, misschien kun je een grotere versie plaatsen.
En ben ook benieuwd naar je PCB ontwerp.

Heb de pdf file erop gezet
Pcb is een zelf ontwerp alles is smd op gebouwd.
Heb deze op dubbel print gemaakt op de boven kant zitten de trimpotmeters,
Het staat wel in russisch maar google vertaler doet het goed.
Het schema met die 2 transistoren is om de rx spoel af te stellen

https://radioskot.ru/forum/14-286-1
Hier is alles wel te vinden over deze metaaldetector