Audio-uitgang EKO Mickey

Hallo iedereen,

Ik heb een hele leuke synth liggen waar ik graag op speel.
Het jammere aan deze synth is dat deze dus geen audio uit heeft om zaken op te nemen.

Enkel een speaker uitgang is aanwezig.

Is het soms mogelijk hier een DIY-output aan te koppelen?
Of kan ik de uitgang van de speaker splitten en gebruiken? (ik vermoed van niet maar vraag het toch nog eens)

Zo ziet deze er van binnen uit!

Daarnaast zie ik ook dat er een aarding aan het toestel verbonden is, maar de stekker die er op aangesloten is maar tweepolig.

Alvast bedankt!

Zoek de volumepotmeter op. Op de koolbaan daarvan kan je het audiosignaal aftappen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Die aarding hoort er niet op. Je toetsenslaginstrument is dubbel geisoleerd.
Dat zou ook op een zg typeplaatje op de buitenkant moeten staan.
.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is een standaardprobleem en er is een standaardoplossing voor: zoek maar eens naar een DI of DI-box. Ik laat me vertellen dat die tegenwoordig maar een euro of 10-15 kosten.

Enne, eventjes de puntjes op de i: het instrument lijkt Micky te heten, eerder dan Mickey. cfr. https://en.wikipedia.org/wiki/Eko_guitars#/media/File:Eko_micky.jpg

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 29 maart 2022 14:26:07 (33%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Op 29 maart 2022 12:15:36 schreef Toeternietoe:
Die aarding hoort er niet op. Je toetsenslaginstrument is dubbel geisoleerd.
Dat zou ook op een zg typeplaatje op de buitenkant moeten staan.
.

Zo te zien is het snoer origineel, wellicht de stekker niet.

De opbouw is in ieder geval niet dubbelgeïsoleerd.

Op 29 maart 2022 12:03:52 schreef Ledlover:
Zoek de volumepotmeter op. Op de koolbaan daarvan kan je het audiosignaal aftappen.

Bij opnames moet je je altijd afvragen wat je precies zo tof vindt aan 'het geluid'.

Komt dat alleen door de "golfvormen"? --> DI box parallel aan de potmeterloper
Kleuring eindversterker? --> Di box op luidsprekeruitgang
Kleuring door luidspreker plus kast? --> Zet er een microfoon voor.
Iets exotischer: Klinkt de mechanica van de toetsenbord aardig? --> Zet daar dan ook een microfoon bij. Of plaats de microfoon die de luidspreker oppikt iets dichter naar de toetsen.

Arco

Special Member

Da's een apparaat van respectabele leeftijd... ;)
(die AY-1-5050 deler ic's van GI zijn al bijna een halve eeuw oud...)

Dus voorzichtig zijn, bij sluiting vind je niet snel nieuwe onderdelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat TBA800 versterker ic is ook al 50 jaar oud... Maar nog wel te koop voor een paar euro.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Die AY-1 chips zijn denk ik al bijna 40 jaar obsolete...
General Instrument werd heel bekend door o.a. de 'pong' chip (AY-3-8500), en natuurlijk door de PIC micro's... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@kojazz ik volg je volledig, maar de "tokkel" geluiden van de toetsen die ik induw, wil ik liever vermijden. Directionele mic, blijft die opnemen, contactmicrofoon ook.

En een nog betere directionele microfoon, kost dan weer te veel geld.

@Sine & Toeternietoe De verbindingen naar de snoer lijken me ook origineel de aarding is gewoon losgeknipt en is niet aangesloten aan een 3-polige stekker (of standaard stekker hoe dit ook zou moeten heten), ik heb gezien op foto's van andere exemplaren dat dit verschillende stekkers aanhangen... (zo laten dus?)

@big_fat_mama dan zou ik dus kabels moeten solderen aan de speakers en deze naar de DI box bringen? In hoeverre verschilt dit met Ledlover. Wegens die dus het ongekleurde signaal pakt voor het naar de versterkermodule gaat?

@Ledlover de koolbaan? Deze potentio meter is er momenteel voor het volume aan te passen.

Als ik het goed op heb, is op de foto de witte draad het signaal en de rechtse draad de negatieve.

Daar elk een klemmetje op en dan naar een unbalanced jack en zo in mijn geluidsrecorder?

Alvast allemaal dank voor jullie raad!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

dan zou ik dus kabels moeten solderen aan de speakers en deze naar de DI box bringen?

Ik meen reeds DI's gezien te hebben met aan de "primaire" kant twee parallel geschakelde 6,35mm jacks. Daarmee hoeft er helemaal niet gesoldeerd te worden: een kabel jack-jack van de luidsprekeruitgang van het apparaat naar de DI, en een tweede van de DI naar de luidspreker.

Het zou ook wel zo elegant zijn om niet te beginnen solderen/kliederen binnen in dit antieke apparaat; de historische waarde zou daar flink onder lijden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Daar elk een klemmetje op en dan naar een unbalanced jack en zo in mijn geluidsrecorder?

Dat kan misschien werken maar er is een kans dat jouw (geaarde?) recorder gaat brommen, vervormen etc. Neem op zijn minst een serieweerstandje op van rond 1 kOhm als je dit probeert.

Beste is om -zoals geadviseerd- een audio trafo (passieve DI box) toe te passen. Bijkomend voordeel: heb je op de preamp per ongeluk de 42V phantom power aan staan dan blaas je je synth niet op, enzovoort enzovoort. Zo'n DI komt ook in allerlei andere situaties van pas.

Op 29 maart 2022 15:18:15 schreef kojazz:
[...]

Dat kan misschien werken maar er is een kans dat jouw (geaarde?) recorder gaat brommen, vervormen etc. Neem op zijn minst een serieweerstandje op van rond 1 kOhm als je dit probeert.

Beste is om -zoals geadviseerd- een audio trafo (passieve DI box) toe te passen. Bijkomend voordeel: heb je op de preamp per ongeluk de 42V phantom power aan staan dan blaas je je synth niet op, enzovoort enzovoort. Zo'n DI komt ook in allerlei andere situaties van pas.

En deze sluit ik dan aan de speaker kabels aan? Door deze te splitten zodat ik zowel kan opnemen als kan horen wat er uitkomt?
Iemand tips voor een goede / goedkope DI box? :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 29 maart 2022 16:04:39 schreef big_fat_mama:
Wadachie hiervan? https://www.thomann.de/be/millenium_die_dibox_passiv.htm

Voor die prijs lijkt me dat een zeer goede aanpak.

Blauw van de speakerdraad is dan positief en zwart van de speakerdraad is negatief? Correct?

Bedankt!

Hensz

Golden Member

Volgens mij zie ik op de voedingsprint een TBA800. Pin 8 is de ingang. C'tje eraan en je hebt je uitgang.
Kan zijn dat het niveau wat laag is, de TBA is best wel gevoelig.

Don't Panic!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Blauw van de speakerdraad is dan positief en zwart van de speakerdraad is negatief? Correct?

NEE! Waarom toch per sé willen solderen? Nogmaals:

een kabel jack-jack van de luidsprekeruitgang van het apparaat naar de DI, en een tweede van de DI naar de luidspreker.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 29 maart 2022 16:54:31 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 29 maart 2022 16:53:47 schreef big_fat_mama:
[...]

NEE! Waarom toch per sé willen solderen? Nogmaals: [...]

Omdat dit toestel geen uitgangen heeft in de vorm van jack of dergelijke. Het is een closed box waar ik een uitgang wil uit krijgen.

Hensz

Golden Member

Op 29 maart 2022 16:53:47 schreef big_fat_mama: Waarom toch per sé willen solderen?/quote]
Op een elektronica-forum mag je toch wel solderen? :S

Don't Panic!

Op 29 maart 2022 16:30:02 schreef Hensz:
Volgens mij zie ik op de voedingsprint een TBA800. Pin 8 is de ingang. C'tje eraan en je hebt je uitgang.
Kan zijn dat het niveau wat laag is, de TBA is best wel gevoelig.

Iets meer hulp nodig. Pin 8 UIn ingang (moet ik niet de uitgang hebben?)
En is 10 dan mijn negatieve? De speaker zit nochtans op 12.
Dus ik geloof dat ik nog niet volledig mee ben met het schema. (ik ben hier trouwens ook een blijvende beginner in....)

C'tje = capacitor van 100uf?

Daaank voor het geduld!

Hensz

Golden Member

Je wilt de uitgang van je synthesizer, die gaat naar de ingang van de versterker. Die heeft weer een uitgang die naar de luidspreker gaat.
Ik gok er eigenlijk op dat de uitgang van de synth verzwakt wordt t.b.v. de TBA800. Een schema van het hele ding zou handig zijn. ik geloof echter niet dat we al een merk en typenr. hebben. :7
C'tje van 1µ lijkt me al prima.
Had je je woonplaats al ingevuld?

Don't Panic!

Houd er rekening mee dat het misschien niet wenselijk is om de opname-uitgang te laten regelen door de gewone volumeregelaar.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is inderdaad een twijfelpunt. Als er sowieso geen enkele uitgangsplug of stekker is, dan zal er eentje moeten bijgemaakt worden, helaas voor de autenticiteit van het instrument. Maar in de openingspost las ik toch "Enkel een speaker uitgang is aanwezig" dus die is er toch wel? Van zo'n uitgang kan men recht naar een DI.

Als men dan toch een uitgang gaat bijmaken, dan kan men kiezen tussen een "lijn"uitgang, die kan afgenomen worden aan de hete kant van de volumepotmeter, zoals reeds beschreven; of een "luidspreker"uitgang die parallel wordt geschakeld aan de inwendige luidspreker. Die laatste gaat mee met de volume-instelling, de lijnuitgang niet.

Strikt genomen kan men ook allebei toevoegen natuurlijk, als de bout dan toch warm staat :)

Ik zou in alle geval aanraden om een chassisdeel (of twee) toe te voegen in het apparaat, dan ziet het er nog een beetje netjes uit.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 29 maart 2022 19:35:03 (20%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hensz

Golden Member

Op 29 maart 2022 19:29:58 schreef big_fat_mama:
Ik zou in alle geval aanraden om een chassisdeel (of twee) toe te voegen in het apparaat, dan ziet het er nog een beetje netjes uit.

Uiteraard, het moet misschien ook wel een beetje 'stage proof' zijn. :D

Don't Panic!

Op 29 maart 2022 17:32:24 schreef Hensz:
Je wilt de uitgang van je synthesizer, die gaat naar de ingang van de versterker. Die heeft weer een uitgang die naar de luidspreker gaat.
Ik gok er eigenlijk op dat de uitgang van de synth verzwakt wordt t.b.v. de TBA800. Een schema van het hele ding zou handig zijn. ik geloof echter niet dat we al een merk en typenr. hebben. :7
C'tje van 1µ lijkt me al prima.
Had je je woonplaats al ingevuld?

Ik denk dat ik niet duidelijk was. De speaker zelf die aan het toestel verbonden is is wat ik bedoelde met uitgang.

Er is nergens géén enkele uitgang als in een fiche of plug.

Het merk is EKO en het type is Mickey, verder dan dat heb ik niet veel meer info. Een schema vind ik niet.

Uiteraard vind ik wel verschillende schema's (maar in houdelijk zo goed als hetzelfde) van de TBA800. Ik kan zeker eens kijken vanavond om het versterker gedeelte met de TBA800 los te vijzen en te zien hoe de paden/draden lopen.

Op 29 maart 2022 19:29:58 schreef big_fat_mama:
Dat is inderdaad een twijfelpunt. Als er sowieso geen enkele uitgangsplug of stekker is, dan zal er eentje moeten bijgemaakt worden, helaas voor de autenticiteit van het instrument. Maar in de openingspost las ik toch "Enkel een speaker uitgang is aanwezig" dus die is er toch wel? Van zo'n uitgang kan men recht naar een DI.

Als men dan toch een uitgang gaat bijmaken, dan kan men kiezen tussen een "lijn"uitgang, die kan afgenomen worden aan de hete kant van de volumepotmeter, zoals reeds beschreven; of een "luidspreker"uitgang die parallel wordt geschakeld aan de inwendige luidspreker. Die laatste gaat mee met de volume-instelling, de lijnuitgang niet.

Strikt genomen kan men ook allebei toevoegen natuurlijk, als de bout dan toch warm staat :)

Ik zou in alle geval aanraden om een chassisdeel (of twee) toe te voegen in het apparaat, dan ziet het er nog een beetje netjes uit.

Ik denk dat ik niet duidelijk was. De speaker zelf die aan het toestel verbonden is is wat ik bedoelde met uitgang. Excuses voor de verwarring.
Uiteraar zal ik hier niet in drillen of boren. Er is een kleine opening waar ik een kabel kan uittrekken zonder schade aan het toestel te maken en ook alles weer tot zijn oorspronkelijk staat komt te staan.

Nogmaals bedankt