XLR aansluiting op microfoonversterker

Hallo, een vriend van me vroeg om vier oude, kwalitatieve Telefunken voorversterker modules in een behuizing in te bouwen en per ingang het volgende te voorzien:
-phantom power voor bepaalde microfoons
-switch om het signaal te inverteren

De in -en uitgangen van deze microfoonversterker zijn uitgevoerd met XLR connectoren. Nu vroeg ik me het volgende af.
Op de XLR connectoren zie ik een soldeerlipje vlakbij ingang 1. Ik heb begrepen (zelf nog nooit met XLR connectoren gewerkt) dat pin 1 verbonden moet worden met de shielding van de signaalkabel. Maar is het dan gebruikelijk om deze pin 1 ook te verbinden met de behuizing van de connector via dit kleine soldeerlipje? Ik stel liever de vraag omdat ik niet graag brom via aardlussen zou introduceren.
Bij mijn buizenversterkers werk ik steeds met een centraal aardingspunt, maar ik weet niet of dit hier ook van toepassing is.

Dat lipje wordt meestal geaard als dat niet via de behuizing gaat. Pen 1, de shield wordt doorgaans op een punt bij de voorversterker geaard, omdat ook asymmetrische microfoons soms worden aangesloten en dan is het een signaaldraadje.
Als het niet zeker is, dan verbind ik het lipje met een parallelschakeling van 10K Ohm en 22nF met pen 1. Het geeft geen aardlus en eventuele HF storing wordt dan naar de kast afgevoerd.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 12 januari 2022 15:35:47 (29%)

Dan zal ik ook alle pin 1 aansluitingen naar 1 centraal aardingspunt brengen op de versterker (ik heb 4 ingangen) en voorlopig niet verbinden met het kleine lipje.
Bedankt

Correct is pin 1 direct op de connector met de metalen behuizing te verbinden. Moderne connectoren voorzien vaak al in die verbinding.
Anders ontstaat er een antenne in de behuizing en is hij HF lek. De signaalstroomkring over pinnen 2 & 3 is hiervan gescheiden. Soms galvanisch, soms in een weerstandsbrug.

Het lijkt onverstandig hier fouten te introduceren in verband met afwijkende microfoons. Al helemaal als deze versterkers transformatoren gebruiken en dus kwetsbaar zijn voor DC op de ingang bij creatief aansluiten.

Bij een asymetrisch aangesloten microfoon zou in een semi-professionele omgeving een oplossing behoren om hem sy te maken.
Maar het is wat gezocht imo, komen asymetrische audioverbindingen werkelijk nog voor buiten de huis- of jongenskamer?

Afhankelijk van de voorzieningen van de versterker kan een -20dB pad een nuttige extra zijn.

En zouden jullie de 0V (zie schema) met de massa verbinden? Dus pin 3/4 met pin 1/2?

De verbinding tussen de 0V en het chassis zou ik in de voeding verwachten.

[edit]

Want men zal de voedingsstroomkring zo schoon mogelijk willen houden.
Hiertoe moet hij soortgelijk een audio stroomkring gescheiden zijn van alle andere mogelijke stroomkringen. Dus ook deze netjes twisten, of sloop een stuk goede UTP.

Ik weet niet hoe het er mechanisch uit ziet, maar zou alle afscherming aansluitingen met korte draadjes aan elkaar en aan het chassis doen.

Leuk om de opbouw even te zien:
- In- en uitgangstransformatoren.
- Aparte DC en AC terugkoppeling
- Klasse-A eindtrap
- Capaciteit-vermenigvuldiger in de voeding
- Met 22 k boven 510 ohm kom ik op een maximale gain van 33 dB, zouden de transformatoren 1:1 zijn.

RAAF12

Golden Member

En twee thermistors om het ding op spec te houden bij temperatuurswisselingen. Kwaliteit kent geen tijd!

Ik zal dit weekend eens wat foto's maken. Het zit namelijk zo: ik heb van een kennis twee V272 en twee V673 modules gekregen met de vraag deze in een chassis in te bouwen. Hij had ook reeds alle connectoren en voedingen gekocht, maar slaagde er niet in alles aan elkaar te puzzelen.

Enkele foto's van de status van dit project. Tot dusver had ik steeds getest met mijn labovoeding, maar vanmiddag de door mijn vriend aangekochte voedingen aangesloten. Voor de V272 was dit ok, maar voor de V673 ging deze voeding direct door de knieën.
Ik ben dus op zoek naar een zwaardere voeding voor de V673 modules.
Kan iemand me aub laten weten in hoeverre de kwaliteit van deze voeding de kwaliteit van het versterkte signaal zal bepalen?
Ik dacht aan deze voeding
https://www.gotron.be/industriele-voeding-meanwell-50w-24v-2-2a-lrs502…

Schema V673 module

V673 schematic.pdf

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Voor alles wat van dicht of ver met audio te maken heeft zou ik schakelende voedingen (en daar ziet deze naar uit) afraden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

!? U bent een troll en zoekt het maar uit.

Ik schrok, en ga mij hier niet verder in wagen, dat is mijn kwaliteit niet zo.
Succes met het project!

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 20 februari 2022 18:54:53 (58%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Vraag het u niet af, het zal wel op mij slaan.
En ik ga er mijn slaap niet om laten.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 20 februari 2022 18:22:34 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Die voedingen lijken me hier erg onhandig inderdaad.

In een toepassing als deze verwacht je een ruis arme lineair geregelde voeding, eventueel zelfs extern geplaatst om storing te voorkomen.

De hier gebruikte switchers zijn zo mogelijk het tegenovergestelde daarvan.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 20 februari 2022 18:59:01 (22%)

RAAF12

Golden Member

Hier hebben ze een lineaire voeding kant en klaar
https://www.conrad.nl/p/voltcraft-fsp-1243-labvoeding-vaste-spanning-2…
Die levert voldoende stroom voor alle vier de versterkers, rond de 1A voor de twee end-amps en 70mA voor de pre-amps.

Zelfbouw kan met een µA 7824, 1.5A spanningsregelaar, €0,31 bij Conrad.
Moet je de rest er nog wel bij fabrieken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 20 februari 2022 19:33:50 (20%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die V673 blijkt een "4W Leistungsverstärker" te zijn, ja, dat zal er wel wat stroom vandoen zijn. Toch gebruiken ze een 1N4004 in de aanvoer dus meer dan 1 Amp zou het niet mogen worden.

[ edit: @RAAF hieronder: inderdaad, op die zekering had ik nog niet gelet ]

Mijn idee zou dan zijn om voor elks een 7824 te voorzien, en die allemaal samen te voeden uit een trafo+brug+elko. Zelfs als de stroom niet zo groot wordt, het helpt voor de kanaalscheiding.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 20 februari 2022 20:32:19 (20%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

De zekering van 630mA doet vermoeden dat de stroomopname lager is. Een voeding van 24V bij 1.5A is zat voor deze constellatie.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 20 februari 2022 20:31:59 (21%)

Voor alles wat van dicht of ver met audio te maken heeft zou ik schakelende voedingen (en daar ziet deze naar uit) afraden.

Redenatie is duidelijk maar een beetje ouderwets. Moderne schakelende voedingen doen het helemaal niet zo slecht tegenwoordig.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, als men "helemaal niet zo slecht" gelijk stelt met "goed genoeg" ;) Dat zal de T/S of zijn opdrachtgever moeten uitmaken, er spelen nogal wat factoren mee.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

@luchtfiets Wél voor een microfoon voorversterker die spanningen van 1mV aan de ingang heeft. Kijk eens naar de eigenruis van een scope op de gevoeligste stand, dan weet je waar je over praat.

Op 20 februari 2022 20:21:38 schreef RAAF12:
De zekering van 630mA doet vermoeden dat de stroomopname lager is. Een voeding van 24V bij 1.5A is zat voor deze constellatie.

Volgens de service manual is de maximale stroom bij 4W 450 mA per V673

RAAF12

Golden Member

Dan weet je wat je kan doen, kant en klaar kassie kopen óf eigenbouw.

KLopt! Merci voor de tips....Ik hou jullie op de hoogte