tristar split unit koelt niet meer

Op 10 juli 2021 10:01:35 schreef Frederick E. Terman:
[...]Wat is hier lang? Zou je zo'n ding iedere week even moeten laten draaien (en weer drogen in de ventilatiestand)? Iedere maand?

als zo'n ding 3x in een jaar wordt gebruikt is dat te weinig, olie in de compressor wordt dik en compressor gaat vastzitten. beste zowel winter als zomer een keer laten draaien voor een uurtje. tegenwoordig zit er ook carter verwarming op diverse modellen, sommige merken moeten eerst 24 uur stroom hebben gehad voor ze gemonteerd kunnen worden in koudere dagen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 juli 2021 16:13:28 schreef testman:
[...]

als zo'n ding 3x in een jaar wordt gebruikt is dat te weinig, olie in de compressor wordt dik en compressor gaat vastzitten. beste zowel winter als zomer een keer laten draaien voor een uurtje.

dat heeft toch niks te maken of de compressor al dan niet modulerend is? btw, onder modulerend versta ik een compressor aangedreven door een frequentieregeling (inverter) Op zich heeft dat alleen maar voodelen tov een klassieke monofazige compressor. Van die laatste is het startkoppel héél slecht. Bij een driefazige frequentiesturing kan je ook bij snelheid nul een goed koppel krijgen en dat zonder de zekeringen nerveus te maken. Dus, frequentiegestuurde compressoren hebben juist meer kans om nog uit hun dode punt te raken als ze héél lang hebben stil gestaan.

dat heeft zeker wel te maken met een modulerende compressor, immers ramt die niet ineens vol aan en komt dan los. dat doet een modulerende compressor dus wel, langzaam op vermogen komen, en dat kan dus net niet. elektronica ziet dat de compressor vastzit en kapt af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

In elk geval, elke paar maanden even testen zou dus goed zijn. Bedankt, sorry voor off topic :).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Vriendelijk bedankt voor alle reacties. Leuk om zo'n actief (Nederlands) forum te zien! :)

Inmiddels heb ik de tip geprobeerd om op het dak te gaan zitten om te zien wat er gebeurt als je hem aanzet, en wat denk je: hij deed het gewoon. Heeft 1 à 2 uur gekoeld en daarna kwam helaas weer de P7-foutmelding.

De compressor zit volgens mij dus niet vast. Overigens dek ik de buitenunit van oktober tot mei af met een zeil. Ik zal de tip van testman overnemen om hem ten minste drie keer per jaar een uur te laten draaien.

De hele airco kostte overigens 650 euro destijds (2014) bij Hornbach. Ik zag dat een nieuwe ongeveer 700-800 euro kost, plus eigen tijd voor installatie, plus 125 euro voor verplichte inbedrijfstelling door een monteur. Daartegenover kost een monteur om de storing te verhelpen minimaal 150 euro excl. materiaal. Dus printplaat zelf vervangen lijkt mij de gok wel waard, ook al kost hij 250 euro.

Ik begrijp van smd dat de printplaat niet uitwisselbaar is met andere merken, ook als de typeaanduiding identiek is.

Ik begrijp van Shiptronic dat de 400V-elco's niet lekken. De tip van Joris over het voedingscircuit van de processor betreft niet mijn printplaat, maar die van Maus1970. Op mijn foto zit er allemaal bedrading overheen. Niettemin ook waardevol om na te lopen.

Op 10 juli 2021 16:59:08 schreef testman:
dat heeft zeker wel te maken met een modulerende compressor, immers ramt die niet ineens vol aan en komt dan los. dat doet een modulerende compressor dus wel, langzaam op vermogen komen, en dat kan dus net niet. elektronica ziet dat de compressor vastzit en kapt af.

das een redenering die niet echt steek houdt.

Het is geen kwestie van vermogen, immers, zolang de rotor niet draait verzet de motor geen mW aan vermogen. Het is en kwestie van koppel om de motor uit zijn dode punt te krijgen, of door de compressie.

kleine (enkele kW) eenfazige motoren hebben een beroerd startkoppel. de motor trekt een hevige stroom om een belabberd startkoppel te leveren.

Een driefazige motor van éénzelfde vermogen heeft een wat groter startkoppel, maar niemand wil een bescheiden airco met driefazige aansluiten omdat dat gewoon niet voorhanden is.

De oplossing is een frequentiesturing. zet monofaze om in driefazen, en als bonus kan die bij snelheid nul de frequentie en spanning zodanig aanpassen dat je een groot startkoppel krijgt, veel groter dan een 3F motor die direct aan 380V~ hangt.

Dus oa ideaal voor airco's. een extra voordeel is dat de motor in koude toestand een tijdje traag kan lopen. zo vermijdt je vloeistofslag (van koelgas of olie) in extreme koude.

Nog een voordeel is dat je het koelvermogen kan regelen. ipv aan/uit en te koud/tewarm toerental regelen naar de ideale balans.

Kortom, met een frequentiesturing zou je veel minder problemen moeten tegenkomen zelfs al heeft de airco zéér lang stil gestaan.

Als je dan toch een merk/reeks tegenkomt die er wel last van heeft, dan zitten er ofwel compressoren in die niet deugen (en ook op monofaze problemen zouden geven) ofwel heeft de fabrikant zijn huiswerk niet goed gedaan betreffende de frequentiesturing ofwel is er wat anders en krijgt de sturing de fout toegewezen omdat dat het makkelijkste argument is...

Wat ik zie op je foto is een sticker met 62B4. Als je rechts van die stikker kijkt zie je groene koper baantje die onder de lak geoxideerd zijn. Ik zie ook een paar smd condensatortjes die niet netjes meer zijn en dan heb ik nog maar een zeer klein deel vd gehele print te zien gekregen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

uren draaien en dan plat gaan kan duiden op te weinig koudemiddel. een modulerende compressor heeft als voordeel dat deze met een lek vlot op de helft van het koudemiddel nog kan draaien. echter moet er gewerkt worden met hete dagen komt het ding koudemiddel te kort. check je koppelingen eens met wat afwasmiddel, gaat het bubbelen bij een koppeling dan heb je een lek.

@kris, dat probleem met vastzittende compressoren is sinds de invoer van modulerende compressoren pas vaker aan bod gekomen. oude compressoren hadden nog echt koudemiddel, die nieuwe gassen zijn echt niet beter, rendement is slechter en ook de bijbehorende compressorolie. compressor start in laag toeren en dus komt de motor niet los, eenzelfde motor op 230V kan vlot 50% bijzetten kortstondig en loopt dan aan. eenmaal gedraaid is het geen probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alweer een poos geleden, maar hierbij een update over mijn defecte Eurom AC12Qi, gekocht bij Hornbach:

Allereerst heb ik geprobeerd een koeltechniekmonteur erbij te krijgen. In (de buurt van) Groningen reageerde bijna niemand en de enige die wel kwam heeft alleen de afstandbediening gecontroleerd en ook vastgesteld dat hij het niet deed. Tot zo ver de slagkracht van professionals...

In mijn eerste bericht over had ik vergeten te vermelden dat de Foutcode P7 niet vermeld staat in de gebruikershandleiding. Dit is belangrijk, omdat ik er per toeval achter kwam dat in de handleiding andere foutcodes vermeld staan dan die bij mijn apparaat horen.

In de juiste handleiding staat dat P7 betekent "Over/onderspanningsbeveiliging". Aangezien er weinig te veranderen valt aan 240V, moet het dus aan iets anders liggen. In een Engelstalige handleiding stond hier bij:

  • P7: Check the voltage detection circuit of the IPM base board is abnormal, if it is abnormal, the IPM base board or the electric control board should be replaced.

Geen idee wat "abnormal" is, maar volgens mij moest dus de printplaat worden vernieuwd. Bij Eurom konden ze dat voor 255 euro: zo'n beetje de helft van de nieuwprijs van de hele installatie. Na zorgvuldige overweging dacht ik: "de dood of de gladiolen" en heb voor 90 euro een identiek tweedehands exemplaar bij Aliexpress besteld.

Deze zit er inmiddels is, maar hij doet het helaas nog steeds niet. Wel geeft hij een andere foutcode PC:

  • PC: Beveiliging hoge buitentemperatuur. Als de buitentemperatuur lager is dan -10°C of hoger is dan 55°C schakelt het apparaat uit.

Aangezien het tijdens het testen geen -10°C was en zeker geen +55°C, denk ik dat ik iets niet goed heb aangesloten. Ik vermoed dat de temperatuursensor op de witte connector CN513 aan de bovenzijde van de print is aangesloten, dus dat is mijn volgende uitdaging.

Het is duidelijk dat de AC detectie van de eerste print niet goed werkt, wellicht is dat een beetje terug te traceren.. Print 2 heeft vermoedelijk een defecte NTC ingang OF dit type heeft een ander type NTC?? Is het EXACT dezelfde print??

@smd: bedankt voor de opmerking!

Ik heb de betreffende NTC verwijderd en getest. Hij gaf (naar mijn idee) normale waarden: 6k bij 20oC en 3k7 bij 38oC. Vervolgens heb ik de NTC opnieuw gemonteerd en warempel: hij koelde! en ik heb hem toen een uur laten draaien. De uitstroomtemperatuur van de binnenunit was ongeveer 4oC

Helaas duurde de vreugde niet lang, want de volgende dag gaf hij een nieuwe storing: FC - Compressormotor werkt abnormaal (?)

Kortom:
P7 - Over/onderspanningsbeveiliging
--> Printplaat vernieuwd (exact hetzelfde model)
PC - Beveiliging hoge buitentemperatuur
--> Geen probleem met NTC gevonden, opnieuw aangesloten
00 - Eerste test, normale werking, unit koelde normaal
FC - Compressormotor werkt abnormaal

Misschien off-topic, maar deze unit is nu 8 jaar oud: wat is de normale levensduur van een airco / heeft het nog zin om (nogmaals) te proberen een monteur erbij te krijgen of kan ik beter een nieuwe installeren?

Normale levensduur is van meerdere factoren afhankelijk.

Een airco van een A-merk zal langer meegaan dan een bouwmarktding van een chinese stickerplakker.

Verder maakt het natuurlijk uit of dat ding kwa draaiuren een serverruimte 24/7 staat te koelen of incidenteel draait.

Tenslotte de manier van installatie. Een DHZ setje zonder druktest en goed gevacumeerd te zijn zal ook veel korter meegaan.
Manier van leidingen ook: Dunne koperen leidingen met weinig isolatie (dus oxidatie) en goedkope quickkoppelingen of dikkere leidingen, goed beschermd en gesoldeerd..

Ik heb op mn werk nog meerdere airco's hangen die geplaatst zijn toen het pand gebouwd werd (ergens eind jaren 90), met nog R22 koelmiddel. Geen inverter, domme aan/uit units. Die doen het nog prima.

8 jaar voor een bouwmarktmerk (Eurom is naar mijn mening geen LG/Mitshubisi/Daikin) vind ik persoonlijk erg netjes.

Op 6 mei 2022 18:23:47 schreef DJSmiley:
Normale levensduur is van meerdere factoren afhankelijk.

Een airco van een A-merk zal langer meegaan dan een bouwmarktding van een chinese stickerplakker.

Verder maakt het natuurlijk uit of dat ding kwa draaiuren een serverruimte 24/7 staat te koelen of incidenteel draait.

Tenslotte de manier van installatie. Een DHZ setje zonder druktest en goed gevacumeerd te zijn zal ook veel korter meegaan.
Manier van leidingen ook: Dunne koperen leidingen met weinig isolatie (dus oxidatie) en goedkope quickkoppelingen of dikkere leidingen, goed beschermd en gesoldeerd..

Ik heb op mn werk nog meerdere airco's hangen die geplaatst zijn toen het pand gebouwd werd (ergens eind jaren 90), met nog R22 koelmiddel. Geen inverter, domme aan/uit units. Die doen het nog prima.

tja, je moet geluk ermee hebben. bij bedrijven worden de airo's vervangen als de unit problemen heeft en de leeftijd hoog is dat onderdelen duur zijn geworden/ niet meer rendabel. uiteraard ook printen stuk is een reden van vervangen alsmede een koudemiddel lek en compressor stuk. een A merk haalt over het algemeen meer jaren als een B merk. geen enkele moderne airco kan tegen jaren helemaal niet gebruiken, dan zit de compressor vast. een dikke 10 tot 15 jaar is voor een A merk gewoon, bij weinig gebruik kan meer als 15 jaar nog wel. pas een uitzondering gehad A merk welke 6 jaar oud was, unit van 25kW die een technische ruimte koelde, de compressor had sluiting, die had de print meegenomen en er zat al lang een lekkage in, dat werd een nieuwe..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij ons op het werken hebben we een aantal merken in gebruik waaronder Mitsubishi en Daikin. Deze airco's zitten op verschillende toepassingen in server ruimte's en machinekamers.

De levensduur is sterk afhankelijk van het soort gebruik,server ruimte's meestal redelijk constante belasting airco's halen hier tussen de 10 en 12 jaar levensduur Soms een fan defect doorlagering.

Machinekamers waar een 24 uur proces loopt en de airco dit volgt dus van 0 last tot elke dag bijna aan vollast leven tussen de 5-6 jaar.

Met Daikin hebben we overigens nog welenn probleem serie gehad waarbij het buitendeel steeds defect ging door waarschijnlijk een ontwerpfout in de print. Als je maar 1 airco koopt valt dat niet op maar koop je er 15 tegelijk dan komt dit eerder aan het licht. Ik denk dat er dus wel klanten zijn die gewoon betaald hebben.

Overigens zijn alle airco's 10 kW koelvermogen types. In grotere ruimtes of meer warmtelast hangen er dan 2 of 3. Tevens een stukje risico spreiding bij storing.

ik weet diverse A merk airco's bij recyclers te hangen die halen maar 4-5 jaar. die dingen rotten weg door de grote hoeveelheid stof in de lucht. filters uit bezuiniging 1 maand later laten wisselen kost al snel veel geld. in t serverhok bij n klant hing een frankenstein airco, daikin binnenunit en toshiba buitenunit. dat ding heeft 17 jaar gehaald en stond altijd op 20 graden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geeft de airco direct die melding van FC?? Is er niet iets loos met de stekkerverbindingen naar de compressor??

Wel blij dat NTC melding nu weg is..

Hier hangt een tweedehands airco, een duosplit met 2 compressoren van Toshiba, ding is van 1998 in 2006 van mn oude werkstekkie weggehaald in Ijmuiden, naast de hoogovens en zee, draait in de zomers lekker door en buitenunit begint aardig weg te teren, maar still going strong!! Ondanks direct aan de zeehaven..ongecoat.

toshiba is japanse kwaliteit, dat zijn de goede. ook daikin en mitsubishi heavy industrial komen daar vanaf. de huishoudelijke mitsubishi zijn een stukje minder goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn airco is een Carrier, maar dat is gewoon een Toshiba, met een carrier stickertje erop.

Op de zaak hebben we idd ook Mitshubishi airco's, 3 stuks naast elkaar voor onze serverruimte. Dat werkt alweer jaren prima, alleen 1x een compressor gehad die geen zin meer had (verbruikte veel meer stroom en de beveiliging sloeg aan)

In onze oude serverruimte stonden 2 Uniflair airco's, 30kW per stuk. Dat waren mooie dingen. Staan nu nog in onze opslag, na verhuizing nooit meer ingezet, moet ik nog eens verkopen. Dat koelvermogen hadden we niet meer nodig en het standby verbruik was fors (alleen de koelfans zaten al op 4kW... maar goed, dat was ook windkracht 8 wat eruit kwam)

Update 29-06-2022:
Heden lijkt deze airco (dus Eurom AC12Qi) normaal te functioneren. Na een aantal keer een FC-fout te hebben gegeven, blijft deze nu weg. Daarbij had ik het gevoel dat een hogere buitentemperatuur de fout minder snel kwam dan bij een lagere (olie minder dik?). Ik hoop dat hij het nog een tijdje blijft doen...

Mijn theorie:

  • In navolging van de hint die Testman gaf, heeft de compressor na lange stilstand misschien toch vast gezeten. Bij inschakelen zijn er daardoor misschien te grote stromen gaan lopen in de printplaat, waardoor deze defect is geraakt (P7-fout). De nieuwe printplaat kon er (gelukkig) wel iets mee en heeft het koelmiddel weer gangbaar gekregen, waardoor hij nu wel normaal functioneert.

Ik heb ervan geleerd om mijn airco voortaan maandelijks een uurtje te laten draaien. Misschien in de wintermaanden op verwarmen ipv koelen. Heeft hij toch lang uitgestaan, dan schakel ik hem dan pas weer in bij warm weer.

Ik zit met een vergelijkbaar probleem met mijn tristar AC-5407. Enigste verschil is dat ik geen foutmelding krijg op mijn binnen unit. Ik ben een weekje op vakantie geweest een bij terugkomst wilde de airco niet meer werken. Ik heb op alle modes geprobeerd maar hij doet alleen maar de ventilator van de binnen unit aansturen.

Ik heb de bekabeling gecontroleerd en spanningen na gemeten. Ook de zekering op de print van de buiten unit gecontroleerd en deze was in orde. Maar de ventilator en compressor van de buiten unit worden gewoon weg niet aangestuurd. De led op de print knippert 8 keer en brandt vervolgens 3 seconden.

Na dit topic wat vluchtig doorgelezen te hebben lijkt het mij het beste idee om gewoon een nieuwe printplaat van de buiten unit te bestellen en deze uit te proberen. Echter heb ik nog geen verkoop punt kunnen vinden. Dus als iemand mij in de goede richting kan wijzen zou ik dat zeer waarderen.

Tristar Europe zit in Tilburg.
Als je daar op zoekt kun je die vinden, misschien kunnen zij je verder helpen met onderdelen.