Uitlezen slimme meter => geen data

Op 4 maart 2022 06:47:21 schreef Peter112:
Zo'n RS232 naar USB werkt gewoon met 5 volt, ik heb hier verschillende merken liggen.

Dat hangt maar net af van welke je hebt. Ik heb 3v3 en 5V "ttl" en rs232. Weet wat je koopt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Sterker nog, die kunnen van de buitenkant niet van elkaar te onderscheiden zijn.

Enkele aardige verkopers geven ze een kleurtje om de verschillen te identificeren.

Iedere verkoper heeft dan wel weer zijn eigen ideeën over de kleuren, dus ook dat zegt niet veel ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 4 maart 2022 19:18:37 (54%)

Het is voor jullie een hobby, maar als je binnen 5 minuten resultaten wil hebben koop je gewoon een P1 dongle + app. bij www.earn-e.nl

Voor mij is electronica vaak een middel geen doel op zich!

Sine

Moderator

Waarbij je data in de cloud terecht komt en je aan een (toegegeven, niet schokkende) abonnementsvorm vast zit.

Dus als je de kennis en de middelen hebt dan is het niet zo gek zelf wat op te zetten.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 4 maart 2022 23:03:44 (29%)

EricP

mét CE

Het is voor jullie een hobby, maar als je binnen 5 minuten resultaten wil hebben koop je gewoon een P1 dongle + app. bij www.earn-e.nl

Waarbij je data in de cloud terecht komt

Doe dus maar niet.

Voor mij is electronica vaak een middel geen doel op zich!

En daarmee is elk 'middel' wat jou betreft geschikt? Iets van 'het doel heiligt de middelen' ofzo...

mel

Golden Member

Dat klinkt zo lomp.. :) Zeg dan: het resultaat permitteert de methode.. :P
Maar probeer eerst 5 volt op de rts ingang te zetten, extern dan. de aansluitingen 1 en 6 van de poort zijn niet altijd naar buiten uitgevoerd..

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 5 maart 2022 07:42:33 (50%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Dat klinkt zo lomp.. :) Zeg dan: het resultaat permitteert de methode.. :P

De realiteit is vaak best lomp :)
Heb je vanochtend woke-wokkels als ontbijt gegeten ofzo? :+

bprosman

Golden Member

1 en 6 van de poort zijn niet altijd naar buiten uitgevoerd..

Meten is weten :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Heb ooit deze gemaakt met een Arduino nano gevoed van uit de P1 poort, 5Vdc.
Moet ooit verder met de ethernet koppeling.
Gele draadje hing aan een ingang van de Arduino.
Heb eventueel nog een stukje seriele monitor van de Arduino.

Op 4 maart 2022 22:53:53 schreef Sine:
Waarbij je data in de cloud terecht komt en je aan een (toegegeven, niet schokkende) abonnementsvorm vast zit.

Dus als je de kennis en de middelen hebt dan is het niet zo gek zelf wat op te zetten.

Dit is voor mij de belangrijkste reden om het zelf te maken. Ik heb ondertussen de kabel bij bol.com besteld en met succes krijg ik gewoon elke seconde een bak met data voor m'n kiezen.

Ik heb een Windows Service gebouwd die de data naar zowel InfluxDB als SQL-Server stuurt en met Grafana een aantal superstrakke dashboards gebouwd....