Philips Scope PM 3230

Bavelt

Golden Member

Op 10 februari 2022 13:40:47 schreef pietplof:
Bavelt; als je de huidige scoop voldoende hebt besnuffeld,
Heb ik nog een mooi exemplaar voor je (PE3330).)
Nog zwaarder en nog meer buizen!
Zie V&A

Ha, die hou ik even in gedachten! Voor de onderdelen is het wel leuk!

Het is wel een eindje tuffen naar Drenthe!

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 10 februari 2022 08:01:13 schreef kris van damme:
dit lijkt me meer een balansoscillator. een tor in geleding, de andere eruit en vice versa. (ping-pong)

de feedback komt via extra wikkelingen van de trafo terug naar de basis (als meekoppeling) .

Tja, Frits Philips noemde het in zijn manual een relaxatie oscillator.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
RAAF12

Golden Member

Klopt ook wel met de naamgeving, 'verstoring waarna langzamerhand een nieuw evenwicht ontstaat' Dit soort schakelingen werden ook veel gebruikt in wisoscillators bij tapedecks en bij 12V DC naar 230V AC converters. De juiste trafo (kopen cq. wikkelen) was het grootste struikelblok bij zelfbouw. Er staat een hoge spanning op de collectors, ongeveer twee keer de voedingspanning. Ik zou hem origineel houden met de Ge transistors, maar ja ik heb zat NOS voorraad.

Op 10 februari 2022 17:59:29 schreef RAAF12:
Klopt ook wel met de naamgeving, 'verstoring waarna langzamerhand een nieuw evenwicht ontstaat'

Voorbeelden van een relaxatieoscillator zijn de neonlamposcillator, blokkeeroscillator, geisers, sommige Japanse watertuinspeeltjes etc. typisch is een korte pulsfaze daarna een lange rustpauze.
de Balansocillator is iets anders (alhoewel het onder de definitie van relaxatieoscillator valt), die heeft twee symmetrische fazen en leunt dichter aan bij de multivibrator. Het is het ook, maar de feedforward gebeurt inductief via de wikkelingen ipv een RC circuit. dat is hier nuttig, gezien de nodige basisstromen en er zit toch al een trafo in...

Op 10 februari 2022 17:59:29 schreef RAAF12:
Dit soort schakelingen werden ook veel gebruikt in wisoscillators bij tapedecks .

bij wis en biasoscillatoren is een zo zuiver mogelijke sinusvorm belangrijk. een afgestemde balansocillator kan, een relaxatie oscillator is uit den boze.

RAAF12

Golden Member

Klopt, ik dacht al, daar komt vast een reactie op ;) Bias aka bijstroom naar de opnamekop of een combo O/W kop en het wissen bij tapedecks zijn altijd sinusvormige spanningen die meestal beide uit dezelfde oscillator komen. Dat is ook een beetje het makke van fora, lamme vingers van veel typen of weinig info en dan worden er gaten in het betoog geschoten. Verder alles goed!

Bavelt

Golden Member

Ik ben inmiddels thuis, uiteraard meteen aan de gang met dit ding.
Wie kijkt even mee?

Ik heb de transistoren ASZ18 vervangen door de TIP147 (die heb ik hier nl liggen). Het zijn Power PNP torren, weliswaar silicium. Maar kunnen 10A aan.

Ik sluit mijn labvoeding -15 V op de schakeling aan (zie schema onder). De rest van de scope is losgekoppeld.

Wat gebeurt er?
Op de collector van de torren meet ik een heel onrustige blokgolf van 200Khz met een heleboel troep erbij, moeilijk te triggeren; Dit had 8 Khz moeten zijn!
De stroom aan het begin is ca 0,75A. Dan, na ca 20 seconden loopt de stroom snel op naar 2A en worden de torren gigantisch heet. Ik heb ze uit hun lijden verlost door de voeding maar gauw uit te zetten. Ze zijn nog heel.
Maar dit herhaalt zich wel bij opnieuw inschakelen. Ik kan de spanning over C1028 niet meten, dat zou -900v moeten zijn. Mijn multimeter gaat nl niet verder dan 800V.
Alle diodes zijn wel heel, en er maakt geen C korstsluiting voor zover ik kan meten.

Dus mijn vraag is: waarom 200Khz en geen 8Khz, en waarom loopt de zaak uit de hand met de stroom? Geen wonder dat in de originele setting de smoorspoel tussen de -15V en de schakeling begon te smelten.

Tips zijn welkom!

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
RAAF12

Golden Member

Checken met een ringer of de secundaire ergens een kortgesloten winding heeft. Alle onderdelen rondom de trafo checken en daarna de originele transistors erin. Mijn twee centen :-)

Bavelt

Golden Member

Update: ik ben iets verder.
Ik heb GR1020 even losgehaald, dus even geen -900V. Dan werkt het plotseling. Torren niet meer heet, en een stroom van 125 mA.

Toch ergens een sluiting?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Daar lijkt het wel op.
Kan zijn dat het mooie van de diodes eraf zijn of een van de afvlakcondensatoren zijn doorgeslagen.
Je kunt opnieuw gaan testen zonder de 22k weerstand.
Gaat het fout, dan is C1027 en/of de dioden GR1020/GR1021 appelig.
Gaat het goed, dan is er ergens verderop in de -900V circuit iets mis, met als grootste kanshebber C1028.

Bavelt

Golden Member

Op 11 februari 2022 18:39:57 schreef ohm pi:
Daar lijkt het wel op.
Kan zijn dat het mooie van de diodes eraf zijn of een van de afvlakcondensatoren zijn doorgeslagen.
Je kunt opnieuw gaan testen zonder de 22k weerstand.
Gaat het fout, dan is C1027 en/of de dioden GR1020/GR1021 appelig.
Gaat het goed, dan is er ergens verderop in de -900V circuit iets mis, met als grootste kanshebber C1028.

Die weerstand van 22k heb ik al vervangen, die was nl zwartgeblakerd. Die had dus een flinke tik gehad. Dat zou dus vermoeden dat of C1028 niet meer lekker is, of verderop in de schakeling die de 900V gebruikt.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Zonder C1028 doet je scoop het ook. Alleen het beeld is niet zo mooi, dus je kunt hem testen zonder C1028. Blijven je transistoren koel, dan is je C1028 appelig.

Op 11 februari 2022 18:45:32 schreef Bavelt:
[...]
Die weerstand van 22k heb ik al vervangen, die was nl zwartgeblakerd.

Dat wijst op een flinke stroom door die 22k weerstand.

Die had dus een flinke tik gehad. Dat zou dus vermoeden dat of C1028 niet meer lekker is, of verderop in de schakeling die de 900V gebruikt.

Echt veel zit daar niet. Een paar hoogohmige weerstanden en de kathode van de scoopbuis.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 11 februari 2022 19:03:21 (59%)

Bavelt

Golden Member

Klopt. Toch zit daar de fout. Het hoogspanningsgedeelte is goed. Als ik hem weer helemaal compleet maak, en de 900V draad naar de print in de scope losmaak, heb ik keurig mijn puls van 8Khz, ook op het calibratiepunt.
Alles blijft ook netjes koel.

Sluit ik de draad even aan, dan begint het weer te roken.

Er moet dus iets zitten dat maakt dat de 900V wordt kortgesloten of enorm belast.

De 'draad' vanaf C1028 gaat naar de GL8 Neon stabilisators en een zooitje hoogohmig spul en uiteindelijk bij de kathodes van de buis.

Nog tips?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

de dioden zelf zijn ok?

wacht eens even.. verscheidene draden uit het -900V lopen door tot aan je frontpaneel, voor intensity etc..(of zijn dat presets?) zitten die draden onbeschadigd? doorgeslagen pot van intensity naar de chassis kan ook problemen veroorzaken.

ergens een sluiting in de buis kan natuurlijk ook. Eens wat dingen losmaken, om te achterhalen wat teveel stroom trekt;

[Bericht gewijzigd door kris van damme op vrijdag 11 februari 2022 20:18:22 (19%)

Bavelt

Golden Member

Weer iets verder.

Ik heb nu 2 beams, de neon buisje branden constant, intensity en focus werken. Echter nog geen goede signaal weergave.

De showstopper is 1 draad van de 900V naar 'iets', waarbij ik niet kan zien waar die naar toe gaat. Die loopt achter de print langs.

Die nu loshangende draad meet ca 11K met de aarde. Zou niet mogen lijkt me.
In het schema heb ik lopen zoeken waar die 900V nog meer wordt gebruikt.

Ik heb wel wat gevonden, die 900V hangt aan de gloeidraad van de Scopebuis.
(Zie onder onderste diodebrug)

Raar, die gloeidraad krijgt zijn wisselspanning van de voedingstrafo, en dan ook nog 900 V er aan hangen?

Waar is dat goed voor?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Tussen de gloeidraad en de kathode mag er geen te grote spanning staan. Dan slaat de isolatie tussen kathode en gloeidraad door.
Je kan zoeken naar de gloeidraadwikkeling op je trafo en kijken of je daar je draad vindt. Misschien is je trafowikkeling wel doorgeslagen naar aarde.
De gloeidraadwikkeling zal vast wel een betere isolatie naar de omgeving hebben dan de overige wikkelingen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 11 februari 2022 22:21:38 (16%)

Bavelt

Golden Member

Maar wat doet die 900V nou op die gloeidraad?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Anoniem

Ik vermoed dat het is om het potentiaalverschil laag te houden, maar er is wel een lek.

Op 11 februari 2022 22:24:03 schreef Bavelt:
Maar wat doet die 900V nou op die gloeidraad?

Tussen de gloeidraad en de kathode mag er geen te grote spanning staan. Dan slaat de isolatie tussen kathode en gloeidraad door.
En de kathode staat op -900V, dus moet de gloeidraad ook op -900V staan

Bavelt

Golden Member

Op 11 februari 2022 23:22:10 schreef ohm pi:
[...]Tussen de gloeidraad en de kathode mag er geen te grote spanning staan. Dan slaat de isolatie tussen kathode en gloeidraad door.
En de kathode staat op -900V, dus moet de gloeidraad ook op -900V staan

Ik heb de bedrading gevonden. De gloeidraad van de Scopebuis werkt op 6,3 Volt.
Ik heb de draden naar de buis losgehaald van de trafo.

Op de trafo zitten er nu 2 kale aansluitlipjes. Vanaf hier meet ik inderdaad 16 K naar GND (Chassis). Dat zou dan betekenen 900V over 16K.

Dat zou dan betekenen dat hier het lek zit?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

De trafo heeft zo te zien 2 keer 6,3V
Eentje voor de scopebuis en de andere voor alle overige buizen.

Bij de 6,3V voor de overige buizen meet ik ook dat één poot van die 6,3V aan aarde ligt (haal ik niet uit het schema).

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik zou dus een proefje kunnen nemen door tijdelijk de scopebuis te voorzien van de gloeispanning dmv een batterij-pack van 6V.

En daar dan die 900V aan hangen?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op 12 februari 2022 00:55:17 schreef Bavelt:
Ik zou dus een proefje kunnen nemen door tijdelijk de scopebuis te voorzien van de gloeispanning dmv een batterij-pack van 6V.

En daar dan die 900V aan hangen?

Yep. zoals hierboven al aangegeven mag de verschilspanning tussen kathode en de gloeidraad niet te groot worden, vandaar de koppeling. Komen we toch weer op een doorgeslagen wikkeling op de nettrafo.. om een andere reden dan de HS opwekking op zich....

oplossing kan een 1:1 trafootje zijn (twee keer 6V wikkeling bvb) om de isolatie opnieuw tot stand te brengen.

edit.. of gewoon een andere 6,3 V trafo gebruiken voor de gloeidraad.. neem dan wel een dubbelkamer, gezien de -900V DC...

Bavelt

Golden Member

Ik ben er nog even mee bezig geweest.
Ik heb de draden voor de gloeidraden van de trafo losgehaald en dacht in mijn onschuld: ik sluit er even een labvoeding op aan. Die trekt het niet, schiet meteen naar de max van 2A.

Ik wist niet dat die gloeidraden van die buisjes zoveel stoom trekken..
(geen sluiting, want als ik ze weer op de trafo aansluit gloeit het spul weer mooi)

Maar Ok. In het schema zag ik dat voor de gloeispanning van de scopebuis twee wikkelingen parallel zijn gezet (S7 en S14). Zal wel gedaan zijn om voldoende stroom te kunnen leveren denk ik.
Eentje van die wikkeling maakt dus een gedeeltelijke sluiting met het chassis die de rook-ellende veroorzaakte.

Dus heb ik alleen maar die andere wikkeling gebruikt en de 'probleemwikkeling' afgekoppeld. Dat werkt in ieder geval (weet niet voor hoelang). Ook de 900V kan er nu op, geen probleem.

Nu maar eens verder kijken met het apparaat om hem aan de praat te krijgen.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik heb er een blokspanning op gezet. Zowaar geeft hij beeld. Echter geen blok, maar het scherm tovert dit tevoorschijn.

Wat gaat hier niet goed? Welke richting zal ik het moeten zoeken?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

dat kan ook aan je probe liggen.. (compensatie) hoe sluit je de generator aan? en welke frequentie stel je in?

In ieder geval zie je de blokgolf, maar het doorlaatgebied van de scoop is niet vlak, de hoge frequenties worden bevoordeeld. ligt meestal aan compensatie (capacitieve deler), in de verzwakker van het kanaal of in de probe..

andere optie is lage frquentie en dan de scoop in AC stand..

zet de probe eens op 1:1, dan maakt de in de probe verzwakker niet meer uit.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 12 februari 2022 15:00:58 (11%)