Vragen over Diversen Speakers

Beste Experts,

Op de zolder van mijn vader heb ik deze speakers sets met ingebouwde versterkers gevonden.

Philips 22RH544/00R

Philps SX6544/00R

Tevens heb ik nog wat losse speakers gevonden.

Philips 22RH427/OIZ

Philips 22RH422 /01Z

Ik zou er graag nog een liefhebber voor vinden.
Ik vind weggooien immers zonde!

Zou graag willen weten of ik er iemand blij mee kan maken. en wat ik ervoor mag/kan vragen.

Set is naar mijn weten nooit gereviseerd.
Wel zijn de rubbers en membraan in uitstekende staat!.
Het elektronische deel heeft mogelijk wat liefde nodig.

Zouden jullie mij op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Robin Derksen

benleentje

Golden Member

De waarde weet ik niet. Weet wel dat van veel speakers het ronde stukje ophanging (rubber) tussen de conus en het metalen frame kan uitdrogen. Vaak wel te repareren maar moet de speaker wel bijzonder ( of goedkoop) genoeg zijn.

IK heb zelf ook nog een setje van foto 3 die klinken aardig en hebben geen last van uitdroging (bij mij)

Van de bovenste 2 kan je zo te zien de stofkap er makkelijk afhalen en ze beter bekijken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 25 februari 2022 23:00:48 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoi Ben.

Bedankt voor je bericht!
Deze rubbers heb ik vanmiddag nog gecontroleerd.
deze waren nog in prima staat!

Arco

Special Member

Meestal zijn die toch uitgedroogd/verteerd... (als je er een paar keer over wrijft vallen meteen de gaten erin...)
Op het eerste gezicht kunnen ze er nog goed uitzien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De 22RH544/SX6544 is een MFB-speaker. Die zou je eventueel ook op forum-mfbfreaks.nl
kunnen aanbieden. Ongereviseerd denk ik iets van 50 euro uit het hoofd gezegd.. Kan een paar tientjes meer of minder zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zet ze op marktplaats en er gaan een bieding wereld voor je open.

Wel met de juiste type nummers erbij, zo verkocht.

Wat een goed gek ervoor geeft, zeggen ze wel eens.
dit vergelijkbare on-gereviseerde speakers.

toch een 160 euro bieding.

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1794758536…

Had ze toevallig net gevonden op marktplaats.

Denk dat ik ze maar eens op marktplaats zet.

benleentje

Golden Member

Vraag me toch af wat je eraan kan afregelen. niets toch. Je kan enkel er een goed/ beter filter inzetten want het zijn toch maar gewoon passieve speakers.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

hij verkoopt het inderdaad een beetje te mooi denk ik.

Anoniem

@benleentje

Die 22rh544 zijn zoals hierboven gezegd MFB's dus actieve luidsprekers.
Er valt wel degelijk iets aan af te regelen, zie servicemanual op het net.
Bijv. hier: https://www.manualslib.com/manual/1012982/Philips-22rh544.html?page=4#…

@Roderk112

Die MFB's zou u onmiddellijk kwijt moeten raken op marktplaats zoals hier eerder al vermeld, ze zijn redelijk gewild.
Als u bereid bent ze te verzenden naar België kan u ze ook op tweedehands.be zetten.
Ik heb de indruk dat ze hier in het algemeen nog iets meer opbrengen dan in Nederland.
Ik denk dat ze hier iets zeldzamer zijn en dat dit het kan verklaren.

@maartenbakker

Als u ze regelmatig aan 50 euro ziet langskomen mag u mij dit altijd laten weten, ik ben ze nog nooit aan die prijs tegengekomen.
Kan natuurlijk liggen aan de plaatsen waar ik kijk.

Edit:link servicemanual toegevoegd

maartenbakker

Golden Member

Op 26 februari 2022 01:45:03 schreef opruiming:
@maartenbakker

Als u ze regelmatig aan 50 euro ziet langskomen mag u mij dit altijd laten weten, ik ben ze nog nooit aan die prijs tegengekomen.
Kan natuurlijk liggen aan de plaatsen waar ik kijk.

Edit:link servicemanual toegevoegd

Per stuk in onbekende staat schatte ik 50 uit de losse pols. Setje zou dus 100 euro zijn, bieding van 160 is niet raar hoewel je dan met revisie wel al een beetje aan de prijs komt. De koper (als de bieder ook echt een koper is, bij marktplaats lang niet altijd!) gokt dat hij er niks aan hoeft te doen, maar dat is nooit het geval.

Opzich klopt de kreet "ongereviseerd dus onverprutst" ook wel, maar die revisie gaat alsnog nodig zijn. Paar uur werk en een paar tientjes aan elco's gaat er al snel inzitten. Als je dat laat doen dan zit je na revisie al heel snel op of over de dagwaarde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

50 euro per stuk / 100 per paar ligt inderdaad dichter bij wat ik meestal zie (aan de lage kant van het interval, zoals ik eerder zei in België liggen de prijzen meestal wel wat hoger).

Dit gezegd zijnde, ik heb eigenlijk echt niet nog meer speakers nodig.
Als ik eerlijk ben zou het misschien zelfs beter zijn als ik degene die ik al heb eens onderhanden zou nemen en sommige van de hand zou doen.
Zoveel interessant materiaal te vinden, zo weinig plaats helaas.
Maar ongetwijfeld ben ik hier niet alleen in die situatie.

Ik heb voor mijn 2 ongereviseerde 544/50r 50 euro per stuk betaald. Een revisie pakketje bij mfbfreaks 45 euro per speaker.

voorde 2 grotere broers heb ik 180 euro bestaald, die staan op de nog te doen lijst alhoewel deze prima spelen.

Dan heb ik nog 2 stuks 587 in erbarmelijke staat waar ik 50 euro voor betaald heb. Deze zijn ernstig mishandeld aan de buitenzijde. Spelen nog wel.

bprosman

Golden Member

Op 25 februari 2022 23:06:32 schreef Roderk112:
Hoi Ben.

Bedankt voor je bericht!
Deze rubbers heb ik vanmiddag nog gecontroleerd.
deze waren nog in prima staat!

Zet anders je email adres openbaar zodat mensen kunnen reageren

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

50€ de set voor mfb544 was 15 jaar terug nog weleens toen ik sets met onbekende toestand kocht. een set die al netjes uitziet brengt dat al op al is de print niet helemaal goed. standaard moeten bij die boxen toch veel elco's vervangen worden. deze speakers zijn immers een 43-48 jaar oud. de wooferranden zijn zelden slecht, deze zijn van rubber. 544 zijn de meest verkochte mfb's. de 567 en 545 kom je zelden tegen. de kasten van die reeks was ook een stuk degelijker, bij de latere 585 en 587 was de speaker achterwand de koelplaat van de versterker..

een setje 541 heb ik weleens voor 30€ gekocht, maar daar stak het stro nog uit. duidelijk een stal vliering opruiming. alles heb ik werkende gekregen, gereviseerd, gelakt, geplamuurd en zelf een speakerdoekframe omgebouwd, was van een groter model passieve speaker. ook de bewegingssensor/print in de woofer vaker hersteld gehad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Roderk112: ik heb evt. wel belangstelling voor een set 544/6544. Contact kan via PB.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

@testman: de 567 is gewoon een 2" grotere 544. Niet ieders favoriet. De 545 is wel ieders favoriet maar er zijn er relatief weinig van gemaakt dus kan hij in goede staat over de 1000 euro per stuk (of was het per set?) gaan - in elk geval veel geld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het Philips passief spul is een paar tientjes. Net wat er iemand voor wil geven. Ik viste een 426 uit een verhuis container, werd gewoon weg gegooid.
De Philips 544/6544 zijn de best geliefde Philips Motional FeedBack actieve luidsprekers. Ongereviseerd een setje Eur. 80-100. Gezien de leeftijd (1975) ontkom je niet aan een revisie, nog een keer rond de Eur. 100 voor een set met bovendien kennis nodig om deze af te kunnen regelen na een re-cap.

Op 28 februari 2022 19:54:23 schreef maartenbakker:
@testman: de 567 is gewoon een 2" grotere 544. Niet ieders favoriet. De 545 is wel ieders favoriet maar er zijn er relatief weinig van gemaakt dus kan hij in goede staat over de 1000 euro per stuk (of was het per set?) gaan - in elk geval veel geld.

weet ik, heb bijna alle versies in meervoud gehad, behalve de 567, 545 en f9638. een set 567 weleens hersteld voor iemand, zo begon het bij mij :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Heb de 567 een tijd in bezit gehad, maar elke speaker waar een AD 0210 in zit klinkt nasaal. Is echt een slechte middentoner. De 0211 was beter. De 22RH544/00R heeft de 0210, de 22RH544/50R heeft de 0211 en de bijbehorende zwarte conus tweeter AD0163.

Op 6 maart 2022 21:39:11 schreef ijzerhersteller:
Heb de 567 een tijd in bezit gehad, maar elke speaker waar een AD 0210 in zit klinkt nasaal. Is echt een slechte middentoner. De 0211 was beter. De 22RH544/00R heeft de 0210, de 22RH544/50R heeft de 0211 en de bijbehorende zwarte conus tweeter AD0163.

je komt beide modellen tegen in diverse mfb's. echter heb ik gezien dat de speaker filters ook vele bouw verschillen kennen. als je de print niet van nieuwe elco's voorziet is er overigens amper van hoog te spreken :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer