IR-afstand

hallo; Ik heb een IR afstand bediening gemaakt met Arduino en een goed werkende Afstandbed. De afst bed werkt op de TV en is ongeveer 6 meter berijk,maar op de arduino is het noch geen 2 meter. Ik heb de juiste code er in zitten de sensor is een (TSOP-1738) is het mogelijk om deze afstand groter te maken dan 2meter.
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
Arco

Special Member

Als alles klopt moet de afstand veel groter zijn. Wel opletten met storende lichtbronnen zoals ledlampen, tl, enz...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien de verkeerde frequentie?
Die TSOP-1738 is voor 38kHz. Je AB heeft misschien een andere frequentie.

En ook de IR kleur is niet voor alle AB's hetzelfde.
IR diodes zijn er voor verschillende frequenties, van 825 tot 950 nM. Deze is voor IR met een golflengte van 950nM.

Zie Datasheet.
https://components101.com/sites/default/files/component_datasheet/TSOP…

En misschien is de voedingsspanning van de ontvanger niet stabiel? Dan kan een extra condensator over de voeding ook helpen.

hoe kan ik de frequentie controleren Of uitlezen, ik heb wel een frequentie meter,de Rotex RFC-250. in de uitgelezen code stond wel RC5 is dat een verwijzing naar de frequentie?

Electronica is mooi als het goed werkt
Arco

Special Member

De originele Philips RC-5 code is 36kHz...
(een 38kHz TSOP werkt wel, maar is minder gevoelig op 36kHz)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 10 maart 2022 16:01:13 (42%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco; probleem opgelost ik heb de TSOP-1738 omgewisseld voor de TSOP-1736 en de afstand is vele meters meer.Allen bedankt voor het meedenken .
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt