Mosfet 2SK1530 2SJ201

Hi, weet iemand een goede vervanger voor deze mosfets?

Originele lijken mij niet meer leverbaar, weet iemand iets vergelijkbaars
dat nog wel te koop is?

Kruimel

Golden Member

Wat wil je ermee doen dan? Heb je een versterker waar die stuk zijn? Let er op dan dat je de ruststroom opnieuw instelt, want die is bij andere MOSFETs waarschijnlijk flink anders. Bij BJT's is het verschil vaak veel minder.

Sony eindtrap van een TA-F590ES ligt er helemaal uit helaas.

Zit nog te kijken naar andere mosfets, ik zie ook de IRFP240/9240.
Misschien het proberen waard?

Kruimel

Golden Member

Ligt er aan of je het voor de hobby doet of dat het moet blijven werken. Vervanging met het genoemde paar zal ongetwijfeld werkbaar gemaakt kunnen worden, maar omdat modernere MOSFETs eigenlijk zonder uitzondering bedoeld zijn voor schakelen is het gebruik in het lineaire gebied ongespecificeerd en daardoor riskant. Ik weet van geen hedendaagse audio MOSFETs. Voor een test of er andere componenten stuk zijn is het genoemde paar misschien wel handig. Lees er hier meer over: Using HEXFETs in High Fidelity Audio. Vooral het laatste stuk is interessant.

Het zal wel lastig worden dit goed te doen, maar als het budget minder dan drie tientjes is denk ik dat je het ding beter kan verkopen aan iemand die er meer voor over heeft. Het zijn wel mooie versterkers en het zou jammer zijn het ding te moeten afschrijven. Wat was de reden van het overlijden?

PS Elektuur gebruikte die ook voor de Crescendo, daar schijnt later ook het eea aan beveiliging toegevoegd te zijn wegens het "vroegtijdig" falen.

Ik wil eerst even testen of het wel werkt voordat ik 50 euro aan FETS erin druk. Geen idee wat er gebeurd is, defect gekregen.

Heb nu alleen die bias schakeling aan de spanning stuur trap hangen en bias zener werkt, alleen stuurt hij maximale + spanning uit omdat er geen terug koppeling is natuurlijk.

Maar als de IRFP fets ook werken vind ik het ook prima.

Arco

Special Member

Ze zijn er ook goedkoper: https://nl.aliexpress.com/item/4000798351260.html?
Je hebt dan wel een kleine kans op 'fake' natuurlijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Beide eindtrappen? Da's jammer idd. :o

Ik denk dat er dan eens gespeeld is met de volumeknop met een te lage impendantie, dat is dan het gevolg.

Je kunt die IRFP's zeker eens proberen, maar ik zou persoonlijk gewoon een set goedkope MOSFET's kopen en testen of het geheel niet meteen weer opblaast (het zou immers een ander defect kunnen zijn), en dan als het niet zo is er €50 aan MOSFET in zetten.

Ik ontdekte net dat er wel andere MOSFETs zijn van Ixys die gekarakteriseerd zijn voor het lineaire gebied, maar die zijn minstens zo duur en zo ver ik kan zien minder dichtbij te krijgen.

Op 19 maart 2022 17:34:06 schreef Arco:
Je hebt dan wel een kleine kans op 'fake' natuurlijk...

Een kleine kans? Een garantie eerder, met unobtainium audio transistoren van AliExpress ben je gewoon je geld aan het verbranden. ;(

Op 19 maart 2022 17:36:24 schreef Kruimel:
Ik denk dat er dan eens gespeeld is met de volumeknop met een te lage impendantie, dat is dan het gevolg.

Denk het niet, oorzaak zijn losse solderingen in de hele eindtrap en hele versterker eigenlijk.

Ali ga ik niet eens proberen idd 8)7

Arco

Special Member

Nou,

Zo vreemd is het anders niet, hoor...
(ik bestel al heel lang op Ali en de keren dat ik 'fakes' ontving zijn op 1 vinger te tellen... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 19 maart 2022 18:14:27 schreef nijhuisr:
Denk het niet, oorzaak zijn losse solderingen in de hele eindtrap en hele versterker eigenlijk.

Ow, dat is apart, ik dacht dat die uit de tijd van loodsoldeer kwamen, en daar zie je weinig slechte solderingen mee.

Op 19 maart 2022 18:20:31 schreef Arco:
Zo vreemd is het anders niet, hoor...
(ik bestel al heel lang op Ali en de keren dat ik 'fakes' ontving zijn op 1 vinger te tellen... :) )

Koop jij vaak 'high end' vintage audio transistoren?

Arco

Special Member

Nee, geen audio.

Maar genoeg andere 'namaakgevoelige' halfgeleiders...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Alle halfgeleiders zijn namaakgevoelig, maar ik heb nog nooit een positieve ervaring van iemand over producten van Ali die elders ook nog obsolete waren gehoord. Mijn ervaring met lastig te krijgen componenten van Ali is zonder uitzondering slecht. Soms relabelen ze iets dat er voldoende op lijkt om geen direct explosiegevaar te geven, maar meestal zelfs dat niet. Ik heb een topic over een valse LM338K die een beetje toont wat ze doen: Valse LM338K getest. Gewoon een functioneel enigszins gelijkende 'die' in een behuizing met dezelfde vorm doen en verkopen als het origineel. Er was ook een ouder topic die dit met een audiotransistor toont: 2 parallelle transistoren vervangen voor één zwaardere?. In beide gevallen een 'die' van een fractie van de grootte verbonden met haartjes van 'bond wires'.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zaterdag 19 maart 2022 19:18:39 (32%)

Op 19 maart 2022 18:34:13 schreef Kruimel:
[...]Ow, dat is apart, ik dacht dat die uit de tijd van loodsoldeer kwamen, en daar zie je weinig slechte solderingen mee.

Het is wel lood houdende tin maar als je dat aanbrengt door een tin bad kan het wel eens te weinig zijn.

Zoals warm wordende driver torren en print steek verbindingen met mechanische stres, versterker ging nog aan maar er brandde geen ledjes meer.

Dus ik dacht voordat ik maar iets ga doen eerst alles uit elkaar en herstellen. Dat ging prima, totdat ik er achter kwam dat toch de eindtrap helemaal eruit lag.

Ledjes en relais werken weer prima (alle defecte onderdelen zijn eruit). Remote werkt weer en de motoren draaien weer.

Nu dus alleen nog de eindtrap herstellen.
Heb de Elliott pagina gelezen en dat is zeker interessant.

Dit is de eindtrap van de 590ES

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/ewcm4S.jpg

De driver torren waren nog goed maar de bias torren waren ook defect, dat is best wel vreemd. Alle veiligheid weerstanden zijn door, ben bang dat ik daar gewone koolweestanden in moet zetten.

Kruimel

Golden Member

Op 19 maart 2022 22:57:21 schreef nijhuisr:
Nu dus alleen nog de eindtrap herstellen.
Heb de Elliott pagina gelezen en dat is zeker interessant.

Link?

De driver torren waren nog goed maar de bias torren waren ook defect, dat is best wel vreemd.

Ach als er dingen beginnen door te branden zal de gate ook wel overslag hebben gekend en dan is één van de voedingsrails via de driver transistor op de bias-transistor gekomen.

Alle veiligheid weerstanden zijn door, ben bang dat ik daar gewone koolweestanden in moet zetten.

Waarom ben je daar bang voor? Kan je niet gewoon de weerstanden die er moeten in neerzetten? Ze zijn wel te krijgen: Fusible resistors.

edit: Bij tweede lezing wel raar dat de drivers niet stuk zijn en de bias transistor wel. Misschien is het wel begonnen met een defect bias-systeem. Vervang zeker RT301 en C312, want die kunnen best de eigenlijke oorzaak zijn geweest. Waren R323 en R324 ook stuk? Dan is de boel aan het oscilleren geweest.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zaterdag 19 maart 2022 23:25:33 (16%)

De link heb je zelf gegeven, Elliott sound pages.

De HF onderdrukking circuits zijn nog in takt.
Van 1 kanaal is de bias potmeter vast gebrand en de 47ohm weerstand zwart.

Heb nu dus weer de bias variabele zener werkend met BD139s, de stroombron van de spanning stuurtrap werkt dus nog prima. Denk dat er verder niks stuk is. C312 is nog prima, kan ze wel vervangen preventief.

Ik was opzoek naar fusible resistors maar niks gevonden, TME heeft ze blijkbaar.

Eerst maar eens de defecte onderdelen vervangen en kijken of er dan weer iets van leven in zit lijkt me.

Stuur torren heb ik wel, A1837 en C4793 wil ik gaan plaatsen, allemaal rond de 180 Hfe

Kruimel

Golden Member

Op 19 maart 2022 23:59:32 schreef nijhuisr:
De link heb je zelf gegeven, Elliott sound pages.

Ik dacht dat je het had over een pagina over deze versterker. Brainfart! 8)7

De HF onderdrukking circuits zijn nog in takt.
Van 1 kanaal is de bias potmeter vast gebrand en de 47ohm weerstand zwart.

Heb nu dus weer de bias variabele zener werkend met BD139s, de stroombron van de spanning stuurtrap werkt dus nog prima. Denk dat er verder niks stuk is. C312 is nog prima, kan ze wel vervangen preventief.

Zou ik wel doen, kleine elco's van 30 jaar zijn vaak niets meer en deze kunnen wel kritisch zijn, weet ik niet zeker.

Ik was opzoek naar fusible resistors maar niks gevonden, TME heeft ze blijkbaar.

Eerst maar eens de defecte onderdelen vervangen en kijken of er dan weer iets van leven in zit lijkt me.

Stuur torren heb ik wel, A1837 en C4793 wil ik gaan plaatsen, allemaal rond de 180 Hfe

Ik dacht dat je zei dat de drivertransistoren nog goed waren?

De drive torren meten nog prima, maar er wordt altijd gezegd dat ze een tik hebben gehad dus vervangen.

Heb nieuwe liggen en dacht, lekker ook mee vervangen.

Het spannende wordt de ruststroom instelling met de IRFPs, we gaan het zien, de gloeilamp zit er nog steeds tussen natuurlijk.

Zekeringen zitten niet in het secundaire AC pad, alleen in het primaire pad.
Deze moet 4T ampere zijn maar was 5T ampere en is wit uitgeslagen maar nog werkend. Heb er maar weer een 4T ampere in gezet.

Misschien toch meer zekeringen in het secundaire AC pad maken voor de veiligheid nu er geen fusible resistors komen.

Kruimel

Golden Member

Een zekering richting de speakers is misschien ook raadzaam. Ruststroom zou iets groter zijn denk ik, want de Uth van de originele transistors is iets hoger dan normaal (tot 5V). Als je begint met RT301 op de laagste stand zou er niets mis moeten gaan. Ik kan je helaas niet helpen met zinvolle getallen voor de ruststroom voor deze dingen.

In elk geval lijkt het er op dat je al weet waar je aan toe bent, dus succes dan maar! :)

blackdog

Golden Member

Hi,

Eltim verkoopt "Audio Mosfets" van EXICON.

Dit is de "N" versie.
https://www.eltim.eu/nl/transistoren-mos-fets/high-power/mosfets-50w/e…

En dit is de "P" versie.
https://www.eltim.eu/nl/transistoren-mos-fets/high-power/mosfets-50w/e…

Er zijn ook geselecteerde paartjes te koop en zijn 2 Euro duurder per stuk, dat is al je 4 of meer transistoren per eindtrap gaat gebruiken.
Informeer even bij Eltim of wat je nodig hebt ook bij hem op voorraad is.

Twee maanden geleden heb ik dit ook gedaan om te zorgen dat ik niet voor niets zit te wachten.
Ook bij deze artikelen is het wat lastig met de algemene tekorten op het silicon gebied...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Interessant, die kende ik niet! :o Let wel op, want dit zijn die laterale MOSFETs waar in die link over gesproken werd, en waar de pinout anders is. Het lijkt er niet op dat je deze MOSFETs als drop-in vervanging zal kunnen gebruiken, beide functioneel en in pinout niet.

Overigens schaar ik me achter Douglas Self zijn standpunt (uitgelegd in "Audio Power Amplifier Design") dat MOSFETs inherent minder geschikt zijn voor versterkers omdat ze minder transconductantie hebben dan BJTs, en je dus een hogere uitgangsweerstand krijgt door ze te gebruiken. Die laterale MOSFETs zijn in dat opzicht nog erger en voor €16 per stuk zie ik mezelf er geen versterker mee ontwerpen.

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel, :-)

Ik heb uitstekende versterkers gebouwd met dat soort MOSFets.
Ru die zeer laag is en ook nog een zeer breedbandig, zo'n 500KHz full power.

Hangt er natuurlijk wel vanaf waar je ze mee en hoe je ze aanstuurd.
Voor de liefhebbers nogmaals deze link voor een goede breedbandige versterker.

https://www.bramcam.nl/Audio/The-Alexander-Amplifier.pdf

Er staan "Audio" IGTB's in de eindtrap getekend, ik heb er daar nog een paar van, maar deze zijn al lang niet meer te koop.
Maar de door mij voorgestelde MOSFets werken er ook goed in, denk aan eventueel wat hogere spanning voor de driver trap voor wat meer uitgangs vermogen.

Oja, de grote hoeveelheid uitleg na het schema staat er niet voor niets.
Geld voor iedere goed eindversterker, maar wordt vaak weg gelaten bij de omschrijving/uitleg van het versterker ontwerp.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

De IRFPs zitten erin en het werkt prima.

Na wat aanpassingen aan het bias gedeelte is de ruststroom mooi
stabiel, na opwarmen blijft de rustroom na genoeg gelijk.

Heb nu 120mA lopen en het klinkt prima.

De Gate spanning is 3.5VDC ipv 1.5VDC in het origineel, daarom is
een aanpassing nodig.

Er is wel een DC offset op de uitgang van rond de 50mV, vind dat wel
wat hoog. Komt dat misschien door een kleine mismatch van de FETs?

blackdog

Golden Member

Hi nijhuisr, :-)

De IRFPs MOSFetst bevinden zich binnen de tegenkoppeling, de veschillen in hun Gatespanning doen niet te zake wat Offset betreft.
Je offset wordt bijna alleen bepaald door de configuratie/impedanties van je ingangstrap van de versterker.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.