Samsung soundbar repareren

Hallo Allemaal,

Graag zou ik jullie hulp willen vragen betreft het repareren van mijn Samsung Soundbar. Die is er ineens mee gestopt, heb het maar eens open geschroefd en bijgevoegde geconstateerd.

Lijkt erop dat er 1 verbinding mist en de andere ook beschadigd is. Nu mijn vragen, hoe is het mogelijk dat dit zomaar kapot gaat? Hoe noemen ze deze dingen en waar kan ik het kopen?

Ik kan een soldeerbout lenen dus verwacht wel dat ik het zelf kan maken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Op 16 februari 2022 17:12:06 schreef Zwinkie:
Hallo Allemaal,

Graag zou ik jullie hulp willen vragen betreft het repareren van mijn Samsung Soundbar. Die is er ineens mee gestopt, heb het maar eens open geschroefd en bijgevoegde geconstateerd.

Lijkt erop dat er 1 verbinding mist en de andere ook beschadigd is. Nu mijn vragen, hoe is het mogelijk dat dit zomaar kapot gaat? Hoe noemen ze deze dingen en waar kan ik het kopen?

Ik kan een soldeerbout lenen dus verwacht wel dat ik het zelf kan maken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Het ding is vogens de printopdruk een (SMD) weerstand. Let op die zijn er in een aantal standaard afmetingen.
De weerstanden R67 en 68 staan aan de lay out te zien parallel. Dat houdt in dat de andere vermoedelijk ook defect is.
De waarde van de verdwenen weerstand is niet bekend, maar zou dezelfde waarde kunnen hebben als R68. Het getal 100 geeft de waarde aan, 10 Ohm.
Waarschijnlijk gaan nieuwe weerstanden meteen weer stuk, als je niet eerst de fout op de print oplost, waardoor de weerstanden doorbranden.
Solderen doe je in de electronica uitluitend met harskernsoldeer. Andere vloeimiddelen zijn uit den boze, omdat die vaak zuren bevatten. Met een te hete soldeerbout beschadig je tevens de print.

Hallo Buzzy,

Dank voor je reactie. Heb je enig idee hoe ik de fout op de print kan opsporen? Ik heb zo iets nog nooit gedaan maar vind het wel interessant om dit te proberen. Ik heb ook zo een meet instrument om het door te meten. Kan het daarmee? En dan gewoon alles af gaan?

Alvast bedankt.

EricP

mét CE

Ze zijn groter dan de rest. In combinatie met de waarde, doet dat mij vermoeden dat ze als shunt gebruikt worden: de switcher meet de spanning over deze weerstanden en dat is een maat voor de stroom die er loopt. En zo zou het ding moeten kunnen voorkomen dat er teveel stroom gaat lopen.

De ene weerstand is weg, de andere stuk. Beiden vind ik toch wat raar, maar goed... Het lijkt er dus op dat er heel fors teveel stroom loopt. Tsja... en waar gaat dat fout? Als het geen voor de hand liggende oorzaak als 'los schroefje in de kast' ofzo is... Dan is het toch zoveel mogelijk van wat er achter die voeding zit los halen, met een labvoeding met stroombeperking ingesteld eens kijken wat er gebeurt. Zo kun je in elk geval het zoekgebied verkleinen.

De lompe manier is er gewoon spanning op zetten met iets wat serieus stroom kan leveren. Je kunt mazzel hebben en het onderdeel wat in sluiting ligt meldt zich met 'warm worden' of 'rooksignalen'. Maar er kan ook heel goed een print spoor of een ander onderdeel wat ook deel uit maakt van de voeding gaan hemelen. Nogal lomp en onvoorspelbaar dus.

Maar goed, die kapotte weerstandjes zijn dus vrijwel zeker gevolg. Geen oorzaak.

Meet eens tussen defekte weerstand en massa,als dit een lage ohmse waarde is heeft verm.het eindtrap IC,wat tussen het koelelement zit,sluiting.
An3s

De ene weerstand die nu weg is zat er nu wel alleen heb ik die verwijderd. Dat was inderdaad dezelfde als die er nog zit. Is wel apart dat ze beide kapot zijn.

Het gene wat ik ook opmerk is dat de voeding connector wat wiebelt in de printplaat. Kan dit kwaad of hoort die muurvast te zitten?

Kunnen jullie mij ook vertellen waar ik die weerstanden kan kopen? Ik heb werkelijk geen idee.

Alvast bedankt!

maartenbakker

Golden Member

Voor foutzoeken heb je een schema nodig en voor het schema heb je het typenummer nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik zou eerst het probleem opzoeken want je hebt vast nog meer nodig anders fakkelen de nieuwe gelijk weer af.

SMD solderen lukt niet met de eerste de beste bout. Gebruik goede flux en harskern soldeer. 60 of 80W bout met gullwing of smalle beitel. Ronde potlootpunt is niet geschikt)

Zonder enige kennis en alleen een multimeter is de kans op succes heel erg klein. Ik gebruik bij dit soort dingen een DMM, halfgeleider tester, LCR meter, scoop en waarschijnlijk hier ook een stroom limiterende voeding zodat ik kan meten zonder rook wolken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs