mengtrap schakeling voor PC microfoon ingang

Lui, ik heb een uitdaging. Met mij zullen waarschijnlijk vele spel-PC gebruikers behoefte hebben aan de volgende mogelijkheid om hardwarematig audio de spelcomputer binnen te halen via de microfoonaansluiting.

+ condensator microfoon van de headset ongewijzigd doorgeven
+ extra input voor een 2V line signaal
+ bedoeld line signaal verzwakken en regelen (0V-10mV)
Vereisten:
- minimale vervorming
- minimale brom
- tenminste 15KHz bandbreedte
- voeding (indien actief) betrekken uit PC

Is deze simpele passieve insteek bruikbaar of is het vragen om moeilijkheden? Maak de line ingang hoogohmig (10K-47K ?) en verlies 95% van de signaalsterkte dmv een spanningdeler. Bedrading afschermen vanwege brom. De vraag is uiteraard wat de impedantie is van de condensator microfoon omdat idealiter de uitgangsimpedantie van het samengestelde circuit in dezelfde orde van grootte dient te liggen. Het zou mooi zijn als de uitgangsimpedantie constant is (niet afhankelijk van de stand der muziekpotmeter) wat om een actieve schakeling vraagt...

Heeft iemand hier ervaring mee of bruikbare ideeen over?

Stereo line signaal mono maken, want de microfoon ingang is mono.
Twee weerstanden van 10 kilo ohm kunnen dat. De gemeenschappelijke aansluiting van die weerstanden naar een potmeter, 10 k of liever 47 k en liefst LOG. En dan, van de loper via 47 kilo ohm naar een condensator van 0,22 uF of hoger, 1 uF elco bij voorbeeld (plus naar de ingang van de PC) en datsamenvoegen met het microfoonsignaal.

Let op: de microfoon is hoogstwaarschijnlijk een electreet en heeft voeding nodig: die moet je niet onderbreken. Dus het bestaande circuit intact laten en alleen een aarde en signaal "invoegen".

Het niveau van de line ingang is met dit circuit voldoende verzwakt om oversturing te voorkomen.

Arco

Special Member

Meeste pc's hebben toch al een line en mic ingang plus een mixer?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het kan veel simpeler: zoek een externe USB geluidskaart.
Behringer heeft bijvoorbeeld een reeks aan dit soort "kastjes" en "verloopkabels".
Ik gebruik zelf naar alle tevredenheid de "Line 2 USB converter" van Behringer.

Inderdaad, ik heb een simpel behringer mengpaneeltje met usb uitgang

Op 12 maart 2022 15:41:53 schreef Brightnoise:
Het niveau van de line ingang is met dit circuit voldoende verzwakt om oversturing te voorkomen.

Bedankt Brightnoise, dit is inderdaad wat ik in gedachten had, alhoewel ik niet had stilgestaan bij de mono functionaliteit.

Arco: Inderdaad beschikt de PC over meerdere ingangen en een software mixer maar de game kan slechts een enkele bron selecteren.
Nu bestaat er wel software waarmee je een routing kunt maken maar dit is lastig te bedienen in-game.

Twan: Zo'n Behringer Line-2-USB snoer beschikt niet over een microfoonversterker. De Behringer 302USB is wel geschikt maar gaat tegen de 60 euro kosten vrees ik, terwijl een potmeter met enkele componenten op voorraad zijn :)