Hoe een IC uittesten

Hoi forumleden, In een portabel radiotoestel zit er een IC type
KA 22427 Heeft er iemand een idee hoe ik deze kan uittesten ?
Deze radio doet niets meer . Enkel het motortje van de ingebouwde cassettespeler draait nog . Voor de rest niets . Wie weet raad ?

EricP

mét CE

Is 'uittesten' een samenvoeging van 'uitproberen' en 'testen'??

Aangenomen dat je wilt controleren of het probleem in dit chippie zit: de datasheet is online zo te vinden. Het bevat eigenlijk het hele 'radio' gedeelte. Je kunt met een scope eens kijken of er op de uitgang nog wat gebeurt. Of evt. die los halen en eens een vinger op de PCB leggen: dan zou de boel moeten gaan brommen.

Zit er ook een eindversterker in deze IC ?

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Beste EricP, en
bprosman, Dit IC is duidelijk het hart van dat radiootje . Ik ga het eens vernieuwen . Dan zal het wel terug spelen . hartelijk dank voor jullie reactie .

maartenbakker

Golden Member

Tenzij je de voeding verkeerdom aangesloten hebt gehad, is zo'n IC niet persé de eerste verdachte. Ik zou eerst eens wat metingen doen aan de hand van de datasheet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

...In een portabel radiotoestel

Merk, type?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volg de raad op die hier door meerdere mensen gegeven is voordat je in het wilde weg gaat solderen en vervangen.

Functies testen: de audio versterker, de radio oscillator en de middenfrequent plus detector. En meet de spanningen op de IC-pennen.

Zomaar dingen vervangen is niet perse de beste manier om iets te repareren, ik zou ook eerst meten, en andere mogelijke oorzaken uitsluiten.

Als je zo'n IC van ebay of zo haalt, weet je ook niet of hij echt is een nog wel werkt. De kans op nep of uitgesoldeerd en al stuk (omdat de radio waar hij in zat ook stuk was) is aanwezig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat ik in zo'n geval altijd doe is dat ik het signaal probeer te volgend oor het schema. Hier is ie nog, en daar niet meer....

Vervolgens ga ik onderdelen in de buurt van waar het stopt testen: Klopt het dat dit er uitkomt als je dat er instopt?

Als voorbeeld een schakelende voeding.
Is er 325V? ja. OK verder zoeken.
wordt de trafo geschakeld? Nee.

OK. Daar tussenin zit een chipje, die moet 16V voeding hebben. Heeft ie dat? Nee? chipje kan je niets kwalijk nemen. Ja? Verder zoeken. enz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

En ook wat Arco al zegt. Merk en type zijn eigenlijk verplichte kost bij een reparatievraag. Reden: als er een schema te vinden is, werkt dat vaak makkelijker dan alleen met een datasheet of een appnote van het IC.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 30 maart 2022 14:25:59 schreef frankoo7:

Deze radio doet niets meer . Enkel het motortje van de ingebouwde cassettespeler draait nog

Heb je nog wel geluid als je een cassette afspeelt?

Beste forumleden, Allemaal hartelijk dank voor jullie professionele reacties . Het radiootje met ingebouwde cassettespeler heeft niet bepaald een marktwaarde . Is ook niet van een bepaald merk . Dus een schema is er niet van te vinden . Het ziet er optisch nog nieuw uit . Omdat het niets meer deed dacht ik dat het over een klein probleempje ging, een slecht contact in de voeding of een schakelaar of potentiometer die het liet afweten . Dat is allemaal in orde . Daarom wilde ik de IC eens controleren ; Ik wist niet hoe je dit kunt uitmeten . Het is enkel voor het plezier om die fout te kunnen vinden ; Wegwerpen kan altijd vind ik .

Hoera! Laat je soldeerbout uit en pak een multimeter.

Daarom wilde ik de IC eens controleren ; Ik wist niet hoe je dit kunt uitmeten . Het is enkel voor het plezier om die fout te kunnen vinden ; Wegwerpen kan altijd vind ik .

Een ic kun je eenmaal niet ff uitmeten zoals jij dat noemt. Je kunt zoiets alleen functioneel testen. En als je dat echt goed wilt doen zal dat moeten gebeuren zoals de fabrikant dat doet. Dus met de opgegeven meetapparatuur en de door de fabrikant in de datasheet opgegeven meetschakelingen te gebruiken.

Een reparateur doet dat in de praktijk uiteraard nooit. Alleen in zeldzame gevallen misschien. Een elektronicus zal de bestaande schakeling waar het IC inzit gebruiken om te kijken of het ic werkt. En dat zal die voor elke functie apart gaan doen.

Er zit bijvoorbeeld een eindversterker in dat ic. Hierboven is al aangegeven hoe je die kunt testen. De local oscillator in dat ic kun je ook gewoon testen door even met een scoop te meten of daar iets uitkomt.

En ja, dat gaat niet zonder de juiste meetinstrumenten. Een timmerman kan ook geen spijker slaan zonder hamer. Een bakker kan ook niets zonder zijn ovens. Zo kan een electronica reparateur niet zonder een scoop, voltmeter enz.

Je hebt in de vorige postings al veel reparatietips gekregen. Die tips kun je toch gewoon gaan uitvoeren? Je kunt ook gewoon de datasheet proberen te lezen. Wat je niet snapt kun je altijd vragen.

Er is je afgeraden om gewoon maar dat ic te gaan vervangen. Vaak helpt dat namelijk niet. Als je je kapotte auto naar een garage brengt met de klacht dat hij niet goed rijdt en ze gaan de versnellingsbak vervangen. Je krijgt een rekening van 5k euro en het probleem blijkt niet verholpen omdat het niet de vbak was maar iets anders. Dan zeggen ze sorry en ze gaan vervolgens de voorruit vervangen. Weer een rekening van paar k euro. Na heel veel van dit soort dingen blijkt het probleem uiteindelijk een lege band te zijn. Dan ben je als klant echt niet blij.

Doe gewoon maar wat hier al gezegd is, dan komt het vast wel goed met dat radiotoestelletje. Begin met het meten van de voedingsspanning van dat IC.

De enige reden dat deze reparatie zou kunnen mislukken is dat dat ic inderdaad defect en dat je nergens een nieuw exemplaar meer kunt kopen.

maartenbakker

Golden Member

Met een datasheet en een multimeter de DC-waardes rond het IC meten bij ingeschakeld toestel, is een heel goed begin.

Dat een apparaat geen merk en typenummer heeft, is doorgaans niet waar - tenzij iemand het er zorgvuldig van af heeft gehaald. Een obscuur merk betekent eerder dat het schema niet onder dat merk en type, of ueberhaupt niet, te vinden is. Dan vermeld je voor de beste zoekkans ook nog even een eventueel nummer op de printplaat of je plaatst een paar foto's, maar helemaal niet vermelden is eigenlijk hetzelfde als het toestel vantevoren weggooien. Daar win je niks mee en je ontneemt jezelf een mogelijke kans.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als er een luidspreker inzit begin die dan eens door te meten met de universeel meter.
Je toestel moet dan wel uitstaan.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Arco

Special Member

Is ook niet van een bepaald merk . Dus een schema is er niet van te vinden .

Plaats dan een fotootje van de radio... (merk is er altijd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com