relay my4n Kicad symbol en footprint

ik zoek voor een nieuw te ontwerpen printplaat met Kicad het symbool van een relais my4n (Omron) en ook de bijbehorende footprint,
Ik heb al gezocht in de mij bekende bronnen, maar ik kom er niet uit. Bij Snapeda: bestaat (nog) niet.

[Bericht gewijzigd door Herms op woensdag 16 maart 2022 19:34:25 (29%)

eSe

Honourable Member

En bij Omron zelf? Daar heb ik al enkele footprints gehaald voor hun relais.

/edit niet alleen de footprint maar ook het 3d bestand dat je kan gebruiken in Kicad

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op woensdag 16 maart 2022 20:10:19 (32%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

daar niet beschikbaar. Of ik zoek verkeerd.

eSe

Honourable Member

Ben even gaan kijken, dit zijn 'insteek relais', worden normaal in een voet geprikt met schroef of klem verbindingen. Geen printrelais en daardoor geen footprint?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

aha, dat is ook een optie. Ja, ik heb die voetjes, maar die passen niet op een print. Dus het relais is helemaal niet bedoeld als een print-relais?
Is er dan een ander relais, 4 wissel-contacten, dat wel geschikt is voor printmontage?

eSe

Honourable Member

Is er dan een ander relais, 4 wissel-contacten, dat wel geschikt is voor printmontage?

Die zullen er wel zijn , maar ik ben geen relais expert :-) Je zal wat moeten zoeken. Op spoelspanning, maximale doorlaatstroom, bouw...

Maar dat laat ik aan jou over of aan anderen hier op CO met meer ervaring in printrelais.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
fatbeard

Honourable Member

Er zijn niet zo heel veel 4CO printrelais 'in omloop', de meesten zijn insteekrelais.
RS heeft 78 "general purpose" 4 polige printrelais in het assortiment, met prijzen variërend van €6.24 tot €219.82(!) per stuk, voor veel insteekvarianten zijn ook printvoeten verkrijgbaar.

Alleen: van dit soort weinig voorkomende componenten zal meestal geen KiCad symbool/footprint/3D bestaan...
De eerste twee zijn niet al te moeilijk om zelf te maken aan de hand van een datasheet (en desnoods zonder, met een schuifmaat en universeelmeter); een 3D model vereist wat meer moeite maar is ook zelf te maken met bijvoorbeeld FreeCad.

Anders even op een KiCad forum informeren?

Ik hèb desgewenst wel een aantal 4-polige printrelais waar ik een Eagle footprint voor heb gemaakt: NEC type MR24-4R08NA.
4 wisselcontacten 2A, spoelweerstand 61Ω (vermoedelijk 5V).
Ooit aangeschaft voor een project wat niet doorging...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Neem 2 relais 2CO parallel, dat doe ik altijd. (4CO is al heel lang niet erg gangbaar meer, laatste die ik gebruikt heb waren van Schmitt rond 1990)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja, dat was mijn oplossing tot nu toe ook, 2CO. Ik dacht een leukere oplossing te kunnen vinden. Helaas dus. Maar, niet geschoten is altijd mis.

Arco

Special Member

Je kunt kijken of Tyco iets heeft, die hebben nog veel van dat oude ex-Siemens spul in hun assortiment(kammrelais)
Bijv. de V23154-N0-xxx

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 16 maart 2022 22:13:21 schreef Arco:
Neem 2 relais 2CO parallel, dat doe ik altijd. (4CO is al heel lang niet erg gangbaar meer, laatste die ik gebruikt heb waren van Schmitt rond 1990)

4 polig? Die zijn er nog met de massa. Ook in PCB uitvoering.

ik zoek voor een nieuw te ontwerpen printplaat met Kicad het symbool van een relais my4n (Omron) en ook de bijbehorende footprint,

Wat dacht je ervan om het symbool en footprint gewoon zelf te tekenen. Kicad heeft daar hele mooie tools in het pakket voor zitten.

Alle gegevens wat afmetingen betreft staan netjes in de pdf.
https://assets.omron.eu/downloads/datasheet/en/v6/j224_my(s)_miniature…

Arco

Special Member

Op 16 maart 2022 22:58:17 schreef Sine:
[...]

4 polig? Die zijn er nog met de massa. Ook in PCB uitvoering.

Dat zijn bijna altijd oud type kammrelais van Siemens uit de jaren 70/80, de moderne platte 4xom (zoals de Matsushita NF4) zie je bijna nergens meer...

https://i.ebayimg.com/images/g/thUAAOSw-GZgdEEJ/s-l400.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 17 maart 2022 00:23:03 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 17 maart 2022 00:13:04 schreef Ex-fietser:
[...]

Wat dacht je ervan om het symbool en footprint gewoon zelf te tekenen. Kicad heeft daar hele mooie tools in het pakket voor zitten.

Alle gegevens wat afmetingen betreft staan netjes in de pdf.
https://assets.omron.eu/downloads/datasheet/en/v6/j224_my(s)_miniature…

[bijlage]

Dit model heb je inderdaad zo getekend.
Anders misschien hier.
Daar vind ik altijd wel een 3D model wat ik kan verschalen voor mijn doel (kan in Kicad zelf).
http://smisioto.no-ip.org/elettronica/kicad/kicad-en.htm

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.