Oude Pioneer Tape Deck

Ik ben oude tape deck Pioneer (met versterker) DC-Z72 aan het opknappen. Er zijn 2 tape dekken voor casettebandjes. Beiden krijg ik niet draaiend met een bandje erin. Wanneer je betreffende knop indrukt om af te spelen, licht de led even op en gaat uit, hetzelfde bij doorspoelen, zowel vooruit als achteruit. Het deck heeft ongeveer 25 jaar niet gedraaid, versterker-draaitafel-cd deck doen het weer.
Heb wat schoongemaakt binnenkant, maar kan slecht bij motortjes (12V)
Hoe kan ik frontjes verwijderen, of mogelijk andere tips? (zag niet goede info op you tube) Of weet iemand goede reparateur in Breda of omgeving?

geen haar op mijn hoofd

Op 4 februari 2022 13:44:38 schreef helpie:
Ik ben oude tape deck Pioneer (met versterker) DC-Z72 aan het opknappen. Er zijn 2 tape dekken voor casettebandjes. Beiden krijg ik niet draaiend met een bandje erin. Wanneer je betreffende knop indrukt om af te spelen, licht de led even op en gaat uit, hetzelfde bij doorspoelen, zowel vooruit als achteruit. Het deck heeft ongeveer 25 jaar niet gedraaid, versterker-draaitafel-cd deck doen het weer.
Heb wat schoongemaakt binnenkant, maar kan slecht bij motortjes (12V)
Hoe kan ik frontjes verwijderen, of mogelijk andere tips? (zag niet goede info op you tube) Of weet iemand goede reparateur in Breda of omgeving?

Zijn de snaartjes nog heel en draait het vliegwiel. Als dat stil staat en de band wordt niet getransporteerd schakelen de meeste decks uit.

https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/dc-z72.shtml
Even inschrijven, en dan kun je de service manual downloaden.

Een reparateur inschakelen hiervoor kost zeer waarschijnlijk meer dan de dagwaarde van het complete setje...

Thevel

Golden Member

Op 4 februari 2022 13:44:38 schreef helpie:
maar kan slecht bij motortjes (12V)
Hoe kan ik frontjes verwijderen, o

Daar kun je niet heel makkelijk bijkomen, als ik het goed herinner moet de hele bekabeling los gehaald worden waarna het hele front losgemaakt moet worden.
Daarna kunnen de loopwerken losgehaald worden.

Ik woon in Oosterhout en kan er eventueel wel naar kijken, maar wat Thevel aangeeft klopt ook: ik heb hier een dergelijk setje staan, ander model, maar uit dezelfde tijd.
Die heb ik ooit gratis gekregen en die heb ik toen helemaal opgeknapt, waaronder de snaartjes van beide cassettedecks vervangen.
Dat is echt een hele klus en de kosten voor reparatie lopen daardoor behoorlijk op, wat Knutselsmurf ook opmerkt.

Evarist

Golden Member

Die frontjes verwijder je door ze naar boven te trekken.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Thevel

Golden Member

Op 5 februari 2022 21:47:40 schreef Evarist:
Die frontjes verwijder je door ze naar boven te trekken.

Daarmee kun je makkelijk bij de koppen en de drukrol komen maar niet bij de snaren.

Sorry dat ik zo laat reageer, maar ga nog proberen wat jullie adviseren. Ik ben echter een grote leek en kan miss. mechanische zaken aan, maar ben huiverig voor de site hifiengine die direkt vraagt om in m'n browser te mogen neuzen. wat een gedoe is dat met
die cookies tegenwoordig. Daar naast twijfel ik sterk nog iets te doen aan het deck. Ik heb veel bandjes, sonde, maar heb voldoende andere mogelijkheden tot muziek.Ik heb helemaal geen snaartjes gezien ook niet langs binnenkant. frontjes naar boven trekken? voorlopig nog niet gelukt. Miss nog langer proberen?

geen haar op mijn hoofd
Thevel

Golden Member

<klik>

Elk loopwerk heeft een platte snaar (19) welke om poelie (18) en vliegwiel (6) ligt.

De snaar zit tussen het loopwerk en is vanaf de voor of achterkant nauwelijks te zien.
Voor een beginner is vervangen niet echt eenvoudig.