instelling van een klasse D versterker met 807 buizen

Ik zit eraan te denken om een buizen balans versterker te gaan maken met 807 buizen.
Het nieuwe daaraan is dat het geen analoge klasse A/B2 balans versterker is, de instelling is hier in klasse D.
Aangestuurd op de stuurroosters staat een blokspanning welke in PWM gemoduleerd wordt.
De buis staat gedurende het grootste deel van de tijd afgeknepen waarbij er geen anodestroom loopt.
Slecht een fractie gedurende de halve periodetijd staat de buis op positieve roosterspanning en loopt er in die tijd anodestroom.
Maar hoe hoog is de roosterspanning wanneer er anodestroom loopt.

Als ik de datasheet er op na sla, kan die spanning 30 Volt zijn, afgeleide van de instelling in klasse C telegrafie, waar de negatieve roosterspanning -85 Volt is en de amplitude van het stuurrooster 115 Volt is.

Ik kan dit zelf ook proefondervindelijk vast stellen door experimenteren, maar ik dacht ik vraag het hier even.

Telefunken Sender Systeme Berlin

kan jij het schema hier van delen
een classe D versterker met buizen is namelijk altijd gaaf

Nee Robt het is een zelf ontwikkeld concept, wat ik al eerder heb toegepast voor PWM HF zenders met Mosfets.

Telefunken Sender Systeme Berlin

807 buizen? Jee je kan je huis opwarmen ermee... Zoek de fout. :P

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Wat is ermee mis om 807 buizen te gebruiken?
Als ik dat leuk vindt doe ik dat.
Een klasse D versterker bouwen met Mosfets kan ook en wellicht is dat logischer, maar het oog wil ook wat.
Met Mosfets heb ik dat al gemaakt, maar lang niet zo leuk als met buizen.

[Bericht gewijzigd door Martin V op zaterdag 19 februari 2022 17:31:31 (17%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Je hebt me verkeerd begrepen... 807 buizen... Zie die eens op een hoopje liggen...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Van buizen weet ik niet veel. Maar er zijn wel buizen modellen voor LT Spice. Is simuleren wellicht handiger voor jou dan zelf bouwen?

Hier een Spice library: https://gist.github.com/odiofan/2ca8656708aae0029ea8
Valt me wel op dat er 3 roosters zijn in de buis en 2 in het model.

En bijgevoegd een LTspice schema, misschien kan iemand er verder mee.

Op 19 februari 2022 17:52:59 schreef CrossFireX:
Je hebt me verkeerd begrepen... 807 buizen... Zie die eens op een hoopje liggen...

807's worden nog gemaakt voor zover ik weet. Geen bijzonder zeldzame buis, zelfs NOS nog goed te krijgen al vind je ze vaker in de USA dan in Nederland.

@ Martin:
Klasse D, opensturen tot verzadiging, bestaat niet echt voor buizen voor zover ik weet.

Kan je iets met de instellingen voor klasse C? Dat is ook een niet lineaire instelling. De 'pulsbreedte' blijft bij klasse C weliswaar gelijk, maar de amplitude blijft constant.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 19 februari 2022 19:07:22 (30%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Schijnbaar ziet niemand in dat 807 buizen (aantal!) heel veel warmte produceren... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

De datasheet bevat achterin alle informatie om zelf alles te bepalen. Bijvoorbeeld hier: https://frank.pocnet.net/sheets/049/8/807.pdf

p.10 (Ia), 11 (Ig1, Ig2) voor Ug2= 250 V; p.12, 13 idem voor Ug2= 300 V.

Let vooral op de dissipatie van de roosters; bij kleine Ua loopt die hard op.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

@Arco Haha, helemaal overeen gelezen, als ik 807 zie staan zie ik hem voor me, met de typische anodecap bovenop de buis. Die werd veel gebruikt in zenders. De audio mensen gebruikten de 6L6 die was similair aan de 807 maar zonder dat externe anode draadje.
Om voor audio klasse D te gaan gebruiken is niet direct Hifi, maar dat terzijde.

Arco

Special Member

Ik heb bij Emmen gewoond, daar zaten veel middengolfpiraten die de 807 (of groter) gebruikten.

Eentje daarvan gebruikte een afstemcondensator die eigenlijk niet voor die vermogens bedoeld was, met als gevolg overslag bij harde modulatie.
Hij probeerde dan de overslag uit te blazen, ondanks dat we hem gezegd hadden dat dat een zinloze missie was, hij bleef het proberen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 19 februari 2022 19:02:27 schreef Ledlover:
[...]
807's worden nog gemaakt voor zover ik weet. Geen bijzonder zeldzame buis, zelfs NOS nog goed te krijgen al vind je ze vaker in de USA dan in Nederland.

Maar een originele is zijn gewicht in goud waard. Wat je nu aan 807 kan kopen is allemaal namaak.

http://www.r-type.org/addtext/add029.htm

Ik heb bij Emmen gewoond, daar zaten veel middengolfpiraten die de 807 (of groter) gebruikten.

Populair buisje hier zit ie in een 80m zender. Toen ik net kon lezen las ik alles wat los vast zat dus ook mijn vaders tijdschriften, boeken.
Wat ik niet begreep wat een TANKspoel was en waarom die zo bijzonder klein was en ik vond het op de foto een fors modelletje.

Uit 'Seinen en opnemen' van uitgeverij de Muiderkring

Sine

Moderator

Op 19 februari 2022 19:27:43 schreef Arco:
Schijnbaar ziet niemand in dat 807 buizen (aantal!) heel veel warmte produceren... :)

Dat zijn veel buizen indeed.

Op 19 februari 2022 19:27:43 schreef Arco:
Schijnbaar ziet niemand in dat 807 buizen (aantal!) heel veel warmte produceren... :)

6,3W per buis in de gloeidraad. Die hebben Mosfets niet. Dan heb je nog wat verlies bij geleiding. Dat is anodespanning maal anodestroom. De anodespanning is laag als er een anodestroom loopt. En dan heb je nog de omschakelverliezen. De verliezen zullen wel hoger zijn dan een vergelijkbare Mosfet.

Op 19 februari 2022 19:54:30 schreef Sine:
[...]

Dat zijn veel buizen indeed.

[bijlage]

Ah, The Philadelphia Experiment. Lang geleden gezien deze film.
Niet geschikt voor buizenliefhebbers. In de trailer kun je al zien wat er op de foto gebeurd.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
EgbertG

Golden Member

en gebruik je dan een push pull balanstrafo of is het een transformatorloos ontwerp?

ik neem aan transformatorloos, maar dan zul je er ook meer dan 1 parallel moeten
zetten....

[Bericht gewijzigd door EgbertG op zaterdag 19 februari 2022 20:26:58 (36%)

Dat was dus mijn bedoeling een klasse D versterker met 807 buizen...
Rechtstreekse aansluiting op de energiecentrale als die begint te werken. :P

Hoewel bejaard die film, best goede film!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 19 februari 2022 20:16:24 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Enkele maanden geleden heb ik eens een proefschakeling gebouwd van een klasse D versterker met buizen. Het werkte aardig, en was leuk om een keer uit te proberen. Voor wie belangstelling heeft, hierbij het schema. Ik ben zelf wel benieuwd naar het 807 schema van Martin. Hij heeft nogal wat lopende projecten.

Piet

De gloeidraad neemt 0.9A op bij 6,3 Volt.
Dat vindt ik nog wel meevallen op de kast in de huiskamer heb ik twee GU81M buizen aangesloten op gloei, soms laat ik dat zien aan gasten die hier even komen.
Voor die GU81M is de gloeistroom 10A bij 12 Volt, wel een spectaculair gezicht om twee van die dikke buizen te zien gloeien.
Een andere kandidaat voor mijn project is de 813, of de Russische GU71, wel een heel mooie buis.
Dit soort buizen gloeien bij 10V en een gloeistroom van 3,75A.
Hoewel ik het verleidelijk vindt om deze buizen te gebruiken, vallen ze uiteindelijk af, omdat deze voor een veel te groot vermogen zijn.
Nog zo iets is de 845, de 211 of de VT4C een triode, prachtige buis, maar ik ga geen zalen vullen met geluid.
Dus doe ik het maar bescheiden met een GC807 of G807, die buizen zijn nog steeds goed verkrijgbaar, uit de Ukräine of Rusland, kosten maar 8euro per stuk nieuw old stock.

en gebruik je dan een push pull balanstrafo of is het een transformatorloos ontwerp?

Die versterker is precies hetzelfde als een analoge versterker,en heeft ook een uitgangstransformator alleen is die vele malen kleiner, slechts 35mm.
Het insturen op het stuurrooster daarvoor gebruik ik een halve brug Mosfet versterker, met geschikte Mosfet driver.
Deze staat direct (voor DC) aangesloten op het rooster, hier wordt geen transformator gebruikt.
De schakelfrequentie van het PWM signaal is 375kHz ver boven het hoorbare bereik.

@Piet 1950, ik zie nu je post terwijl ik deze reactie post, bedankt voor jouw schema.
In principe heb ik helemaal geen schema nodig ik ontwerp alles uit mijn hoofd.

Voor wat betreft mijn vraag, denk ik een antwoord te hebben gevonden.
De maximale roosterstroom van een 807 bedraagt iets van 4mA per buis.
Als ik niet boven die waarde kom zal die buis vermoedelijk wel redelijk in de juiste instelling zijn.
In klasse C is de negatieve roosterspanning 45 Volt, terwijl de piekspanning op het rooster 65 Volt is.
De buis wordt dan in verzadiging gestuurd met een positieve spanning van 20 Volt.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 19 februari 2022 22:36:25 schreef Martin V:

[...]

Die versterker is precies hetzelfde als een analoge versterker,en heeft ook een uitgangstransformator alleen is die vele malen kleiner, slechts 35mm.
...

Opgepast met kleine transformatoren: de uitgang moet nog steeds de laagste audiofrequentie met voldoende spanning op zijn secundaire kunnen leveren. En daarvoor is toch een behoorlijke zelfinductie nodig. Het is anders dan bij SMPS trafo's.

Voor wat berekeningen aan die uitgangstransformator, kom ik betreft de afmetingen uit op een ETD29 kern grote.
Voor de secundaire wikkeling van 8 ohm kom ik uit op 11 windingen, 1,2mm wikkeldraad (bij ca. 120W).
Het aantal primaire windingen bedraagt tweemaal 195 windingen, met een middenaftakking voor de anodespanning van 600V.
De draaddiameter van de primaire wikkelingen hoeft niet groter te zijn dan 0,3mm.
De zelfinductie is van een aanzienlijke waarde van de primaire wikkeling, iets in de waarde van 334mH.
Op die frequentie is dat een reactantie van maar liefst 787 kilo ohm.

Telefunken Sender Systeme Berlin

@MartinV:

ja, dat bedoelde ik. De secundaire zelfinductie is iets van 1 mH (**) en met 8 Ohm belasting betekent dat een laag-af punt (-3 dB) bij 1260 Hz. (Het is geen switch-mode power supply!)

**: (11/195)^2 * 334 mH is ca 1 mH

edit: je gaat uit van de schakelfrequentie, maar dat audio signaal moet wel over de secundaire zelfinductie kunnen "staan".

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 februari 2022 22:36:25 schreef Martin V:
Voor wat betreft mijn vraag, denk ik een antwoord te hebben gevonden.
De maximale roosterstroom van een 807 bedraagt iets van 4mA per buis.

Dat is de gemiddelde roosterstroom over de hele sinus van de aansturing. Waar jij naar op zoek bent is de ogenblikswaarde van moment tot moment in de pulsen. Net als bij klasse C zijn ook bij pulsbedrijf die piekwaarden veel groter dan de gemiddelde (gelijk)stroom.

Zie de link in mijn post hierboven; achteraan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EgbertG

Golden Member

Het project doet me beetje denken aan mijn experimenten om met gate trafo's
de PWM over te brengen .... daar was toen wel een DC restore nodig om er nog
beetje fatsoenlijke audio uit te krijgen.

en heb je rekening gehouden met een kleine dead time?