transistor toshiba 241-14

Arco

Special Member

Het is bij de meeste restauratie objecten hetzelfde: de gemaakte kosten overstijgen vele malen de waarde van het object...
(bij verkoop krijg je nooit meer terug wat je erin gestoken hebt)

Alleen zeldzame en bijzondere objecten zijn daar een uitzondering op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ok,het is nu wel duidelijk probeer nog iets anders gaat hij aan de straat komt uit onze oldtimer vandaar mijn enthousiasme

jack

Zo snel hoeft dat nou ook weer niet. Zie het als een uitdaging. Maar die 2N3055 is een silicium-NPN en de transistor van de klasse-A eindtrap was een germanium-PNP, mogelijk een AD149 equivalent, en dan klikt de luidspreker wel bij het aanzetten, ja! Maar dat is geen bewijs dat de uitgang werkt; in tegendeel!

Misschien is er verder niets kapot en hoef je verder niets te vervangen!

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op vrijdag 14 januari 2022 11:35:53 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Op 14 januari 2022 11:23:14 schreef geld:
ok,het is nu wel duidelijk probeer nog iets anders gaat hij aan de straat komt uit onze oldtimer vandaar mijn enthousiasme

jack

Aan de straat is erger dan een mislukte reparatie. Een van de redenen dat ik meldde dat het geen beginnersobject is, is dat het vaak dure en gewilde objecten zijn. Die zijn ook in verrepareerde staat nog wel een paar euro waard voor de liefhebber, of interessant genoeg voor jou om ze naar een reparateur te brengen.

Met een beetje geluk komt de NVHR deze zomer weer met reparatiedagen, dan kun je ernaast zitten als iemand hem herstelt.

Anders misschien iemand hier op het forum of op het transistorforum.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bedankt voor de informatie ,zal de 2N3055 verwijderen, kijk er naar uit om me te doen aan de NVHR dagen of het transistor forum daar ik nog niet zoveel weet over electronica reparatie onderdelen zijn besteld in Amerika alle transistoren op het printje

jack

de vraag is zeer groot naar deze radio,s in nederland voor de oldtimer liefhebbers die alles origineel willen houden

jack

Ik zie nu pas dat je er botweg een 2N3055 ingezet hebt. Zoals anderen al zeggen is dat geen goed idee. Transistorradio's van die tijd waren meestal uitgerust met PNP transistoren. Waarom weet ik eigenlijk niet. Of dat nu was omdat de schakeling dan meer lijkt op de manier zoals buizen geschakeld worden of omdat het toen nog in het beginstadium verkerende productieproces van PNP torren makkelijker was? Geen idee eigenlijk. Maar het gewoon verwisselen van PNP of NPN is best wel een hele grote misser. Meestal betekend het gewoon rook. Dat is ook een manier van communiceren maar niet helemaal de bedoeling. Germanium of silicium is zou nog kunnen.
Het geluid wordt misschien slecht enzo, maar geen grote rampen.

Het is niet erg als je er weinig of niets van weet. Maar dan had je had beter eerst ergens kunnen vragen hoe je een reparatie aanpakt. De meeste defecte autoradio's die ik gezien zijn defecte geraakt door verkeerd om aansluiten. Plus en min verwisseld. Daar kunnen ze bijna nooit tegen. En dan is er ook best veel stuk.

Bij de reparatie van een radio is het eerst zaak om na te gaan wat er gebeurt is en wat de radio nu eigenlijk voor probleem heeft. Daartoe moet je eerst even kijken of je gewoon iets raars ziet. In geval van grote brand en explosiegaten is het wel redelijk snel duidelijk. Helaas zie je meestal gewoon niets.

Dan kun je de radio gewoon aanzetten achter een voeding met een of andere vorm van stroombegrenzing. Stort dan de voedingsspanning in elkaar omdat er een veel te grote stroom gaat lopen? Dan weet je al dat er ergens iets in sluiting ligt. Dan kun je met een ohm-meter verder gaan zoeken naar het onderdeel dat in sluiting ligt. En zo ga je stap voor stap door de schakeling heen. Uiteindelijk heb je dan een werkende radio.

ga nu ook maar gelijk de tester bestellen, altijd handig om de oude transistoren eens te testen

Beginnen met het bestellen van tester is nu niet echt het meest noodzakelijke. Ik meet zelden transistoren door. En als ik ze doormeet gebruik ik een multimeter. En vaak kan dat ook nog gewoon als de transistoren in de schakeling zitten.

Die oude printen zijn vaak zo slecht en zo bros dat ik er niet aan ga solderen als het niet echt nodig is. De kans dat je iets stuk soldeert is bij deze printen zeer groot. Zelfs als je zeer voorzichtig soldeert. Vergis je niet, ook solderen is een kunst.

Instrumenten die wel noodzakelijk zijn is een goede multimeter en een goede 12 volt voeding. Beide zijn redelijk goedkoop te bekomen bij ome ali. Maar de voeding is iets dat je ook heel goed zelf kunt bouwen. Dat is leerzaam en niet duur.

Als je het heel eenvoudig houden wilt is dit misschien iets voor je: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.html

Dit is een zeer eenvoudige voeding die alleen maar 12 volt geeft en geen regelbare stroombegrenzing. Hij heeft wel een stroombegrenzing en die zit in de regelaar. Meer als 1 ampere doet hij gewoon niet. Deze voeding kan ook geen voluit spelende radio voeden. Daar is de voeding te klein voor. Maar uitproberen en testen kan wel als je het volume maar niet te hard zet. Ik hoop dat je niet met een accu als voeding werkt. Dat gaat namelijk gewoon fout.

De grootste inverstering is overigens die in kennis. Ga eens uitzoeken wat het verschil tussen een NPN en PNP transistor is. En ga uitzoeken hoe een radio ontvanger nu eigenlijk werkt.

de vraag is zeer groot naar deze radio,s in nederland voor de oldtimer liefhebbers die alles origineel willen houden

Dat klopt wel. Ik er wel gerepareerd voor inderdaad oldtimers. Mensen die erg veel geld voor een oldtimer overhebben kopen daar vaak later een originele radio bij. De auto schijnt daar meer waard door te worden. De radio's zijn helaas vaak niet erg best. Maar door de rare markt toch de moeite waard. Ook omdat er maar weinig oldtimers met radio zijn. In die vroege naoorlogse jaren was een radio een luxe waar men geen geld voor (over) had. Tenminste niet in Nederland.

2N3055 zat er al in toen hij uit de oldtimer kwam, maar ga me eens wat meer verdiepen in de elektronica materie heb te snel gehandeld en iets te makkelijk er over gedacht.
Moet zeggen begin er wel zin in te krijgen om dingen te doen met electronica

jack

Geholpen vandaag door een goeie leermeester en member lid van circuits online,
Brightnoise en de radio werkt weer, ook weer wat meer kennis opgedaan wat betreft transistoren en verdere electronica, hartelijk dank

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het probleem waren verschillende dingen de eindtrap was niet goed zat een 2N3055 NPN in bleek niet te kloppen moest een 2N301 PNP zijn, de elco,s waren stuk de 2 dubbele uitvoeringen op de print,en belangrijkste er kwamen 2 draden uit de zijkant een zwarte en een blauwe en de speaker draad.
Ik was in de veronderstelling dat de zwarte de - was blijkt niet zo te zijn de blauwe en de zwarte zijn beiden de +,de - is gewoon de behuizing.

Arco

Special Member

Dat er een 2N301 in hoort had ik al gezegd, en staat ook in het schema...
(en zomaar ergens spanning op zetten is meestal vragen om nog meer problemen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zit nog een raadsel in (a la Blackdog "wat is hier mis").

Er zit een NTC tussen basis en plus (PNP AD149 equivalent). Bij hoge temperatuur trekt die de basis spanning naar een veiligere V_be. Maar kijk eens goed in het schema (openingspost ongeveer, of net daarna): het hele systeem is DC-teruggekoppeld en de DC-instelling wordt bepaald door de V_be van de eerste van de drie audio transistoren en de DC-weerstand van de uitgangstrafo.

Dit is een ontwerpfout die ik nooit eerder heb gezien (die NTC op die plaats binnen een teruggekoppeld systeem): bij hogere temperatuur trekt de tweede audio transistor meer stroom en er verandert niets aan de DC-stroom van de eindtrap. Wel aan de DC-stroom van de voorlaatste transistor. En om te voorkomen dat die het zou begeven was er, in afwijking van het schema, een noodoplossing toegevoegd: een stroombegrenzende weerstand in de collector van die 2e transistor.

Reparatie: wat Jack al meldde, de aansluitdraden was een misvatting (die gelukkig heeft voorkomen dat er meer schade is aangericht door de verkeerde transistor 2N3055). Alle actieve onderdelen waren goed. Dus een AD149 gemonteerd. En de afregeling gecontroleerd.

Een goede gevoeligheid was het resultaat. Oh ja: middenfrequentie 262 kHz is ook wel bijzonder.

-----
Toevoeging om 20:47
De totale stroom volgens de gebruiksaanwijzing is 600 mA. Maar blijkt 1,8 ampère te zijn. Waarschijnlijk is dat ook de oorzaak geweest van het overlijden van de vorige eindtrap.
"Geld" heeft intussen instructies gekregen om dit op te lossen/te corrigeren. Omdat ik het apparaat hier niet heb kan ik achterliggende oorzaak niet vaststellen. Misschien krijgt dit nog een vervolg.

hallo,

Dankzij een kleine opleiding meester Brightnoise inmiddels 3 radio,s gerepareerd dank je wel.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 januari 2022 17:59:23 schreef Brightnoise:
Dit is een ontwerpfout [...]

Het is inderdaad raar een NTC binnen de loop te monteren. Veel nuttigs kan hij zo niet uitrichten - iéts wel, omdat de loop gain niet zo hoog is. Maar onbruikbaar weinig.
Kwaad kan het gelukkig ook niet: zelfs als hij nul zou worden, zou de collectorstroom van de tweede tor nog onder de grens van 50 mA blijven.

De daar ingetekende spanningen ogen ook wonderlijk. Met basis-emitterspanningen van 0,6 V zou je aan siliciumtorren denken, maar de opgegeven typen zijn germanium.
De middenfrequent van 262 kHz is dan wel weer standaard voor die era. En de permeabiliteitsafstemming is zelfs normaal voor die tijd, al moet ik toegeven dat ik de finesses van de ingangskringen niet meteen doorgrond (ook al ga ik voor 'Antenna' uit van een staafantenne plus 'six feet of 93 Ω coax' :)):

(klik= groter)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Met basis-emitterspanningen van 0,6 V zou je aan siliciumtorren denken

Over B-E staat toch 0.2V? Lijkt mij typisch Ge te zijn.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 16 februari 2022 18:14:15 (40%)

Allemaal mis. Met een 30 kOhm/volt meter komt het aardig in de richting. Oude tijden...

Een autoradioantenne is een spanningsbron via een seriecapaciteit van 90 pF. De effectieve hoogte in die tijden, toen antennes nog 130 cm of langer waren (pas toen FM kwam is het 93 cm geworden; de technische verklaring van 120 Ohm coax en die lengte, en de invloed van de doorvoercapaciteit, heb ik ook nog) was, op de auto gemonteerd voor middengolf, meer dan 65 cm. Onbelaste spanning van de spriet op het dak. Meer dan 65 cm, zelfs ongeveer 1 meter, vanwege de hoogte van het voetpunt. De auto is voor die frequentie een "slanke mast".

De belasting bestaat uit een kabelcapaciteit van 75 pF en samen met de antennecapaciteit van 15 pF en de doorvoercapaciteit van 10 pF kom je dan op 100 pF. En de effectieve hoogte is dan door de capacitieve belasting in elkaar gezakt tot 15 cm.

En met die kennis is het ingangscircuit wel weer te begrijpen: voetpuntkoppeling!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 februari 2022 18:12:34 schreef RAAF12:
Over B-E staat toch 0.2V? Lijkt mij typisch Ge te zijn.

'Daar' was de audioversterker. Bij de eerste twee torren daarvan staat een Ube van 0,6 V genoteerd, wat voor Ge 'vrij hoog' is (zie schema hieronder).

@Brightnoise: natuurlijk zie ik de voetkoppeling met C12. En zelfs C10 en C14-15 slik ik nog wel; als padders, die normaal in de oscillator zitten, maar door de permeabiliteitsafstemming natuurlijk naar de RF-kant verhuizen (hoewel ook in de oscillator nog een trim-C zit; dit ding is een nachtmerrie om af te regelen :).)
Maar wat doet L3+C13?

Allemaal mis. Met een 30 kOhm/volt meter komt het aardig in de richting.

Daarmee zou je geen hógere aanwijzing voor Ube krijgen. Overigens staat op het schema dat er gemeten wordt met een buisvoltmeter. O-)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

'Daar' was de audioversterker

Niet verder gekeken, alleen gereageerd op het plaatje en dáár staat 9.8-9.6 0.2Vbe. Die thermistor aan de basis van de Ge endtor houd de zaak nog veilig als de autoradio in de zon staat te bakken.

@Raaf12: die thermistor doet helemaal niets goed; die zit binnen een gesloten lus en maakt hooguit de driver kapot.

Het schema van de radio, vooral de eindversterker, was heel anders dan door TS gegeven. Ondertussen kan ik het principe daarvan ook schematisch weergeven (PNP-ingang, NPN driver en PNP power tor in klasse A). En zomaar ook twee siliciumtransistoren!

Gezien: vacuum tube voltmeter....

@FET: L3 plus C13 zorgen voor een onderdrukking op 262 kHz, de middenfrequentie van deze radio.

RAAF12

Golden Member

Ik kan maar moeilijk geloven dat de ontwerper er een niet werkzame thermistor (en geen goedkoop onderdeel) in heeft gezet. Bij Ge was warmte een groter probleem dan bij Si.
In de auto kan de temperatuur makkelijk oplopen tot boven 50° Misschien is zoiets ook door te rekenen met een simulatieprogramma.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 16 februari 2022 19:44:41 (11%)

@Raaf12:

En toch is het zo. Inderdaad, moeilijk te geloven, maar er zaten nog veel meer rare dingen in het ontwerp. Zie de bijlage voor een DC-model van die eindtrap en de invloed van de NTC op de ruststroom.

@FET:

Daarmee zou je geen hógere aanwijzing voor Ube krijgen. Overigens staat op het schema dat er gemeten wordt met een buisvoltmeter. O-)

Na nogmaals bekijken ben ik ook tot dit inzicht gekomen...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 februari 2022 19:23:16 schreef Brightnoise:
@FET: L3 plus C13 zorgen voor een onderdrukking op 262 kHz, de middenfrequentie van deze radio.

Zodra je in de ingang van een superhet een vaste LC-combinatie ziet, denk je natuurlijk meteen aan een middenfrequent-sper; dat deed ik ook.
De verklaring van L3/C13 als 'IF-trap' vind ik echter lastig:

  • De trap-afstemming is niet constant. Veel beter zou in dit geval een parallelkring zijn, opgenomen in serie met de lijn van het knooppunt met C16 naar de eerste transistor. De spoel zou dan vergelijkbaar kunnen zijn met de signaalspoelen; zie het volgende punt.
  • Om met 47p (in serie met het resterende circuit) af te stemmen op 262 kHz, heb je 11 mH berekend. De opgegeven weerstandswaarde klopt dan niet.
    11 mH is tienmaal zoveel als de (hoogste; kern helemaal in) waarde van de signaalspoelen. Met eenzelfde kern (er was toen niet veel anders) en afmetingen, zou dat neerkomen op ruim driemaal zoveel windingen, en dus draad met ca. een derde van de doorsnede; de draadweerstand zou tienmaal zo hoog worden. Toch staat er maar 7 ohm bij vermeld.

Nu heb je al aangetoond dat dit niet de knapst ontworpen ontvanger ooit is - al denk ik dat hij het in de praktijk prima gedaan zal hebben! -, maar terwijl ik de denkfout rond de thermistor nog kan invoelen, snap ik van hoe hier gedacht is helemaal niets. Of er is toch iets anders bedoeld en gemaakt...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET: de weerstandswaarden van de spoelen zoals gegeven in het schema. Daar heb ik niet op gelet. Ik heb een Q_nul van 100 aangenomen en die gemodelleerd met serie en parallel weerstand om het voor het frequentiebereik "ongeveer" te laten kloppen.

En wat die sper betreft: helemaal mee eens dat die op een onverwachte plaats er in geknutseld is. Ford heeft toch een goed eindresultaat weten te bereiken.