Pupinspoelen nog ergens te koop?

mel

Golden Member

Vroeger maakte ik RTTY converters met filters gemaakt van o.a. pupinspoelen, toenmalig te koop bij het Veron servicebureau.Zouden die tegenwoordig nog ergens te krijgen zijn?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Ik heb nog wel 88 mH spoelen zelf gemaakt, omdat ik in de jaren 70 zelf gemaakte R.T.T.Y. converters,
voor de radio amateurs maakte.
Later maakte ik de speed converter met een U.A.R.T. .....

Ik denk vandaag de dag dat actieve filters een prima optie is, welke uitgang wil je creëren,
naar de oude T.T.Y. of naar het beeldscherm ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ik gebruik ze tegenwoordig als donor draadjes als ik trifilair moet wikkelen,rood en groen van de pupinspoel + een 0,2 mm draadje erbij. ;-)
Het zijn eigenlijk 2 spoelen van 44 mH dus je kan er ook 22 mH van maken of 88 mH natuurlijk.

Arco

Special Member

Een afgewikkelde solenoid uit een Philips recorder zo te zien... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

ik maak nu een telexconverter volgens DJ6HP en ik ga een videogeval ermee aansturen.Maar ik vroeg het me af.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
TinusTech

Golden Member

Die pupinspoelen, er moeten er honderdduizenden van zijn gemaakt/gebruikt. Waar zijn ze gebleven? Of zitten de meesten nog onder de grond?

Hubie

Special Member

Ik denk de meeste in junkboxen en op\in de vuilstort. ;-)

Henry S.

Moderator

Op 24 maart 2022 19:37:40 schreef TinusTech:
Die pupinspoelen, er moeten er honderdduizenden van zijn gemaakt/gebruikt. Waar zijn ze gebleven? Of zitten de meesten nog onder de grond?

Je bedoelt de spoelvorm?

Een 'Pupin spoel' is niet meer dan speciale dubbele spoel uitgevonden door Pupin.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
TinusTech

Golden Member

Op 24 maart 2022 21:12:24 schreef Henry S.:
[...]
Je bedoelt de spoelvorm?

Een 'Pupin spoel' is niet meer dan speciale dubbele spoel uitgevonden door Pupin.

Ja, ik weet wat pupinspoelen zijn, en ik bedoel inderdaad de spoel zelf. Ze zijn ontzettend veel gebruikt in de telefoontechniek en later vervangen door coax of glasvezel. Ik vraag me af waarom je ze dan zo weinig ziet op radiobeurzen enzo.

Waarschijnlijk omdat ze gewoon bedrijfsafval zijn geworden sinds alles digitaal is. Dat verhandelen als werknemer is 'not done'. Soms kan je voor jezelf wel eens wat meenemen, maar dan houdt het meestal ook wel op.
Voor veel bedrijven is het zoeken naar een dumphandel die ze wil hebben teveel werk.

Ter zijde: waar ik laatst bij stilstond, is dat nagenoeg ieder stuk drukwerk gedrukt is met een offset of flexo drukpers. Dus waarbij er ook echt dunne platen (met het drukwerk er in geëtst ongeveer zoals in lichtgevoelige printplaten) worden gebruikt die de inkt vasthouden/overbrengen.
Maar alhoewel er miljoenen van die platen in omloop moeten zijn geweest, heb ik er nog nooit eentje in het echt gezien.
Sommige dingen belanden gewoon regelrecht in de afvalbak na gebruik.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Op 25 maart 2022 10:27:32 schreef Ledlover:
Waarschijnlijk omdat ze gewoon bedrijfsafval zijn geworden sinds alles digitaal is. Dat verhandelen als werknemer is 'not done'. Soms kan je voor jezelf wel eens wat meenemen, maar dan houdt het meestal ook wel op.
Voor veel bedrijven is het zoeken naar een dumphandel die ze wil hebben teveel werk.

Ter zijde: waar ik laatst bij stilstond, is dat nagenoeg ieder stuk drukwerk gedrukt is met een offset of flexo drukpers. Dus waarbij er ook echt dunne platen (met het drukwerk er in geëtst ongeveer zoals in lichtgevoelige printplaten) worden gebruikt die de inkt vasthouden/overbrengen.
Maar alhoewel er miljoenen van die platen in omloop moeten zijn geweest, heb ik er nog nooit eentje in het echt gezien.
Sommige dingen belanden gewoon regelrecht in de afvalbak na gebruik.

Jammer.. ik zou graag een plaat willen hebben van een gelddrukpers... O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Maar wat zijn dan de specifieke kenmerken en eigenschappen van een pupinspoel?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

De eigenschappen zijn het zelfde als bij een L.C. filter constant K !
Dus de spoelen zijn niet allemaal gelijk het is afhankelijk van de lengte ( capaciteit ) van de kabel.
Sommige spoelen moesten dan ook afgewikkeld worden om de 88 mH te bereiken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik vindt dit wel grappig; een enorme loading coil.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Dat is tenminste een PUPINSPOEL! :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 maart 2022 22:52:28 schreef TinusTech:
[...]veel gebruikt in de telefoontechniek en later vervangen door coax of glasvezel.

De allermeeste spoelen waren al veel eerder verwijderd; eigenlijk met de opkomst van 'draaggolftelefonie' (meer gesprekken per aderpaar) al. 'Loaded lines' gingen daarvoor lang niet hoog genoeg in frequentie. Dus moesten de spoelen eruit. Intussen waren er gelukkig equalizers en versterkers uitgevonden (en die konden mooi in de vrijgekomen kastjes).
Het is waar dat de állerlaatste loading coils, in enkele telefoonleidingen op het platteland, verwijderd zijn met de opkomst van internet. Maar dat waren er nog maar een handjevol. Het gros was toen al decennia lang weg.

In de jaren vijftig, begin zestig zag je ze daardoor óveral bij amateurs opduiken, in allerlei projecten en niet alleen telexconverters.
In de USA kocht je ze per 'stack', een soort dikpapieren cilinder, die je dan zelf uitpakte en waar dan bijvoorbeeld 12 spoelen uit kwamen.
Later werd er ook 'new old stock' verkocht. Dat waren enkele spoelen, mooi glimmend en nog in het vettig papier.

De 88 mH-spoelen van de VERON, ook NOS zo te zien, waren bij mijn weten niet Amerikaans. Dat zal misschien wel vaderlands spul geweest zijn.
Maar in Nederland was loading nooit zoveel gebruikt: de PTT gebruikte al heel vroeg in de eeuw elektronische versterking en 'effenaars' (equalizers), waardoor de lijnen zelf eenvoudig bleven. Dat de afstanden in de lage landen veel kleiner zijn hielp daarbij natuurlijk ook.

De scan hieronder is uit The New Radioteletype Handbook (Byron Kretzman) uit 1962.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ik kocht jaren geleden de CV-89A bij Quakelstein.

https://www.worthpoint.com/worthopedia/hoffman-radio-cv-89a-frequency-…

Toen ik hem na een paar jaar sloopte bleek dat er ook 2 'potted' pupinspoelen in zaten voor de mark\space filtering,2 ingegoten zwarte blokken.Ik heb er hier pas nog een foto van geplaatst.

B.t.w. leuk verhaal hierboven Fet,hang de ingegoten spoel aan 2 klerenhangers op in de oven,blikje eronder voor het druppen.Vergeet niet een raam open te doen... ;-) ;-)

Lekker fris als de dag erna er weer een pizza in die oven gaat... Brrrr.

Hubie

Special Member

Op 24 maart 2022 12:40:17 schreef mel:
ik maak nu een telexconverter volgens DJ6HP en ik ga een videogeval ermee aansturen.Maar ik vroeg het me af.

Als je een converter met spoelen gaat maken(dus niet de DJ6HP) heb ik nog wel NOS Mullard potkernen voor je van 87 mH.Hoef je alleen maar de condensators aan te passen voor de f res

De Q van die Mullard potkernen is gelijk of beter dan de Pupinspoelen.

Hier een link met veel info over RTTY filters met spoelen.

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hamblad…

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hamblad…

De mainline ST-3 is (denk ik) de simpelste RTTY converter met spoelen.

http://www.rtty.com/development/tu/st-3/st-3.htm

Op 25 maart 2022 10:27:32 schreef Ledlover:
Ter zijde: waar ik laatst bij stilstond, is dat nagenoeg ieder stuk drukwerk gedrukt is met een offset of flexo drukpers. Dus waarbij er ook echt dunne platen (met het drukwerk er in geëtst ongeveer zoals in lichtgevoelige printplaten) worden gebruikt die de inkt vasthouden/overbrengen.
Maar alhoewel er miljoenen van die platen in omloop moeten zijn geweest, heb ik er nog nooit eentje in het echt gezien.
Sommige dingen belanden gewoon regelrecht in de afvalbak na gebruik.

Offset platen zie ik er tig van, gaan naar de recycling uiteraard. Met een hoger tarief vanwege de kwaliteit van het aluminium. Bewaren is een stuk kostbaarder dan nieuwe maken. Bij ons is veel drukwerk in full-color, dat zijn dus al vier platen, incl eventuele plaat voor bijvoorbeeld vernis, maar dat is niet nodig bij een uniforme laag.
Bij ons zijn de grote platen ongeveer 75x61 en de kleinere 50x40, eerste dikker dan tweede. Aardig wat kilo's aluminium bij elkaar.

Hubie

Special Member

.??? wtf.... Ik denk de verkeerde afdeling....O.M.

Ik heb de topic gelezen maar weet nu nog steeds niet wat Pupin spoelen zijn? Behalve gemaakt door meneer Pupin misschien. Is het het niet een speciaal modelletje of soort spoeltje ofzo?

Want als dit er een is:

En dit is er ook een:

Is dit er dan ook een?

Elke klos draad lijkt wel een Pupin spoel te zijn.