Marantz tuner ST151 verliest voorkeuze zenders

WillemV2

Special Member

Bij toeval liep ik bij de kringloop tegen deze tuner aan en aangezien ik de versterker PM151 al had staan was dit een leuke aanvulling natuurlijk.

Nu schakel ik mijn werkplek uit met 1 schakelaar voor alles, en dan verliest de tuner naar +/- 30 minuten zijn voorkeuzezenders.
Laat ik de spanning erop, dan onthoudt hij ze.

Is hier een battery/supercap defect of moet dit ontwerp altijd op 230V staan? Ik zie het niet zo snel in aangehecht schema wat hier aan de hand zou kunnen zijn...

KGE

Golden Member

Een echte supercap zie ik er zo ook niet in zitten.
CR04 moet voor zover ik kan zien voor enige backup tijd zorgen.
Diode DR01 voorkomt terugloop in de rest van de schakeling.
Misschien CR04 controleren.

Je zou die eventueel kunnen vervangen door een supercap met een weerstandje van 100 ohm in serie. Spanning is 5,3V max zo te zien.

De transformator blijft altijd onder spanning staan, de aan/uit schakel schakelt enkele spanningen uit. Dus schakeling is heel!

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
EricP

mét CE

Wat zegt de manual erover? Het klinkt als 'expected behaviour' in combinatie met RTFM.
Mijn autoradio is z'n settings ook kwijt als ik de accu er 10 minuten uit haal...

KGE

Golden Member

TS gaf al aan dat de hele werkbank spanningsloos gaat.

Met een 2200uF elco zal de boel ook niet heel lang bewaard blijven. Apparaat heeft ook maar 8 presets.

Eventueel kun je proberen een backup spanning te maken met twee (of drie) AA/AAA batterijtjes in serie. Sluit de plus van de batterijtjes via een 1N4148 diode aan de kathode van DR01.
De min van de batterijtjes kan aan de min van CR04 (of massa).

Om een inschatting te kunnen doen van de dan haalbare backup tijd kun je de stroom gaan meten.

WillemV2

Special Member

Op 19 maart 2022 17:55:16 schreef KGE:
Eventueel kun je proberen een backup spanning te maken met twee (of drie) AA/AAA batterijtjes in serie. Sluit de plus van de batterijtjes via een 1N4148 diode aan de kathode van DR01.
De min van de batterijtjes kan aan de min van CR04 (of massa).

Om een inschatting te kunnen doen van de dan haalbare backup tijd kun je de stroom gaan meten.

Leuke suggestie! Ik heb er net even 2 penlites en een diode aanvast geknoopt. Tot nu toe meet mijn multi-meter in het 200uA bereik nog niets, maar wellicht is het beestje ook te oud...
Over een uurtje weet ik iig of het werk, hoe lang ik het dan kan gebruiken zal nog even afhangen van of ik een stroom gemeten krijg.

WillemV2

Special Member

Nou, 12 uur verder en de 2 penlites houden het geheugen prima vast! Na enige tijd begon er toch een stroompje te lopen (waarschijnlijk omdat toen de spanning in het circuit pas onder die van de batterijen kwam?). Welgeteld 5.2µA.

Dus als een alkaline penlite ~2000mAh kan leveren, heb je met 2 penlites meer dan 87 jaar te gaan. In denk dat het lekken van de batterijen eerder een probleem wordt :-)

Zou dus ook prima met een CR2032 moeten kunnen denk ik.

Bedankt voor meekijken & denken!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 maart 2022 16:17:14 schreef EricP:
Mijn autoradio is z'n settings ook kwijt als ik de accu er 10 minuten uit haal...

Mijn oude Technics tuner ook. Daarvan staat het in het boekje, dus dan is het geen fout. :)

Op 21 maart 2022 08:47:16 schreef WillemV2:
In denk dat het lekken van de batterijen eerder een probleem wordt :-)

Dat is nu inderdaad het enig resterende puntje.
Wat een leuk proefje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org