Stroombegrenzer dmv gloeilamp

vergeten

Golden Member

Op 3 februari 2022 12:12:44 schreef Kruimel:
Versterkers zijn meestal niet geaard, en als die 30mA door jouw donder gaan roep jij echt wel een paar onaangename woorden...

Voor het trippen van een aardlek (differentiaal schakelaar) hoeft het apparaat helemaal geen aarde te hebben, hij beschermd de mens niet het apparaat.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Klopt, want bij een fout in je apparaat tript hij op het moment dat jij de ongeaarde behuizing aanraakt en jij die stroom afvoert naar aarde. :)

vergeten

Golden Member

Op 3 februari 2022 01:41:47 schreef RAAF12:
Het is voor de veiligheid dat de aardpin daar zit, maar de polarisering staat niet vast in een of andere regel. Je mag de nul en fase aansluiten zoals je zelf wil :-)

Kijk bij French socket (CEE 7/5) halverwege de pagina https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets

In de UK, australie, Ierland echt niet (en meer andere landen) dat ligt daar vast. Het staat zelfs op de stekers gemarkeerd, en zit er een zekering in, je raad het al in de fase leiding van de steker.

De uitvoering van de aardpin is ook niet van belang, rond, rechthoek, of zoals de randaarde in NL.
Wat wel van groot belang is, voor de veiligheid is het volgende.
De aarde moet als eerste pin kontakt maakt bij het insteken voordat de andere pinnen contact maken!

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 3 februari 2022 21:31:35 (10%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 3 februari 2022 21:15:00 schreef vergeten:
[...]
Voor het trippen van een aardlek (differentiaal schakelaar) hoeft het apparaat helemaal geen aarde te hebben, hij beschermd de mens niet het apparaat.

denk het toch wel, bij een aardlekstoring sla ik apparaten zonder aarding doorgaans over. aardlek die tript bij aanraken( of dat had gedaan ) kom je nogal weinig tegen met storingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

@vergeten 'Natuurlijk, anders slaat het helemaal nergens op' dat is jouw tekst van gisteravond. Voor recht breien wat fout is opgeschreven is het nu helaas te laat, mijn vriend :-)
Dat is ook wel makkelijk van Internet als het om exacte gegevens gaat zoals niet gepolariseerde contacten (nul en fase aansluiten) van een Franse geaarde WCD waarover de draad gaat. Dat geeft geen ruimte voor eindeloos gewauwel.

vergeten

Golden Member

Op 3 februari 2022 21:29:49 schreef RAAF12:
@vergeten 'Natuurlijk, anders slaat het helemaal nergens op' dat is jouw tekst van gisteravond. Voor recht breien wat fout is opgeschreven is het nu helaas te laat, mijn vriend :-)

Er is niets fout aan alleen gaat het niet op voor alle landen!
En het had betrekking op de (vaste)plaats van de fase en de nul op een steker, dat ligt vast, alleen niet in alle landen, zoals ik schreef.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 3 februari 2022 21:26:18 schreef testman:
[...]

denk het toch wel, bij een aardlekstoring sla ik apparaten zonder aarding doorgaans over. aardlek die tript bij aanraken( of dat had gedaan ) kom je nogal weinig tegen met storingen.

Onjuist, een aardlekschakelaar beschermd primair de mens, al dan niet professioneel, dus ook de prutser, of knutselaar. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hier stelt ome Doug zelf minimaal 250W voor. Het liefst nog hoger.
Vandaar de vraag voor 250W.

Heeft dat ook nog met de spanning te maken? In de US hebben ze 110V op het stopcontact

Kruimel

Golden Member

Laten we even stoppen met die 250W, de beste man heeft er letterlijk bij gezet dat het ging om buizenversterkers omdat die meer ruststroom vergen.

Op 3 februari 2022 21:37:33 schreef vergeten:
[...]
Onjuist, een aardlekschakelaar beschermd primair de mens, al dan niet professioneel, dus ook de prutser, of knutselaar. :)

Ja maar als jij net een opdonder hebt gehad van een apparaat die groot genoeg is om de aardlek te trippen hoef je toch geen professional in te huren om er achter te komen wat er mis is? ;)

Dok

Golden Member

Daarnaast: probeer te leren van fouten van andere (je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken)

@EricP,
_/-\o_

Wie niet horen wil moet TV kijken.
vergeten

Golden Member

Op 3 februari 2022 21:48:24 schreef MJN:
[...]Heeft dat ook nog met de spanning te maken? In de US hebben ze 110V op het stopcontact

Daarom hebben ze daar ook 110v gloeilampen. :)

Een 110volt lamp van 60 watt geeft net zoveel licht als een 220volt gloeilamp van 60 watt.

Alleen is de stroom door de 110volt lamp 2x zo hoog als bij de 220volt gloeilamp.
(Overigens hebben we in NL al een poos 230volt maar voor de vergelijking houd ik even 220volt aan)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

USA is al heel lang 120/240 V.
110V was vóór de Tweede Wereldoorlog. Daarna werd het snel 117, toen (sinds 1967) 120 V - al een halve eeuw dus.
En in 1984 (ja, dat heb ik net opgezocht :)) legde de NEC ook in de regels vast dat de nominale spanning, ook voor berekeningen etc., 120 V is.
Kort daarna gingen 'wij' naar 230 V: de Nederlandse norm bijvoorbeeld veranderde in 1989 naar 230.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik schreef alvast bewust 220 V in sommige antwoorden naar TS, want oa die studiolampen uit de jaren stillekes zijn heel zeker 220 V , en bij die spanning al overspannen.. :-) . Op 230 V gaan ze dus echt niet lang leven, als serielamp kan dat uiteraard wel.

Alleen is de stroom door de 110volt lamp 2x zo hoog als bij de 220volt gloeilamp.

Ja, dat bedoel ik, maar besef nu pas dat dat relatief is.
Het apparaat onder test, zal in de US ook meer stroom trekken als hetzelfde apparaat hier in ned.

Is het de bedoeling dat de lamp oplicht? Op een gegeven moment krijg je ook minder spanning over het apparaat onder test?

Kruimel

Golden Member

Nee het idee is dat de gloeilamp een lage serieweerstand geeft voor de inschakelpiek (ladende elco's, verzadigde transformatoren etc), maar de stroom daarna voldoende beperkt om de schade te beperken als er een kortsluiting blijkt te zijn. De spanning maakt niet uit, zolang je spanningsnet, de lamp en je DUT allemaal maar dezelfde spanning gebruiken.

Bij een goed apparaat krijg je dus meestal een kort en zwak flitsje, en het apparaat draait dan in stand-by. Daar staat dan het gros van de netspanning op en je kunt meten of de spanning zijn wat je verwacht en meestal de lamp overbruggen als dat enigszins ok is.

Als er een probleem is, zoals bijvoorbeeld een kortgesloten eindtrap of een defecte elco, dan zal de transformator secundair bijna kortgesloten zijn, en licht de gloeilamp op zonder dat er zo veel energie in het apparaat gaat dat de sporen van de print of de kap van je elco om je oren vliegen.

Daarom maakt het ook niet zo ontzettend veel uit wat het vermogen van de lamp is, als het maar duidelijk meer is dan het rustvermogen van het apparaat onder test, en niet zo veel dat je secundair alsnog kan lassen. Een normale audioversterker neemt helemaal niet zo veel rustvermogen, misschien eens een Watt of 10. Dat kan met een 40W gloeilamp nog werken (al zou ik voor 60W gaan) want die zijn meestal ook niet meteen over de zeik met een paar Volt meer of minder. Zware schakelende voedingen schijnen nog weleens nukkig te worden van een gloeilamp in serie, maar als je zulke dingen doet heb je wel meer gereedschappen nodig dan een gloeilamp.