Midifile play programma

Ik zou graag een (simpel) muziek programma laten programmeren om midifiles mee af te spelen dat naar eigen smaak is vormgegeven, zijn hier personen aanwezig die daar iets van kennen?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Vriendelijke groeten,
Musician 1974

Waar moet dat programma op draaien dan?
- PC windows/Linux/Mac?
- Arduino?
- ??

En welke vormgeving denk je dan aan?

Sine

Moderator

Indien je iets zoekt voor op een PC, dan is dit niet helemaal het goede forum.

Ouderwetse Modplug player draait ook midi, https://www.modplug.com/#/

Draait hier nog onder Win10 64 bit :)

[Bericht gewijzigd door Arlina op dinsdag 29 maart 2022 23:05:08 (23%)

Dat kump er noe van....

Het programma zou als vormgeving een player moeten zijn zoals BV winamp of de van Basco Midi file player, en dan moeten werken op win 10 of 11. Er zou wel de mogelijkheid moeten zijn van vst's en een externe midi poort aan te sturen. Het hoeft geen midi event edit mogelijkheden te hebben.

Dat lijkt mij nog niet zo simpel. Niks voor mij.

Goed zoeken. Want als het er niet is, zal je zeker niet voor minder dan €10.000 iemand zover krijgen dat helemaal op maat te maken

Arco

Special Member

Je bedoelt iets als Anvil Studio?:
https://www.anvilstudio.com
https://www.anvilstudio.com/flist.htm

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 30 maart 2022 13:03:49 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als het ingewikkeld mag zijn, fruity loops. Daar kan je de gekste geluiden uit halen.

PE2BAS

Het programma moet enkel goed midifiles afspelen met de mogelijkheid van een goede selectie keuze van de liedjes in een mooi window frame. er zou de mogelijkheid moeten zijn om de interne Microsoft GS Wavetable Synth te gebruiken als ook de Audio buffer instellen, dit om de latency op te vangen met de externe midipoort die ook de zelfde midi flow/stream uitstuurt. Zoals ik ook al zei dus ook een externe midi poort kunnen aansturen. Verder moet ik geen edit mogelijkheden hebben, dat doe ik met een ander programma op de file zelf voordien. Het moet enkel een goed en betrouwbaar performance programma zijn.
Is dit gemakkelijk of is dit zeer moeilijk te doen, ik weet het niet? Met BV Winamp ben ik al ver geraakt maar hier is het probleem dat ik maar 1 poort tegelijk kan aansturen en ook de latency tussen de interne soundengine en de externe midi flow niet kan regelen, verder werkt het prima.
Is dit dan zo complex, ik weet het niet?
Zijn er misschien gemakkelijke programeer omgevingen waar ik dit kan gaan zoeken zoals visual basic ofzo?

In ieder geval al hartelijk bedankt voor jullie goede tips.

Anvil studio ziet er niet slecht uit maar er zijn volgens mij veel te veel toeters en bellen, wat het dan niet echt tot een simpel player programma maakt.

Arco

Special Member

Zelf iets maken voor Midi is geen leuk werkje; midifiles zitten nogal gecompliceerd in elkaar.
(een overblijfsel uit de begintijd, waar toen op iedere byte bezuinigd moest worden... ;) )

Wat betreft latency: bij een 'echte' midi poort (serieel) is die veel minder als bij de 'moderne' USB variant. (bij USB heb je nu eenmaal meer latency))
Een standaard midipoort is in principe een RS232 poort op 31250Hz en met optische scheiding.

Anvil Studio kun je 'free' uittesten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, Ik denk dat die latency niet zo een groot probleem is , het is enkel de latency die aanwezig is tussen de directe midi flow naar de externe usb port en de buffer die er is in de sound engine.

Ik heb al eens een test gedaan met een interne midi flow splitter zoals de midiox en dan zie ik dat bv de zelfde midi event sneller aankomt bij het externe midi apparaat terwijl de soundengine (Microsoft GS Wavetable Synt) te laat reageert. volgens onderzoek is hier de Audio buffer de oorzaak, die zou ik moeten anders instellen. Die Microsoft GS Wavetable Synth Audio buffer instellen zou een oplossing kunnen zijn maar hoe doe je dat in windows 10 zelf?

[Bericht gewijzigd door Musician 1974 op woensdag 30 maart 2022 13:49:37 (11%)

bprosman

Golden Member

Ik lees iedere keer "Midlife play programma" :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dan ben je volgens mij toe aan een "midlife upgrade" ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Kunnen jullie mij een goede midlife upgrade aanbevelen? ;)