Stroombegrenzer dmv gloeilamp

Voor de reparaties van versterkers, wil ik graag een stroombegrenzer toepassen dmv een gloeilamp in serie te zetten met de voeding.
Ik ben op zoek naar een 250W lamp met E27 fitting. Echter zijn deze schaars. Wel zie ik veel warmte lampen en fotolampen. Kan ik deze ook voor deze toepassing inzetten, of zijn deze qua opbouw anders dan een gloeilamp?

Zie onderstaande voorbeelden

Dat durf ik je niet te zeggen, maar je zou er ook een paar parallel kunnen zetten. Als je dan een schakelaar per lamp doet kan je het nog instellen ook.

PE2BAS
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Die is nog best aardig te betalen ook! :)

PS Waarom 250W? Alles behalve klasse A start en draait onbelast ook wel met een 40 of 60W lamp. Zodra je weet dat de voedingsrails opkomen en de versterker signaal versterkt kan je de gloeilamp weer weghalen en een belasting aansluiten. Een koude gloeilamp heeft zo weinig als een tiende van de weerstand van een warme, dus elke redelijke startstroom kan wel geleverd worden door iets kleins.

De gloeidraad van een warmtelamp zou minder warm moeten worden, dus de inschakelpiek en de equilibriumstroom zullen iets lager worden dan met een "echte" gloeilamp van dat vermogen. Dit effect zal heel klein zijn en het maakt IMHO echter geen klap uit, de gloeilamptruc als geheel is niet heel erg kritisch. Het enige wat het moet doen is een piekstroom doorlaten om de elco's op te laden, en de stroom begrenzen zodat je kan meten of er aan de secundaire iets kortgesloten zit en waar. Heb je het überhaupt al geprobeerd met een 60W exemplaar?

die 250 watt fotolampen zijn prima. (heb ze in 250 W en 500 W).

lamp uiteraard aanpassen naar je verbruiker. is die laatste maar 30 watt, dan is een 60... 80 watt lamp voldoende

wat het verschil is met een gewone gloeilamp was je vraag..

De gloeidraad van een photolita lamp wordt bij 220V~ op overspanning gebruikt, om een beter wit (kouder)te krijgen. Daardoor is de levensduur zeer beperkt tov een gewone gloeilamp.
In de fotostudio branden die lampen aldus in serie (110v~) tot net voordat de foto genomen werd, dan gingen ze even parallel net voor en tijdens de klik.

fotolampen (voor een vergroter dus) hebben een betere diffuser .

IR lampen hebben dikkere draad op lagere temperatuur (gaan daardoor véél langer mee op netspanning)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 februari 2022 16:33:35 schreef kris van damme:
fotolampen (voor een vergroter dus) hebben een betere diffuser .

En het merkje zit aan de zijkant van de bol, bij de fitting; in plaats van in het midden.
Op de middelbare school hadden we een doka. Ik heb daar eens per ongeluk een serie foto's afgedrukt die allemaal - zij het onscherp - 'Philips 60 W' in het midden hadden staan. :)

In de nieuwste Electron staat een leuk artikel over de gloeilamp-stroombegrenzer ('De serielamptester'). Ook professionals gebruikten die:

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 2 februari 2022 16:07:24 schreef Ricotjuh:
Voor de reparaties van versterkers, wil ik graag een stroombegrenzer toepassen dmv een gloeilamp in serie te zetten met de voeding.
Ik ben op zoek naar een 250W lamp met E27 fitting. Echter zijn deze schaars. Wel zie ik veel warmte lampen en fotolampen. Kan ik deze ook voor deze toepassing inzetten, of zijn deze qua opbouw anders dan een gloeilamp?

Zie onderstaande voorbeelden
[bijlage]
[bijlage]

De R7 halogeenlampen, die in bouwlampjes etc zitten zijn ook nog te koop in diverse vermogens. Ergens nog even een fitting uit slopen en je kunt beginnen. De lampjes niet met de vingers aanraken, anders brandt het vet wat op de vingers zit in het glas en dat is slecht voor die lampjes.

Nou ik dacht namelijk zo, bij een hoger wattage, zal de weerstand minder hoog zijn wanneer deze warmer wordt dan een lamp met een lager wattage.
Het komt voornamelijk naar voren vanuit dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=wRFRwOnLsZI

Hier stelt ome Doug zelf minimaal 250W voor. Het liefst nog hoger.
Vandaar de vraag voor 250W.
Betreft het vermogen van de versterker, dat staat natuurlijk los van het muziek vermogen. In de volksmond is dat gauw 50 of 100W. Maar dit staat lost van het voedingsvermogen. En deze is zeker niet altijd bekend.

Ik wist niet dat ik hier halogeenlampen voor kon gebruiken. Dacht het dat het gloeilamp-type moest zijn..

jerome

Golden Member

Een halogeenlamp is toch ook een gloeilamp. Waarom maak je geen tool met bv. 4 lamphouders. 2 keer 100W en 2 keer 60W bv, en je hebt een bijna regelbare dummy.

Kruimel

Golden Member

Op 2 februari 2022 22:03:57 schreef Ricotjuh:
Hier stelt ome Doug zelf minimaal 250W voor. Het liefst nog hoger.
Vandaar de vraag voor 250W.

Dit staat in de beschrijving:

IMPORTANT NOTE: The wattage of the bulb must be tailored to the current draw of the device being protected. The high-wattage bulbs (200W+) recommended in the video are primarily for Tube Amplifiers, which operate at relatively high current levels. With lower-current devices, such as Solid State amps, a lower wattage-higher resistance bulb (even as low as 40W) may be required for circuit protection.

Dus ik ben het best eens met ome Doug: een normale versterker kan met een lamp van zo weinig als 40W. Een buizenversterker is een ander verhaal, want die vereisen een aanzienlijk groter rustvermogen, net als klasse A versterkers.

Betreft het vermogen van de versterker, dat staat natuurlijk los van het muziek vermogen. In de volksmond is dat gauw 50 of 100W. Maar dit staat lost van het voedingsvermogen. En deze is zeker niet altijd bekend.

Ik wist niet dat ik hier halogeenlampen voor kon gebruiken. Dacht het dat het gloeilamp-type moest zijn..

Het maakt niet uit, echt niet. Een gloeilamp is niet voor dit doel gemaakt, en het is toeval dat het zo goed werkt. Of je nu een halogeen of infrarood neemt maakt echt zo een groot verschil niet. Een normale weerstand van een geschikte weerstand/vermogen is ook geschikt. In een enkel geval loop je tegen een schakelende voeding aan die de langzame 'rise time' van de voeding niet leuk vindt, dan moet je even graven naar een tweede fitting en zet je er eentje parallel.

vergeten

Golden Member

Op 2 februari 2022 22:03:57 schreef Ricotjuh:
Ik wist niet dat ik hier halogeenlampen voor kon gebruiken. Dacht het dat het gloeilamp-type moest zijn..

Heb je nog nooit een halogeenlamp van dichtbij bekeken dan?
Daar zit echt een gloeidraad in!
Zelfs in een TL buis zitten "gloeispiralen, zelfs 2 stuks! :)

Er worden hier weer "magische eigenschappen" toegekend aan de gloeilamp in zijn vele varianten.
Er wordt alleen maar gebruik gemaakt van de PTC eigenschappen die een gloeilamp heeft.
Uiteraard heeft een 250 watt lamp een andere PTC karakteristiek dan een 10watt exemplaar.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 2 februari 2022 23:28:18 (30%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oke, helemaal duidelijk. Dankjewel.
Wat ik me wel afvraag. In Amerika hebben ze een andere plug dan hier in Europa, waarbij de stekker maar op een manier om de wcd is te steken. Waarbij je dus altijd weer waar de fase zit. Ze zeggen dan ook altijd nadrukkelijk erbij dat de lamp op de "hot" draad moet zitten.
Echter hier weten we niet waar de fase of nul zit in de wcd. Maar het maakt toch helemaal niet of de lamp in de fase of in de nul lijn zit, zolang deze maar in de stroomkring zit?

vergeten

Golden Member

Op 2 februari 2022 23:28:12 schreef Ricotjuh:
O Maar het maakt toch helemaal niet of de lamp in de fase of in de nul lijn zit, zolang deze maar in de stroomkring zit?

Inderdaad dat maakt, voor het licht geven, niets uit.

De fase draad moet echter het diepst in de fitting zitten wegens de veiligheid, anders is hij te gemakkelijk aan te raken.
uiteraard gaat het dan over vaste lampen, voor een lamp met steker is dat onzin omdat die is om te draaien.

Om die reden zijn er landen (UK bijvoorbeeld) die stekers hebben die niet om te draaien zijn.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 2 februari 2022 23:33:54 (20%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 2 februari 2022 23:31:05 schreef vergeten:
[...]
Inderdaad dat maakt, voor het licht geven, niets uit.

De fase draad moet echter het diepst in de fitting zitten wegens de veiligheid, anders is hij te gemakkelijk aan te raken.
uiteraard gaat het dan over vaste lampen, voor een lamp met steker is dat onzin omdat die is om te draaien.

Om die reden zijn er landen (UK bijvoorbeeld) die stekers hebben die niet om te draaien zijn.

België en ik meen ook Duitsland hebben schucko stekers met een pencontact voor de aardverbinding in plaats van de twee verende lippen in bijv NL

Hebben ze daar dan ook een verplichting waar de fase en de nul moet worden aangesloten?

vergeten

Golden Member

Natuurlijk, anders slaat het helemaal nergens op :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Het is voor de veiligheid dat de aardpin daar zit, maar de polarisering staat niet vast in een of andere regel. Je mag de nul en fase aansluiten zoals je zelf wil :-)

Kijk bij French socket (CEE 7/5) halverwege de pagina https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets

Grensovergang Spanje-Algarve (9-6-2024) https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=210s
maartenbakker

Golden Member

Op 2 februari 2022 23:46:41 schreef Ricotjuh:
Hebben ze daar dan ook een verplichting waar de fase en de nul moet worden aangesloten?

Helaas niet. In de VS weer wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 februari 2022 23:28:12 schreef Ricotjuh:
Oke, helemaal duidelijk. Dankjewel.
Wat ik me wel afvraag. In Amerika hebben ze een andere plug dan hier in Europa, waarbij de stekker maar op een manier om de wcd is te steken. Waarbij je dus altijd weer waar de fase zit. Ze zeggen dan ook altijd nadrukkelijk erbij dat de lamp op de "hot" draad moet zitten.

dat is een aanrader voor dit specifiek geval van testopstelling. Als de lamp in de nul leiding zit en er een kortsluiting zit in je DUT komt , wanneer de lamp brandt, komt ook de N leiding op L niveau, wat niet wenselijk is.
Door een sluiting zou ook de kast dan mee op L niveau kunnen komen enzv.. daarom is het niet onlogisch de lamp in de L leiding te stoppen.

Nu, bij testopstellingen voor nazicht en herstelling zet je gans de zaak beter achter een scheidingstrafo, dan maakt het allemaal niet uit.

Op 2 februari 2022 17:49:11 schreef Frederick E. Terman:
[...]En het merkje zit aan de zijkant van de bol, bij de fitting; in plaats van in het midden.
Op de middelbare school hadden we een doka. Ik heb daar eens per ongeluk een serie foto's afgedrukt die allemaal - zij het onscherp - 'Philips 60 W' in het midden hadden staan. :)

hoe de lamp gemonteerd zit hangt af vh type vergroter. bij de oudjes (met bolle kap) hangt die naar beneden. maar bvb bij de kleinere durst en ook de Philips zit de lamp horizontaal (en kan een logo op de top van de ballon geen kwaad). logo staat dus beter op de voet, en dat is bij vergroter lampen ook zo. maar een leuk verhaal :-) Op jouw school, was dus een oudje, maar niet meer met matglas..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 3 februari 2022 08:37:07 (30%)

Op 3 februari 2022 08:10:31 schreef kris van damme:
[...]

Door een sluiting zou ook de kast dan mee op L niveau kunnen komen enzv.. daarom is het niet onlogisch de lamp in de L leiding te stoppen.

Mocht dit gebeuren dan tript de aardlekschakelaar toch?
En mocht je dit in Nederland willen, dus de lamp in de L lijn zetten, dan moet je van te voren altijd eerst meten waar de L zit? Dit lijkt me wel heel ongebruikelijk..

Op 3 februari 2022 08:10:31 schreef kris van damme:
[...]

Nu, bij testopstellingen voor nazicht en herstelling zet je gans de zaak beter achter een scheidingstrafo, dan maakt het allemaal niet uit.

En bij de versterkers die ik hier heb zit doorgaans altijd een voedingstrafo. Dat is dan toch al je scheidingstrafo. Nog eentje hier primair aan zetten "beveiligd" toch alleen dat stukje tussen de voedingstrafo en de scheidingstrafo?

Op 3 februari 2022 09:00:16 schreef Ricotjuh:
[...]

En bij de versterkers die ik hier heb zit doorgaans altijd een voedingstrafo. Dat is dan toch al je scheidingstrafo. Nog eentje hier primair aan zetten "beveiligd" toch alleen dat stukje tussen de voedingstrafo en de scheidingstrafo?

tot wanneer je in de primaire moet meten.

de tip om de lamp in de L leiding te zetten is niks verkeerds mee, maar ook geen noodzaak. tenslotte weet niemand wat je morgen aan de serielamp hangt. Als dat een universelere ontvanger is... (een Uutje dus..).

Het zijn allemaal aanraders voor een zo veilig mogelijk werken. Ik weet het soms gaat dat wat ver. Vergeet je helm, rubber schoenen en handschoenen en de veiligheidsbril niet hé. :-)

EricP

mt CE

'Veilig' werken zit tussen je oren. En nergens anders.
Maar ja, 'denken' mag tegenwoordig niet meer, alles moet 'idiot-proof' zijn (want anders zou er wel eens wat fout kunnen gaan).

Kortom: zet die lamp waar-ie jou uit komt, maar blijf denken bij wat je doet.

Daarnaast: probeer te leren van fouten van andere (je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken). 'De uitschietende' meetpen is een bekende. Ja, het is mij ook wel eens overkomen. De oplossing: een paar hele scherpe pennen en als ik er niet lekker bij kan, dan soldeer ik er wel eerst een paar draadjes aan om daarop te meten... (al zijn er ook wel wat schakelingen te verzinnen waar dat niet gaat werken, maar met een audio versterker moet dat quasi altijd lukken).

Kruimel

Golden Member

Buiten de rant over hoe dramatisch het tegenwoordig wel niet is sluit ik me daar wel bij aan. Lof ook voor het feit dat de TS het vraagt, want dat zie ik wel anders...

Op 3 februari 2022 08:42:49 schreef Ricotjuh:
[...]

Mocht dit gebeuren dan tript de aardlekschakelaar toch?

Versterkers zijn meestal niet geaard, en als die 30mA door jouw donder gaan roep jij echt wel een paar onaangename woorden...