stereotoren testen zonder speakers.

Ik ben bij opruimen een eenvoudig Philips stereosetje gevonden, type btm2185/12 waarschijnlijk goedkope inkoop met Philips badge erop maar maakt niet uit. Ik heb nog niet veel ervaring met audio dus prima projectje voor meer ervaring op te doen.
Mijn vraag is, kan ik hem testen voor eerste indicatie zonder speakers aangesloten?
Ik kan niet zo snel een setje speakers vinden namelijk |:(
Ik weet van heel vroeger toen hij bij een kringloopwinkel op de electronica test afdeling hielp dat je best een versterker/stereotoren niet zonder speakers aansloot omdat je dan mogelijk de versterker trap kon opblazen.
Ze testen daar toen door een koptelefoon op aan te sluiten en zorgen dat de volume knop helemaal op stil stond voordat je hem aanzetten.
Ik dacht dat ook te doen en evt een serielamp te gebruiken.
Ik heb geen idee hoeveel watt de lamp moet zijn, is daar een leidraad voor?
Geen idee of dat de juist was en of dat dit ook geldt voor modern spul zoals deze.
P.s. foto's voor Maarten zijn collectie toegevoegd ;)

Thevel

Golden Member

ik weet van heel vroeger toen hij bij een kringloopwinkel op de electronica test afdeling hielp dat je best een versterker/stereotoren niet zonder speakers aansloot omdat je dan mogelijk de versterker trap kon opblazen.

Onzin!

Testen zonder luidsprekers blaas je niets mee op.
Bij oude buizenversterkers kan het verhaal wel eens anders zijn.

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 8 februari 2022 20:36:13 (10%)

Dus ik hem prima testen met een koptelefoon. Dan weet ik of hij aan gaat en kan andere dingen testen zoals radio en Cd. Stap 2 is als hij werkt om speakers op te zoeken en met speakers te testen.

ook germanium torren versterkers konen niet tegen onbelast testen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie een USB-symbool op een van de foto's, dus ik denk dat de eindtransistoren of versterker-IC van silicium is gemaakt.