PLC toekomst keuze

Goedenavond,

Om een keuze te maken welk merk PLC ik bedrijfsmatig in toekomst wil gaan gebruiken hoor ik graag jullie plus en min punten. De toepassingen zijn centrale en decentrale I/O icm HMI's. Simpele digitale en analoge sturingen. Ik zie bedrijven werken met Siemens, is dat nou echt top of de bill?

Ik hoor graag jullie bevinding qua merk en software, kosten, licenties, leverbaar enz

mel

Golden Member

Siemens, is bij wijze van spreken op iedere straathoek verkrijgbaar. Zelf vind ik het een beetje onhandig werken,maar das een kwestie van smaak. Vroeger hadden we op mijn werk veel Schleicher plc,s.Deze hadden een goede interface, maar ik weet niet of die er nog zijn.Abb is ook nog een optie.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Als het gaat om toekomstbestendigheid is er één absolute koploper: Koyo, en dan met name de DL305 die bijna 40 jaar verkocht werd. Alle modules, oud/nieuw en ook die van andere merken kun je gewoon mixen, helaas vorig jaar "beëindigd". En die "andere merken" zijn onder andere Siemens, GE, Texas Instruments, en nog veel meer.
Koyo heeft nog wel genoeg keuze in de overige series, van de Klick tot de DL405.

Siemens is op iedere straathoek te verkrijgen, meestal. Op dit moment is het ruk, op sommige modules staat een leverdatum 2023.
Als het om de taal gaat: ik gebruik veel Vipa, ook step7/TIA (naar wens) en daar zijn geen leverproblemen. Interessant zijn vooral SLIO en de M13 micro.

Op 7 maart 2022 06:51:51 schreef mel:...Schleicher....Abb...

Vergeet beide. Schleicher was technisch erg goed, maar dat maakt geen goede PLC. Voor ABB geldt het zelfde. Gewoon vergeten dus.

PLC's die je met Codesys programmeerd zijn ook een optie. Alleen niet een merk als Beckhoff, die zijn slecht in langdurige ondersteuning, al was het maar doordat ze geen PLC's maken: allemaal PC's met windows. Zeer slechte ervaring mee. Als je toch die modules wil gebruiken kijk dan beter eerst bij Wago.

Maar als ik dan echt een keuze moest maken.... denk ik toch nog steeds aan Siemens, voor de PLC's. Zeker niet hun hele programma! Dus geen HMI en al helemaal geen aandrijvingen.

Op 7 maart 2022 08:05:37 schreef GJ_:
Voor ABB geldt het zelfde. Gewoon vergeten dus.

Dan moeten die in de tijd dat ik op pensioen ben veel aan kwaliteit hebben ingeboet want bij ons gebruikten ze niks anders.
Installaties waar een Siemens werkte werd bij een upgrade van de installatie de plc vervangen door een ABB.
Maarja tijden veranderen snel.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Op 7 maart 2022 08:35:08 schreef MGP:..veel aan kwaliteit hebben ingeboet..

Owww, technisch was/is er helemaal niks mis met ABB, in tegendeel. Maar kwaliteit alleen maakt geen goede PLC.
Het gaat net zo goed om de verkrijgbaarheid. En de ondersteuning over 10 of 15 jaar. En de bekendheid bij de programmeurs. Op alle punten scoort ABB slecht, alleen technisch is het een prima product. ABB is vooral in trek bij grote bedrijven waar een manager zich laat overhalen om de producten te gebruiken. Vooral bij (semi-)ambtenaren laat ABB zich gemakkelijk verkopen (water).
En op dit moment: de AC500 serie is een mooi product.

Niet één of andere manager heeft die aangeprezen maar eigenaardig genoeg was dat SCHENCK GmbH uit Duitsland die hier in 1984 een gans nieuwe fabriek heeft neergezet, allemaal met ABB en daarna is het bij ABBAB (Allen Bradley )gebleven waar elke technieker heel tevreden over was.
De weinige Siemens plc's waren sub-installaties waar de betreffende fabrikant mee werkte en dus verplicht waren om die te aanvaarden.
Als er daar een fout was gingen veel techniekers met loden schoenen naartoe.

Maar Siemens is zoals je zegt wel beter bekend in ons land, over de verkrijgbaarheid van de verschillende systemen kan ik niet meepraten.

En deze discussie zal de TS zeker niet vooruithelpen, enkel maar meer twijfel zaaien en ik ga mij dus wat meer op de vlakte houden, ben er al telang uit.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Als dat de Schenck uit de procesindustrie is is het erg verklaarbaar: ABB is geen onbekende in de DCS wereld.
Overigens moet ik een klein beetje m'n keutel intrekken: de huidige PLC's van ABB zijn al weer 10 jaar op de markt, niet slecht. Da's beter gedrag dan we van ABB gewend waren.
En programmeren met Codesys, een taal die tamelijk veelgebruikt is.

Naar Omron zou je ook nog kunnen kijken. Hebben kantoor in Den Bosch meen ik. Vrij duur. Misschien wel heel goed.

GJ_

Moderator

Omron is een beetje de onderkant van de markt met matige kwaliteit voor iets te veel geld. PLC's met uitgangen die niet kortsluitvast zijn is hoogstens acceptabel als ze heeeeel goedkoop zijn en op niet kritische toepassingen.
Hier komt er geen Omron meer over de vloer na verschillende "teleurstellende" ervaringen met de organisatie.

Als het dan toch Japans moet is Hitachi een betere keuze. En een super ondersteuning van Hiflex.
De andere Japanner, Mitsubishi, schijnt ook goed te zijn. Ook bij Hiflex te krijgen.

Dan nog een vreemde eend in de bijt met een goede ondersteuning, zeker op langere termijn, is Sigma Control. Wel wat lastiger om programmeurs voor te vinden.

Wel wat lastiger om programmeurs voor te vinde

hier sla je precies de spijker op zijn kop,

kijk eerder waar je makkelijk in de omgeving de ondersteuning voor kunt vinden,
iets wegzetten voor een paar euro, waarna je heel nederland mag rond bellen voor een programmeur die er aan wil beginnen, die daarna ook nog goud vraagt, zit niemand op te wachten.

Als je ooit storingen hebt, heb je graag iemand om de hoek zitten die het op gaat lossen

Mijn ervaringen met Siemens en ABB zijn vrij goed. Overal in de wereld verkrijgbaar en leverbaar. Of je in Rusland, China, India of Saoediarabie zat maakte nooit veel uit. Ondersteuning en reserve spul was altijd wel te vinden. Misschien is dat nu met de oorlog anders, dat weet ik niet. Maar ik vond het vrij goed gaan allemaal. Van siemens vind ik de afwerking altijd wat matig. Veel scherpe randen aan de rekken. Dat was bij ABB beter. De backwards compatibiliteit vond ik van beide ook nooit slecht. Wel lastig af en toe. Met beide systemen kun je wel ongeveer alles. Een elektromotor van 10 Mega watt? Geen probleem. Siemens heeft daar gewoon een drive voor. Enj voor ongeveer alles wel eigenlijk. Je kunt systemen vinden om bij wijze van spreken je pick-up motor te besturen tot aan motoren van vele megawatts.

Beide systemen vind ik wel prijzig

Kuhnke is ook een leuk PLC systeem. Goedkoper dan de andere. (Maar inmiddels al weer een paar jaar terug) minder mogelijkheden. Maar het werkt heel leuk. Of je het makkelijk in het (verre buitenland kunt krijgen en of er ook elektromotoren van 10 MW enzo mee kunt besturen dat weet ik niet. Maar ik zou niet weten waarom niet. En misschien is dat voor de topic van de TS wel helemaal niet interessant.

De beste PLC ooit vond ik de EBERLE plc.

Hardwarematig niet kapot te krijgen dit ding. De in en uitgangen waren zo sterk beschermd dat dit ding ongeveer alles kon overleven. Zonder kramperen bleef dit ding gewoon zijn progje draaien naast een 27MHz 60KW RF generator die volluit stond te blazen. De programmeersoftware werkte ook nog eens heel prettig. Helaas is dit ding denk ik ten onder gegaan aan zijn eigen succes. De fabrikant is overgenomen en verdwenen.

Ook de festo plc's bleven als een van de weinige plc's werken in een sterk vervuilde RF ether atmosfeer. Was technisch ook erg goed maar ook deze zijn verdwenen.

Als ik nu iets zou gaan maken met een plc zou ik denk ik siemens kiezen. Gewoon omdat ik daar nu het meest vertrouwd mee ben. Maar als eberle nog zou bestaan zou dat het worden denk ik.

GJ_

Moderator

Op 7 maart 2022 19:23:49 schreef Ex-fietser:
De beste PLC ooit vond ik de EBERLE plc.

Ook de festo plc's bleven als een van de weinige plc's werken in een sterk vervuilde RF ether atmosfeer. Was technisch ook erg goed maar ook deze zijn verdwenen.

1) Eberle was geweldig. Veel mee gewerkt, vooral de 511. De 511 was nog van voor de tijd dat er programmeersoftware bestond. Onwaarschijnlijk robuust.
Gebouwd rond de legendarische 1 bits processor van TI.

2) Festo heeft nooit PLC's gemaakt, alleen stickertjes geplakt op (o.a.?) Beck windows IPC's.

Siemens aandrijvingen zijn echt beroerd ondersteund. Zeer slechte ervaringen mee, zowel AC als DC.

Siemens aandrijvingen zijn echt beroerd ondersteund. Zeer slechte ervaringen mee, zowel AC als DC.

Tja die ervaring heb ik niet. Maar misschien omdat ik alleen met hele erge grote drives heb moeten werken. Daar kwam altijd een heel ploegje Siemens mensen langs om ze in te regelen. En voor kleinere drives kon je bellen en dan hielpen ze je wel opweg.

mel

Golden Member

Voor huis en procesautomatisering zag ik ook wel Priva voorbijkomen.Ik weet niet hoe het met programmeren zit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Priva is gericht op gebouwen en glastuinbouw. Ze zitten ook midden tussen de kassen. Daar buiten word het niet gebruikt.

mel

Golden Member

Dat zeg ik, voor huizen... ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

ABB
Siemens
Bachmann
Beckhoff
Wago
Rockwell / Allen Bradley
Hitachi
Mitsubishi
Omron

Allemaal gerenommeerde merken, waarbij ik zelf een aversie tegen de USA spullen heb van Allen Bradley

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

ik ook. allen bradley is heel gevoelig voor spanningsdippen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Phoenix Contact zou ik ook nog wel toe durven voegen aan het lijstje van gerenommeerde merken.

Volgens onderstaand grafiekje is de grootste kans dat je een Siemens programmeur tegenkomt in de wereld. In NL is de kans nog groter, in 2018 lag het marktaandeel > 40%.

Ik heb wel eens met Rockwell gewerkt , is gewoon niet mijn ding. Beckhoff heel vroeger.
Ik ben heel bedreven in Siemens en een stuk wat van die mini plc's LOGO, Moeller Easy, Koyo.

@_GJ, met schaamrood op de wangen moet ik zeggen dat is mij vergist heb, ik had het over AB (Allen Bradley) en niet over ABB, die laatste ken ik trouwens niet. :o

LDmicro user.
High met Henk

Special Member

B&R vind ik ook geen PLC.. zijn wel controllers, maar ik zie altijd van die stand alone controllers en weinig modulair spul...

GE kom ik nooit tegen eigenlijk..
Schneider wel gehoord dat ze PLC's doen, maar nooit in het wild gezien...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

B&R maakt geen PLC's alleen IPC's. Ik heb nog een enorme berg modulair liggen. Ik ben d'r geen liefhebber van eerlijk gezegd.

Schneider heeft een rommelig pakket, vind ik niks. Vroeger hadden ze een mooi breed pakket met hun TSX 07, 17, 27, 47 en 67.
Veel mee gewerkt, was erg goed.

Bedankt voor jullie antwoorden. @GJ_Mijn ervaring met Hiflex en Hitachi is ook prettig. Hiflex dient als dealer van Hitachi enz, iemand bekend met een dealer van Siemens?

GJ_

Moderator

Ik haal Siemens gewoon bij de TU. Dat is een van de voordelen bij Siemens: iedereen levert het. Als het leverbaar is, want dat is op dit moment wel een zeer ernstig probleem (hopelijk tijdelijk).