Ik zie nu pas dat je er botweg een 2N3055 ingezet hebt. Zoals anderen al zeggen is dat geen goed idee. Transistorradio's van die tijd waren meestal uitgerust met PNP transistoren. Waarom weet ik eigenlijk niet. Of dat nu was omdat de schakeling dan meer lijkt op de manier zoals buizen geschakeld worden of omdat het toen nog in het beginstadium verkerende productieproces van PNP torren makkelijker was? Geen idee eigenlijk. Maar het gewoon verwisselen van PNP of NPN is best wel een hele grote misser. Meestal betekend het gewoon rook. Dat is ook een manier van communiceren maar niet helemaal de bedoeling. Germanium of silicium is zou nog kunnen.
Het geluid wordt misschien slecht enzo, maar geen grote rampen.
Het is niet erg als je er weinig of niets van weet. Maar dan had je had beter eerst ergens kunnen vragen hoe je een reparatie aanpakt. De meeste defecte autoradio's die ik gezien zijn defecte geraakt door verkeerd om aansluiten. Plus en min verwisseld. Daar kunnen ze bijna nooit tegen. En dan is er ook best veel stuk.
Bij de reparatie van een radio is het eerst zaak om na te gaan wat er gebeurt is en wat de radio nu eigenlijk voor probleem heeft. Daartoe moet je eerst even kijken of je gewoon iets raars ziet. In geval van grote brand en explosiegaten is het wel redelijk snel duidelijk. Helaas zie je meestal gewoon niets.
Dan kun je de radio gewoon aanzetten achter een voeding met een of andere vorm van stroombegrenzing. Stort dan de voedingsspanning in elkaar omdat er een veel te grote stroom gaat lopen? Dan weet je al dat er ergens iets in sluiting ligt. Dan kun je met een ohm-meter verder gaan zoeken naar het onderdeel dat in sluiting ligt. En zo ga je stap voor stap door de schakeling heen. Uiteindelijk heb je dan een werkende radio.
ga nu ook maar gelijk de tester bestellen, altijd handig om de oude transistoren eens te testen
Beginnen met het bestellen van tester is nu niet echt het meest noodzakelijke. Ik meet zelden transistoren door. En als ik ze doormeet gebruik ik een multimeter. En vaak kan dat ook nog gewoon als de transistoren in de schakeling zitten.
Die oude printen zijn vaak zo slecht en zo bros dat ik er niet aan ga solderen als het niet echt nodig is. De kans dat je iets stuk soldeert is bij deze printen zeer groot. Zelfs als je zeer voorzichtig soldeert. Vergis je niet, ook solderen is een kunst.
Instrumenten die wel noodzakelijk zijn is een goede multimeter en een goede 12 volt voeding. Beide zijn redelijk goedkoop te bekomen bij ome ali. Maar de voeding is iets dat je ook heel goed zelf kunt bouwen. Dat is leerzaam en niet duur.
Als je het heel eenvoudig houden wilt is dit misschien iets voor je: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.html
Dit is een zeer eenvoudige voeding die alleen maar 12 volt geeft en geen regelbare stroombegrenzing. Hij heeft wel een stroombegrenzing en die zit in de regelaar. Meer als 1 ampere doet hij gewoon niet. Deze voeding kan ook geen voluit spelende radio voeden. Daar is de voeding te klein voor. Maar uitproberen en testen kan wel als je het volume maar niet te hard zet. Ik hoop dat je niet met een accu als voeding werkt. Dat gaat namelijk gewoon fout.
De grootste inverstering is overigens die in kennis. Ga eens uitzoeken wat het verschil tussen een NPN en PNP transistor is. En ga uitzoeken hoe een radio ontvanger nu eigenlijk werkt.
de vraag is zeer groot naar deze radio,s in nederland voor de oldtimer liefhebbers die alles origineel willen houden
Dat klopt wel. Ik er wel gerepareerd voor inderdaad oldtimers. Mensen die erg veel geld voor een oldtimer overhebben kopen daar vaak later een originele radio bij. De auto schijnt daar meer waard door te worden. De radio's zijn helaas vaak niet erg best. Maar door de rare markt toch de moeite waard. Ook omdat er maar weinig oldtimers met radio zijn. In die vroege naoorlogse jaren was een radio een luxe waar men geen geld voor (over) had. Tenminste niet in Nederland.