Marantz PM 510 DC geen geluid

Deze morgen terug wat onderzoek gedaan en ik vermoed dat ik de oorzaak van het slecht werkende rechter kanaal gevonden heb. Toen ik deze morgen voor de eerste keer sinds ik de versterker heb de schuifpotentiometers van de equalizer manipuleerde was er een hels gekraak te horen in de koptelefoon. Eens de knop "eq defeat" (ik veronderstel dat je daarmee de equalizer uitschakelt) induwen en ... de versterker speelt quasi perfect!? Het zijn dus hoogstwaarschijnlijk de schuifpotentiometers die voor het slechte geluid en het gekraak zorgen. Ik weet dat ik hier een paar mensen op de kast ga jagen want ik heb er al kontact 60 in gespoten maar dat helpt niet ;(!Heeft er iemand een oplossing voor het probleem van de krakende potmeters? Waar zou ik eventueel nieuwe potmeters kunnen vinden voor een zacht prijsje (de eigenaar van de versterker wil niet al te veel geld spenderen aan dit 40 jaar oude "beestje")? De specs van de potmeters : 50 k ohm (B) X2. Het gaat dus over een lineaire schuifpotentiometer met een centerklik! Alvast bedankt!

Update : deze morgen verder gezocht en blijkt dat het toch de schuifpotmeters van de equalizer niet zijn maar dat de equalizer zelf het probleem is. Van zodra ik die inschakel (met eq defeat) krijg ik gekraak en geruis en een schommelend geluidsniveau. Ik mag dan de schuifpotmeters manipuleren zoveel ik wil er verandert niets aan dat oorspronkelijke gekraak en geruis. Ik vrees dat mijn kennis te beperkt is om daar een fout uit te halen tenzij er hier iemand tips heeft of me op weg kan helpen? Anders is het einde verhaal (tenzij de eigenaar tevreden is met een versterker waarvan de equalizer nioet werkt?) en is het containerpark en dat is tegen mijn natuur ;(! Iemand? Alvast bedankt!

Vermoedelijk is een van je transistoren QF03 t/m QF12 defect of is een condensator in die schakeling gaar. Dat wordt dan stuk voor stuk de transistoren eruithalen en telkens controleren of het probleem nog steeds aanwezig is.
Heb je het probleem in beide kanalen? Zo ja, dan kan er iets mis zijn met de voedingsspanning van de equalizer.

UPDATE : ik heb de laatste dagen terug wat tijd gehad om verder te werken aan de versterker. Ik heb om te beginnen luidsprekers op de versterker aangesloten (ipv met een koptelefoon te werken) en nog eens de zaak getest. Het resultaat bleef hetzelfde : zonder equalizer is het geluid ok (alé in de mate van het aanvaardbare voor een "beestje" dat 40 jaar oud is) maar zodra ik de equalizer inschakel (wat gepaard gaat met een enorme knal in de luidsprekers) is er alleen gekraak en gebrom te horen met hier en daar een flard muziek en dit in beide kanalen. Met de laatste tip van ohm pi in het achterhoofd aan de slag gegaan met de oscilloscoop en de voltmeter en ... eureka! Er blijken 2 weerstanden in de voeding voor de op amps in de equalizer naar hun grootje te zijn. Beiden zouden 47 ohm moeten zijn maar de ene is 129 ohm en de andere 18 kilo ohm. Over beide weerstanden met behulp van krokodillenklemmen een parallel weerstand geplaatst zodat ik ongeveer 47 ohm had en de versterker opnieuw getest en ... bingo. Werkt perfect :)! In bijlage zijn de desbetreffende weerstanden met rood omcirkeld. Er staan andere waarden op het schema maar dit schema is dan ook (zoals reeds eerder gemeld) niet het juiste schema! Nu nog de defecte weerstanden trachten uit solderen. Helaas zit het printplaatje zodanig gemonteerd dat ik niet aan de soldeerzijde kan en zou ik dus een deel van de versterker moeten slopen om er aan te kunnen :-(! Misschien kan ik de defecte weerstanden er van tussen knippen en de nieuwe aan de aansluitdraden solderen (die zijn toch lang genoeg). Enfin , weer een toestel van het containerpark gered. Mijn bijzondere dank gaat uit naar ohm pi en TV GD voor de hulp en tips maar natuurlijk ben ik blij met iedereen zijn input! Grtz

Mooi om te horen dat je versterker het weer doet.
In jouw situatie zou ik ook de oude weerstanden tussenuit knippen en de nieuwe aan de overgebleven draadeinden vastsolderen. Werk wel snel, want je kunt niet zien wat de soldeerverbinding aan de andere kant van de printplaat doet. Het soldeer op de printplaat mag natuurlijk niet smelten. Als de restanten draad lang genoeg zijn kan je misschien aan de te solderen draadstukje zo dicht mogelijk op de printplaat een krokodillenklem zetten voor de afkoeling. Dan worden de bestaande solderingen op de printplaat niet zo heet.