Ompolen unipolaire stappenmotor

Ik heb het plan opgevat om een connector voor een bipolaire unipolaire stappenmotor zo aan te sluiten dat ik door de connector 180 graden te draaien de stappenmotor de andere kant uit kan laten draaien. Ik ben blijkbaar niet de eerste die dat bedenkt want in een fruitkast-gokautomaat werkt dat ook zo, ik heb dat uitgeprobeerd. Omdat ik 2 stuks L293D drivers gebruik in half step configuratie vraag ik me af of het uitmaakt hoe ik de 4 draden van de spoelen aansluit op de connector. De gemeenschappelijke 12V aansluiting komt uiteraard in het midden te zitten, maar gaan de twee spoelen dan met beide buitenste aansluitingen aan 1 kant, of verdeeld over de beide kanten van de connector? Ik kan het niet beredeneren.
Ik heb nu voor de uitprobeermethode gekozen, net zolang draden omwisselen totdat de motor soepel loopt maar als ik een pcb wil maken dan lijkt het me wel handig om dat vooraf even uit te werken. De schakeling staat nu op een breadboard en een denkfout is zo gemaakt.
Iemand ervaring daarmee?

reading can seriously damage your ignorance

Gevonden op Circuits online

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47/3

Bij C O "artikelen" vind je een uitgebreid artikel "werken met stappen motoren " + aansluitingen.

Edit: stappenmotor moet zijn unipolaire motoren,
Er staat ook een besturing voor de unipolaire motor in het artikel schema en pcb inc.

Kant en klaar inc, CCW

De connector ompolen om een stappenmotor anders te laten draaien hoor je niet veel.
Als de motor in het project maar 1 richting moet draaien is dat goed, anders zou ik voor een andere oplossing kijken als je toch een controller gebruikt.

Veel valt daar niet over te zeggen denk ik, dat is een keuze die je maakt.

LDmicro user.

@bert!ne, Een denkfoutje is zo gemaakt. Het gaat dus om een unipolaire motor, helaas kan ik dat in de titel niet aanpassen.
Ik kan in dat artikel niet vinden hoe halfstepping mijn ompooltruc in de war zou kunnen brengen.

@MGP, De motoren hoeven in het project maar 1 kant op de draaien en als ik door de connector omdraaien simpel kan omschakelen dan kan ik de direction aansluiting van de driver vast aansluiten op gnd of vcc. Ik denk niet dat er veel keuze is bij de drivers. De meeste (mogelijk allemaal) zullen een direction pin hebben.

reading can seriously damage your ignorance
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is het dan niet gewoon veel handiger een schakelaar te gebruiken die ofwel 5V ofwel GND aanbiedt aan de controller? Alleen 5V aanbieden is al voldoende als de controller een opto coupler ingang heeft.

edit: op een pcb kan het nog eenvoudiger. 3 polige header met kortsluitstekkertje. Middenste pin naar de controller, de andere 2 aan +5V en GND.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 24 februari 2022 12:11:38 (27%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Wij zien uw schema niet dus spreek ik in het algemeen.
Veel connectors kun je maar op 1 manier induwen en ik denk toch dat je beter af bent met een paar printjumpers maar dat laat ik aan u over.

LDmicro user.

Laat ik eerst even toegeven dat ik niet handig ben met stappenmotoren.
Het gaat om een viertal motoren en het breadboard waar de drivers opzitten ligt niet bij mij thuis. Een schema, daar is al op een aantal punten van afgeweken en niet gedocumenteerd. Dus toch maar even theoretisch nu.
Waar het mij om gaat is bij een apparaat waar meerdere motoren in zitten snel de richting te kunnen veranderen.
Ipv. de bedrading van de motor aanpassen leek het mij handiger om een stekker om te draaien. Dan kun je je soldeerbout gewoon koud laten.
Er zijn meerdere manieren denkbaar om die richting aan te passen en voor mezelf zou ik misschien gaan voor een een tweetal "solder jumpers", per driver, op de pcb (moet toch de soldeerbout weer aan). Maar als er ook personen mee om moeten kunnen gaan die onwennig zijn met pcb'en en soldeerbouten, heb ik dat zo netjes geschreven :-), dan is het omdraaien van een connector eenvoudiger.
Dit blijkt qua aansluiting toch de moeilijkste manier te zijn. Als je bij het omdraaien van de connector beide spoelen ompoolt dan draait de motor nog steeds dezelfde kant uit. Ook kan ik niet overzien hoe halfstepping daar invloed op heeft. ik heb gezien dat het kan in een gokkast en ik ben benieuwd hoe ik dat dan zou moeten doen zonder die hele gokkast te reverse engineeren.

reading can seriously damage your ignorance

Dit werkte zo bij sommige lichteffecten in de jaren '90, zodat men ze kon spiegelen. ik meen o.a. de overbekende Martin RoboScan 812.

Het lijkt mij dat het voor unipolairemotoren lukt met AABB naast elkaar op een vierpolige connector. Bij omdraaien wisselt de polariteit van beide wikkelingen, wat geen verandering van draairichting geeft, maar zijn ook beide wikkelingen verwisseld, wat wel een verandering van draairichting geeft.

Dank je Aart, Het duurt tot volgende week voordat ik er mee verder ga, ik ga het proberen.
Zou het nog uitmaken of de connector zo is bedraad
A1 A2 V+ B1 B2
of zo:
A1 A2 V+ B2 B1

Mijn ervaring met unipolaire motoren is dat ze of draaien of schokkerig stilstaan dus mogelijk wordt dat bij de eerste keer proberen al duidelijk :-)

reading can seriously damage your ignorance

Getest, en zoals ik al verwachtte kan ik niet 2 van de 4 spoelaansluitingen in volgorde wisselen. De L297 driver waarmee ik de aansturing doe, stuurt met de 4 uitgangen A,B,C,D de 4 draden aan. Die volgorde is blijkbaar belangrijk hoewel het wel in omgekeerde volgorde kan.

Met een symmetrisch bedrade stekker kan ik de draairichting omschakelen, dus 2 mogelijkheden:
A, B, 12V, C, D
of
D, C, 12V, B, A

reading can seriously damage your ignorance
Lambiek

Special Member

Met de L297 kun je gewoon je stappenmotor ompolen, daarvoor hoef je de bedrading niet te verwisselen. Kan gewoon met de CW/CCW pin.

Hier heb je meer info.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.