Windows 10 instellen voor hobby techneut.

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi,

Het lijkt mij handiger je medemens tips te geven betreffende b.v. veiligheid i.p.v. steeds weer een of andere OS discussie te starten.
Voor de gene die nu gaan zeggen, Bram jij zeikt ook Apple af, dan zeg ik wat zeik ik af, en dat is dus bijna altijd het bedrijf Apple zelf.

Ik kan ook als ik dat zou willen, met het Apple OS kunnen werken en ik doe dat ook af en toe. :)
Het meeste mopper ik op MS, dat niet zo gek daar werk ik het meeste mee, maar ik heb zo'n 14 jaar Linux servers gehad en daardoor onze Lieve Heer uit de hemel gemopperd.

Bijna iedere Linux coder wil standaard zaken op zijn manier doen, het is om gek van te worden dan weer deze ' en de volgende keer is het weer deze `
En dit is maar een simpel voorbeeld hoe het bij Linux goed frustrerend kan zijn als je op de commando regel werkt.
Vele Linux distributies worstelen nog steeds met videokaart instellingen en netwerk en printer drivers.

Mint Linux draait hier op het ogenblik het beste als jullie dat willen weten, maar geen idee hoe het op jullie hardware draait.
Wat privacy betreft is het ook niet allemaal koek en ei, Canonical had als ik het goed heb ook geintjes uitgehaald met tracking en aanverwante zaken. (de bouwers van Ubuntu)

Voor de gene die met Linux bezig zijn, is het volgende Youtube kanaal misschien handig...
Het heet LearnLinuxTV

https://www.youtube.com/c/LearnLinuxtv/featured

Voor het Apple OS heb ik niet zo'n tip, dit daar het te weinig voorkomt dat ik dieper in het Apple OS moet duiken en het daardoor zelf bijna nooit nodig heb.
Er is wat mij betreft geen enkel OS waar ik mee gewerkt heb dat zaligmakend ishet kost allemaal veel tijd en inzet.
W7 en W10 kan ik aardig naar mijn hand zetten en W11 daar ben ik nu mee bezig veel zaken uit te zoeken zodat ik zelf
en mijn klanten een werkomgeving kan geven die zo goed mogelijk vrij is van Markering tools en nu maar hopen dat Vaas niet kwaad wordt. *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
EricP

mét CE

Ook dat is te generaliserend. Ik heb sinds mijn werkgever overgegaan is naar de Microsoft cloud (2007) in meerdere "troubleshooting sessions" gezeten 's-avonds met engineers uit Redmond. Waarbij er 1 keer zelfs een "tap" gezet is met een netwerksniffer in het Microsoft datacenter om aan te tonen dat netwerksessies in het Microsoft datacenter afgebroken werden. En nee, dat zullen ze niet voor iedere "Hobbybob" doen maar serieuze problemen worden wel degelijk serieus aangepakt.

Toch triest dat JIJ moet gaan aantonen dat de ellende bij hun zit. Terwijl je dat eigenlijk gewoon al weet (natuurlijk omdat het altijd in windows zit, maar vooral omdat je natuurlijk zelf al even gekeken hebt wat er op het netwerk gebeurt. Immers... als het bij jou zit, dan hoef je ze niet te gaan naggen over iets wat niet werkt).

Tja, dat zei de eigenaar van die gegijzelde QNAP doos ook, allemaal veel te lastig die updates.

Onzin. Waar het om gaat is dat ik op een windhoos machine heel veel moeite moet doen om zelf de baas te zijn. Allemaal onder het excuus van 'gebruikers zijn er te stom voor', 'gebruikerservaring' en meer van dat soort gel*l. Die update mag best vandaag. Maar ff in 5 minuten NA mijn werk en niet TIJDENS mijn werk waardoor ik op MIJN machine MIJN werk niet kan doen. Of je moet het ding inderdaad 's nachts aan laten. En dan maar zien wat je de volgende morgen aantreft als het een paar uur heeft staan stampen.
Daarnaast: ALS men het fatsoenlijk geschreven ZOU hebben, dan zou je ook niet dergelijke enorme shitloads aan 'updates' hebben of nodig hebben. En updates om andere updates een soort van te laten werken. Of minder storend te maken.

[...] Tja met "doorgaans" kun je niet zoveel net als met "best effort". Ik heb bij Kicad een paar goed gedocumenteerde en reproduceerbare bugs aangemeld die ergens op een lijstje komen en het ook maar afwachten word wanneer en of ze opgelost worden.

Nooit geweten dat KiCad een OS is. Maar blijkbaar kan dat in de mindset van microsoft-gelovigen. :)

Voor de rest: zet zoveel mogelijk UIT. Vooral in windows vindt men dat je vanalles nodig hebt. Meestal om marktaandeel af te dwingen; mensen beginnen er blijkbaar niet vanzelf aan. Ja, diverse Linux distributies kunnen dat in veel mindere mate ook.
Daarnaast is het erg fijn als (lekker tegenstrijdig :> ) er zoveel mogelijk 'out of the box' mee te werken. Mocht je dan na een paar major version updates (de installatie van de oudste linux doos hier is oorspronkelijk van 2013 ofzo... 4 'major releases' gehad en draait nog prima) ooit eens 'opnieuw' moeten beginnen, dan zoek je je niet helemaal het schompes naar iets wat je 8 jaar geleden eens omgekrikt hebt, netjes met alle updates mee gegaan is (ja, dat kan echt) en wat nu anders werkt weer naar je hand te zetten. Niet handig.

@blackdog: juist die commandline maakt het erg werkbaar. Niet elke keer hele rijen menuutjes door, maar gewoon 20-40 characters tikken. En als je vaker hetzelfde doet, dan maak je er een scriptje voor.

blackdog

Golden Member

Hi EricP, :-)

Ik heb geen problemen met het op de commando regel werken.
Ik heb/had problemen dat die Linux coders steeds weer hun eigen plasje tegen de boom willen doen.

Als ik van de eene distibutie naar de andere ga, moet ik heel goed opletten hoe ik zaken in type,
dat het commande gelijk is betekend niet dat de switches dat dan ook zijn ook wat de manier van opbouw van die commande regel betreft.
Ik heb er zeker een aantal grijze haren aan over gehouden. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Scripts en commandlines

Ja dat klinkt als geweldig gebruiksvriendelijk voor die 10 miljoen mensen in NL die een beetje webbrowsen en niet snappen wat een update doet

Kwestie van tijd tot genoeg mensen het installeren en de sudo apt get install virus een gewoonte wordt
Virussen worden ontwikkeld voor het doorsnee systeem, als alle niet-computer mensen op linux gaan zitten, worden daar ook alle virussen voor ontwikkeld

Zie je nu al met de toename van apple virussen, en huis tuin en keuken NASsen

bprosman

Golden Member

Nooit geweten dat KiCad een OS is. Maar blijkbaar kan dat in de mindset van microsoft-gelovigen. :)

Dat was in het kader dat "Open-source" de heilige graal is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Nee, Mijne is de beste!

Maargoed, het was toch al een 'op het randje' topic voor CO, dus deze kan veilig dicht dacht ik zo.

Dit topic is gesloten