Siemens SD6P1S SN45M532EU/01 vaatwasser E21

Op 12 februari 2022 18:15:08 schreef CVT:
Met je vinger in de pompopening voelen of je de pompschoep heen en weer kan bewegen.
Indien ja: pomp versleten.
En als ik naar dat model pomp kijk is dat bijna wel zeker.

Ja dat denk ik ook, maar SMD had me gezegd thet toch even te controleren.

@smd, je had een verloopkitje voor bij een nieuwe pomp?

Ik ga morgen ff in archieven kijken en als je pompje uit elkaar heb gehaald en er zitten groeven in de rotor van slepen, dan is lagering ten einde...

er zijn geen groeven te zien, want je ziet alleen de voorkant van de impeller en de behuizing aan de onderkant daarvan. Maar zodra je de spoelenring eraftrekt, kun je de impeller makkelijk wiebelen. Hij kantelt zomaar een halve centimeter naar de buitenrand, wanneer je met je duim op de trechter aan de voorzijde van de impeller drukt.

Dus alles kan vrij bewegen is giga ruimte in lagers. Zoals verwacht.

Op 14 februari 2022 19:10:41 schreef smd:
Heb een kabelsetje!!

Mooi, hoe regelen we dat?

Ten tweede, kan ik dan wel die minder dure pomp gebruiken? Want ik kreeg net na een week antwoord van Direct Repair en die stuurt me naar de dure pomp. Nadat ik had gevraagd over de goedkopere pomp.

Beste klant,

Dank u voor uw aanvraag.

We sturen u hieronder de link naar het gevraagde onderdeel.

https://www.directrepair.be/nl/circulatiepomp-verwarmingselement-00651…

Okay, ik heb de officiele vervangende st bestelt en vandaag de pomp vervangen, dat is gelukt. Puzzelen op het zwart-wit plaatje, voor het vervangen en doorknippen van de kabels. Maar dat is denk ik wel gelukt.

Ik moet nog wel weer de bodemhaak schakelaar terugplaatsen, wist echt niet meer waar deze vandaan kwam, moest dus even op youtube kijken.

Alleen ik denk dat ik de plastic bodem niet goed terug op de machine heb gekregen, het zit gewoon niet goed, maar ik zie gewoon nu niet hoe het beter aansluit. Ik zal zo even naar boven gaan om de camera te pakken en paar plaatjes te maken en posten.

Iemand die kan zeggen hoe ik hem goed in elkaar krijg?

Als test het 15 minuten sproeiprogramma gedraaid.ging al snel naar 1 minuut door en dan brandend kraanlampje en daarna e14. Kraan enzovoorts gecontroleerd. maar heeft een electrische aquastop, dus geen resetpin.

Dus het schakelconnectortje waarvan ik niet wist welk kant hij op de twee pinnen geschoven en spoelprogramma liep netjes.

Deze witte, op bruine blok omgedraaid:

https://www.klusidee.nl/Forum/attachments/img_2809-jpg.38140/

Totdat hij met een paar minuten te gaan op E25 sprong. Knipperend kraanlampje. Hij bleef pompen water sproeien en viel niet uittezetten, noch te resetten. Vlotter zachtjes met een schroevendraaiertje omaag gedrukt en machine uitgezet.

Ik had in navolging van eerdere video's ooit de sump losgeschroefd, maar nee daar zit alles weer vast en is geen waterresten te zien. Ook niet bij de slangenklem. Maar onder de pomp zelf is een dunne vloeilaag water te zien dus ik vermoed dat de primaire pompaansluitingmanchet lekt.

Je heb zowizo de afvoerslang niet in de houder zitten, deze zit behoorlijk klem en een goede knik in. Links op foto zit de slang ok, slang er naast absoluut niet...

Verklaart tevens je alarm E25, afvoerslang in knik...

Is dat de zwarte slang? Welke houder? Vergeet niet ik ben onervaren/onhandig.

Anders had ik ook wel zonder de plastic bodem te verwijderen de pomp kunnen vervangen, zoals te zien in enkele Engelse videootjes over Bosch variant. Nou kreeg ik het electronica kastje ook niet los, dus had ik er zo alsnog niet bij gekunt, want via dat gat moet je dan erbij.

E25 is de drijvende vlotter. Ik heb de pomp nog wat op de sump geduwd, maar kwam toch een klein beetje water vrij, dus met 10 van de 15 minuten te gaan de machine uitgezet, voordat de vlotter en bijbehorende schakelaar in werking traden.

Nee dus de andere kant. De geknikte slang lijkt niet het probleem te zijn. De achterste slang recht van onderen in de bus geschoven, bleef na herstel van de geknikte slang ernaast zweten via de bovenkant. Draai ik sproeiprogramma dan begint hij op 14 minuten te gaan met vullen en stroomt het water zachtjes boven de slang uit.

Het loopt dus boven uit de bus. Bovenop de slang.

Er zit aan binnenzijde een wartel die labyrinth vashoud aan de wand, heb je die losgehad?? Kan zijn dat die oring niet lekker zit en daardoor het spulletje lekt op die slang. Haal labyrinth los en kijk waar lekkage van wegkomt... je bent er bijna!!

Nee labyrinth isch nooit los geweest. Als ik het goed zie is die achterste aansluiting een buisje aan labyrinth dat over de slang schuift= Dan moet er een scheurtje in de rand zitten van het buisje aan het labyrinth.

Of is het toch een bus die zowel om slang en om de labyrinth aansluiting schuift?! Dan is niet goed aangeschoven een optie. Maar hoe krijg ik de bak omhoog (slang zit in een ring geklemd die slang omhoog drukt),of de machine omlaag.

Ik had al het probleem dat ik de voorkant van de machine niet lager kreeg, net niet achter de lipjes...?!

De bus zit aan labyrinth vast. als er een scheurtje inzit, dan een laagje siliconen aanbrengen over scheur heen. Als de bak er niet goed opgaat moet je alles controleren zoals zit pomp goed in ophanging, lopen de touwtjes van deur wel OK en zitten er geen kabels klem OID

Nou ik ben de lul, aansluiting op matrix dicht weten te lijmen, maar even later verschenen er druppels onder uit die ring erachter dat randje van de matrix. Hangt boven de hoek van de plastic kuip. Deels in het staande hoekprofiel, deels ernaast.

Maar hij wist het 15 minuten sproeiprogramma af te maken. Echter ik liep weg en ik kreeg te horen hij staat weer op E15. Dus krijg te horen 'spijt van' en een andere.

Bij de pijl rechter achterkoek van dat randje druppelt het nu nog.

Klote ding doet het nu al weken niet, dus...

[Bericht gewijzigd door Draadjeslos op dinsdag 1 maart 2022 12:39:00 (12%)

Als ik het goed zie zit hij nog steeds niet helemaal in elkaar, bovenkant machine met labyrint moet nog een of twee centimeter zakken. Ik zou dat eerst maar oplossen voordat je verbindingen in de verkeerde positie gaat vastkitten...

Op 1 maart 2022 14:40:46 schreef Roland11:
Als ik het goed zie zit hij nog steeds niet helemaal in elkaar, bovenkant machine met labyrint moet nog een of twee centimeter zakken. Ik zou dat eerst maar oplossen voordat je verbindingen in de verkeerde positie gaat vastkitten...

Dat dacht ik ook, maar hoe kan die machine nou nog omlaag, of die bak omhoog? Het frame zit al tegen het plastic aan (achteraan is het puntje/lipje) ombuigen als vergrendeling, niet schroeven en die gestanste plaat beugels vooraan waar, kunnen ook niet verder, door een stukje plastic dat er zit.

Ik zie iedere keer niet wat er/waar het verkeerd zit.

Op 1 maart 2022 14:40:46 schreef Roland11:
Als ik het goed zie zit hij nog steeds niet helemaal in elkaar, bovenkant machine met labyrint moet nog een of twee centimeter zakken. Ik zou dat eerst maar oplossen voordat je verbindingen in de verkeerde positie gaat vastkitten...

Ik heb de afvoerslang herleid,dat scheelt een paar milimeter. Blauwe zijde reikt net aan in de kunststofkuip. Maar de duppelende uitgang van layrinth komt niet verder dan dit.

De vergrendelingslippen stoten tegen bodeminham aan beide zijden, omgevouwen zoals het hoort.

De frosted uitgang past ook niet in het gat/profiel van de kunststofkuip,ookalzou de machinenog kunnen zakken.

Aan de voorkant zitten de kunststoflipjes nu wel achter de metalen.

Hier zie ik ook niet oe nog verder omlaag zou kunnen.

Zo op de foto's te zien "lijkt" alles OK..??

Bleek nog te lekken. Het leek te druppelen van de voorste manchet/slangaansluiting, dus een lek in het manchet. Dus ik een rupsje met het lijmpistool erop gelegd, maar druppelde weer.Maar nu kom ik wel zien dat het niet scheurtjes in de manchetten was/kon zijn. Het druppelde van de achterzijde van het labyrinth.

Met enig geweld (hij zit ook nog gekit), labyrinth weten te verwijderen. Maar geen lekje aan de achterzijde te vinden. Dus dan kan het alleen maar uit de hete lucht doorgang komen.

Alles een beetje schoongemaakt, en herplaatst. Wartels herbevestigd en tot nu toe lijkt hij dicht.

Binnenwand zal verplaatst zijn door het geweld dat nodig was om hem uit het keukenblok te rukken.

Die grote wartel was bijna niet los te draaien ik heb de poten van een klassieke waterpomptang moeten gebruiken als sleutel om hem te kunnen draaien.

Net een testdraaitje van 45 graden en 28 minuten gedaan zonder vaat en manden. Na het eten ga ik hem vullen en een volle 70 graden draai doen. Als alles goed gaat, dan kan ik morgen alle beplating en isolatie herplaatsen. Lucht binnen in de machine was lauwwarm, dus hij draait en verwarmd.

Dan komt nog een nare klus hem weer terug in het keukenblok krijgen.

Op 2 maart 2022 19:38:29 schreef Draadjeslos:
Dan komt nog een nare klus hem weer terug in het keukenblok krijgen.

Ik vind het een ramp al die inbouwapparatuur tegenwoordig! Zooo ontoegankelijk allemaal en zooo bewerkelijk als je een keer iets wilt repareren...

Op 2 maart 2022 20:34:51 schreef Roland11:
[...]Ik vind het een ramp al die inbouwapparatuur tegenwoordig! Zooo ontoegankelijk allemaal en zooo bewerkelijk als je een keer iets wilt repareren...

Officieel is dit een onderbouwmodel, dus met rvs zijpanelen, maar geen metalen/kunststof deksel. En een eigen RVS front. Niet een waar nog een houtplaat op moet.

Ding is al ruim een decennium geleden gemaakt, dus zo tegenwoordig is hij niet meer.

Ik zat al verlekkerd te kijken, naar een volledig RVS AISI 304 machine. Nog weer wat duurder dan een Siemens, want die van 900 exclusief btw is zonder wasmiddel en spoelglanspomp, dus daar kwam nog 250 euro bovenop en dan die BTW. Lidl all-in-one blokjes werken dan helaas niet meer. Dus je zit altijd vast aan 5L tankjes van 20/25 euro per stuk, want enkel 102 en 192 seconden programmas.

In bouw apparatuur een ramp?? Geheel niet mee eens! Als machine volgens inbouw instructie is ingebouwd dan is verwijderen 10 min werk. Demontage inbouw machines is op zich een eitje