Formule 1 start sequence

ik heb de solenoidtjes ontvangen en getest.
de solenoiod:
- werkt prima op een 9V blokje
- trekt al aan (tegen veerkracht in) bij 5.9V
- laat weer los bij 3.0 V
- 298 mA bij 9V

Als ik het juist heb, kan ik deze solenoid qua amperage schakelen met en BC517 ? Moet ik nu een versterkingsfactor voor het base-signaal gebruiken of gaat de Bc517 vanaf een bepaalde spanning op de base in verzadiging (wat ik wil bereiken)?

Voldoet de genoemde 1N4148 als vrijloopdiode van de solenoid?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Transistors (met inbegrip van darlingtontransistors) worden aangestuurd door stroom, niet door spanning. Ze zijn immers laagohmig aan de ingang. Dat gezegd zijnde is de stroomversterking van een BC517 dusdanig hoog (1000, min of meer) en de gevraagde stroom van 300mA zo beperkt, dat men vermoedelijk de boel reeds kan opensturen door de basis aan te raken met een vingertop.

V.w.b. de stroomsterkte: 300 mA mag de nominale stroomsterkte zijn, bij in- en/of uitschakelen zouden er wel eens forse pieken kunnen optreden. Ik zag toch liever iets solieders, zou zelf misschien een BUZ11 toepassen of zo.

NB: "werkt prima op een 9V blokje" - voor hoeveel seconden :o ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

de stroomversterking van een BC517 dusdanig hoog (1000, min of meer)

Maak daar maar minimaal 30.000 van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 maart 2022 13:31:42 schreef big_fat_mama:
dat men vermoedelijk de boel reeds kan opensturen door de basis aan te raken met een vingertop.

Ik heb als proef het gedeelte met het solenoidje uit Fatbeard's schema nagebouwd met een BC517 transistor en een 9V "blokje" als voeding. Het solenoidje schakelde niet bij aanraking van de base. Wel was de transistor erg warm. Toen maakte ik de fout een draadje rechtstreeks vanaf de plus op de base te doen. Na aanleiding van het rookwolkje de transistor maar vervangen. Toen een 900k weerstand in het draadje gesoldeerd maar bij aanraking van de base schakelde het solenoidje niet. Pas toen ik met ander draadje verbinding tussen c en e maakte, trok de solenoid aan en bleef aantrekken totdat ik de batterij afkoppelde.
Ik heb het vermoeden dat de transistor te weinig stroom doorlaat maar ik begrijp sowieso niet dat de solenoid bleef aantrekken terwijl er geen signaal meer op de base stond. Wat is hier aan de hand?

bprosman

Golden Member

Een draadje over de C-E overbrugt de transistor gewoon dus net of de belasting rechtstreeks aan de voedingsspanning hangt.
Hoeveel stroom trekt die solenoid ? Heb je er een vrijloopdiode overheen ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 12 april 2022 20:00:11 (24%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb heb solenoidtje eerder aan een meetkast gehad en bij 9V trekt ie 300mA. Als ik het goed heb, kan een BC517 1 A aan (toch?) . Ja ik had ook nog een vrijloopdiode overheen. Met het draadje heb ik inderdaad de transistor overbrugd.

@ fatbeard:
Ik heb eindelijk de tijd gehad verder te gaan met het project. De condensator tussen pin 8 en 16 is dat om de voeding van de chip te stabiliseren ? heeft u een waarde (bij 9V) voor me?
Is er een verbinding tussen pin 15 en 13?
Is er een verbinding tussen de condensator en R63 (pull down?)? Wat zijn hun respectievelijke waardes?

bprosman

Golden Member

Op 13 juni 2022 11:10:56 schreef Ge-Jo:
[bijlage]
@ fatbeard:
Ik heb eindelijk de tijd gehad verder te gaan met het project. De condensator tussen pin 8 en 16 is dat om de voeding van de chip te stabiliseren ? heeft u een waarde (bij 9V) voor me?
Is er een verbinding tussen pin 15 en 13?
Is er een verbinding tussen de condensator en R63 (pull down?)? Wat zijn hun respectievelijke waardes?

Ben Fatbeard wel niet maar ga het toch proberen :)

De condensator tussen 8 en 16 is een ontkoppelcondensator inderdaad voor de voeding , 100nF (dicht bij het IC) zal het wel doen.

Verbinding , 13-15 , Nee, wel tussen 5 en 13, als Q6 hoog wordt , word de klok "tegengehouden" en stopt de teller.

De C bij R63 zit aan de weerstand, schakelaar EN pen 15.
Ik zou daar ook eens met 100n beginnen, kijken of de reset bij "Power up" lekker gaat, en met de schakelaar uiteraard.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

F1 is populair, is onlangs ook nog langsgekomen... ;)    https://www.circuitsonline.net/forum/view/158323

Pin 15 zit niet aan pin 13, de weerstand zit wel aan de condensator, waarde niet zo belangrijk (100nF + 10k voldoen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

De antwoorden zijn al gegeven, daar heb ik niets aan toe te voegen.

Ik begrijp de verwarring: ik ben domweg de dot op de kruising vergeten... :o Gelukkig snapten de anderen het desondanks wel.

Dit is de gecorrigeerde versie (zoek de verschillen ;)):

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Op 13 juni 2022 11:44:10 schreef fatbeard:
De antwoorden zijn al gegeven, daar heb ik niets aan toe te voegen.

Ik begrijp de verwarring: ik ben domweg de dot op de kruising vergeten... :o Gelukkig snapten de anderen het desondanks wel.

Dit is de gecorrigeerde versie (zoek de verschillen ;)):[bijlage]

.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dank u voor de verduidelijkingen :) .
Ik heb op de club een proefopstelling gemaakt met (voorhanden) 150nF en alleen nog maar de 5 leds. Om de 5e led twee seconden te laten branden , heb ik pin 10 en 1 samengenomen. Pin 5 is nu voor de (nog niet aangesloten) solenoid en dan pin 6 teruggekoppeld op pin 13.
Het werkt perfekt _/-\o_ .

Je kan een mini-dipje zien in de 5e led bij het schakelen tussen 1&10 maar dat is geen probleem.
Ik had op de 555 een extra ledje over de pulse-uitgang gezet zodat ik de pulsen kon zien. Niet alleen nuttig maar ook wel leuk als indicatie dat het systeem aan staat. Nu wel gemerkt dat na het starten van de sequence, de tijd tussen het schakelen tussen de 1e en 2e led afhangt van het moment waarop je op de knop drukt en de timing van de 555. Oplossing: Q-0 niet gebruiken en bij Q1 beginnen.

bprosman

Golden Member

Voor de flexibiliteit had ik toch een microcontrollertje genomen, dan ben je veel flexibeler in kleine aanpassing.

Van de andere kant , Steve Ciarcia zei altijd : "My Favorite Programming Language is Solder"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

"My Favorite Programming Language is Solder"

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
 

heb ik pin 10 en 1 samengenomen

Dat is niet bevordelijk voor de levensduur van de 4017 en de eventuele batterij: je sluit nu permanent twee uitgangen (waarvan er soms één hoog is) kort. Daardoor gaat er veel stroom lopen tijdens die twee standen...
Beter is het om pas samen te voegen na de weerstand en diode (dus pas vlak voor de leds, je hebt een extra weerstand en diode nodig), dan zul je waarschijnlijk ook van dat dipje af zijn.
 

een proefopstelling gemaakt met (voorhanden) 150nF

150n is prima, om de levensduur van de drukknop te verlengen kun je een weerstandje tussen 100 en 470 Ohm in serie met de drukknop opnemen (tussen plus en drukknop). Ècht noodzakelijk is dat overigens niet.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 16 juni 2022 10:32:41 schreef bprosman: had ik toch een microcontrollertje genomen

Ik ben hier zelf onbekend mee. We hebben een kast vol weerstanden/condensatoren/transistoren en is bedoeld als knutsel"spul" voor kinderen die juist vragen om te mogen solderen. Ik ben nu nog aan het proto-typen. Fatbeard heeft al weer nieuwe adviezen dus zoals Direct placht te zingen: ...and sold(i)er on.

Op 16 juni 2022 11:13:45 schreef fatbeard:

Daardoor gaat er veel stroom lopen tijdens die twee standen

U bedoelt dat de ene één uitgang dan door de ander als ingang "gevoed" wordt?
Ik dacht dat dát niet kon. Ik zal uw adviezen toepassen. Weer wat erbij geleerd. :)

Arco

Special Member

Als 1 uitgang hoog is, en de andere laag, dan maak je kortsluiting als je beide doorverbindt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En ik dacht dat "laag" géén 0 was maar een sperrende uitgang van een diode in het IC was. Dit heb ik blijkbaar mis.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Microcontrollers e.d. hebben pennen die aanvankelijk ingang zijn, maar kunnen geherprogrammeerd worden om uitgangen te worden; niet aldus simpele chips zoals de 4017. Wat daar eenmaal een uitgang is zal altijd een uitgang zijn, en vice versa.

Het is nooit een goed idee om twee uitgangen direct met elkaar te verbinden, of het nu audio is of logica of HF of wat dan ook. In dit concrete geval inderdaad een optelschakeling met twee diodes.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 16 juni 2022 13:18:55 (29%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fatbeard

Honourable Member

En ik dacht dat "laag" géén 0 was maar een sperrende uitgang van een diode in het IC was. Dit heb ik blijkbaar mis.

Een uitgang van een logisch IC (of microcontroller) kan push-pull, open drain (open collector) of open source (open emitter) zijn, al is de laatste behoorlijk zeldzaam.
De push-pull uitgang kan ook nog een tri-state optie hebben, daarin kan de uitgang echt afgeschakeld worden en gedraagt zich dan als een zeer hoogohmige weerstand (zolang de spanning binnen de voedingsspanning blijft, maar dat is een heel ander verhaal).

Alleen open drain of -source uitgangen kunnen -mits van hetzelfde type- probleemloos parallel geschakeld worden.

Een push-pull uitgang (verreweg het meest voorkomend) is dus òf hoog (levert stroom), òf laag (neemt stroom op). In logische IC's is meestal slechts een rudimentaire stroombegrenzing aanwezig; de meeste fabrikanten waarschuwen er ook voor dat een uitgang niet of slechts zeer kort mag worden kortgesloten (naar de voeding, GND of een andere uitgang).

Het is nooit een goed idee om twee uitgangen direct met elkaar te verbinden

Daar zijn -uiteraard- uitzonderingen op: gelijke poorten in dezelfde chip kunnen zonder problemen parallel geschakeld worden (de ingang én uitgang!) omdat de eigenschappen van poorten op hetzelfde stukje silicium gelijke eigenschappen hebben...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Shock6805

Golden Member

Op 16 juni 2022 14:26:54 schreef fatbeard:
[...]
Een push-pull uitgang (verreweg het meest voorkomend) [...]

Dat verklaart waarom er geen weerstandje naar gnd zit aan pin 13 zoals ik had verwacht. Weer wat bijgeleerd. :)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Op 16 juni 2022 14:26:54 schreef fatbeard:
[...] gelijke poorten in dezelfde chip kunnen zonder problemen parallel geschakeld worden

Voor mijn duidelijkheid: mag je in dit cirquit en met deze 4017-chip nu wél of niet 2 uitgangen samennemen? Q1 tm Q9 zijn toch "gelijke uitgangen"?

Arco

Special Member

Nee, dat mag nooit met push-pull uitgangen. Zoals reeds gezegd: als de ene hoog is en de andere laag, dan kun je de boel opblazen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Q1 tm Q9 zijn toch "gelijke uitgangen"

Klopt, maar de ingangen zijn verschillend....

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 8 maart 2022 23:05:23 schreef fatbeard:
Het idee is dat de boel bij inschakelen éénmaal de cyclus doorloopt..

Ik heb het cirquit mét de diodes gemaakt maar nog zonder solenoid. De sequence start idd bij start-up éenmalig totdat de startknop(reset) weer wordt bediend. Dat is geen probleem voor dit projekt.
Ik heb gerekend met (gemeten)9.5V van een uitgang, 0.7V voor de diodes en 1.8V voor de rode leds. Bij de berekening bleek dat R58 nog slechts 1.6V (@0.02A) te moeten opnemen dus heb ik R57 weggelaten.
De sequence leek de eerste 3 leds prima te werken maar bij het schakelen van de 4e led, dimden de leds merkbaar en bij de 5e led leken de leds een beetje te gloeien. Ik denk dat ik tegen een stroomlimiet van de chip aan loop..?
Omdat ik al eerder de 5 leds in serie rechtstreeks op de batterij had aangesloten, maakte ik nu de fout om de voedingsbatterij van het cirquit af te koppelen en nu deze weer over de 5 leds te zetten...De Leds brandden nu wel normaal/fel maar ook de led die ik bij de 555-chip over het pulse-signaal had gezet.
Vlug weer de batterij aangesltoen maar alleen die pulse-led brandt nu continue.
My bad 8)7
Is hier nog wat te redden ?