Aspire xc-895 pc

Hallo,ik heb nu dit model pc in gebruik,ben er best tevreden over dit ten opzichte van mijn vorige pc,als ik iets wil zoeken ben ik binnen de seconde op de site,maar mijn vraag was,hier zit een ssd 256 GB ingebouwd,wat kan ik hiermee doen,wat is de functie van die solid state drive.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een SSD is een wat grotere USB stick. Geen draaiende onderdelen zoals een gewone harde schijf. Wat sneller als een gewone HD maar ook (nog) wat duurder.

Je kan er hetzelfde mee als met een gewone HD.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
vergeten

Golden Member

Een SSD is, zoals gezegd, een "elektronische" Harddisk, zonder bewegende delen.
Zeker geen USB stick, er zit een ander interface op namelijk SATA.

De lees en schrijftijden van de informatie zijn een veelvoud (sneller) dan van de mechanische harddisk, dus voelt een PC (Laptop) uitgerust met een SSD veel sneller aan.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 29 maart 2022 21:21:38 (15%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Er zijn momenteel wel wat meer standaarden wat interface betreft. Voor SSD ga je zelden het verouderde SATA vinden maar veel meer PCIe vinden met NVMe 4.0 x4 als (huidige) snelste betaalbare vorm. NVMe 4.0 x 16 is gespecificeerd. SATA haalt max 600MB/s terwijl de betere PCIe SSD nu al 7000MB/s halen. In de betere computer ga je sowieso geen SATA meer vinden.

De vergelijking met een USB ging dan ook niet over de interface maar de manier van opslag.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.