JVC HR-D960EK werpt cassette niet uit.

Geert111

Golden Member

Hallo,
De voorbije weken was ik bezig om enkele van mijn VHS-banden te digitaliseren.
Deze week kwam de cassette niet meer uit het toestel.
Ik heb het open gemaakt en bij het omdraaien om de bodemplaat te verwijderen, hoorde ik iets heen en weer vallen.
Eerst dacht ik aan een 'verloren' schroefje maar het was 1 metalen en 1 zwart plastiek staafje zoals op de foto.
Ik zie niet direct waar ze vandaan komen en ik heb slechts een onduidelijke
technische handleiding.
Heeft iemand een idee waar deze stukjes moeten komen?
Bedankt.
Gr./ Geert

Kan je de cassette er met de hand uitwerpen?? Dit lijkt een bandgeleidings pin en een borging?? Misschien foto van bovenzijde??

als dit in de bovenkap viel met omkeren, dan mist het iig van boven uit het loopwerk. denk ook onderdelen van een bandgeleider. check die dus maar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Geert111

Golden Member

@ smd: De cassette heb ik er onbeschadigd uitgehaald; ik moest ze wel 'geleiden' want ze ging van links naar rechts en zat telkens links of rechts vast. Ook bij het terug inbrengen gaat ze niet mooi recht en moet ik bijsturen.
@testman: bij het omdraaien om de bodemplaat te verwijderen hoorde ik iets bewegen en de stukjes zijn er uitgevallen nadat de bodemplaat verwijderd was en het toestel terug in de normale stand stond.
Hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn.

kon je een foto nemen van loopwerk vanaf achterzijde apparaat zonder band, de pen lijkt afkonstig van Tension arm of van bandgeleiders om de koptrommel ..

Geert111

Golden Member

@smd: bij het nemen van de foto vanaf de achterzijde heb ik nog even overal gekeken en ik denk dat ik het metalen staafje kon plaatsen (1e en 2e foto).
3e foto is van de achterzijde genomen.

Een bandgeleider dus, de hoek/stand van dat pinnetje komt zeer nauwkeurig. Een beetje te schuin en de band verfrommeld en het beeld is niet goed. Controleer met een oude band die je niet meer wil gebruiken of alles goed verloopt voor je een goede band plaatst.

Kwamen vaker losen vermoedde ik al. Klein tipje superlijm in gaatje laten lopen en pennetje terugplaatsen..

Geert111

Golden Member

Oké prima, doe ik.
Nu nog zoeken waar het zwarte plastiek stukje thuis hoort.
Misschien nog een interessante vaststelling die een belletje kan doen rinkelen: de linker bandgeleider waar ik het staafje teruggeplaatst heb, kan ik zonder enige weerstand vrij heen en weer schuiven, de andere niet.

Onderplaat van de recorder verwijderen, dan zie je een beugel die via dat zwarte pennetje verbonden moet zijn met de bandgeleider.
Anders even afkijken bij andere bandgeleider.
Maak even foto na verwijderen onderplaat.

Dat plastic dingetje is om je bandgeleider arm vast te zetten, waarschijnlijk bungelt armpje er bij onderop.

Geert111

Golden Member

@BC547A: Een betere foto van de onderkant kan ik niet zo direct nemen omwille van de plastiek 'onderbouw'. Ik moet eerst proberen om het laadmechanisme eruit volledig en zonder verdere schade te halen.

Niet echt moeilijk, draai de laadmotor met de hand en je armpje komt naar buiten. Positioneer de bandgeleider en klik je plasticje er weer op!!. Ik zou de functie schakelaar reinigen en opnieuw invetten met zuurvrije siliconen vet en vermoed dat dat de oorzaak is..

Geert111

Golden Member

@smd: op de afbeelding zie je in de linker cirkel een wit plastiek stukje in de geleider en in de rechter cirkel een lege opening in de andere geleider. Ik ga er van uit dat het zwarte stukje hier moet zitten. Het heeft dezelfde ronde vorm aan de bovenkant als het witte stukje maar ik vind geen enkel onderdeel waar het zou kunnen ingrijpen. De geleider hangt gewoon los, kan heen en weer glijden maar komt niet hoog genoeg om het zwarte stukje eronder te duwen en ergens in te bevestigen.

hobby luke

Honourable Member

Hallo Geert,
Ik heb hier een HR-D640 staan, dit is dezelfde mechaniek.
Ik heb die geopend en enkele foto's genomen hoe het in elkaar zit:

Dit is wanneer de cassette geladen is en wanneer "Play" gekozen is.
Op dit moment heb ik de spanning onderbroken.
Hopelijk ben je er iets mee, ik laat het toestel nog open voor eventueel verdere vragen.

MVG,
Luc.

Geert111

Golden Member

Beste Luc,
Bedankt voor de foto's, het is idd. hetzelfde systeem.
Op de linker geleider zie ik het zwarte stukje dat er mij mij uitgevallen is.
We zijn net thuis; te laat om er nog aan te beginnen maar ik probeer het zeker morgen en laat iets weten.
Mvg/Geert

Geert111

Golden Member

Dag Luc,
Sorry voor de vertraging maar ik kon nu pas uitproberen wat je uitgelegd hebt.
Verder dan dit op de foto kom ik niet.
De geleider (nr. 1 op mijn foto) beweegt vrij maar de metalen arm van je foto 3 en 4 zit bij mij ergens onder en ik kan hem niet zo maar grijpen (nr. 2 op mijn foto).
De band grijpt ook enkel in de rechter geleider, bij de linker niet want die "zwalpt" ergens hulpeloos op de rail.

hobby luke

Honourable Member

Hallo Geert,

Ik zal morgen kijken of ik nog een paar betere foto's kan maken.

MVG,
Luc.

hobby luke

Honourable Member

Hallo Geert,

Hierbij nog een paar foto's:

Foto 1 en 2 zijn genomen met de band ingerijgd.
Foto 3 is genomen in "play".
Op dit ogenblik is het witte plastiek onderdeel (bij jouw toestel zwart) naar links opgeschoven en zie je de koperkleurige arm onder het witte tandwiel.
In die positie zou het wel zichtbaar moeten worden denk ik.

MVG,
Luc.

Geert111

Golden Member

Het probleem is dat de band maar aan 1 kant inrijgt.
De andere geleider (linker) doet niets.
Waarschijnlijk ook daarom dat die koperkleurige arm onder het plastiek kader blijft hangen.

Vermoed dat er een tand van plastic tandwiel inrijgarm is afgebroken

Geert111

Golden Member

tot nu toe heb ik nog geen stukje plastic van een tandwiel gevonden maar ik zal er nog eens extra op toezien.

probeer loopwerk gecontroleerd handmatig in te rijgen (zonder band) dan kan je zien waar het misgaat..

Geert111

Golden Member

Ik was van plan om het toestel even aan de kant te zetten en was begonnen om het terug in mekaar te steken maar kon het niet laten....
Met een kleine schroevendraaier ben ik er toch voorzichtig in geslaagd om de koperkleurige arm aan de onderkant vrij te krijgen en er het zwarte pennetje in te steken.
Nog 1 probleemp: dit pennetje zit los in vergelijking met het witte aan de linkerkant.
Dus als ik de video omdraai, zal het er uitvallen.
Zou ik het mogen vast lijmen aan de onderkant?

jahoor, geen probleem. drupje superglue doet wonderen! niet te veel!