hoeveel vermogen heb je nodig

1 wat rendement heb je en is het een moeilijke speaker ! ik heb zelfbouw speakers rendement 89 db en heb min 300 watt vlak nodig ik speel wel wat luider dan iamand anders maar niet meer zoals vroeger ! dan speelde ik 120 db en viel in slaap ja das gek maar het is nu en dan gebeurt ! vroeger sprak ik over 150 watt met hoog rendement 96 db dus kon ik luid spelen nu met mijn 89db valt dat tegen maar de kwaliteit is er serieuz op vorruit gegaan ! ik heb een q44 en een crest 6001 ik heb ook nog een lab 1000 en een sa900b ! en ik weet demeesten gaan hier zeggen ja dat zal niet super klinken want het is pa ! maar dan onderschatten de meesten hier pa! zeker als je luider wil spelen

Dat ligt er maar net aan waar, in de woonkamer zwaar overkill. In de openlucht veel en veel te min. In een zaaltje lijkt mij dat het beste.

En zolang je mp3 of andere streaming gebruikt zal de kwaliteit van de versterker meestal voldoende zijn.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Met 120 db ga je in ieder geval steeds meer nodig hebben >:)

Gr.F_S

Wat is er zo moeilijk aan die speaker van 89dB/W/m? Lijkt me qua rendement vrij doorsnee. En wat is 300 Watt "vlak"? Heb je ook scheef vermogen? Wat is de vraag nou eigenlijk?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Haha. Hij dropt eens in de 9 jaar een keer langs hier.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 maart 2022 11:45:46 schreef flipflop:
Wat is er zo moeilijk aan die speaker van 89dB/W/m? Lijkt me qua rendement vrij doorsnee. En wat is 300 Watt "vlak"? Heb je ook scheef vermogen? Wat is de vraag nou eigenlijk?

ze zitten tussen de 16 ohm en 4 ohm ik heb nogtans overal rekening meegenomen hoor dus dikke spoelen en min mkp en dat aan 6 db ! dus je zou denken dan is 100 wat genoeg maar zelfs mijn q44 komt in de problemen de crest 6001 niet !

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Herhaalde blootstelling aan extreme geluidsdruk kan blijvende hersenschade veroorzaken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

1 Watt in je slaapkamer en je doet geen oog dicht.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hensz

Golden Member

Ik denk dat het rendement van je oren te laag is geworden.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Als TS hier en daar een leesteken zou gebruiken zou dat toch wel prettiger zijn, een woordenbrij van een paar regels is niet erg prettig...
(ik heb geen zin om een parser te gaan schrijven... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 19 maart 2022 13:53:01 schreef Arco:
Als TS hier en daar een leesteken zou gebruiken zou dat toch wel prettiger zijn, een woordenbrij van een paar regels is niet erg prettig...
(ik heb geen zin om een parser te gaan schrijven... ;) )

Waaromhetistochtelezen... >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is wel te lezen, maar niet te begrijpen.

Ik mis een duidelijke (en leesbare….) vraagstelling…..

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 20 maart 2022 22:23:23 schreef FastFolkert:
Ik mis een duidelijke (en leesbare….) vraagstelling…..

lijkt me... hoeveel vermogen heb je nodig?

dat is uiteraard een beetje ieder voor zich, maar om maar eens te antwoorden naar TS, ik hou het (meestal) bij de Philips 22RH540. die kan 2 x 6 watt produceren en dat is in mijn geval meer dan voldoende.

Op 19 maart 2022 12:35:08 schreef big_fat_mama:
Herhaalde blootstelling aan extreme geluidsdruk kan blijvende hersenschade veroorzaken.

Het is ook niet goed voor je oren. WAT? HET IS NIET GOED VOOR JE OREN!

Verder hadden de lompe zware Peavey's gevouwen hoorns waar wij vroeger mee speelden een rendement van 101 db bij 1W (met een Yamaha mengpaneel met 2 100W<geloof ik> versterkers). Oftewel, je ziet in een zaal de VU meters amper bewegen. Alleen een keer in een grote tent zag ik ze redelijk bewegen.

En dan een volumeverschil van bijna 20 dB tussen de voorkant en achterkant van die boxen. Wij daarachter dus en ik met oordoppen in. En de luisteraars ervoor...

Er is geen "dit is normaal". Het ligt eraan wat je wil. Gitaarjanken, band die speelt. Of rustig achtergrondliftmuziekje. En dan ook de omgeving, echo, demping.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 20 maart 2022 23:22:53 (10%)

benleentje

Golden Member

Op 19 maart 2022 12:50:16 schreef mel:
1 Watt in je slaapkamer en je doet geen oog dicht.. :P

Tijdens het slapen hoorde ik ineens een gebrom ik dacht wat een lawaai. Ik opzoek naar het lawaai het bed uit en natuurlijk niets te horen. Toch maar weer in bed in daar kwam de brom weer. NU maar concentreren waar het geluid vandaan komt. Bleek het van de wekker radio te zijn die door de ouderdom aan het brommen was gegaan. IK denk dat het veel minder dan 1W was, maar het was gewoon teveel lawaai om te kunnen slapen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

dat brommetje is dan ook nog irritant, dus dat belet ook al om die reden de slaap. Een gepast stukje muziek, bvb Gymnopédies nr 1 van Eric Satie, en je valt zo in slaap. :-)

mel

Golden Member

Op 21 maart 2022 08:21:44 schreef kris van damme:
dat brommetje is dan ook nog irritant, dus dat belet ook al om die reden de slaap. Een gepast stukje muziek, bvb Gymnopédies nr 1 van Eric Satie, en je valt zo in slaap. :-)

En "Help"van de Beatles is goed voor het wakkerworden.. Ik schrok me laatst rot.. :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Ik trad vroeger op met een Fender Twin reverb. 135W (bij revisie een paar jaar terug nagemeten) De grootste ruimte was een feesttent met 600 man publiek. (geen PA, alles via gitaar en bas versterkers) Hij hoefde niet eens vol open. Ik heb hem 1x destijds op mijn slaapkamer vol open gezet achter een Les Paul met DiMarzio super distortion pick ups. Zelfs met watjes in mijn oren deed dat zeer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs