Trafo dimensioneren n.a.v DC stroom

Hallo iedereen,

Ik ben bezig met een LM1875 versterker met 6J1 buisjes (AliExpress special bouwpakket) , nu heb ik een vraag over het dimensioneren van de trafo. Het is ontworpen om een 2 x 18V trafo met midden aftakking te gebruiken.
Voor het gemak negeer ik de gloeidraden, die krijgen een aparte trafo.

Nadat ik het bouwpakket in elkaar gezet had heb ik het getest met verschillende voedingen, toen heb ik een stroom gemeten van 110mA in rust.

Omdat ik geen ervaring heb met symmetrische voedingen heb ik het in een simulatie gegooid op CircuitJS, het resultaat van de simulatie was dat er ongeveer 250mA RMS door de spoelen (punt A) gaat en ongeveer 500mA RMS door de midden aftakking (punt B).

De vraag is of dit correct is, voor de duidelijkheid heb ik er een ASCII schema van gemaakt.

code:


                             +---+-------+ <+22V=
                             |   |       |+
                 A           -   -      === 2x
  O----+ || +------------+   ^   ^      /-\ 2200µF
       ) || ( 18V~       +---+   |       |
 230V~ ) || +--------+       |   |       +---------+ <GND
       ) || ( 18V~   |   +---(---+       |+ 2x     |
  O----+ || +--------(---+   -   -      === 2200µF |
                 A   |       ^   ^      /-\        |
                     |B      |   |       |         |
                     |       +---+-------+ <-22V=  |
                     +-----------------------------+
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Link naar product pagina: LM1785 6J1 Hybrid power Aplifier kit

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
Kruimel

Golden Member

Het is wel vreemd dat er 250mA door de buitenste aansluitingen van de trafo gaat en 500mA door de middelste. Het kan, maar je zou eerder 0mA door de midden-aftakkingverwachten. Is de polariteit van de spoelen juist gedefinieerd in je simulatie? Het lijkt er op dat beide punten A dezelfde potentiaal voeren. Misschien moet je ze hernoemen, het is niet ongewoon in simulaties dat alles met dezelfde naam dezelfde node wordt gemaakt.

PS Ik kan de windows standaard "snipping tool" aanraden als je een plaatje van je schakeling wil tonen. Ik zou het genereren van ASCII art erg snel vermoeiend gaan vinden.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 9 februari 2022 11:53:36 (17%)

Ik heb de simulatie aangepast, nu lopen er pico ampères door het middelpunt. Nu is de stroom door de buitenste aansluitingen 361mA en 393mA, voor de duidelijkheid heb ik er een screenshot van gemaakt en met pijlen gemarkeerd welke "scope" wat laat zien.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!

Toch wel vreemd voor een volkomen symmetrische schakeling dat de stromen in de wisselstroomtakken verschillen, terwijl de gelijkstromen door de weerstanden exact gelijk zijn.

EricP

mét CE

Raar dat de stromen voor de trafo niet symmetrisch zijn. En de max. uitgangsspanningen ook niet. Geeft niet echt vertrouwen in de simulatie.
[edit]KlaasZ was me voor.

Kruimel

Golden Member

Ziet er uit als een afrondingsfout om eerlijk te zijn (waarschijnlijk in de tijd, niet in de amplitude), de gemiddelde spanning is exact gelijk, alleen de piekspanning verschilt. Ik denk dat er in deze schakeling op sommige punten ideale componenten zitten en op sommige plekken beter gemodelleerde. De extreem korte geleidingshoek lijkt te wijzen op een praktisch perfecte transformator, maar de rimpel op de uitgang op condensatoren met een niet-ideale impendantie.

Persoonlijk zou ik het modelleren van deze dingen gewoon opgeven, dit is het soort test dat je beter experimenteel doet. Ik heb me nog wel bezig gehouden met het proberen door te rekenen en te voorspellen van transformatoren, maar als je dan opeens een echte transformator tegen komt dan sta je opeens met je bek vol tanden. Ik denk dat je met een 30VA/2x18V transformator geen problemen gaat hebben. Audioversterkers leveren vaak hun piekvermogen maar heel kort.

Als ik een geschikte trafo had dan had ik die wel gebruikt om te testen. Die heb ik niet, daarom heb ik het maar gesimuleerd.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!

Mocht je interesse hebben dan heb ik wel een 2x18V 47VA ringkerntransformator voor je , 8cm rond ,
3,5cm hoog .

Hugo Welther

Moderator

Ik heb zo'n zelfde bouwpakketje eens gebouwd. Een 2x18V 1,5A trafo is ruim voldoende. Liever een 15V type!

Als de trafo te weinig stroom kan leveren clipt de hele zooi al snel in de lage tonen. Dit is ook als de voedingsspanning te hoog is, 22V DC is al op de rand. De versterker staat dan ook flink wat warmte te disseperen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@hendrikw Bedankt voor het aanbod, ik denk dat ik het advies van Hugo Welther ga opvolgen en voor trafo met een lagere spanning ga.

@ Hugo Welther Dit is goede informatie, ik denk dat ik voor een 15V trafo ga zodat het minder verstookt. Het hoeft ook niet echt veel vermogen te leveren voor mijn toepassing.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!

Ik heb de conponenten ontvangen die ik besteld heb, ik heb een 2x 15V 16VA (530mA) printtrafo besteld. Voor de gloeidraden heb ik een kleine 12V schakelende voedings module.

De spanning op de elco's is +21,7V en -21,5V, de stroom aan de "positieve kant" is 200mA~ en aan de "negatieve kant" is 170mA~.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
Kruimel

Golden Member

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Is de stroom uit de trafo asymmetrisch, of is de wisselstroom de beide elco's in verschillend? De wisselstroom door de elco's is IMHO niet echt het meest relevant.

Sine

Moderator

De stroom door die middenpoot is bij symmetrische belasting nul.

De vraag is wat er bij die laatste meting als belasting aan hangt. Is dat de versterker? Dan zou het best kunnen dat de stromen ongelijk zijn.
Als er twee identieke weerstanden aan hangen, dan zou het beter symmetrisch moeten zijn.

Sine

Moderator

Dan nog kan het nooit 2x de afgenomen stroom worden, de enige stroom door die middenpoot is het verschil tussen de twee afgenomen DC stromen.

Bij zijn laatste hardware meting gaat het over 200mA positief en 170mA negatief. Het verschil is 30mA door de middenpoot. Of bedoel je iets anders?