Technics SB-4000 speaker aansluiting

Ik had een mini hifi set gekocht waar een setje Technics SB-4000 speakers bij zaten. Uit een snelle google haal ik dat deze speakers uit de mid/eind jaren '70 komen (!). De speaker connectie herken ik niet. De speaker draad zit met een lusje om een pen heen, en daar gaat een schroefdop over heen. Er zat echter maar 1 van de 4 schroefdoppen er bij.

Weet iemand wat correcte term is voor deze schroefdop (als het anders heet), en of deze nog ergens los verkrijgbaar zijn?
Plaatje:
http://i.imgur.com/XGCG9Qrm.jpg

EDIT:
Plaatje nu ook als bijlage.

Volgens mij zijn dat gecombineerde banaan-schroefbussen: je kunt er een banaanstekker insteken óf losse koperdraad in een lusje om de pen stoppen en vastdraaien of (gebruikelijker) in een dwarsgat steken en dan vastdraaien met de schroefbus.

Die schroefbussen ga je los niet vinden vrees ik.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

een banaanstekker kun je er niet in kwijt, wel het eind van de gestripte koperdraad, en dan de bus aandraaien.

Die bussen zijn idd specifiek en dat wordt zoeken naar iets wat er op past, of andere pennen erin.

De SB-4000 behoorde tot de betere speakers.

Je kan proberen of het geen standaard M6 / M7 /M8 schroefdraad is, en een gewone moer gebruiken. Dat dopje zelf heb ik nog niet apart verkocht gezien, maar het geheel kost ook niet zo veel : https://www.ebay.co.uk/itm/261189119715

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

er lijkt ook een automaatje in te zitten, dat gele pinnetje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 20 februari 2022 17:50:03 schreef rguich:
Plaatje:
[afbeelding]

Je kan beter je plaatjes uploaden naar dit forum, en in of bij je post plaatsen.
Anders, de plaatjes site weg, plaatje weg, topic waardeloos. :)

Inderdaad gewoon vervangen door een setje rood/zwart van een meer gebruikelijke constructie.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 februari 2022 20:53:24 schreef testman:
er lijkt ook een automaatje in te zitten, dat gele pinnetje..

Daar staat bij: "Speaker Protector Reset Button".

Een meer gebruikelijkere rood/zwart constructie, past dat zondermeer, of nog zaken waar je op moet letten in dat geval?

Leuk om te horen dat de De SB-4000 goede speakers waren/zijn. Ik moet ze nog aan een luistertest onderwerpen :)

vergeten

Golden Member

Op 20 februari 2022 22:40:19 schreef rguich:
[...]

Een meer gebruikelijkere rood/zwart constructie, past dat zondermeer, of nog zaken waar je op moet letten in dat geval?

Misschien moet je (op)vulringen gebruiken als het gat wat tevoorschijn komt na demontage van de bestaande, groter is dan de nieuwe aansluitingen vergen. Of een randje wegsnijden zodat je een plat stuk hebt.

Die uit de (reichelt)link van @PA3GWS passen in een gat van 7mm.

Het is kunststof waarop ze zitten dus als het gat groter moet kan je het gemakkelijk opboren naar de juiste maat.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

ik zou voor het verbouwen eerst eens checken of de woofer en mid randen niet vergaan zijn. dat is een bekend speaker kwaaltje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 februari 2022 07:15:25 schreef testman:
ik zou voor het verbouwen eerst eens checken of de woofer en mid randen niet vergaan zijn. dat is een bekend speaker kwaaltje..

Hoe controleer je dat specifiek?

laat het eens goed waaien :-). ik bedoel, speel een muziekje met wat jam erin, pump up the jam bvb.

Je kan er ook de frontjes afnemen en kijken naar de status van de conusranden, maar als ik me goed herinner was dat bij de SB4000 niet zo eenvoudig. en ik dacht dat deze conusranden gewoon uit papier waren (en dus geen problemen gaven), maar het is lang geleden.. (heb er afscheid van genomen in 93, bij verhuis van het lab..)

Holy moly! Ik beschouw me verre van een audio connaisseur, maar wat een geluid komt er uit deze speakers! Ik ben zwaar onder de indruk!

Eén woofer is wel een beetje ingedeukt, hoeveel invloed heeft dat op het geluid? En is dat nog uit te deuken? Ik had het onderdeel even losgeschroefd, maar ik kan er nergens bij vanaf de achterkant.

Wat zou zo'n speaker setje tegenwoordig waard zijn?

Op 20 februari 2022 18:27:01 schreef weardguy:
losse koperdraad in een lusje om de pen stoppen en vastdraaien of (gebruikelijker) in een dwarsgat steken en dan vastdraaien met de schroefbus.

Die schroefbussen ga je los niet vinden vrees ik.

Lusje om de pen stoppen en vastdraaien, hoe bedoel je dan precies vastdraaien? (ik heb nu ook een lusje, en probeer het een beetje in de insnede te proppen)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Afhankelijk van de terminal zijn verschillende manieren mogelijk. Niet alle luidsprekers hebben alle mogelijkheden.
Hier was waarschijnlijk de 'looped wire' methode bedoeld.

(Als je inderdaad de blanke draad onder de 'schroefdop' klemt, draai de draadjes dan van te voren linksom in elkaar. Dus, als je de draad met de linkerhand vast hebt, draai je met de rechterhand zo, dat de bovenkant naar je toe komt.
Op die manier zal de dop bij het vastdraaien de draadjes niet weer uit elkaar proberen te draaien.
Als je goed naar de tekening kijkt, zie je dat dat daar bij de 'looped wire' ook zo is afgebeeld.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt, maar ik doelde op weardguy's methode "losse koperdraad in een lusje om de pen stoppen en vastdraaien"! (gezien ik maar 1 schroefdop heb). Tenzij vastdraaien daar toch ook met de schroefdop was bedoeld :)

pa3gws

Golden Member

Op 23 februari 2022 14:29:33 schreef rguich:
Eén woofer is wel een beetje ingedeukt

Plaats daar eens een foto van en de aansluitingen gewoon even vervangen. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 23 februari 2022 16:11:45 schreef pa3gws:
[...]
Plaats daar eens een foto van en de aansluitingen gewoon even vervangen. :-)

Zij bijlages!

Deukje oplossen: stofzuiger zonder borstel op minimale kracht (!) of met de handen er om heen om volledig opzuigen te voorkomen.

pa3gws

Golden Member

Inderdaad de stofzuiger is de oplossing.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Soms lukt dat ook met een stukje tape.