Technics Quartz SL-1210Mk2

Hallo,ik had,de volgende vraag over dit type platenspelers,wat is de werking,en er was een truc,om met de pitch control,iets te veranderen,weet iemand nog hoe men dit doet.Of mischien nog iets anders,wat men met deze toestellen kon doen.

Anoniem

Ik begrijp niet wat u bedoelt met "wat is de werking" maar de pitch control kan u inderdaad het bereik van veranderen.
Van fabriek staat hij afgesteld op +/- 8%, met een potmeter van binnen kan je dit tussen +/- 3% en +/- 12% instellen (niet helemaal zeker van de getallen maar het is daaromtrend).

Hiervoor moet u de "platter" (juiste Nederlandse woord ontglipt mij) van de as halen, hieronder zit een plastiek beschermstuk dat los moet en hieronder ziet u printplaten, als ik mij goed herinner zit ergens rechtsboven een instelpotmeter die het pitchbereik aanpast.

Er zit ook nog een potmeter die instelt hoe hard/snel de rem ingrijpt als u de stopknop induwt (om de platter stil te zetten dus).

Als u dit nog nooit gedaan heeft, op youtube staan veel filmpjes die u stap voor stap uitleggen hoe te ontmantelen/aanpassen/etc.

Ok bedankt voor de uitleg,het is me nu al duidelijker,met werking,bedoel ik,met dat magnetisch aangedreven methode,heeft dit model dat alleen of wed dit meer toegepast.En wat zijn de voor of nadelen.A ok op joutube staat het.

Op 28 maart 2022 23:52:58 schreef JimA:
Ok bedankt voor de uitleg,het is me nu al duidelijker,met werking,bedoel ik,met dat magnetisch aangedreven methode,heeft dit model dat alleen of wed dit meer toegepast.En wat zijn de voor of nadelen.A ok op joutube staat het.

de motor is een direct drive driefazige synchrone motor,( tegenwoordig spreekt men ook wel over een BLDC motor).
voordelen; constant (en zeer groot koppel), dus geen rumble door de motor. die familie motoren was zowat de huisspecialiteit van het merk Technics/Panasonic (ik bedoel lang voor al de rest..) en vind je zowat overal terug als er een motor aan te pas komt die stil en precies moet lopen.

Anoniem

Voor zover ik weet werken veel direct drive platenspelers (oa alle kopieen van de technics) met dit systeem maar er bestaan ook direct drives met tandwieloverbrenging.

Voordeel tov beltdrive: snellere starttijd/ze zijn sneller op de ingestelde draaisnelheid, vooral belangrijk voor DJ's.

Voordeel tov tandwieloverbrenging, er is geen mechanische verbinding tussen platter en motor, geen tandwielen die slijten en dit maakt ze ook geschikt voor DJ's aangezien die mensen natuurlijk duwen en trekken aan de platter/as om te mixen, met tandwielen lukt dit niet echt zonder de tandwielen te veel te belasten.

Edit: en wat kris van damme zegt

Op 29 maart 2022 00:09:30 schreef opruiming:
Voor zover ik weet werken veel direct drive platenspelers (oa alle kopieen van de technics) met dit systeem maar er bestaan ook direct drives met tandwieloverbrenging.

dat laatste lijkt me een mooi voorbeeld van "contradictio in terminis". :-)

nog een voordeel is de feed-back loop. dat maakt dat zelfs al is de belasting niet constant, het toerental blijft dat wel. Praktisch.. ga met een platenreinigerdoek over de plaat terwijl ze afspeelt. Het maakt niet uit. Doe ter vergelijking die test eens op een Philips GA212... (die laatste heeft wel een zeer mooi design en nog één Ge tor aan boord, wat naar het schijnt goed is voor de klank...)

Op 28 maart 2022 23:07:23 schreef JimA:
er was een truc,om met de pitch control,iets te veranderen,weet iemand nog hoe men dit doet.

Je bedoeld het pitch bereik denk ik? Dat kun je wel iets vergroten of verkleinen. Maar niet extreem, geen 16%

Als een groter bereik wil ka je de potmeter op de print vervangen voor een externe potmeter zodat je er altijd bijkan, andere pitch hacks zijn:

quartz draad loshalen (dacht oranje) zodat deze niet geactiveerd word en een beter verloop hebt rond het nul punt.

het quartz klik verwijderen door de pitch slider uit elkaar te halen en de metalen bracket om te draaien, op deze manier blijf je de veerspanning houden. Deze mod vaak voor dj's gedaan die eerst zelf gingen prutsen door het kogeltje en veer te verwijderen en dan klaagde over een te losse fader :)

dat was het zo wel dacht ik