audio streamen

Ik heb 2 HK Citation 200 speakers , ik gebruik deze om van mijn tel spotify te streamen .
Is het mogelijk om met behulp van electronica een platenspeler te laten streamen naar deze speakers?

RAAF12

Golden Member

Ja dat kan door bijv. een audio naar Bluetooth adapter te kopen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/bluetooth-adapter-draadloos-receiver-auto-…

Zal wel een MD pickup voorversterker met RIAA correctie tussen moeten met voeding. Kan je kopen of bouwen. Wat heeft de voorkeur?

Op 27 februari 2022 17:16:34 schreef RAAF12:
[bijlage]Ja dat kan door bijv. een audio naar Bluetooth adapter te kopen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/bluetooth-adapter-draadloos-receiver-auto-…

Zal wel een MD pickup voorversterker met RIAA correctie tussen moeten met voeding. Kan je kopen of bouwen. Wat heeft de voorkeur?

Heb ik ook aan zitten denken maar als ik bv spotify ga luisteren moet ik eerst de speakers selecteren , of telefoon speaker of de draadloze.
Dus hoe dat ik dat dan moet doen?
Ze kunnen trouwens ook over wifi werken.

KGE

Golden Member

Je bent zo te zien op zoek naar een Bluetooth transmitter (geen receiver) met een phono/MD ingang.
Als je hierop zoekt op het web vind je allerlei produkten van goedkoop (alleen AUX ingang dus MD/MC voorversterker nodig) tot duur/high-end

Op 27 februari 2022 17:41:40 schreef KGE:
Je bent zo te zien op zoek naar een Bluetooth transmitter (geen receiver) met een phono/MD ingang.
Als je hierop zoekt op het web vind je allerlei produkten van goedkoop (alleen AUX ingang dus MD/MC voorversterker nodig) tot duur/high-end

Het mag ook via de wifi gaan.
Het mag ook zelfbouw zijn (vind ik nog leuker ook .
Mijn vraag is alleen hoe ik de apparatuur kan laten connecten met de speakers.
Edit:
Zou dit mogelijkzijn met een Rpi4 (heb ik nog eentje liggen)met een display erop dat ik de speakers kan selecteren?

KGE

Golden Member

Op 27 februari 2022 17:51:49 schreef 19roland70:
[...]
Het mag ook via de wifi gaan.
Het mag ook zelfbouw zijn (vind ik nog leuker ook .
Mijn vraag is alleen hoe ik de apparatuur kan laten connector met de speakers.

Bij zelfbouw moet je gaan nadenken wat er moet gebeuren:

MD/MC signaal naar standaard niveau omzetten -> MD/MC voorversterker

Dan moet je dit signaal gaan digitaliseren -> stereo AD converter

Daarna moet je dit digitale signaal gaan versturen ofwel via WiFi danwel via Bleutooth bijvoorbeeld met een computer.

Een PC met een (ouderwetse) geluidskaart heeft wel de mogelijkheid om er analoog audio in te stoppen (AUX niveau) en dat dan weer met een Bluetooth dongle-tje te versturen naar je speakers. Of een streaming programma gebruiken om het te versturen via netwerk/WiFi.

Of dit allemaal makkelijker/goedkoper/energiezuiniger is dan een kant en klare oplossing... tsja..

Op 27 februari 2022 17:59:39 schreef KGE:
[...]

Bij zelfbouw moet je gaan nadenken wat er moet gebeuren:

MD/MC signaal naar standaard niveau omzetten -> MD/MC voorversterker

Dan moet je dit signaal gaan digitaliseren -> stereo AD converter

Daarna moet je dit digitale signaal gaan versturen ofwel via WiFi danwel via Bleutooth bijvoorbeeld met een computer.

Een PC met een (ouderwetse) geluidskaart heeft wel de mogelijkheid om er analoog audio in te stoppen (AUX niveau) en dat dan weer met een Bluetooth dongle-tje te versturen naar je speakers. Of een streaming programma gebruiken om het te versturen via netwerk/WiFi.

Of dit allemaal makkelijker/goedkoper/energiezuiniger is dan een kant en klare oplossing... tsja..

Klopt allemaal , ik zie nu dat er ook een chromecast in de speaker is ingebouwd.
Zou daar iets mee te verbinden zijn?

KGE

Golden Member

Op 27 februari 2022 18:03:08 schreef 19roland70:
[...]

Klopt allemaal , ik zie nu dat er ook een chromecast in de speaker is ingebouwd.
Zou daar iets mee te verbinden zijn?

https://pcmweb.nl/artikelen/audio/stream-naar-chromecast-audio-vanaf-windows-macos/

Maar je moet dan eerst je platenspeler weer met je PC verbinden (inclusief de MD/MC voorversterker)

De speaker kan genoeg, je moet alleen een 'zender' voor een van de drie systemen (Bluetooth, WiFi/Chromecast stream) zien te bouwen..