Trippende 16A automaat met zaagmachine

bprosman

Golden Member

Vandaag in mijn klushok deze zaag gebruikt, of in ieder geval geprobeerd, zekering (16A standaard automaat vliegt er uit).

Kan dat ? Morgen buiten eens proberen daar zit een aparte aardlek automaat voor de airco / tuin (16A).

Is het waard de "verlengsnoer/haspel" truk te gebruiken/proberen ?

https://www.hbm-machines.com/producten/geld-besparen/hbm-metaalafkortz…

Voltage 230 Volt
Motorvermogen 2300 Watt / 3 Pk.
Stroom 16A Traag.
Toerental 1300 O/min.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Een zekering is heel wat anders dan een automaat.
Je hebt voor huis-tuin-en-keukengebruik automaten met een B en een C karakteristiek.
C is (t.o.v. B)wat trager bij flinke overbelasting (opstartstroom van je motor) en beter geschikt voor motoren.
Een ouderwetse zekering werkt nog veel trager en is daarom geschikter voor motoren.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

B16 tript al als je niest.
Die mooie voeding die hier laatst voorbij kwam, die PE1516... doet het ook niet op een B16 automaat. Dat wist ik, toen ik 'm kocht geprobeerd bij z'n vorige baasje te testen en dat ging niet. Thuis geen probleem, gewoon smeltpatronen.

Toen ik hier de boel verving, heb ik voor die groep gelijk een C16 automaat gekocht. Het experiment maar niet aangegaan zeg maar.
Je kunt wat proberen met een verlengsnoer, maar neem dan een zo dun mogelijke (hoe tegenstrijdig ook). En als die zaag ook even moet draaien: rol 'm af! (het trucje zit in de koperweerstand, niet in 'spoelwerking').

Overigens zijn een B en C automaat van hetzelfde merk in het thermische stuk exact even snel (al heb ik niet voor alle merken de datasheet doorgespit). In het magnetische bereik ook, maar de stroom waarop dat aangesproken wordt is anders (voor C veel hoger).

bprosman

Golden Member

Vandaag de ALAMAT waar de airco en buitenstroom op zit (tuin) vervangen door een C16 en de groep van de garage/klushok een B16 vervangen door een C16. Zaagmachine uit de startpost kan ik in de tuin nu in ieder geval prima gebruiken.

Zelfde merk overigens, Eaton.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Een B16 tript bij stromen tussen de 2x en 5x Iz dus tussen 32A en 80A.
Een C16 tript tussen de 5x en 10x Iz en dus tussen 80A en 160A.

Een Motor met vermogen 2300 Watt / 3 Pk. trekt normaal ca 10A. Bij inschakelen is dat 6x tot 8x groter en 60A tot 80A.

Een C16 kan het dus goed aan en een B16 bij 10x proberen dat je een keer geluk hebt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Een C16 kan het dus goed aan en een B16 bij 10x proberen dat je een keer geluk hebt.

Klopt , heeeeel soms ging het goed.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Je hebt hiervoor speciale inschakelstroom begrenzers. Gewoon een NTC weerstand met daar overheen een vertraagd opkomend relais. De beveiliging in de meterkast verhogen vind ik een minder chique oplossing dan de bronaanpak.

bprosman

Golden Member

Op 26 mei 2022 20:59:11 schreef Franssieee:
Je hebt hiervoor speciale inschakelstroom begrenzers. Gewoon een NTC weerstand met daar overheen een vertraagd opkomend relais. De beveiliging in de meterkast verhogen vind ik een minder chique oplossing dan de bronaanpak.

Voor een transformator ken ik dat wel, niet voor een 3pk/220V motor.
Bovendien word er niets verhoogd. De beveiliging is nog steeds 16A.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Een NTC op een zaagmachine werkt niet echt lekker daarvoor zet je de zaag te vaak aan en uit. NTC heeft tijd nodig om steeds af te koelen.
Er is helemaal niets mis met het aanpassen van de automaat is eigenlijk het enige wat je kan doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

NTC overbrug je al snel met een relais. Dus heeft tijd om af te koelen. Een paar dikke weerstanden kan ook hoor.

De beveiliging gaat van 48-80A naar 80A-160A. De beveiliging pas je dus wel aan. Overigens zal het hoogst waarschijnlijk wel voldoen aan de NEN1010 die C-karakteristiek, maar heeft niet mijn persoonlijke voorkeur.

benleentje

Golden Member

Een 2300W motor die hoort gewoon achter een C16A of een trager zekering, dat is toch wel 1 van de eerste dingen die je leert als je gaat werken met motoren. Lopen stoeien met een NTC is een pruts oplossing en doe je alleen als je echt niet anders kan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Op 26 mei 2022 21:33:16 schreef Franssieee:
NTC overbrug je al snel met een relais. Dus heeft tijd om af te koelen. Een paar dikke weerstanden kan ook hoor.

De beveiliging gaat van 48-80A naar 80A-160A. De beveiliging pas je dus wel aan. Overigens zal het hoogst waarschijnlijk wel voldoen aan de NEN1010 die C-karakteristiek, maar heeft niet mijn persoonlijke voorkeur.

En als je relais niet (snel genoeg) opkomt branden je weerstanden er uit.
Bovendien zoveel tijd zit er vaak niet tussen.
Leuke oplossing voor een transformator / voeding / versterker. Niet voor zo'n zaagmachine :

https://youtu.be/4oc_nlo6P3w

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

En als je relais niet (snel genoeg) opkomt branden je weerstanden er uit.

Als je een en ander goed uitrekent en dan bouwt kunnen die weerstanden dat prima aan. Maar al met al een dure oplossing ipv even een automaat verwisselen waar het echte probleem zit.

Ik heb het bij mijn zaagmachine wel gedaan maar omdat ik vond dat de machine te agressief op toeren kwam en omdat ik ook gelijk een stofzuiger wou mee inschakelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.