Sony FB730R speelt pas na 10 minuten.

Hallo allemaal,

Ik heb een vreemd probleem met een Sony TA-FB730R.

Deze gaat pas spelen na een minuut of tien. Alles gaat wel gewoon aan en de speaker relais schakelen in.

Dus ik ben een beetje aan het zoeken geweest en nu blijkt dat er op de reset van het control IC een te lage spanning blijft totdat deze wel aangaat, moet 3.8VDC zijn en blijft op 2.5VDC hangen.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/9BCvY6.jpg

Er blijft 500mV staan na C906 10uF/50V die een korte reset puls spanning moet geven, dus ik dacht even vervangen door een verse en klaar is kees.

Nou helaas, zonder C906 werkt het prima alleen is er geen resetpuls wat misschien problemen gaat geven. Met nieuwe elko precies hetzelfde probleem.

Toen weer gaan meten en als ik mijn pen op de basis van Q908 zet gaat hij direct aan en zakt de spanning na C906 naar 50mV. Daarna maar eens gewoon mijn vinger op de transistor pootje gedrukt en dan gaat hij ook meteen aan met ook 50mV na C906.

Heb nu even een C van 100n over CE van Q908 gezet en het werkt weer prima, ook de reset puls dus.

Voordat ik allemaal onnodig onderdelen ga vervangen vraag ik me af wat er aan de hand kan zijn? Oscillatie in Q908?

Contoleer R 912 op waarde,is lager dan wat je meter of je
hand aan ohmse weerstand heeft. ......succes

An3s

R912 R913 meten prima, ook in serie meet ik 14,7K.

Met de 100n over CE van Q908 geeft nog steeds het gewenste resultaat.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op maandag 28 februari 2022 19:33:45 (42%)

maartenbakker

Golden Member

Werkt kleiner dan 100n ook? Is C905 misschien stuk?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 februari 2022 20:14:40 schreef maartenbakker:
Werkt kleiner dan 100n ook? Is C905 misschien stuk?

Weet ik niet, zou ik kunnen proberen.

Dacht 100n over een reset switch moet kunnen.

Bij 500mV op de basis van Q 908 komt deze tr.niet uit geleiding.
Kan ook nog zijn dat deze transistor overgangsweerstand tussen de
pootjes heeft of overgangsweerstand in de tr.zelf.
Anders hier eens een andere tr. proberen.
Kan wel door een BC547 worden vervangen,allen heeft deze een andere
volgorde in aansluiting.

Op 28 februari 2022 20:40:11 schreef Batavia:
Kan ook nog zijn dat deze transistor overgangsweerstand tussen de
pootjes heeft of overgangsweerstand in de tr.zelf.

Tja, ik heb de pootjes kort geknipt en opnieuw gesoldeerd en daarna met IPA de print weer schoon gemaakt. 1 pootje leek te dicht in de buurt te komen van een ander. geen effect.

weerstand en DC problemen verhelp je niet met een Ctje van 100n. Het zou kunnen dat de transistor niet meer goed is maar dat wachten we dan maar af.

gezien het voorgaande en de eenvoud van de schakeling het kan bijna niet anders dan dat Q908 met een interne lek zit, of hetgeen erachter zit zich hevig verzet tegen de resetpuls.

en toch R 912 nog eens goed bekijken. kan intermitterend onderbroken zitten.
Das een gemene zeldzame fout als één van de eindkapjes slecht contact maakt.
en als je ze meet zijn ze altijd goed, omdat de contactdruk van de meetpinnen er voor zorgt dat er weer verbinding is...

nu kan je als test er gewoon een weerstand 22K extra overzetten. dat lijkt me het eenvoudigst.

Bedankt Kris voor je bericht.

Nu na een tijdje aanstaan van de versterker vanavond, beginnen ineens de speaker relais te klikken uit het niets :S

Lijkt toch op slechte contacten in deze 2000 sony troep.

Ik moet blijkbaar even verder zoeken naar deze oorzaak en of het verband heeft samen.

met je laatste input, nog even nagedacht ..een rimpel op je +B kan natuurlijk ook voor problemen zorgen.. in combinatie met D917 wordt C906 dan steeds een stukje ontladen, waardoor de resetspanning blijft. en een onstabiele +B is mogelijk ook oorzaak van je andere problemen. even meten, maar met de scoop , of er geen rimpel op staat.

Het ziet erna uit dat het weer te maken heeft met slechte solderingen...

Waarom het reset puls circuit het prima blijft doen nu na koude start weet ik zo even niet.

Als ik op de print van de speaker relais tik als het pas warm is dan kan ik het probleem reproduceren van de uitschakelende relais.

Ook gaat de serie lamp weer iets oplichten zoals ik in het begin al zag, rust stroom is wel nog goed van de eindtrap.

Toch maar alles eruit halen en alles doorsolderen dan maar.

Heb eens de voeding en eindtrap eruit gehaald en alle stres punten door gesoldeerd. Stres punt zie ik als mechanisch dan wel warmte stres.

De relais zaten echt los, niet gek want worden warm en wegen wat.

Alles in elkaar gezet en moet voldoening de 100n C verwijderd maar helaas...
alle ledjes blijven weer uit.

1500p C geplaatst maar nog steeds niks. 100n maar weer terug geplaatst en het werkt weer perfect :?

Denk dat 100n over Q908 prima kan en geen problemen geeft dus ik laat het voor wat het is.