lengte signaalkabel

mel

Golden Member

Mijn tv staat in de ene hoek, mijn tapedeck in de andere. Hiertussen wil ik een afgeschermde kabel maken voor het audiosignaal op te nemen.De lengte zal iets van 10 meter zijn.Aan de tv en de recorder zitten chinch pluggen.Zou ik dit gewoon 1 op 1 kunnen gebruiken of krijg ik dan te veel demping of stoorsignalen?Ik zit te denken aan een symmetrische verbinding te maken met 1:1 trafo,s aan beide kanten, of is dat een beetje overkill?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hensz

Golden Member

Ik heb het in het verleden gewoon met een tweeling-afgeschermde kabel gedaan, nooit een probleem mee gehad. Zelfde soort afstand.

Don't Panic!
pa3gws

Golden Member

Met een goede kwaliteit audiokabel is die 10 meter geen enkel probleem bijv deze.
https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/1286757/tulp-kabel.html

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Dat ga ik dan eerst proberen, waarom moeilijk gaan doen als het werkt. Dank je. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Waar ik ooit ingetrapt ben toen ik hetzelfde wilde proberen tussen de TV en een versterker. Na leggen van de kabel bleek dat de versterker zijn niet-gekozen input kort sloot naar massa. Daardoor viel het geluid van de TV zelf uit als ik op de versterker een andere ingang dan TV koos. Ik had het geluid overigens afgetakt van de SCART connector op de TV. Om dit probleem te omzeilen heb ik een weerstandje toegevoegd in de signaalweg, maar de enige plaats waar ik dat weerstandje fastoenlijk kwijt kon was in de SCART connector, bij de TV dus. Toen bleek dat dat weerstandje (3k3 als ik me goed herinner, is ongeveer 30 jaar geleden) in combinatie met de kabel capaciteit van 10 meter kabel een behoorlijk laagdoorlaatfilter vormde waardoor een en ander nogal dof begon te klinken...

Groeten, Ron.

de omgeving (storingsniveau, al dan niet schakelvoedigen,eventuele EMI filters etc) en het feit of de apparaten al dan niet geaard zijn is op zijn minst even belangrijk dan de afgeschermde draad op zich.

Zou geen problemen op moeten leveren, mits je wat degelijkers gebruikt dan de allergoedkoopste dropveterkabel.
Gewoon iets kopen van een 'echt' merk dat ook professioneel levert zoals Tasker.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 25 maart 2022 11:51:21 schreef Rontronix:
Waar ik ooit ingetrapt ben toen ik hetzelfde wilde proberen tussen de TV en een versterker. Na leggen van de kabel bleek dat de versterker zijn niet-gekozen input kort sloot naar massa. Daardoor viel het geluid van de TV zelf uit als ik op de versterker een andere ingang dan TV koos.
....
Groeten, Ron.

Er is nog een reden om een serieweerstand te gebruiken: soms is de audio uitgang direct verbonden met een opamp-uitgang; zonder stopweerstand. En wanneer die meer dan een paar honderd pico Farad capacitieve load ziet kan dat tot oscilleren leiden.

Dof klinken is weer het andere uiterste. Met een juiste weerstandswaarde en bij voldoende signaalsterkte een verzwakker maken is een mogelijke oplossing.