Bereik pitch control cassettedeck vergroten

Hallo,

Mijn 1e post hier, hoop dat dit de juiste plek is voor mijn braag

Ik heb een philips D6920 cassettedeck van marktplaats gekocht

Nog nooit eerder zoiets opengemaakt, maar na wat onderzoek is het gelukt de 3 tandwielen en riempjes zelf te vervangen en hij doet het nog ook!

Nu wil ik de pitch control die er op zit modificeren zodat het bereik enorm vergroot wordt.

Na wat BPM tellingen blijkt het huidig bereik van de pitch van ongeveer 75% tot 128% te liggen. Ik zou daar ongeveer 10% tot 300% van willen maken.

Ik heb de service manual inmiddels binnen en kan daar foto's en info van verschaffen.

Wat ik er van op denk te kunnen maken is dat de pitch control (R95 in de manual) een 5KB 0,5% weerstand heeft.

Kan ik die vervangen voor een andere weerstand om het bereik te vergroten? Wat voor weerstand zal ik dan nodig hebben?

Zie foto's voor info

Ik had wat meer foto's van de pcb moeten maken toen ik hem uit elkaar had voor de tandwielen en riempjes, maar was toen nog niet op dit idee gekomen

Alvast bedankt voor het meedenken!

Had veel meer foto's geupload, maar er zijn er maar een paar doorgekomen

Hierbij nog wat fotos

mel

Golden Member

Waarom zou je de pitchcontrol willen veranderen?Zo te zien is dit een semi-professioneel deck, hier zou ik niets aan willen veranderen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Het lijkt me ook dat de motor niet echt lekker stabiel meer draait op nog maar 10% van de nominale snelheid...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

In elk geval, je zou R89 en R90 even kunnen losnemen, dan krijgt de regelaar zijn grootste bereik. Je kunt de regeling dan echter niet uitzetten (alleen de regelaar in het midden zetten).

Ik denk niet dat de motor zomaar driemaal zo snel zal draaien, en ook een tiende van de snelheid lijkt me niet reëel. En misschien is het toerental ook niet zo stabiel meer.
Maar dat merk je snel genoeg, en als het niet bevalt soldeer je de twee weerstandjes weer vast.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hartelijk dank voor jullie reacties tot zover

@Mel
Ik maak electronicsche muziek en wil dit deck gebruiken om tapesaturatie te verkrijgen en experimenteren met het vertragen van opnames om abstracte sound scapes te genereren

@Arco
Enige mate van instabiliteit kan ook best interessant zijn misschien, maar het moet niet te heftig worden

@Frederick
Dank voor je suggestie
Kan ik de betreffende weerstandjes ook kortsluiten met een stukje draad om het effect te testen?
Bedoel je met het niet uit kunnen zetten dat de 12uur positie niet meer 100% van de normale draaisnelheid zal zijn?

Wellicht kun je vooraf niet kunt bepalen wat precies het effect van een wijziging is? Zo lang er niets kapot kan gaan wil ik best het eea uitproberen natuurlijk, dat maakt het ook wel weer interessant!

Misschien een raar idee, maar is een reel-to-reel deck dan misschien een oplossing? Die heeft schakelbare snelheden, als je daar een pitch regeling bij maakt kom je voor jouw doel waarschijnlijk een heel eind.

Ik zou het cassettedeck in de vergeethoek zetten en AUDACITY gebruiken. Daar kan de snelheid in een nog veel groter bereik varieren. van 0,01 tot 3,0 maal (Als 100% normaal is, dus tussen 1% en 300%) plus dat er nog veel andere effecten zijn, zoals revers (achteruit dus), reverb, phasing en nog veel meer.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 21 februari 2022 20:00:20 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Losnemen = open circuit, dus niet kortsluiten = gesloten circuit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Twan
Reel to reel lijkt me zeker heel tof! Dit is mijn eerste tape deck, wie weet komt een reel to reel met 3 koppen en snelheidsregeling nog eens

@buzzy
Ik ben bekend met audio edit software, maar digitaal missende data toevoegen klinkt nooit als een analoog signaal vertragen (ik werk met ableton en sound forge)

@maarten
Ok, dus het is niet de bedoeling dat er stroom langs die weerstandjes kan lopen masr dat er juist geen stroom kan lopen? Dus 1 van de pootjes lossolderen moet dan voldoende zijn neem ik aan.

moet het per se cassette zijn? Indien niet, neem een tapedeck van de eind jaren 70 generatie van Philips. (die met het afgeschuinde plastic front) die analoge servo control laat een enorme snelheidsvariatie toe op een eenvoudige wijze (wat met dit cassetedeck moeilijk gaat lukken) .
Als de servo in de fout ging deden die decks al de meeste gekke dingen uit zichzelf :-)

Op 21 februari 2022 19:11:02 schreef Just me here:
Hartelijk dank voor jullie reacties tot zover

@Mel
Ik maak electronicsche muziek en wil dit deck gebruiken om tapesaturatie te verkrijgen en experimenteren met het vertragen van opnames om abstracte sound scapes te genereren

Dat is zeker wel gaaf, ook een erg mooi deck om te zien (beetje jaloers). Ik heb dit zelf ook wel een geprobeerd en dat gaat binnen een bepaalde range wel goed, maar zonder het ding ingrijpend te veranderen lukt het niet. Mijn ervaring tot nu toe is om dit beter met een goedkoop (en vooral simpel) loop werk te doen en dat eventueel om te toveren met goede koppen. Ook spelen met een 3-head deck geeft erg gave dingen omdat je met een tapeloop kunt spelen. Weet niet of dit apparaat dat ook heeft.

@kris
Dat is interessant. Welke types hebben die snelheidscontrole? Ik zat al met een half oog naar tape te kijken, sommige hebben 3 snelheden..

@Antoine
Ja precies! Tape loops lijkt me heel tof om mee te experimenteren, dit deck heeft geen 3 kopen volgens mij. Het begint erop te lijken dat ik beter naar een reel to reel kan kijken dan dit deck aanpassen

Ik zie dat er behoorlijke prijzen gevraagd worden voor high end reel to reel. Voor mijn doel is een 2 track (in 1 richting) wellicht het meest interessant, en dan met iets van Speed control en sound on sound

Als jullie tips hebben voor geschikte apparaten, dan hoor ik het graag

Cheers

RAAF12

Golden Member

Een 2 spoor Revox A77 bijvoorbeeld. Die kan je heel makkelijk ombouwen naar variabele speed. Normaal zijn ze 9,5 cm/s en 19cm/s.
Sound on sound is copieren van kanaal 1 naar kanaal 2 en dan kan je zelf bijmengen. Dat doet ie standaard.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 23 februari 2022 18:45:12 (30%)

Ik denk dat Kris van Damme de N4420 of aanverwante type's bedoelt.

RAAF12

Golden Member

Op 23 februari 2022 18:54:03 schreef Twan1983:
Ik denk dat Kris van Damme de N4420 of aanverwante type's bedoelt.

3 koppen is beter, betere kwaliteit en directe naband controle. 2 koppers zijn cheap met hun combi compromis O/W knop. Een echte opname knop heeft een smallere gap.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 23 februari 2022 19:06:02 (14%)

Op 23 februari 2022 18:41:12 schreef Just me here:
@Antoine
Ja precies! Tape loops lijkt me heel tof om mee te experimenteren, dit deck heeft geen 3 kopen volgens mij. Het begint erop te lijken dat ik beter naar een reel to reel kan kijken dan dit deck aanpassen

Ik heb hier diverse decks, en een van de decks die ik graag op had willen knappen, maar nog steeds niet 100% werkt is de TC-K808ES van Sony. Die heeft 3 koppen en een frequentie gestuurde snelheidsregeling. Vraag me af wat die doet als je daar mee gaat spelen eigenlijk... (als je wilt, hij mag weg)

Op 23 februari 2022 18:54:03 schreef Twan1983:
Ik denk dat Kris de N4420 of aanverwante type's bedoelt.

precies. vooral dan vanwege de mogelijkheid om met de snelheid te spelen van heel laag naar heel hoog. 3 motoren en drie koppen, en veel plastiek. (daarom zijn ze niet te duur)