stereotoren testen zonder speakers.

Ik ben bij opruimen een eenvoudig Philips stereosetje gevonden, type btm2185/12 waarschijnlijk goedkope inkoop met Philips badge erop maar maakt niet uit. Ik heb nog niet veel ervaring met audio dus prima projectje voor meer ervaring op te doen.
Mijn vraag is, kan ik hem testen voor eerste indicatie zonder speakers aangesloten?
Ik kan niet zo snel een setje speakers vinden namelijk |:(
Ik weet van heel vroeger toen hij bij een kringloopwinkel op de electronica test afdeling hielp dat je best een versterker/stereotoren niet zonder speakers aansloot omdat je dan mogelijk de versterker trap kon opblazen.
Ze testen daar toen door een koptelefoon op aan te sluiten en zorgen dat de volume knop helemaal op stil stond voordat je hem aanzetten.
Ik dacht dat ook te doen en evt een serielamp te gebruiken.
Ik heb geen idee hoeveel watt de lamp moet zijn, is daar een leidraad voor?
Geen idee of dat de juist was en of dat dit ook geldt voor modern spul zoals deze.
P.s. foto's voor Maarten zijn collectie toegevoegd ;)

Thevel

Golden Member

ik weet van heel vroeger toen hij bij een kringloopwinkel op de electronica test afdeling hielp dat je best een versterker/stereotoren niet zonder speakers aansloot omdat je dan mogelijk de versterker trap kon opblazen.

Onzin!

Testen zonder luidsprekers blaas je niets mee op.
Bij oude buizenversterkers kan het verhaal wel eens anders zijn.

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 8 februari 2022 20:36:13 (10%)

Dus ik hem prima testen met een koptelefoon. Dan weet ik of hij aan gaat en kan andere dingen testen zoals radio en Cd. Stap 2 is als hij werkt om speakers op te zoeken en met speakers te testen.

ook germanium torren versterkers konen niet tegen onbelast testen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie een USB-symbool op een van de foto's, dus ik denk dat de eindtransistoren of versterker-IC van silicium is gemaakt.
Waarschijnlijk zat in die germanium-versterkers een uitgangstransformator.

Kruimel

Golden Member

Voor versterkers die je nu tegen kan komen lijkt het me sterk dat hij niet onbelast mag lopen. Gewoon aanzetten die handel, dat verhaal is op zijn best uit context geslagen. Als je echt bezorgd bent kan je er een paar weerstanden op zetten. Ik heb voor de test van een gerepareerde versterker weleens een set weerstandsdelers gemaakt, maar dat was om de speakers te redden mocht de uitgangstrap opeens gek gaan doen (Denon PMA-300V reparatie verslag).

Je kunt ene lamp in serie zetten, vermogen maakt niet echt uit. Er is net een topic over geweest. Een kleine onbelaste versterker (zoals deze) werkt wel met een gloeilamp zo licht als 40W, maar als je net een 100W hebt liggen is er echt geen man overboord. In het ergste geval werkt het niet (meestal start er dan iets niet of hikt het door onderspanning) en dan kan je hem alsnog testen met de apparaatzekering als enige beveiliging.

Dit is overigens een universele voeding, dus een schakelende regelaar. Ik verwacht niet dat dit echt een reddenswaardig stuk audio-geschiedenis gaat zijn. Hij ziet er ook erg goedkoop plasic uit. Ik zou gewoon de stekker er in steken en het risico lopen dat hij explodeert. Het risico dat je hem nog tien jaar op je zolder laat staan 'just in case' is IMHO groter.

Je zou net geluk kunnen hebben, ik heb hier nog wat speakers staan, eigenlijk voor de vuilbak, maar je mag ze gratis ophalen.

Dat kump er noe van....
maartenbakker

Golden Member

Op 8 februari 2022 20:32:38 schreef Thevel:
[...]Onzin!

Testen zonder luidsprekers blaas je niets mee op.
Bij oude buizenversterkers kan het verhaal wel eens anders zijn.

Het zijn daar niet helemaal de buizen zelf die het verschil maken, maar de uitgangstrafo's. Zonder belasting kun je opslingering krijgen vanwege de zelfinductie. Moderne versterkers hebben voor zover nodig (klasse D bijvoorbeeld) wel dempingsnetwerkjes over de uitgangen zitten om opslingeringen en oscillaties te voorkomen. Sommige buizenversterkers gebruikten destijds al vonkbrugjes op de uitgangstrafo's, en/of een papiercondensator van anode naar massa die bij een defect (lekstroom na zoveel jaren) op zijn beurt ook alles kan opblazen.

De typesticker geeft productie in 2015 aan. Nog wel de goede oude tijd vóór het fiasco met Gibson, maar al wel de slechte oude tijd dat Philips al grotendeels gestopt was met het zelf ontwerpen van audioapparatuur. Chinese inkoop dus.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 9 februari 2022 03:00:48 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 februari 2022 02:57:45 schreef maartenbakker:
[...]
Het zijn daar niet helemaal de buizen zelf die het verschil maken,

vraag dat eens aan de schermroosters... (die vinden het niet leuk de rol van anode te spelen als de versterker niet belast word)

mel

Golden Member

Als je het op kan brengen om naar Venlo te komen heb ik hier ook nog wel 2 setjes speakers staan, een setje is belastbaar tot 70W, geloof ik.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb ook nog wel een setje speakers slingeren die opgeofferd mogen worden (Oosterhout NB).

Kruimel

Golden Member

Als ik de voorgaande topics van de TS zo bekijk is het denk ik beter als hij dat versterkertje gewoon naar de kringloop brengt en niet nog meer dingen op de wachtlijst voor behandeling zet. Die speakers komen gewoon op de grote hoop denk ik zo. :)

maartenbakker

Golden Member

Op 9 februari 2022 07:47:47 schreef kris van damme:
[...]

vraag dat eens aan de schermroosters... (die vinden het niet leuk de rol van anode te spelen als de versterker niet belast word)

Helpt de ruststroom daar niet afdoende tegen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 februari 2022 13:38:18 schreef maartenbakker:
[...]Helpt de ruststroom daar niet afdoende tegen?

Hoe bedoel je?

als de versterker niet belast word en er toch muziek door het geheel gaan, dan nemen de Anodes dat vermogen kwasi niet op. Anodespanning zakt dus en schermrooster speelt dan voor anode. Je kan het merken , ze gaan blozen en de schermroosterweerstanden roken zich te pletter. Uiteraard kan er ook overspanning op de trafo optreden zoals je al aangaf. Het is een kwestie van wie het eerste begeeft...

maartenbakker

Golden Member

Ohja natuurlijk, ik was het signaal helemaal vergeten |:(

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sorry dat ik nu pas reageer. Ik ben de laatste dagen nogal beroerd geweest en moest het heel rustig aan doen.
Het is inderdaad niks bijzonders of hoogwaardige audiotechniek.
Maar als hij werkt en ik zou nog een paar speakers erbij vinden kan hij nog een nieuwe bestemming krijgen. Misschien voor mama die iets eenvoudigs zocht maar evt ook podcast wilde kunnen afspelen. Dat kan ook prima met een oude smartphone en een los speakertje maar mama en techniek 8)7 Dan werkt een mini setje zoals dit toch beter.
Merci voor aanbod van arlina en mal voor een speakersetje. Helaas kom ik de komende tijd niet in de buurt van een van jullie.
@arlina, ik zie dat je van Valkenswaard bent, daar heb ik heel lang gewoond als jong kind (enorm veel plezier gehad in de grote speeltuin, geen idee of die nog bestaat)
ik denk rond mijn 2de naar toe verhuisd en er woonde veel familie van papa's kant in Valkenswaard.
@maarten, was gibson zo'n ramp? Ik dacht dat met woox innovations ook al niet veel soeps meer was.
Zal als er aan denk hem toch openmaken mocht hij werken voor paar foto's mocht er iets interessants in te vinden zijn.
@kruimel, je hebt gelijk voor veel vlakken dat het gebeurd bij mij maar aangezien ik er nu al een specifieke bestemming voor heb zal voor dit apparaat niet zo zijn ;)
En ik heb ondertussen toch al een stappel met dozen voor lokaal goed doel die mensen helpt met weinig geld met huisraad dus het gaat de goede kant op :+
En wat betreft buizenversterkers, daar weet ik helemaal niets van. Maar ik heb wel een erge fascinatie voor buizentechniek (komt misschien omdat ik geboren ben in de lichtstad :P) maar is helaas te ingewikkeld voor mij om te snappen

Kruimel

Golden Member

Als je geïnteresseerd bent in buizenversterkers maar er weinig vanaf weet is dit misschien wat voor je: LM1785 6J1 Hybrid power Amplifier kit. Dit dingetje kwam ter sprake in dit topic en voor $14 kan je je niet echt enorme buil vallen.

Als je kan snappen hoe een JFET werkt heb je de triode waarschijnlijk al wel snel onder de knie. Alles wat daarna komt is gewoon opleuken en 'tweaken'.

maartenbakker

Golden Member

Op 11 februari 2022 22:24:08 schreef brains:
@maarten, was gibson zo'n ramp? Ik dacht dat met woox innovations ook al niet veel soeps meer was.
Zal als er aan denk hem toch openmaken mocht hij werken voor paar foto's mocht er iets interessants in te vinden zijn.

Ik verwacht weinig interessants, althans ik verwacht inkoop.

Gibson Innovations, het voormalige Woox Innovations, was opzich niet zo'n ramp. Was door Philips al maximaal uitgekleed maar het was nog enigszins Philips, hoewel meestal ingekocht bij willekeurige Chinese fabrikanten. Ze zijn failliet gegaan doordat Gibson Brands (als ik m'n Gibsons niet doorelkaar haal) de boel leegtrok en meesleepte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hmm, kitje ziet er wel leuk uit en betaalbaar. Maar een losse trafo kost vast ook nog wel wat als het 2x18 moet zijn. Die heb ik niet liggen. Wel diverse andere trafo adapters maar dat is natuurlijk maar 1x iets, geen met midden aftakking.
Verder nog niet verder kunnen werken in mijn hok om de stereo te testen., ik heb gisterenavond de plong/zekering opgeblazen maar had geen vervangers liggen. Het is nog een oude kast met smeltzekeringen, geen automaten. Tja, dat word morgen kijken waar ze die nog verkopen ;)
Het wordt echt tijd dat ik de veiligheidstrafo die ik gekocht heb om die in een behuizing te bouwen, samen met mijn broer.
Ik wil die combineren met een eigen automaat en een optie om serielamp aan te zetten. Hopelijk kan ik een dezer dagen een aansluitschema tekenen en aan jullie hier in een topic vragen of ik het goed getekend heb ;)

[Bericht gewijzigd door brains op zondag 13 februari 2022 21:48:14 (56%)

Kruimel

Golden Member

2x15V is beter ontdekte de TS, maar ik denk dat als je oude apparatuur sloopt je snel zo een ding vindt. Opende jij niet laatst nog een topic met de vraag wat je met al die oude trafootjes moest doen die in adapters zaten? Alle audio met een bescheiden vermogen zal die ordegrootte voedingsspanning hebben.

Hoe blaas jij trouwens een zo een porcelijnen smeltzekering op? Dat zal een lekkere klap hebben gegeven... Dat is me nog nooit overkomen, heb jij geen passende zekeringen in de apparaten die je test? Ik weet uit ervaring dat een glaszekering van 5A selectief is tov een smeltkop... ;)

Voor tests gebruik ik soms zo een soort ding in de netkabel:

Hier gevonden, maar ook elders te krijgen.

Het was niet de smeltzekering van de led driver die ik aan testen was maar van de huis installatie, dat was misschien niet duidelijk ;)
Ik laat zelden een zekering springen, ben erg voorzichtig. Maar een paar keer gedaan in mijn leven, de laatste keer was meer dan 1 jaar geleden.
Vreemde is dat de zekering van de driver nog in orde was. Verder geen zichtbare ontplofte of zwarte onderdelen alleen de typische verbrand electro geur. Ik heb nog niet gemeten aan de driver, ligt in het misschien nog te doen hoekje uit nieuwsgierigheid.
Was geen "el cheapo leddriver van aliexpres" maar eentje van degelijke bouw en merk.
Veel dingen die open kunnen geef ik altijd eerst een snelle visuele inspectie en evt even ruiken of ik verbrande geur ruik. Dat was dus in dit geval vergeten want de driver kon heel gemakkelijk open.
Ach, kan gebeuren. Daarom wil ik ook graag een veiligheidstrafo met eigen zekering/automaat om dit soort gevallen te voorkomen.

Opende jij niet laatst nog een topic met de vraag wat je met al die oude trafootjes moest doen die in adapters zaten?

Yep, dat was ik, goed onthouden! Daar zat ik ook aan te denken maar daar zit geen 2x15v bij. Waarschijnlijk wel 15v maar dat zijn nooit trafo's met midden aftakking die in die adapters zitten. Of mogen 2 gelijke trafo's ook?

Kruimel

Golden Member

Je kunt hem ook enkelzijdig gelijkrichten, maar dan moet hij natuurlijk wel twee keer zo veel stroom leveren.

Zo heb ik het gedaan in een ander projectje dat ik eerder deed.

Ik snapte dat je de huiszekering liet springen, het verbaast me een beetje dat zekering in je DUT niet stuk is. Dit was een eersteklas voorbeeld geweest waar je die gloeilamptruc had kunnen toepassen. ;)

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 13 februari 2022 22:41:30 (35%)

Ha, als enkelzijdig gelijkrichten ook kan zal ik vast nog wel een trafo hebben liggen denk ik. Eens kijken. Opzich lijkt me het wel een tof projectje om te maken, nu alleen nog de tijd vinden |:(
Yep, ik had beter de gloeilamptruc toegepast ;) Daarom wil ik ook snel werk maken van maken van een kastje die dat met veiligheidstrafo en automatische zekering combineert. :P

Het is wel heel onoverzichtelijk dat je je eigen topic helemaal ombuigt naar een totaal ander onderwerp, maar dat zal wel aan mij liggen...

Och, topics gaan hier wel eens beetje offtopic maar dat is geen ramp in mijn ogen. Het is niet bewust dat ik het ombuig maar ontstaat gewoon zo ;) Er werd gesproken over wat als het een buizenversterker was geweest en kruimel geeft me een toffe tip en dan raken we een beetje offtopic.
Mijn vraag is trouwens ondertussen beantwoord maar we keuvelde nog wat..